Update articol:
ROMANIAN SUSTAINABILITY FORUM 2024

Costică MIȘACA, Sphera Franchise Group: Urmăm calea sustenabilității de câțiva ani, dar lucrurile se vor complica puțin cu noua legislație; Suntem încrezători că toată lumea va ajunge la concluzia că e calea bună de urmat

Sphera Franchise Group urmează calea sustenabilității de câțiva ani de zile, dar acum lucrurile se vor complica puțin cu noua legislație, a spus Costică MIȘACA, ESG Director Sphera Franchise Group, la ROMANIAN SUSTAINABILITY FORUM, organizat de Financial Intelligence.

El a spus: “Suntem încrezători că, atunci când vom ajunge pe lanțul valoric, de fapt, unde e cea mai mare provocare, partenerii și colaboratorii noștri vor ajunge la concluzia că e calea bună de urmat de fapt.”

 

Costică MIȘACA a spus că pregătirea pentru raportările de sustenabilitate a început deja de mulți ani de zile: ”Noi facem o pregătire constantă. Din 2018, am început să raportăm elemente de sustenabilitate, din 2019 deja am început să ne calculăm emisiile de carbon pe Scope 1 și 2. Este adevărat că noua directivă europeană vine cu noutăți.

Dacă până acum, rapoartele de sustenabilitate erau emise separat față de raportul administratorilor și aveam un termen relativ bun pentru a le emite – până la jumătatea anului, de acum înainte, timpul scurt de emitere și de încadrare a elementelor de sustenabilitate în raportul administratorilor va face dificilă partea de colectare a datelor, de verificare a lor și de a avea o acuratețe a lor, mai ales că urmează și auditarea. Dar nu acesta este elementul principal, ci presiunea pe echipe pentru a avea datele la timp.

Depinde și de cât de complex este business-ul. Activitatea noastră este complexă, se desfășoară în foarte multe puncte de lucru și noi trebuie să colectăm date de la toate punctele de lucru. Avem, în prezent, peste 160 de puncte, fiecare dintre ele își are propriul furnizor de electricitate, propriile emisii și așa mai departe.

Noi am creat și am dezvoltat în interiorul companiei o platformă de colectare a datelor, astfel încât datele sunt introduse lunar sau trimestrial, acolo unde este cazul și încercăm, ca la finalul anului, să le avem disponibile, astfel încât să ne putem calcula toți indicatorii. Mai mult decât atât, noi am anticipat noile schimbări legislative, care vor veni odată cu directiva, așa că, încă de anul trecut, am început să analizăm materialitatea din perspectiva dublei materialității, am implicat atât părțile interesate extinse, cât și managementul companiei, pentru a ne analiza subiectele materiale.

Tot anul trecut, am emis și raportul TCFD pentru analiza riscurilor și oportunităților legate de climă. Cumva am anticipat câteva schimbări legislative și am făcut pași în această direcție.

Totuși, sperăm ca noua directivă să aducă o mai bună claritate și să dea o suplețe raportului, astfel încât să poată fi făcut și la timp, și ușor de urmărit și de citit. Însă va fi complicat, pentru că legislația este complexă și sunt presiuni foarte mari în interiorul echipelor de a acoperi toate aceste aspecte.”

Domnul Mișaca a mai spus că procesul de dublă materialitate este unul complex și necesită resurse, atât umane, cât și financiare semnificative: ”Pentru companiile de talie medie sau mică, nu este chiar la îndemână, ar trebui să creadă foarte mult în sustenabilitate și în ce poate aduce nou și bun pentru business-ul lor astfel încât să investească.

Sunt investiții semnificative, iar aici aș spune că autoritățile ar trebui să poarte un rol important și să vină cu tot felul de inițiative și să impulsioneze și de ce nu, să motiveze companiile care fac mai mult. Spre exemplu, vorbeam despre colectarea datelor. O inițiativă bună ar fi motivarea companiilor tocmai pentru a-și crea o platformă. Nu este deloc de neglijat costul implementării unei astfel de platforme pentru a avea datele la timp și cu acuratețe. Sau suportul Guvernului pentru investițiile în energie.”

Domnia sa spune că este de dorit ca adaptarea legislației la legislația europeană să se facă treptat și să se ia în considerare mediul de business actual: ”România nu are un mediu de business cu foarte mare experiență, este unul tânăr. Spre exemplu, gradul de digitalizare în marea majoritatea a business-urilor nu e atât de mare, o digitalizare care poate face mult mai ușoară colectarea datelor și punerea lor la dispoziție pentru auditare. Autoritățile pot veni în ajutorul companiilor. Unul din lucrurile bune este Codul Sustenabilității, pentru companiile mici, fără experiență în raportarea datelor.

Este adevărat că legislația este mai complexă, se va schimba și sperăm ca updatările acestui sistem să fie de bun augur și venite la timp. Timpul este un element important și transpunerea tuturor modificărilor legislative în timpul util va fi extrem de importantă pentru companii. Spuneam că implementarea tuturor cerințelor legale este dificilă, cu mult efort din partea companiilor și nu am dori să vedem transpunerea legislației cu două luni înainte de aplicarea ei. Un alt element important ar fi claritate, o legislație mult mai clară și o birocrație mai mică, atunci când este vorba de implementarea unor măsuri pentru accesul la finanțare. ”

Potrivit domniei sale, investitorii sunt interesați de partea de rating de sustenabilitate: ”Atâta timp cât ratingurile sunt publice și acolo sunt rezultatele, consider că toți investitorii își pot face o imagine mult mai clară asupra tuturor elementelor pe care companiile le publică și asupra comunicărilor și informațiilor pe care le fac în rapoartele de sustenabilitate și nu numai.

Anul trecut, noi am avut două solicitări legate de sustenabilitate din partea investitorilor, legate de elemente de mediu și de  planurile noastre pe termen lung și țintele pe care le urmărim. Însă ne așteptăm ca, în perioada următoare, odată cu legislația nouă care vine și multe alte aspecte, cum ar fi greenwashing-ul, de exemplu, interesul să fie mult mai mare și interacțiunea investitorilor cu compania să crească”.

BVB | Știri BVB

AETA SA (ELGS) (30/07/2025)

Lansare Productie Serie Wave Bin Prima Europubela cu Evacuare Complet Ranforsata

TRANSILVANIA INVESTMENTS ALLIANCE S.A. (TRANSI) (30/07/2025)

Publicarea Regulilor Fondului actualizate

S.N.T.G.N. TRANSGAZ S.A. (TGN) (30/07/2025)

Raport auditor - art. 108 Legea 24/2017 (R) S1 2025

IMPACT DEVELOPER & CONTRACTOR S.A. (IMP) (30/07/2025)

Raport auditor - art. 108 Legea 24/2017 (R) S1 2025

S.P.E.E.H. HIDROELECTRICA S.A. (H2O) (30/07/2025)

Raport auditor - art. 108 Legea 24/2017 (R) S1 2025