Update articol:

Corpul de Control al premierului: Sinteza constatărilor preliminare a făcut obiectul informării premierului, cu propunerea eliberării din funcție a Secretarului de stat Mihai DODU; Ciolacu: Nu mai am treabă cu certificatul de revoluţionar, am renunţat; ce se întâmplă e o formă de şantaj mascată

Corpul de Control al premierului a transmis în această dimineață că “sinteza constatărilor preliminare a unei acțiuni de documentare la Secretariatul de Stat pentru Recunoașterea Meritelor Luptătorilor împotriva Regimului Comunist instaurat în România în perioada 1945-1989 („SSRML”) a făcut obiectul informării premierului, cu propunerea eliberării din funcție a Secretarului de stat Mihai DODU”.

Reacția Corpului de Control vine după reacțiile în urma demiterii de către premierul Ciolacu a  secretarului  de stat Mihai Dodu, cel care a determinat anularea deciziei prin care Ciolacu era declarat Luptător cu Rol Determinant la Revoluţia din decembrie 1989. 

Corpul de Control al Prim-Ministrului(CCPM) spune că a derulat o acțiune de documentare la Secretariatul de Stat pentru Recunoașterea Meritelor Luptătorilor împotriva Regimului Comunist instaurat în România în perioada 1945-1989 („SSRML”) în baza Planului de control al CCPM aferent anului 2023, document aprobat de prim-ministrul României în luna ianuarie 2023 și înregistrat la CCPM cu nr. 452/20.01.2023, potrivit unui comunicat de presă.

Corpul de Control a transmis: “Potrivit dispozițiilor ce reglementează activitatea CCPM, a fost întocmită o notă de constatare ce reprezintă actul de control intermediar elaborat pe parcursul acţiunii de documentare la finalizarea etapei de verificare la faţa locului. La finalizarea acţiunii de documentare, după analiza punctului de vedere formulat de către entitatea verificată, urmează să fie întocmită nota de informare, document ce constituie actul final de control.

Sinteza constatărilor preliminare a făcut obiectul informării transmise Prim ministrului României, cu propunerea privind eliberarea din funcție a Secretarului de stat Mihai Iulian DODU președinte al SSRML în conformitate cu dispozițiile Codului administrativ.

De asemenea, CCPM a sesizat Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării
Datelor cu Caracter Personal și a solicitat sprijinul de specialitate în legătură cu:

1. Efectuarea de verificări cu privire la respectarea prevederilor Regulamentului UE
nr. 679/2016 de către Secretariatul de Stat pentru Recunoașterea Meritelor Luptătorilor împotriva Regimului Comunist instaurat în România în perioada 1945-1989, în calitate de operator privind prelucrarea datelor cu caracter personal;
2. Efectuarea de verificări instituționale, în limita competențelor legale, cu privire la
respectarea prevederilor Regulamentului UE nr. 679/2016 de către o publicație on-line.
Urmare a faptului că în acest stadiu al verificărilor parte a constatărilor formulate
pot fi evaluate și prin raportare la punctul de vedere al entității controlate, concluziile finale în ceea ce privește abaterile de la legalitate și regularitate identificate pe parcursul activității de control administrativ vor prezentate în actului final al acțiunii de documentare.

Principalele concluzii ale acțiunii de documentare formulate până în prezent:

1. Aspecte referitoare la modul de funcționare/organizare a comisiei instituite la
nivelul SSMRL, în aplicarea prevederilor art. 49 din Normele metodologice aprobate
prin HG nr. 1412/2004 („Comisia art. 49”).

1.1. Membrii Comisiei art. 49 au anulat certificatele de Luptător cu Rol Determinant
(„LRD”) unui număr de 65 de persoane, invocând ca element de noutate Decretele
Președintelui României nr. 232/2022 și nr. 1068/2022, acte care nu intră în categoria
documentelor calificate cu acest titlu, în contextul în care doar o parte dintre aceste
persoane aveau hotărâri judecătorești definitive prin care le-a fost respinsă cererea de acordare a calității de LRD”.

