Departamentul Comerțului din SUA a propus luni interzicerea software-ului și hardware-ului chinezesc cheie în vehiculele conectate pe drumurile americane din cauza preocupărilor legate de securitatea națională – o măsură care ar interzice efectiv intrarea pe piața americană a aproape tuturor automobilelor chinezești, potrivit CNBC.
Administrația Biden a exprimat îngrijorări serioase cu privire la colectarea de date de către companiile chineze cu privire la șoferii și infrastructura americană prin intermediul vehiculelor conectate, precum și cu privire la potențiala manipulare străină a vehiculelor conectate la internet și la sistemele de navigație. În februarie, Casa Albă a ordonat o anchetă privind pericolele potențiale.
Interdicțiile ar împiedica testarea mașinilor care se conduc singure pe drumurile din SUA de către producătorii auto chinezi și s-ar extinde la software-ul și hardware-ul vehiculelor produse de alți adversari străini ai SUA, inclusiv Rusia.
„Atunci când adversarii străini construiesc software pentru a face un vehicul, înseamnă că acesta poate fi folosit pentru supraveghere, poate fi controlat de la distanță, ceea ce amenință viața privată și siguranța americanilor pe șosea”, a declarat secretarul pentru comerț Gina Raimondo în cadrul unei ședințe de informare.
„Într-o situație extremă, un adversar străin ar putea opri sau prelua controlul asupra tuturor vehiculelor sale care operează în Statele Unite, toate în același timp, provocând accidente, blocând drumurile.”
Măsura reprezintă o escaladare semnificativă a restricțiilor actuale ale Statelor Unite privind vehiculele, software-ul și componentele chineze.
În Statele Unite sunt importate relativ puține automobile sau camioane ușoare fabricate în China. Dar Raimondo a declarat că departamentul acționează „înainte ca furnizorii, producătorii auto și componentele auto legate de China sau Rusia să devină obișnuite și răspândite în sectorul auto american… Nu vom aștepta până când drumurile noastre vor fi pline de mașini, iar riscul va fi extrem de semnificativ, înainte de a acționa”.
Aproape toate autoturismele și camioanele noi sunt considerate „conectate”, având la bord o rețea hardware care permite accesul la internet, permițându-le să partajeze date cu dispozitive din interiorul și din exteriorul vehiculului.
Un înalt oficial al administrației a confirmat că propunerea ar interzice efectiv accesul pe piața americană a tuturor autovehiculelor și camioanelor ușoare chinezești existente, dar a adăugat că ar permite producătorilor chinezi de automobile să solicite „autorizații specifice” pentru derogări.
Statele Unite au dovezi ample că China pregătește malware în infrastructura critică americană, a declarat consilierul pentru securitate națională al Casei Albe, Jake Sullivan, în cadrul aceleiași ședințe de informare.
„Cu potențial milioane de vehicule pe drum, fiecare având o durată de viață de 10-15 ani, riscul de perturbare și sabotaj crește dramatic”, a declarat Sullivan.
Ambasada Chinei la Washington a criticat luna trecută acțiunea planificată de a limita exporturile de vehicule chinezești către Statele Unite: „China îndeamnă Statele Unite să respecte cu seriozitate principiile pieței și normele comerciale internaționale și să creeze condiții de concurență echitabile pentru companiile din toate țările. China își va apăra cu fermitate drepturile și interesele legitime”.
Propunerea prevede ca interzicerea software-ului să intre în vigoare în anul de fabricație 2027, în timp ce interzicerea hardware-ului ar intra în vigoare în anul de fabricație 2030 sau în ianuarie 2029.
Departamentul Comerțului oferă publicului 30 de zile pentru a formula observații cu privire la propunere și speră să o finalizeze până la 20 ianuarie. Normele se vor aplica tuturor vehiculelor rutiere, cu excepția vehiculelor agricole sau miniere care nu sunt utilizate pe drumurile publice.