Update articol:

Cât de realistă este posibilitatea de a exporta 20 de milioane de tone de petrol pe ruta Baku-Tbilisi-Ceyhan? (Kazinform)

Foto: Ministerul Energiei al Republicii Kazahstan

Kazahstanul este interesat să crească volumul exporturilor de petrol prin conducta Baku-Tbilisi-Ceyhan, care traversează Marea Mediterană, la 20 de milioane de tone, potrivit  Kazinform. 

Kazahstanul produce aproximativ 90 de milioane de tone de petrol anual. Cea mai mare parte este exportată în alte țări. De exemplu, anul trecut au fost extrase din subsolul Kazahstan 86,7 milioane de tone de petrol, din care 69% a fost vândut peste hotare.

Sultanbek Saduakhasov, expertul șef al Departamentului de Transport și Prelucrare a Petrolului din cadrul Ministerului Energiei din Republica Kazahstan, a declarat: “Principala direcție de export al petrolului kazah sunt țările Uniunii Europene, adică Italia, Franța, Olanda si altele. De asemenea, noi exportăm țiței în India, țările Asiei Centrale si Coreea de Sud. Cea mai mare cerere vine din Italia”.

Anul trecut, Kazahstan a exportat 54,9 milioane de tone de petrol prin intermediul Consorțiului Conductei Caspice (CPC) către piețele din Europa și Asia. Prin conducta Atyrau-Samara au fost transportate 8,8 milioane de tone, 3,6 milioane de tone au fost operate prin portul Aktau, iar 1,2 milioane de tone au fost livrate în China pe ruta Atasu-Alashankou.

Prin conducta Baku-Tbilisi-Ceyhan trece o parte din petrolul transportat din portul Aktau. Aceasta este o rută alternativă pentru aprovizionarea cu petrol a țărilor din regiunea Mării Mediterane și a Turciei. Anul trecut, pe această rută au fost transportate 1,4 milioane tone de materii prime.

Sultanbek Saduakhasov susține: “Capacitatea anuală a conductei Baku-Tbilisi-Ceyhan este de 50 de milioane de tone. Conform acordului în vigoare, Kazahstanul poate exporta 1,5 milioane de tone de materii prime pe an folosind această rută. Azerbaidjanul și-a exprimat interesul pentru creșterea acestui volum la 2,2 milioane de tone. Noi lucrăm în această direcție cu organele guvernamentale interesate din ambele părți”.

Oficialul kazah susține, însă, că acest lucru nu se va întâmpla prea curând. În prezent, acordul dintre Azerbaidjan și Kazahstan este în curs de testare pe o perioadă de 4 luni. Experții intenționează să crească treptat volumul de „aur negru” exportat din Kazahstan și să observe cum percepe piața acest lucru.

Kuanysh Keskinbaev, directorul general adjunct pentru probleme comerciale al ”KMG Kashagan B.V.”, declară: “Petrolul nostru conține sulf și mercaptan. În petrolul azer nu există deloc mercaptan și acesta conține foarte puțin sulf. Oare va afecta negativ petrolul furnizat din Kazahstan calitatea și prețul produselor azere? A fost stabilită o perioadă de probă pentru a afla acest lucru. După aceea, vom crește treptat volumul de petrol kazah, în conformitate cu acordul”.

Conform spuselor acestuia, dacă perioada de probă va decurge conform așteptărilor, volumul exporturilor de petrol pe această direcție ar putea crește la 1,75 milioane tone în 2025. Anul viitor se preconizează creșterea volumului la 2 milioane de tone.

În luna noiembrie a anului trecut, ministrul energiei a declarat că Kazahstanul este interesat să crească volumul de petrol exportat prin conducta Baku-Tbilisi-Ceyhan la 20 de milioane de tone. Însă, potrivit experților, este dificil de prognozat când va fi posibil acest lucru.

Kuanysh Keskinbaev spune: “În prezent, infrastructura existentă nu este capabilă să exporte 20 de milioane de tone de petrol. Din Atyrau (din Tengiz) până în Aktau noi transportăm petrolul pe calea ferată. Acum volumul poate fi mărit, în cel mai bun caz, până la 5 milioane tone. Pentru a crește această cifră la 20 de milioane, este necesar să se studieze în detaliu toate problemele și să existe o colaborare între stat și investitorii privați”.