Totodată, demersurile întreprinse de reprezentanții instituției de a anula certificate
de LRD după apariția decretelor menționate anterior s-a realizat cu încălcarea prevederilor art. 8 alin. (6) din Legea nr. 341/2004, dispoziții care reglementează faptul că obținerea și retragerea titlului se bazează pe atribuirea și anularea certificatului LRD, și nu invers.

1.2. Retragerea titlurilor de LRD s-a efectuat fără ca pentru cele 65 de persoane să
fie anulate în instanța de contencios administrativ certificatele LRD care erau deja emise la data retragerii titlurilor de LRD prin Decretul nr. 232/2022 și Decretul nr. 1068/2022, deşi art. 1 alin. (6) din Legea Contenciosului administrativ nr. 554/2004 prevede că SSRML putea solicita în instanţă anularea acestor certificate, raportat la faptul că actul nu mai putea fi revocat întrucât a intrat în circuitul civil şi a produs efecte juridice, iar instanța de judecată ar fi avut obligația a se pronunța și asupra efectelor juridice produse de acestea, respectiv asupra legalității obținerii de drepturi în perioada deținerii certificatelor LRD fără temei legal. În susținerea acestei constatări preluăm chiar din „obiecțiunile” reprezentanților SSMRL, potrivit cărora din totalul celor 55 de litigii înregistrate în instanță, pentru 4 acțiuni au fost pronunțate hotărâri judecătorești definitive, din care 3 au fost pronunțate în
favoarea persoanelor cărora le-au fost anulate certificatele de LRD și doar o hotărâre în favoarea SSMRL, situație de fapt ce confirmă în parte abaterea de la legalitate a actelor administrative de anulare a certificatelor.

2. Aspecte referitoare la neadoptarea unei proceduri prevăzută de actele
normative în vigoare

La nivelul SSRML nu au fost dispuse măsuri de către conducerea instituției pentru
întocmirea procedurii operaționale de anulare a certificatelor, cu încălcarea prevederilor art. 491 alin. (1) lit. a) din Normele metodologice aprobate prin HG nr. 1412/2004, cu modificările și completările ulterioare şi ale art. art. 6 alin. (1) din Ordinul Secretariatul General al Guvernului nr. 600/2018 privind aprobarea Codului controlului intern managerial al entităţilor publice

3. Aspecte referitoare la constituirea și activitatea comisiei de disciplină din
cadrul SSRML.

La nivelul SSRML nu au fost dispuse măsuri de către conducerea instituției pentru
constituirea comisiei de disciplină, nefiind respectate prevederile art. 494 alin. (1) și art.494 alin (81) din Ordonanța de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile art. 1 alin. (3), ale art. 3 alin (2) și ale art. 6 1 din Anexa nr. 7 al aceluiaşi act normativ, precum și măsurile dispuse prin Raportul de control nr. 1181/2023 al ANFP.

4. Aspecte referitoare la respectarea termenului de 60 de zile de la intrarea în
vigoare a Legii nr. 242/2021, pentru verificarea îndeplinirii condiţiilor prevăzute la art. 8 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

Prin raportarea stării de fapt la cadrul normativ aplicabil, s-a constatat că la nivelul
SSRML nu au fost dispuse măsuri de verificare în termen de 60 de zile a tuturor dosarelor beneficiarilor Legii nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare, care au ocupat anumite funcții în Partidul Comunist Român și în cadrul Gărzilor Patriotice în perioada 1945-1989, cu nerespectarea prevederilor art II alin. (1) din Legea nr. 242/2021, reprezentanții instituției limitându-se doar la solicitarea unor informații altor instituții ale statului, fiind astfel create premisele prejudicierii bugetului de stat prin acordarea în continuare a unor drepturi financiare unor persoane care nu îndeplinesc condițiile legale.

