Update articol:
Comisia Europeană ne dă bani de metrou până la mall Baneasa

Asociaţia Pro Infrastructură: Autoritățile sunt obligate să-şi refacă socotelile cu privire la magistrala de metrou până la Aeroportul Otopeni

Comisia Europeană a aprobat, ieri, suma de 517 milioane de euro pentru doar  jumătate din Magistrala M6 de metrou, adică primele 6 stații, între 1 Mai și Tokyo (zona Mall Băneasa), potrivit Asociaţiei Pro Infrastructură.

Pe hârtie, linia M6 are 14,2 km între 1 Mai și Aeroportul Henri Coandă, distanță deservită de 12 stații. Valoarea totală estimată este de aproximativ 1,4 miliarde de euro (TVA inclusă).

Asociaţia Pro Infrastructură spune: “Mai avem cele 317 milioane de euro din împrumutul JICA (Guvernul Japoniei), gândite să acopere toată magistrala. Este neclar dacă, în noile condiții, partenerii japonezi își vor ajusta și ei contribuția. Nici nu mai vorbim de costurile neeligibile (plătite 100% de stat), cele mai importante fiind exproprierile care se vor ridica la sute de milioane de lei.

Așadar, acum autoritățile sunt obligate să-și refacă socotelile! În plus, trebuie să decidă dacă se vor încăpățâna să înceapă toată magistrala alocând suplimentar foarte mulți bani de la buget și/sau din noi împrumuturi.

Încă o dată, solicităm responsabililor din Ministerul Transporturilor România și Metrorex să înțeleagă semnificația reală a deciziei Comisiei Europene, să își regândească strategia și să-și concentreze resursele pe accelerarea Magistralelor 5 (Eroilor-Iancului), 4 (Gara de Nord-Progresul) și 7 (Rahova-Colentina), linii care deservesc cartiere foarte dense, prioritare în fața secțiunii Tokyo-Otopeni a M6”.

Comisarul european Corina Creţu a scris ieri pe Facebook: “Mă bucur că am aprobat alocarea a peste 517 milioane de euro pentru proiectul major «Construcția liniei de metrou 6 ( 1 Mai-Tokyo)», care va permite celor 1,8 milioane de locuitori ai Bucureștiului să beneficieze de servicii de transport urban eficiente și moderne.
Cofinanțarea europeană este destinată construcției unei secțiuni de 6 kilometri din linia de metrou, dintr-un total de peste 14 kilometri cât urmează să aibă la final magistrala de metrou M6 (Gara de Nord – Aeroport Henri Coandă Otopeni) din București. Aceasta va asigura legătura cu linia de metrou M4 (Gara de Nord – Lac Străulești).
Totodată, proiectul prevede construcția a șase noi stații de metrou subterane între zona 1 Mai și centrul comercial Băneasa – acolo unde urmează să fie amplasată stația Tokyo -, precum și achiziționarea a douăsprezece garnituri de metrou, fiecare cu câte șase vagoane.
Lucrările pentru magistrala de metrou M6, secțiunea 1 Mai – Tokyo, sunt programate să înceapă în a doua parte a acestui an.
Sper că autoritățile române să găsească soluții pentru finalizarea magistralei M6, astfel încât să se poată circula pe noua linie de metrou de la 1 Mai până la Aeroportul Internațional Otopeni”.

La finalul anului trecut, Asociaţia Pro Infrastructură spunea că decizia Comisiei Europene de a finanţa doar jumătate din această magistrală vine în urma eșecului autorităților române de a lămuri îngrijorările exprimate de Comisia Europeană (CE) prin scrisoarea (“Request for Clarifications”) trimisă la București în 16.02.2018. 

În scrisoare, experții de la Bruxelles prezintă șase “aspecte critice” (alături de altele secundare) în vederea obținerii finanțării nerambursabile, dintre care două extrem de grave: absența unei analize de opțiuni veritabile și estimarea costurilor la un nivel prea scăzut.

Pro Infrastructură a scris: ” În plus, Comisia critica faptul că Magistrala M6 nu ține cont de construirea noului terminal T2 la Aeroportul Otopeni în est (spre Autostrada A3), iar studiul de trafic nu este de încredere. La fel de important este deranjul creat pe DN1 în timpul execuției stațiilor în galerie deschisă, iar autoritățile române sunt prea optimiste cu privire la implementarea proiectului în 4,5 ani (unul aferent licitației și alți 3,5 de lucrări în teren).

Din februarie și până în septembrie, au fost mai multe runde de dialog între partea română și specialiștii europeni. Deznodământul? Marți, 06.11.2018, ministrul Fondurilor Europene Rovana Plumb a confirmat public că vom primi bani doar pentru sectorul 1 Mai-Tokyo (Mall Băneasa), adică 6 stații din totalul de 12.

Valoarea totală estimată este de aproximativ 6,35 miliarde lei (inclusiv TVA), din care fondurile europene vor acoperi doar 2,36 miliarde. În jur de 416,5 milioane lei reprezintă contribuția de la bugetul de stat, iar aproape 1,46 miliarde lei vor veni din împrumutul JICA (Guvernul Japoniei). Vinerea trecută cererea de finanțare a fost retrimisă la Bruxelles pe noile coordonate.

În stilul caracteristic, responsabilii din minister sunt complet nerealiști, precizând termenul de 31.12.2023 pentru implementarea investiției, lucrările urmând să fie demarate în 2019. În opinia noastră, aceste promisiuni sunt fanteziste, mai ales dacă ne uităm la întârzierile de pe Magistrala M5 Drumul Taberei-Eroilor (începută la sfârșitul lui 2011 și încă nefinalizată)”.

 

BVBStiri BVB

SOCIETATEA ENERGETICA ELECTRICA S.A. (EL) (23/10/2020)

Tranzactii raportate conf. art. 92 ind. 3 Legea 24/2017

COS TARGOVISTE S.A. (COS) (23/10/2020)

Stadiu procedura insoventei

VES SA (VESY) (23/10/2020)

Hotarari AGA O & E 23.10.2020