Update articol:

Construirea Portului georgian de la Marea Neagră devine un câmp de luptă geopolitic între China și UE

Levan Davitashvili
  • China a câștigat licitația pentru construirea unui port de adâncime în Anaklia din Georgia, marcând primul megaproiect al țării construit și operat de chinezi pe coasta Mării Negre.

  • Acordul întărește legăturile tot mai mari dintre Tbilisi și Beijing și împinge prezența Chinei mai aproape de Europa.

  • De asemenea, acordul influențează viitorul Coridorului Mijlociu, o rută comercială globală pe care Georgia o servește ca nod strategic.

 

Georgia a anunțat că un consorțiu chinez a depus singura ofertă pentru a construi un port extins de adâncime în Anaklia, marcând primul megaproiect de pe coasta Mării Negre care va fi construit și operat de firme chineze, potrivit Oil Price, citând RFE/RL. 

Acordul pune capăt unei saga politice de mai mulţi ani în Georgia privind construirea unui port de adâncime la Anaklia, în timp ce rolul consorțiului chinez accentuează legăturile tot mai mari ale Tbilisi cu Beijingul şi le aduce în centrul atenției.

Ministrul georgian al Economiei și Dezvoltării Durabile, Levan Davitashvili, a făcut anunțul la o conferință de presă din 29 mai, unde a spus că guvernul a primit oferte de la un consorțiu elvețian-luxemburghez și o ofertă comună de la China Communications Construction Company și China Harbour Investment, cu sediul în Singapore. El a adăugat că China Road and Bridge Corporation și Qingdao Port International vor servi ca subcontractanți pentru construirea portului.

Davitashvili a mai spus că Tbilisi a primit propunerea finală doar de la consorțiul chinez, care acum pare să construiască primul port de adâncime al țării. El a spus că mai multe detalii vor fi dezvăluite „în zilele următoare”.

Nu este prima dată când Georgia acordă contracte de infrastructură de mare profil firmelor chineze, dar anunțul ar putea avea implicații de anvergură.

Pentru început, este un alt semn pentru apropierea dintre Tbilisi și Beijing. În iulie 2023, cele două ţări au semnat un parteneriat strategic, iar Anaklia marchează o altă încercare de a aduce companii chineze în Marea Neagră a Georgiei, după ce o ofertă în jurul portului Poti a eșuat în 2020.

Această înțelegere va afecta și viitorul așa-numitului Coridor de Mijloc, o rețea comercială globală care transportă mărfuri între Europa și Asia în care Georgia servește ca un nod strategic. Uniunea Europeană a spus că dezvoltarea rutei este un obiectiv, mai ales după invazia pe scară largă a Ucrainei de către Moscova din 2022, oferind legături comerciale care ocolesc Rusia.

Dar noul rol al Chinei cu un port de adâncime în Anaklia — care ar permite navelor mai mari să transporte volume crescute într-un ritm mai eficient — schimbă lucrurile și marchează un regres pentru Bruxelles.

„Acesta nu este o veste bună pentru UE și cred că faptul că [China construiește acum] portul arată o lipsă de gândire strategică la Bruxelles”, a spus Romana Vlahutin, fost ambasador al UE pentru conectivitate.

Mai multe detalii despre construirea portului urmează să fie dezvăluite în perioada următoare, la fel ca și contractul  și prețul total. Guvernul a declarat anterior că va păstra 51% din proprietatea proiectului portuar, 49% fiind destinate celorlalți parteneri.

Companiile chineze implicate vin și ele cu o istorie interesantă. China Communications Construction Company este un jucător masiv în infrastructura globală și una dintre cele mai mari firme implicate în proiecte de construcție pentru China’s Belt and Road Initiative (BRI) în ultimul deceniu.

Dar din 2011 până în 2019, Banca Mondială a interzis companiei și afiliaților săi să participe la proiecte de construcții finanțate de Banca Mondială din cauza unui scandal de fraudă într-un proiect rutier din Filipine în 2009.

Această înțelegere marchează a doua încercare de a construi un port de adâncime în Anaklia.

Anterior, un consorțiu format între TBC Bank din Georgia și Conti International cu sediul în SUA a fost anulat de guvern în 2020, după ani de controverse politice care i-au văzut pe co-fondatorii TBC, Mamuka Khazaradze și Badri Japaridze, confruntându-se  cu acuzații de spălare de bani.

Cei doi au fost acuzați, dar eliberați fără închisoare, iar Khazaradze a susținut că autoritățile încercau să saboteze proiectul. Contractul pentru acea afacere era în valoare de 2,5 miliarde de dolari.

Khazaradze vrea să ducă  guvernul georgian la o instanță de arbitraj din Londra pentru ceea ce el susține că ar fi acuzații motivate politic.

El a fost un critic deschis al renașterii proiectului și a spus în trecut că el crede că obstacolele legale legate de modul în care consorțiul anterior a fost dat deoparte ar putea distruge şi noua încercare de a-l construi.

 

BVB | Știri BVB

STK EMERGENT (STK) (17/01/2025)

Intermediar emisiune unitati de fond si stabilire pret

ROMCARBON SA (ROCE) (17/01/2025)

Prelungire contract a carui valoare depaseste 10 % din cifra de afaceri

TERAPLAST SA (TRP) (17/01/2025)

Calendar financiar 2025

CHIMCOMPLEX S.A. BORZESTI (CRC) (17/01/2025)

Informare referitoare la comentarii media

IMPACT DEVELOPER & CONTRACTOR S.A. (IMP) (17/01/2025)

Tranzactii management - art. 19 Reg. (UE) 596/2014