Update articol:

Comisia Europeană recomandă României să suspende imediat implementarea legilor justiţiei

Florin Iordache: Implementarea solicitărilor absurde ale Comisiei Europene din MCV ar bloca întreaga justiție din România

Comisia Europeană (CE) a recomandat marţi României, în raportul privind Mecanismul de Cooperare şi Verificare, să suspende imediat punerea în aplicare a legilor justiţiei şi a ordonanţelor de urgenţă ulterioare şi să le revizuiască ţinând seama pe deplin de recomandările formulate în cadrul MCV, cât şi de cele formulate de Comisia de la Veneţia şi de Grupul de state împotriva corupţiei al Consiliului Europei (GRECO). De asemenea, Bruxellesul recomandă României suspendarea imediată a tuturor procedurilor de numire şi de revocare în curs care vizează procurori în funcţie.

Totodată, CE recomandă relansarea procesului de numire a procurorului-şef al DNA care trebuie să aibă experienţă dovedită în domeniul urmăririi penale a infracţiunilor de corupţie şi un mandat clar pentru ca DNA să continue efectuarea de anchete profesioniste, independente şi imparţiale în cazurile de corupţie.

Raportul MCV mai recomandă Consiliului Superior al Magistraturii să numească imediat o echipă interimară de conducere a Inspecţiei Judiciare şi să numească, în termen de trei luni, prin concurs, o nouă conducere a acestei instituţii.

În plus, CE îndeamnă la respectarea avizelor negative ale Consiliului Superior al Magistraturii referitoare la numirea sau revocarea unor procurori cu funcţii de conducere până la intrarea în vigoare a unui nou cadru legislativ, în conformitate cu recomandarea 1 din ianuarie 2017.

De asemenea, CE recomandă îngheţarea intrării în vigoare a modificărilor propuse a fi aduse la Codul Penal şi la Codul de Procedură Penală, precum şi relansarea procesului de revizuire a Codului Penal şi Codului de Procedură Penală ţinând seama pe deplin de necesitatea de a se asigura compatibilitatea acestor coduri cu dreptul UE şi cu instrumentele internaţionale în materie de combatere a corupţiei, precum şi cu recomandările formulate în cadrul MCV şi cu avizul Comisiei de la Veneţia.

Comisia Europeană a adoptat marţi, în contextul Mecanismului de Cooperare şi Verificare (MCV), cel mai recent raport al său privind progresele înregistrate de România în direcţia îndeplinirii angajamentelor asumate privind reforma judiciară şi combaterea corupţiei, se arată într-un comunicat de presă, citat de Agerpres.

Comisia Europeană notează că raportul publicat marţi analizează evoluţia situaţiei din noiembrie 2017 până în prezent. În raport se constată că, deşi România a întreprins, în vederea îndeplinirii obiectivelor de referinţă ale MCV, unele măsuri în sensul punerii în aplicare a celor douăsprezece recomandări finale emise de Comisie în ianuarie 2017, evoluţiile recente au însemnat un regres faţă de progresele de până acum şi au pus sub semnul întrebării evaluarea pozitivă din ianuarie 2017.

Această constatare este valabilă în special în ceea ce priveşte independenţa sistemului judiciar, reforma justiţiei şi combaterea corupţiei la nivel înalt. Prin urmare, în raportul de marţi sunt formulate, de asemenea, o serie de recomandări suplimentare care ar trebui puse în aplicare fără întârziere, precizează CE.

În cursul celor douăsprezece luni care s-au scurs de la publicarea raportului din noiembrie 2017, România a luat unele măsuri pentru a pune în aplicare recomandările formulate în raportul din ianuarie 2017. Cu toate acestea, evaluarea din raportul din ianuarie 2017 a fost întotdeauna condiţionată de evitarea înregistrării unor regrese care să pună sub semnul întrebării progresele realizate în ultimii 10 ani, subliniază Bruxellesul.