5. Aspecte referitoare la respectarea prevederilor OG nr. 27/2002 privind
activitatea de soluționare a petițiilor, cu modificările și completările uterioare

Activitatea Compartimentului Relații cu publicul din cadrul Serviciului Juridic care are în atribuții primirea, înregistrarea şi expedierea răspunsurilor către petiţionari s-a desfășurat cu nerespectarea prevederilor art. 6 alin. (3) și (4) și ale art. 14 din OG nr. 27/2002, cu modificările şi completările ulterioare, și ale prevederilor pct. 8.4.1 și 8.4.2. din Procedura de sistem privind Circuitul documentelor în cadrul Secretariatului de stat pentru recunoașterea meritelor luptătorilor împotriva regimului comunist instaurat în România în perioada 1945-1989 (COD: P.S. 01 Revizia 2 – 02.05.2022).

Nerespectarea dispozițiilor invocate a condus la neîndeplinirea obligației de întocmire a raportului semestrial de activitate, precum și la imposibilitatea verificării modului de soluționare a petițiilor înregistrate la nivelul SSRML.

6. Aspecte privind respectarea prevederilor Legii nr. 544/2001 privind liberul
acces la informațiile de interes public la nivelul instituției, cu modificările şi
completările ulterioare

Ca urmare a verificărilor efectuate a rezultat și faptul că nu au fost respectate, de
către conducerea SSRML, prevederile art. 12 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, cu modificările și completările ulterioare și cele ale art. 22 alin. (21) din Normele Metodologice de aplicare a Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, aprobate prin HG nr. 123/2002, cu modificările și completările ulterioare, un dosar administrativ de revoluționar fiind pus la dispoziția mass-media în condițiile existenței unui litigiu înregistrat pe rolul unei instanțe de judecată și fără ca acest tip de documente să facă parte din Lista cu documentele de interes public aprobată la nivelul instituției. De asemenea, comunicarea documentelor s-a efectuat fără anonimizarea completă a tuturor datelor personale.

De menționat este faptul că, potrivit prevederilor Legii nr. 544/2001 privind liberul
acces la informațiile de interes public, cu modificările și completările ulterioare, pentru a fi destinate publicității, informațiile trebuie să fie cuprinse într-o listă aprobată la nivelul instituției, listă din care, la acest moment, nu fac parte documentele din dosarele de revoluționar.
Conform art. 12 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 544/2001, sunt exceptate de la accesul
liber al cetățenilor informațiile privind procedurile judiciare, dacă publicitatea acestora aduce atingere asigurării unui proces echitabil ori interesului legitim al oricăreia dintre părțile implicate în proces.

7. Aspecte privind beneficiarii Legii nr. 341/2004, minori la data Revoluției din
Decembrie 1989

S-a constatat faptul că un număr de 800 persoane minore la data Revoluției din
Decembrie 1989, cu excepția urmașilor celor care au deținut titlul de erou-martir, sunt beneficiare ale drepturilor prevăzute de Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri şi acordarea unor drepturi urmașilor acestora, răniţilor, precum şi luptătorilor pentru victoria Revoluţiei din decembrie 1989 și ale drepturi prevăzute de Legea recunoştinţei pentru victoria Revoluţiei Române din Decembrie 1989, pentru revolta muncitorească anticomunistă de la Braşov din noiembrie 1987 şi pentru revolta muncitorească anticomunistă din Valea Jiului – Lupeni – august 1977 nr. 341/2004, aspect care creează incertitudini cu privire la legalitatea modului de acordare/dobândire a acestor calități, aspecte care impun verificări suplimentare.