Președintele ”Asociației Companiilor de Servicii Petroliere din Kazahstan”, Rashid Zhaksylykov, și-a exprimat opinia cu privire la importanța creșterii volumelor producției de petrol, înainte de a căuta o rută alternativă: “Dacă prețul petrolului se va menține stabil în intervalul 70-80 de dolari, desigur, este foarte potrivit să căutăm o alternativă bună. Dar dacă va fi sub 40 de dolari, care este beneficiul producției de petrol? În opinia mea, ar fi mai util pentru noi să creștem volumul de petrol înainte de a căuta o rută alternativă”.

În ceea ce privește transportul, de exemplu, din cauza calității, petrolul care va fi livrat prin conducta Baku-Tbilisi-Ceyhan va avea un preț mai mare decât Brent. Petrolul care trece prin Rusia prin intermediul CPC este ceva mai ieftin. Astăzi, 1 baril de petrol Brent costă puțin peste 60 de dolari.

În opinia domnului Keskinbayev, dacă exporturile de petrol pe ruta Baku-Tbilisi-Ceyhan vor crește, atunci va crește și oportunitatea de a prezenta produsele kazahe pe scena mondială.

Aici, importanța geopolitică domină asupra eficienței economice. Rashid Zhaksylykov este încrezător că, datorită acestei rute, cooperarea dintre statele turcice (Kazahstan, Azerbaidjan și Turcia fac parte din Organizația Statelor Turcice) va fi consolidată și mai mult.

“După cum se știe, Uniunea statelor vorbitoare de limbă turcică ar trebui consolidată nu doar prin memorandumuri politice, ci și prin proiecte economice de amploare. Din acest punct de vedere, aceasta va fi una dintre soluțiile de succes”, spune Rashid Zhaksylykov.

  • De la intrarea în funcțiune, conducta BTC a transportat un total de peste 4,5 miliarde de barili

În primul trimestru al anului 2025, BTC Co. a cheltuit 32 de milioane de dolari pentru cheltuieli operaționale și 13 milioane de dolari pentru cheltuieli de capital.

De la intrarea în funcțiune a conductei BTC de 1.768 km în iunie 2006 până la sfârșitul primului trimestru al anului 2025, aceasta a transportat un total de peste 4,5 miliarde de barili (aproximativ 598 de milioane de tone) de țiței încărcați pe 5.932 de nave-cisternă și trimiși pe piețele mondiale, potrivit BP.

În primul trimestru al anului 2025, aproximativ 54 de milioane de barili (7 milioane de tone) de țiței exportat de BTC au fost încărcați la Ceyhan și încărcați pe 70 de nave-cisternă.

Conducta BTC transportă în prezent în principal țiței ACG și condensat Shah Deniz din Azerbaidjan. În plus, alte volume de țiței și condensat regional caspic (Kazahstan, Turkmenistan, alte volume SOCAR produse în Azerbaidjan) continuă să fie transportate prin intermediul BTC.

Date cheie BTC

  • Lungimea totală a conductei este de 1768 km.
  • Diametrul conductei este de 42 inci.
  • Instalațiile conductei BTC includ: opt stații de pompare (două în Azerbaidjan, două în Georgia, patru în Turcia), o stație de reducere a presiunii, două stații intermediare de curățare, 101 supape de blocare.
  • Conducta BTC traversează peste 1.500 de râuri și 13 falii seismice active și urcă până la o altitudine de 2.800 de metri, înainte de a reveni la nivelul mării la Ceyhan.

 

BVB | Știri BVB

PURCARI WINERIES PUBLIC COMPANY LIMITED (WINE) (21/05/2025)

Oferta publica voluntara de preluare Purcari de catre un Investitor Strategic

PATRIA BANK S.A. (PBK) (21/05/2025)

Litigiu in care este implicata societatea

S.N.G.N. ROMGAZ S.A. (SNG) (21/05/2025)

Convocare AGOA 27 (30) iunie 2025