Intrarea în vigoare a legilor modificate ale justiţiei, presiunea la adresa independenţei sistemului judiciar, în general, şi a Direcţiei Naţionale Anticorupţie (DNA), în special, precum şi o serie de alte măsuri care subminează eforturile de combatere a corupţiei au avut drept efect anularea progreselor sau punerea sub semnul întrebării a caracterului lor ireversibil.

Comisia Europeană a observat, de asemenea, că factori mai largi, din afara sferei MCV, au un impact asupra înregistrării de progrese în reforma justiţiei şi combaterea corupţiei. În această privinţă, în raport se subliniază faptul că existenţa unor mijloace de informare în masă libere şi pluraliste are un rol important în tragerea la răspundere a factorilor de decizie politici pentru acţiunile lor, de exemplu în scoaterea la lumină a unor posibile cazuri de corupţie.

Aşadar, cele 12 recomandări formulate în raportul din ianuarie 2017 nu mai sunt suficiente pentru a permite respectarea orientării formulate de preşedintele CE, Jean-Claude Juncker, la începutul mandatul său de a încheia MCV până la sfârşitul mandatului actualei Comisii.

Prin urmare, în raportul publicat marţi sunt formulate opt recomandări suplimentare menite să remedieze situaţia actuală. În acest sens, va fi necesar ca instituţiile-cheie din România să facă dovada unui angajament ferm faţă de independenţa sistemului judiciar şi de lupta împotriva corupţiei, să recunoască rolul indispensabil al acestora drept pietre de temelie şi să redea statului capacitatea de a acţiona, prin pârghiile sale de control şi echilibru, atunci când există riscul unei involuţii.

La 1 ianuarie 2007, Comisia Europeană a instituit un Mecanism de Cooperare şi Verificare pentru a evalua progresele înregistrate de România în raport cu angajamentele asumate în domeniul reformei judiciare şi al combaterii corupţiei. Începând din 2007, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului, la intervale regulate, rapoarte cu privire la progresele înregistrate în aceste domenii. Pentru întocmirea rapoartelor sunt valorificate contactele cu statele membre, cu societatea civilă, cu organizaţiile internaţionale, cu experţi independenţi şi cu diverse alte surse.

 

Florin Iordache: Implementarea solicitărilor absurde ale Comisiei Europene din MCV ar bloca întreaga justiție din România

Implementarea solicitărilor absurde ale Comisiei Europene din MCV ar bloca întreaga justiție din România, susţine Florin Iordache,  preşedintele Comisiei speciale comune a Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru sistematizarea, unificarea şi asigurarea stabilităţii legislative în domeniul justiţiei.

Acesta susţine: “Am început parcurgerea raportului MCV pe anul 2018, prin care niste «experți» necunoscuți dau indicații României cu privire la aplicarea unor legi DEJA în vigoare, iar absurdul uneia dintre recomandări iese cu totul în evidență.

Astfel, Comisia Europeană solicită Parlamentului, prin raportul MCV, nici mai mult nici mai puțin decât «oprirea imediată a implementării legilor justiției realizate de Comisia specială comună a Camerei Deputaților și Senatului pentru sistematizarea, unificarea și asigurarea stabilității legislative în domeniul justiției, precum și a ordonanțelor de urgență emise de Guvern, stoparea implementării Codului Penal și a Codului de Procedură Penală».

Printr-o astfel de solicitare, Comisia Europeană nu doar că își depășește prerogativele stabilite prin Tratat, dar dovedește dispreț total față de întreaga ordine de drept și constituțională din România.

Mai mult, dacă o asemenea cerere, aberantă, ar fi implementată de Parlament, prin efectele pe care le-ar produce, ar conduce la blocarea întregului sistem de justiție din România.

Astfel, dacă astăzi Parlamentul ar da o lege prin care ar abroga toate modificările la legile justiției, nu ar mai exista cadrul legal pentru admiterea în magistratură, promovare, constituirea completelor, funcționarea CSM, etc., în condițiile în care atât legea veche, cât și legea nouă ar fi abrogate. Este incredibil că cineva cu pretenții de “expert” de la nivelul Comisiei Europene nu are în vedere astfel de chestiuni elementare de funcționare a justiției, atunci când formulează recomandări României, solicitând ca acestea să fie respectate cu strictețe.

