Update articol:

Consiliul Fiscal apreciază construcţia bugetară pentru 2022 compatibilă cu un deficit cash în jurul a 7% din PIB

euro pixabay.com

Consiliul Fiscal apreciază construcţia bugetară pentru anul 2022 compatibilă cu un deficit cash în jurul valorii de 7% din PIB, echivalent cu 7,5% din PIB conform metodologiei europene, se arată în Opinia Consiliului Fiscal privind Legea bugetului de stat pe anul 2022, Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2022 şi Strategia fiscal-bugetară pentru perioada 2022-2024.

“Construcţia bugetară pentru anul 2022 are în vedere o ţintă de deficit bugetar de 5,84% potrivit metodologiei cash, reprezentând o diminuare de 1,29 pp din PIB faţă de nivelul proiectat pentru anul 2021 (7,13% din PIB). Nivelul corespunzător al ţintei de deficit bugetar pe anul 2022 potrivit ESA 2010 este de 6,24% din PIB şi, comparativ cu nivelul estimat de MF pentru anul anterior, reducerea este de 1,79 pp din PIB. Potrivit metodologiei cash, diminuarea deficitului are loc în planificarea bugetară pentru anul 2022 prin majorarea veniturilor bugetare cu 0,83 pp din PIB, concomitent cu reducerea cheltuielilor bugetare cu 0,46 pp din PIB. Sursa principală a majorării ponderii veniturilor fiscale în PIB este reprezentată de luarea în considerare în proiecţia veniturilor bugetare a unor sume în cuantum de 10,65 miliarde de lei provenind din creşterea eficienţei colectării/reducerea evaziunii fiscale”, se spune în document.

Privind includerea în proiecţia bugetară a unor sume suplimentare provenite din ameliorarea dorită a eficienţei colectării, Consiliul Fiscal precizează că are rezerve în a le considera la acest moment, în virtutea principiului prudenţei.

“Dincolo de rezervele exprimate asupra sumelor provenind din creşterea eficienţei colectării, evaluarea de către CF a proiecţiilor de venituri cuprinse în proiectul de buget a condus către un cuantum mai redus al încasărilor bugetare cu circa 1,5 miliarde de lei. Pe baza unei abordări prudente, Consiliul Fiscal apreciază drept probabilă manifestarea unui gol de venituri comparativ cu ţintele asumate în proiectul de buget de circa 12,15 miliarde de lei, reprezentând circa 0,92% din PIB. Pe partea de cheltuieli, reducerea ponderii în PIB a acestora în planificare are loc prin îngheţarea majorităţii salariilor din sectorul public şi prin ritmuri de creştere în termeni nominali moderate şi inferioare dinamicii PIB nominal pentru cheltuielile cu bunuri şi servicii, cele de asistenţă socială, cele privind alte transferuri. CF apreciază drept probabil un necesar suplimentar de alocări bugetare de 1,9 miliarde de lei la nivelul cheltuielilor de asistenţă socială şi de cel puţin 2 miliarde de lei la nivelul cheltuielilor cu dobânzile”, se arată în opinia CF.

Cumulat, Consiliul Fiscal estimează o sub-bugetare a cheltuielilor de cel puţin 0,3% din PIB. În context, CF remarcă “ţinta ambiţioasă asumată pentru cheltuielile de investiţii, care în proiectul de buget înregistrează valoarea de 6,7% din PIB, maximumul din 2009 până în prezent (în 2021 au fost de circa 5,5% din PIB), precum şi ponderea pe care sumele din PNRR o au în totalul cheltuielilor de investiţii, aproximativ 12% în anul 2022”.

“Pe baza unei abordări prudente a veniturilor şi cheltuielilor bugetare, CF apreciază construcţia bugetară pentru anul 2022 compatibilă cu un deficit cash în jurul valorii de 7% din PIB (echivalent cu 7,5% din PIB conform metodologiei europene). Această situaţie ridică semne de întrebare privind consolidarea bugetară, potrivit construcţiei bugetare iniţiale. Deşi proiectul de buget ţinteşte un deficit cash de 5,84% din PIB, CF apreciază că nu sunt suficiente măsuri credibile de ajustare bugetară care să conducă la atingerea acestei ţinte. În strategia fiscal-bugetară 2022-2024, consolidarea în ultimii doi ani este proiectată în mod covârşitor pe partea de cheltuieli bugetare. CF are semne de întrebare privind realismul acestei abordări”, se mai spune în opinia CF.