8. Aspecte privind stabilirea posturilor în regim de funcție publică în cadrul
SSRML

S-a constatat faptul că reprezentanții din conducerea SSRML au stabilit pentru unele
funcții de natură contractuală atribuții care presupun exercitarea prerogativelor de putere publică, cu nerespectarea prevederilor art. 369, art. 370 alin. (1) – (2) și (4) din Codul administrativ, deși managementul SSRML avea obligația de a transforma aceste posturi în funcții publice, conform prevederilor art. 370 alin. (4) și ale art. 406 din același act normativ.
De asemenea, conducerea SSRML nu a dus la îndeplinire măsura stabilită de către
ANFP, prin Raportul de control al ANFP nr. 1181/2023, perpetuând nerespectarea
prevederilor art. 370 alin. 4 și ale art. 406 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare.
9. Aspecte referitoare la preschimbarea certificatelor conform prevederilor din
Legea recunoştinţei pentru victoria Revoluţiei Române din Decembrie 1989, pentru
revolta muncitorească anticomunistă de la Braşov din noiembrie 1987 şi pentru revolta muncitorească anticomunistă din Valea Jiului – Lupeni – august 1977 nr. 341/2004.

Pe baza unor documente care atestă situații similare, cu documente similare,
Secretariatul de Stat pentru Problemele Revoluționarilor din Decembrie 1989 (denumirea oficială a instituției la data analizei dosarelor în cauză) a acordat unei persoane titlul onorific Participant la Victoria Revoluției Române din Decembrie 1989 – Certificat PRT-S00018, în timp ce altei persoane i-a acordat titlul de Luptător Rănit – Certificat LRT-U00007.

Până la această dată, constatările preliminare nu au făcut obiectul unor sesizări
transmise către organele de urmărire penală sau către alte instituții cu excepția celei la care s-a făcut referire mai sus”.

Ciolacu: Nu mai am treabă cu certificatul de revoluţionar, am renunţat; ce se întâmplă e o formă de şantaj mascată

Premierul Marcel Ciolacu a declarat că discuţiile despre o presupusă legătură între certificatul său de revoluţionar şi demiterea şefului Secretariatului pentru revoluţionari, Mihai Dodu, reprezintă “o formă de şantaj mascată” pentru că nu a beneficiat şi a renunţat la orice drepturi care derivă din participarea sa la Revoluţia din decembrie 1989.

Ciolacu a menţionat că fostul premier Nicolae Ciucă, cel care l-a numit atât pe şeful Secretariatului pentru revoluţionari, cât şi pe şeful Corpului de control, la începutul anului a făcut un plan al activităţii de control.

“Nu am cerut Corpului de control al prim-ministrului să se ducă în control la… L-am întrebat pe vicepremierul Marian Neacşu să întrebe şi dânsul: ‘Marcele, aşa avea omul planificat, să facă control la Secretariatul pentru revoluţionari’. Mi-a venit o recomandare a şefului Corpului de control care suna: ‘Se impune schimbarea din funcţie a domnului Dodu’. E confidenţial raportul preliminar. Eu nu încalc legea… ‘Se recomandă pentru anumite fapte care vor fi înaintate la Parchet’. Trăim într-o ţară normală. Dacă mă angajez la un ministru şi, primul lucru, iau o măsură împotriva ministrului şi de acolo ministrul nu mă mai poate să mă dea afară pentru că e o vendetă cu mine? Asta e o formă de şantaj mascată. Nu am nicio treabă cu certificatele”, a afirmat Ciolacu, joi, la România Tv.

Ciolacu a relatat că a fost participant la Revoluţie în ’89 cu alţi colegi, când aveau 20 de ani.

“Vorbim şi acum. Ani de zile ne-am întâlnit pe 21 decembrie, stăteam la un pahar de vin să povestim zilele respective. Nu mi-e ruşine de lucrul asta. Să ajungă cineva să mă şantajeze să nu fie schimbat. (…) Nu mai am treabă cu certificatul. Am renunţat. Am dat la notar. Am oprit procesul. Să mă lase naibii în pace. Ce vor de la mine? Nu am văzut niciodată dosarul meu. (…) Omul să fie sănătos, să vadă ce a făcut”, a transmis premierul.