Dincolo de acest aspect tehnic, esențial de altfel, Comisia Europeană nu a explicat de ce solicită oprirea imediată a implementării legilor justiției, fără a diferenția în funcție de cuprinsul acestora, în condițiile în care prevederi importante cuprinse în acestea au fost salutate de către Comisia de la Veneția, care a remarcat că acestea sunt de natură a întări independența justiției. Între acestea se numără separarea carierei judecătorilor de cea a procurorilor, precum și excluderea Președintelui României din procedura de numire a președintelui ICCJ, fiind eliminate TOATE modalitățile de implicare a politicului în cariera judecătorilor.

De asemenea, reîntoarcerea la vechiul cadru legislativ ar însemna:

– păstrarea unor texte neconstituționale;

– o pregătire inițială a judecătorilor și procurorilor insuficientă față de lipsa totală de experiență a acestora în momentul intrării în sistem;

– permiterea unui sistem de promovare mascată în parchete, prin delegări și detașări netransparente, făr îndeplinirea condițiilor de vechime (procurori care nu au dat niciun examen, fără vechime, ce funcționează în carul Parchetului de pe lângă ICCJ, fiind salarizați la acel nivel);

– renunțarea la sistemul de evaluare psihologică regulată a judecătorilor și procurorilor, a pensiei de invaliditate și a multor altor reglementări vădit superioare celor din legea veche, adoptate la propunerea CSM și necontestate de nimeni.

Mai mult, noile legi includ prevederi ce au ca efect transparentizarea funcționării sistemului de justiție și ruperea acestuia de influența nefastă a serviciilor de informații.

Noile legi prevăd, de asemenea, publicarea tuturor actelor ce privesc sau au legătură cu justiția, indiferent de instituțiile sau autoritățile semnatare, un sistem eficient de verificare a incompatibilității magistraților în relația cu serviciile de informații, precum și pedepsirea aspră a lucrătorilor serviciilor de informații care încearcă să racoleze magistrați.

De ce dorește Comisia Europeană stoparea imediată a acestor prevederi care rup justiția de influența malignă a serviciilor de informații?

Prin urmare, o astfel de recomandare nu poate fi pusă în aplicare, fiind lipsită de orice logică, iar consecințele sale ar fi profund negative pentru sistemul de justiție din România.

Mai mult, faptul că într-un raport al Comisiei Europene există o astfel de recomandare absurdă, duce la decredibilizarea acestuia.

Sublinem faptul că MCV este un mecanism de COOPERARE și verificare, elementul cooperării fiind unul esențial. Dacă acest mecanism va ignora cu totul elementul de cooperare, transformându-se într-unul de CONTROL, înseamnă că acesta a devenit un instrument ce operează în afara cadrului legal în care a fost stabilit.

Vom analiza în Parlament întreg conținutul raportului MCV și vom comunica rezultatul analizei efectuate, precum și măsurile pe care le vom lua, nu doar pentru a ne asigura că justiția din România va ajunge la standardele europene, pe care, se vede, Comisia Europeană nu le dorește în România, dar și pentru a asigura dreptul cetățenilor români la un sistem de justiție cu adevărat independent și imparțial”.

 

BVBStiri BVB

PURCARI WINERIES PUBLIC COMPANY LIMITED (WINE) (26/10/2020)

Notificare - rascumparare actiuni proprii 19-23 Octombrie 2020

SIF BANAT CRISANA S.A. (SIF1) (26/10/2020)

Tranzactie cu actiuni DOOSAN IMGB S.A.

BITTNET SYSTEMS SA BUCURESTI (BNET) (26/10/2020)

Inregistrari majorare capital si schimbare administrator - Equatorial Gaming

TERAPLAST SA (TRP) (26/10/2020)

Convocare AGAO 27.11.2020