Update articol:

Boeing a depășit Airbus, anul trecut, în ceea ce priveşte comenzile noi de avioane

https://infographic.statista.com/normal/chartoftheday_12539_airbus_is_beating_boeing_in_the_race_for_new_orders_n.jpg https://infographic.statista.com/normal/chartoftheday_12539_airbus_is_beating_boeing_in_the_race_for_new_orders_n.jpg

Boeing a depășit Airbus, anul trecut, în ceea ce priveşte comenzile noi de avioane, având 893 comenzi, faţă de 747 ale Airbus. https://www.statista.com/chart/12539/airbus-is-beating-boeing-in-the-race-for-new-orders/

Constructorul aeronautic european Airbus a anunţat, recent,  că în 2018 a primit comenzi ferme pentru 747 avioane, în scădere cu 33% comparativ cu 1.109 comenzi primite în 2017, dar a adăugat că şi-a atins obiectivul de a livra clienţilor 800 de avioane pe parcursul anului trecut, informează Reuters. 

Cifra de 800 de avioane livrate în 2018, în creştere cu 11% comparativ cu 2017, include şi 22 de avioane A220 (produs care a devenit parte din familia Airbus odată cu preluarea producătorului canadian Bombardier). “În pofida unor provocări operaţionale importante, Airbus a continuat să îşi majoreze ritmul de producţie şi a livrat un număr record de avioane în 2018 “, a declarat preşedintele Airbus Commercial Aircraft, Guillaume Faury. De asemenea, Airbus a informat că la finele lui 2018 carnetul său de comenzi a ajuns la 7.577 de avioane, un nou record pentru industria aeronautică.

Rivalul american Boeing a informat că în 2018 a primit comenzi ferme pentru 893 de avioane (dintre care 203 în luna decembrie) cu o valoare de catalog de 143,6 miliarde dolari şi totodată că a livrat un număr record de 806 avioane de pasageri în 2018. Livrările record îi permit să îşi păstreze titlul de cel mai mare producător mondial de avioane, chiar dacă este vorba de un număr inferior ţintei de 810-815 avioane pe care şi-a propus-o pentru acest an

Potrivit analiştilor, cifrele privind livrările sunt mai importante pentru cifra de afaceri a producătorilor aeronautici decât cele privind comenzile, deoarece, în general, companiile aeriene plătesc atunci când iau în posesie aparatul. În plus, livrările sunt un bun indicator al fluxului de numerar disponibil al producătorilor de avioane.

La finalul anului trecut,  publicaţia Le Monde a anunţat că SUA au deschis o investigaţie privind acuzaţii de corupţie la Airbus, mărind miza dosarelor în derulare din Marea Britanie şi Franţa, potrivit Reuters, citată de Agerpres. Le Monde susţinea că Airbus s-ar putea confrunta cu amenzi record, de miliarde de euro, ca rezultat al anchetei legate de corupţie, care a demarat în 2016.

Airbus a anunţat că deja cooperează cu investigatorii din Marea Britanie şi Franţa şi în 2016 a demarat propriul său audit intern. Într-un comunicat, grupul aeronautic european a precizat că a recunoscut anterior că autorităţile de la Washington caută informaţii despre caz şi a adăugat: “De asemenea, Airbus cooperează cu autorităţile SUA, în strânsă coordonare cu cele din Marea Britanie şi Franţa”.

În februarie 2018, Airbus a confirmat că procurorii germani au finalizat investigaţia de fraudă şi mită în legătură cu vânzarea avioanelor produse de grupul aeronautic european şi a acceptat să plătească o amendă de 81,25 milioane de euro (99 de milioane de dolari).

În februarie 2017, Ministerul Apărării din Austria anunţa că va da în judecată Airbus şi Eurofighter în Austria pentru că au indus în eroare autorităţile de la Viena în legătură cu preţul de achiziţie, livrarea şi echipamentele avioanelor, un prejudiciu estimat la 1,1 miliarde de euro. Grupul aeronautic european este acuzat de înşelăciune cu rea-credinţă şi fraudă în legătură cu comanda pentru avioanele Eurofighter din anul 2003.

Procurorii din Munchen au investigat dacă Airbus a dat mită pentru a câştiga un contract în valoare de două miliarde de dolari, acuzaţii dezminţite de grupul aeronautic european. Într-o declaraţie, procurorii au precizat că nu au găsit dovezi de mituire, dar Airbus nu a putut justifica plăţi de peste 100 de milioane de euro către două “societăţi fictive” (shell companies).

EADS, compania mamă a Airbus în acea perioadă, a trimis fonduri de peste 100 milioane de euro către Vector Aerospace LLP şi City Chambers Limited. Majoritatea fondurilor au fost utilizate “în scopuri neclare”, susţin procurorii.

Separat, grupul aeronautic european este investigat în Marea Britanie şi Franţa în privinţa vânzării avioanelor comerciale. Presa anglo-saxonă susţine că Airbus ar putea primi o amendă de peste un miliard de lire sterline de la procurorii din cele două ţări.

Biroul pentru Fraude Majore din Marea Britanie a deschis în august 2016 o anchetă oficială privind suspiciuni de fraudă, mită şi corupţie legate de vânzările de aeronave comerciale Airbus, după ce în urmă cu trei luni o instituţie guvernamentală britanică suspendase creditele de export pentru Airbus, invocând neconcordanţe între declaraţiile producătorului de avioane privind utilizarea unor terţi ca intermediari în negocierile de vânzări.  Franţa a demarat o investigaţie similară, iar autorităţile din cele două state au anunţat că vor colabora în cadrul acestor anchete. Analiştii se aşteaptă ca grupul aeronautic european să primească o amendă record.

În 2017, Airbus a raportat vânzări de 67 de miliarde de euro şi a avut aproximativ 129.000 de angajaţi pe plan global. Airbus este lider european în furnizarea aeronavelor de tip petrolier, de luptă şi de transport şi a avioanelor dedicate misiunilor, precum şi numărul unu în Europa în ceea ce priveşte programul spaţial şi a doua cea mai mare companie din lume cu misiuni în spaţiu.

 

BVBStiri BVB

SOCIETATEA ENERGETICA ELECTRICA S.A. (EL) (20/10/2020)

Tranzactii parti afiliate - SDTN si EFSA

TERAPLAST SA (TRP) (20/10/2020)

Detalii teleconferinta T3/2020

Sphera Franchise Group (SFG) (20/10/2020)

Incheierea actelor juridice cu partile afiliate