El a explicat că în prima sa zi de lucru la Palatul Victoria a citit în presă că şeful Secretariatul pentru revoluţionari ar fi făcut referire la dosarul său.

“Am înţeles. Am zis: ‘Uite, funcţionează în sfârşit România”. Nu-l cunoşteam pe om. Nu-l cunosc nici acum. Nu m-am interesat. Nu l-am sunat. Nu l-am întrebat. Mi-a cerut să vină în audienţă. “Nu am nicio urgenţă cu dumneavoastră. Faceţi-vă treaba acolo!” (…) N-am fost niciodată contestat că aş fi un revoluţionar fals. Că Buzău nu este printre oraşele martir, e treabă de legislaţie, nu e treaba mea. Nu eu decid, decide legea. Ce pot eu, ca orice cetăţean? Nu-ţi reproşez nimic, nu am nicio discuţie cu tine. Pot să te dau în judecată. Am renunţat şi la judecată. Am vorbit cu avocatul meu să depună că nu mai vreau nicio judecată. Renunţ. Colegii mei din Buzău cu care mă întâlneam an de an ştiu ce am făcut. Am ce povesti nepoţilor mei şi cu asta am terminat acest capitol”, a adăugat Ciolacu.

Premierul a precizat că nu a luat nicio indemnizaţie în urma participării sale la Revoluţia din decembrie 1989.

“Nu am luat nicio indemnizaţie. A fost un hectar de pământ pe care apoi l-a luat alt coleg de-al meu, revoluţionar din Buzău. A strâns trei sau patru hectare. Deci, nu am avut niciun… Mi-a venit titlul de la Prefectură. Îmi fac cruce. Nu am cerut niciodată nimic: salariu, indemnizaţie, pensie, nimic, niciodată. (…) Mai mult, am chemat avocatul cu notarul la sediul partidului şi am dat declaraţie pe proprie răspundere că niciodată… Ca să ai drepturi trebuie să îţi preschimbi acel certificat. Nu am cerut să îl preschimb”, a mai spus Ciolacu.

Mihai Dodu a fost demis, miercuri, de premierul Marcel Ciolacu din funcţia de secretar de stat la Secretariatul de stat pentru recunoaşterea meritelor luptătorilor împotriva regimului comunist instaurat în România în perioada 1945-1989, în urma unui raport al Corpului de control al prim-ministrului.

În timpul mandatului lui Mihai Dodu, o comisie din cadrul Secretariatului a constatat că Marcel Ciolacu nu îndeplineşte condiţiile pentru a primi certificat de luptător “cu rol determinant” la Revoluţia din decembrie 1989.

Premierul a deschis la Tribunalul Buzău un proces împotriva Secretariatului, având termen de judecată în ianuarie 2024.

Conform presei centrale, Mihai Dodu ar fi făcut publice informaţii din dosarul de revoluţionar al lui Marcel Ciolacu.

 

Ciolacu l-a demis din funcţia de secretar de stat pe Mihai Dodu, cel care a determinat anularea deciziei prin care era declarat Luptător cu Rol Determinant la Revoluţia din decembrie 1989 – News.ro

BVB | Știri BVB

EVERGENT INVESTMENTS S.A. (EVER) (17/04/2025)

Informatii ulterioare publicarii Convocatorului AGOA din 29/30 aprilie 2025

TRANSILVANIA INVESTMENTS ALLIANCE S.A. (TRANSI) (17/04/2025)

Masuri adoptate de Consiliul de Supraveghere

LION CAPITAL S.A. (LION) (17/04/2025)

Autorizare administratori societate

SIMTEL TEAM (SMTL) (17/04/2025)

Semnarea unui contract semnificativ in legatura cu proiectul Giurgiu