Update articol:

China îndeamnă UE să inverseze „direcția greșită” cu privire la tarifele vehiculelor electrice

Beijingul speră că Uniunea Europeană va reconsidera tarifele la vehiculele electrice din China și va înceta să meargă mai departe în „direcția greșită” pentru a-și proteja industria auto de concurență, potrivit agenției de presă de stat Xinhua, citată de Reuters.

Reacția Chinei și a altor persoane implicate în dispută, inclusiv a producătorilor de mașini europeni și chinezi, precum și a unor grupuri din industrie, indică o opoziție clară față de decizia UE și dorința de a detensiona situația.

China a declarat că va lua măsuri pentru a-și proteja interesele după ce Comisia Europeană a comunicat miercuri autorităţilor chineze că are intenţia de a impune tarife vamale suplimentare pentru automobilele electrice chineze, începând cu data de 4 iulie, o măsură care este posibil să ducă la represalii din partea Chinei. Vehiculele produse în uzinele chinezeşti şi importate în UE sunt vizate deja de tarife vamale de 10%. Bruxelles-ul intenţionează să majoreze aceste tarife cu 17,4% pentru automobilele BYD, cu 20% pentru automobilele Geely şi cu 38,1% pentru automobilele SAIC. Aceste tarife sunt peste estimările analiştilor, care mizau pe tarife vamale suplimentare cuprinse între 10% şi 25% pentru automobilele electrice importate din China.

Impunerea de tarife echivalează cu miliarde de euro costuri suplimentare pentru producătorii de automobile, conform calculelor Reuters bazate pe datele comerciale din 2023 din UE.

„În lumina structurii lor economice și a dimensiunii lor, China și UE sunt cel mai bine servite prin colaborarea în probleme economice și comerciale majore”, a spus Xinhua într-un comentariu. „Ar fi mai rentabil ca UE să profite de avantajele Chinei pentru a-și dezvolta propria industrie de vehicule electrice”.

Mișcarea UE vine la mai puțin de o lună după ce Washingtonul a dezvăluit planurile de a-și dubla de patru ori taxele pentru vehiculele electrice chinezești la 100%.

Industria auto din China, o combinație de firme de stat și private, are avantaje de cost față de concurenții străini, în parte din cauza subvențiilor guvernamentale și a dominației națiunii asupra rafinării mineralelor din baterii.

După introducerea tarifelor provizorii, Bruxelles-ul va avea la dispoziţie patru luni pentru a impune tarife definitive. Însă statele membre vor putea să elimine aceste tarife dacă cel puţin 15 ţări membre, reprezentând cel puţin 65% din populaţia UE, se vor opune.

Unii producători și furnizori chinezi de vehicule electrice au început să investească în producția europeană, ceea ce ar evita tarifele.

Acțiunile producătorilor de autovehicule chinezești au respins în mare parte știrile, ceea ce era de așteptat. Acțiunile BYD listate la Hong Kong au crescut cu peste 7% la începutul tranzacțiilor, pe drumul spre cel mai mare câștig procentual de o zi din noiembrie 2022. Acțiunile sale din Shenzhen (002594.SZ) au crescut cu peste 5%.

„Rezultatul majorării tarifelor UE este ușor pozitiv pentru BYD față de așteptările noastre anterioare privind tarifele de 30%, ceea ce îmbunătățește vizibilitatea creșterii exporturilor BYD în 2T/3T24. Tariful BYD UE este mai mic decât alți jucători din China, ceea ce este de bun augur pentru creșterea cotei de piață în UE”, a spus Citi într-o notă de cercetare.

Geely Auto (0175.HK) a crescut cu mai mult de 3%, Xpeng (9868.HK) a inversat câștigurile timpurii pentru a scădea cu 0,7%, în timp ce Nio (9866.HK) a crescut cu 1,3%. Leap Motor (9863.HK) a crescut cu 3%, iar acțiunile Great Wall Motor din Hong Kong au scăzut cu 1,2%. În Shanghai, acțiunile SAIC Motor (600104.SS) au scăzut cu 2,3%, în timp ce acţiunile Great Wall din Shanghai (601633.SS) au fost plate.

În schimb, acțiunile unora dintre cei mai mari producători de automobile din Europa – care realizează o mare parte din vânzările lor în China – au scăzut miercuri, din cauza temerilor de represalii chineze.

În timp ce producătorii de automobile europeni sunt provocați de un aflux de vehicule electrice cu costuri mai mici de la rivalii chinezi, practic nu există niciun sprijin pentru tarifele din industria auto de pe continent.

Unii dintre cei mai mari oponenți ai tarifelor sunt cei mai mari producători auto din Europa, cum ar fi BMW (BMWG.DE), Volkswagen (VOWG_p.DE),  Stellantis (STLAM.MI) și Mercedes Benz (MBGn.DE).

Producătorii de automobile germani, în special, depind în mare măsură de vânzările din China și se tem de răzbunarea de la Beijing. De asemenea, firmele auto europene își importă propriile vehicule fabricate în China.

Președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a spus în repetate rânduri că Europa trebuie să acționeze pentru a împiedica China să inunde piața UE cu vehicule electrice subvenționate.

Relațiile comerciale și economice dintre UE și China se află la o răscruce și este crucial ca UE să demonstreze o viziune strategică, pe termen lung, a spus Xinhua.