Update articol:

Avocatul Poporului solicită Ministerului Educației și Cercetării să clarifice mai multe aspecte privind predarea online 

pixabay.com pixabay.com

Avocatul Poporului solicită Ministerului Educației și Cercetării să clarifice mai
multe aspecte privind interpretarea și aplicarea Ordinului nr. 4135/2020, care vizează predarea online. 

În ultimele zile, Avocatul Poporului a primit mai multe petiții în care au fost exprimate temeri referitoare la desfășurarea actului de predare-învățare-evaluare în mediul online, astfel cum este acesta reglementat prin Ordinul MEC nr. 4135/2020, dar și aspecte care vizează lipsa infrastructurii necesare desfășurării cursurilor, atât pentru elevi, cât și pentru cadrele didactice.

Avocatul Poporului precizează: “Printre sesizările primite de Avocatul Poporului se numără și cea formulată de Consiliul Național al Elevilor, organizație împreună cu care instituția noastră desfășoară un proiect referitor la accesul efectiv la educație al tuturor copiilor.

Având în vedere rolul Avocatului Poporului de garant constituțional al drepturilor și libertăților, acesta solicită ministrului educației și cercetării lămurirea următoarelor aspecte:

  • Pornind de la dispozițiile art. 10 lit. h) din Ordin, respectiv „cadrele didactice participă la activitățile de formare și webinariile recomandate de către Ministerul Educației și Cercetării, ISJ/ISMB și conducerea unității de învățământ”, care este orizontul de timp în care se vor efectua aceste instruiri și modalitatea concretă în care vor avea loc? Există în bugetul Ministerului Educației și Cercetării fonduri pentru astfel de cursuri de pregătire a tuturor cadrelor didactice din România?
  • Având în vedere că învățământul preuniversitar în România este obligatoriu și gratuit, cum își propune Ministerul Educației și Cercetării să identifice și să valorifice sursele de finanțare necesare achiziționării terminalelor de tip desktop, laptop, tabletă sau telefon inteligent necesare desfășurării actului de predare-învățare-evaluare în mediul online?
  • Ce soluții urmează a fi identificate pentru familiile cu mai mulți copii, cu un singur terminal de tip desktop, laptop, tabletă, telefon inteligent și care sunt nevoiți să-l utilizeze în același timp, având în vedere programul activităților didactice al acestora?
  • Care este modalitatea prin care Ministerul Educației și Cercetării înțelege să gestioneze situația lipsei de acoperire a semnalului GSM pentru serviciile de voce și date în anumite comunități rurale din România?
  • Ce modalități de suportare a costurilor pentru serviciile de internet are în vedere Ministerul Educației și Cercetării?
  • Deține în prezent Ministerul Educației și Cercetării o situație statistică referitoare la numărul elevilor din mediul rural și gradul de accesibilitate al acestora la terminalele de tip desktop, laptop, tabletă și telefon inteligent și la serviciile de voce și date? Dacă nu, în cât timp consideră că va avea aceste date?
  • Dat fiind ca Ordinul Ministrului nu precizează, solicităm Ministerului Educației și Cercetării să clarifice situațiile în care actul de predare-învățare-evaluare în mediul online devine obligatoriu”.

 

Ministerul Educaţiei a emis, miercuri,  ordinul de ministru care conţine instrucţiunile pentru învăţământul la distanţă, acesta conţinând o serie de măsuri obligatorii pentru desfăşurarea procesului de învăţare online. Documentul precizează mai multe măsuri pentru desfăşurarea procesului de învăţare din învăţământul preuniversitar.

Ministerul Educației și Cercetării pune la dispoziția cadrelor didactice, elevilor și părinților o colecție de resurse necesare continuării învățării în mediul on-line. Portalul Digital pe educred.ro centralizează platforme de învățare și resurse educaționale deschise, inclusiv tutoriale și alte materiale de învățare destinate formării și susținerii cadrelor didactice.

Prezența online la cursuri a elevilor și a cadrelor didactice va fi monitorizată de unitățile de învățământ, iar toate informațiile relevante pentru susținerea și îmbunătățirea accesului la învățare vor fi completate în Sistemul Informatic Integrat al Învățământului din România (SIIIR). Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE) va elabora analize semestriale privind accesul elevilor, cadrelor didactice și al unităților de învățământ la resurse pentru învățarea on-line.

Ministerul Educației și Cercetării poate decide, în cazuri justificate, și pe baza unor instrucțiuni emise în prealabil, ca evaluarea la anumite discipline/module să fie realizată on-line. Tot în cadrul acestei instrucțiuni se specifică și responsabilitățile inspectoratelor școlare, ale unităților de învățământ preuniversitar, ale profesorilor, elevilor și părinților.

Inspectoratele școlare în colaborare cu unitățile de învățământ și cu autoritățile locale vor identifica soluții pentru asigurarea echipamentelor informatice și a conectării la internet a unităților de învățământ. Toate datele privind desfășurarea procesului de predare-învățare-evaluare online vor fi raportate periodic Ministerului Educației și Cercetării.

În cadrul instrucțiunii elaborate de Ministerul Educației și Cercetării, unitățile de învățământ vor verifica și monitoriza modul în care sunt transpuse în practică activitățile suport pentru învățarea on-line. Conducerea fiecărei unități de învățământ va sprijini accesul cadrelor didactice la platforme educaționale, iar împreună cu învățătorii, profesorii diriginți și cadrele didactice se va organiza un program săptămânal care include activități de învățare on-line pentru fiecare disciplină de studiu.

Documentul elaborat de Ministerul Educației și Cercetării prevede și o serie de activități pe care cadrele didactice trebuie să le desfășoare în cazul suspendării cursurilor în unitățile de învățământ.

Instrucțiunea pentru crearea și/sau întărirea capacității sistemului de învățământ preuniversitar prin învățare on-line mai prevede și faptul că la reluarea activității de predare-învățare-evaluare în unitățile de învățământ, activitatea suport pentru învățarea on-line poate fi valorificată de cadrul didactic prin calificativ sau notă cu acordul elevului sau al părintelui/tutorelui legal.

Unitățile de învățământ vor realiza planuri de recuperare și planuri remediale pentru elevii care în perioada suspendării cursurilor nu au putut participa, din motive obiective, la activitățile de învățare on-line. Acestea vor fi aplicate imediat după reluarea cursurilor.

Până acum, cursurile online pentru elevi s-au desfășurat în baza unei recomandări în acest sens de la Ministerul Educației. „Recomandarea a fost să se încerce să se găsească soluții, inițial, să colecteze informațiile necesare accesului și participării elevilor la activitatea de predare, învățare, evaluare și a fost o recomandare. Acum am pus în practică sub formă de obligativitate, pentru că s-a simțit nevoia ca această reglementare să fie realizată prin ordin de ministru”, a explicat miercuri seara, la Digi24, ministrul Monica Anisie. 

 

BVBStiri BVB

COMPA S. A. (CMP) (26/10/2020)

Solicitare completare ordine de zi AGAE12-13.11.2020

BITTNET SYSTEMS SA BUCURESTI (BNET) (26/10/2020)

Documente suport AGOA & AGEA din 26.11.2020

TERAPLAST SA (TRP) (26/10/2020)

Raport trimestrul 3 2020

SIF MOLDOVA S.A. (SIF2) (26/10/2020)

Notificare - rascumparare actiuni proprii 19 - 23.10.2020

FONDUL PROPRIETATEA (FP) (26/10/2020)

Structura actionariat la data de 16 octombrie 2020