În primele 6 luni ale anului 2024 compania Antibiotice (ATB) a înregistrat o creștere cu 8% a veniturilor totale, care au ajuns la valoarea de 379,96 milioane lei, comparativ cu perioada similară a anului precedent (352,54 milioane lei). Veniturile totale coraborate cu cheltuielile totale, în valoare de 301,53 milioane lei au condus la obținerea unui profit net cu 20% mai mare, în valoare de 74,2 milioane lei, comparativ cu primele 6 luni ale anului 2023 (62 milioane lei), potrivit unui comunicat al companiei.
Consolidarea prezenței pe piața farmaceutică românească
În România, Antibiotice a obținut vânzări în piață în valoare de 250,3 milioane lei, menținându-și locul 4 în consum – cutii (dintr-un total de 345 companii) pe segmentul medicamentelor generice cu prescriptie și non-RX, având o cotă de piață de 4,6%.
Totodată, compania și-a consolidat poziția pe piața farmaceutică românească:
- lider valoric pe segmentul medicamentelor generice cu prescriptie și non-RX comercializate în spitale, unde este recunoscută ca fiind principalul furnizor de medicamente antiinfecțioase, cu o cotă de piață de 13,2%, (pe o piață în care activează 227 companii);
- lider cantitativ în piața totală pentru pulberi injectabile (59,9% dintr-un total de 57 companii), unguente (20,1% dintr-un total de 125 companii), supozitoare și ovule (32,7% dintr-un total de 49 companii);
Antibiotice și-a consolidat vânzările pe portofoliul de antiinfecțioase de uz sistemic, dezvoltând în același timp și clasele terapeutice unde ocupă poziții importante în piața internă: preparate dermatologice, sistem cardiovascular, sistem genito-urinar, sistem nervos central și tract digestiv. Extinderea portofoliului de antinfecțioase pe molecule critice recomandate de ghidurile naționale și internaționale în diverse tipuri de infecții s-a realizat în primul semestru din 2024 prin asimilarea a patru noi produse.
În primul semestru al anului 2024, veniturile din vânzările pe piețele internaționale au înregistrat o creștere cu 25% ajungând la 150,8 milioane lei, comparativ cu perioada similară din 2023 (120,7 milioane lei).
- În această perioadă, Antibiotice a accesat 4 noi piețe din Europa, cu produse injectabile: Italia, Franța, Polonia și Bulgaria care vor aduce un aport estimate la cifra de afaceri de 13 milioane lei. De asemenea, pe o nouă piață din Orientul Mijlociu, piața Emiratelor Arabe Unite, compania a realizat o prima livrare de medicamente, având stabilite în strategia de expansiune teritorială obiective privind înregistrarea de noi produse pentru creșterea prezenței în acest teritoriu.
O altă nouă piață pe care Antibiotice a pătruns în prima jumătate a anului 2024, este și Australia, unde compania a încheiat un parteneriat cu unul dintre cei mai mari jucători globali din piața produselor destinate spitalelor, lansând astfel un prim produs în această țară, alte două fiind în curs de înregistrare.
Majorare cu 50% a valorii investițiilor
În vederea dezvoltării sustenabile, valoarea investițiilor realizate de Antibiotice în prima jumătate a anului 2024 este de 40,96 milioane lei, în creștere cu 50% comparativ cu perioada similară a anului trecut (27,17 milioane lei).
Planul de investiții al Antibiotice care reflectă prioritățile și viziunea pe termen lung a companiei, este finanțat printr-un mix de surse, incluzând ajutor de stat conform H.G. nr. 807/2014, care vizează stimularea investițiilor cu impact major în economie, Planul Național de Redresare și Reziliență, Programul InvestEu al Comisiei Europene, credit din partea Băncii Europene de Investiții precum și resurse proprii ale companiei. Aceaste finanțări susțin implementarea proiectelor strategice ale Antibiotice, contribuind la consolidarea poziției în industrie, pregătind-o pentru viitor.
Abordarea companiei privind programul de investiții se concentrează pe două direcții principale, ce vizează atât dezvoltarea strategică, care susține creșterea cifrei de afaceri cât consolidarea afacerii, investiții considerate fundamentale pentru menținerea competitivității companiei și a cotei de piață.
Astfel, programul de investiții include proiecte care dezvoltă portofoliul de produse, stimulează cercetarea și deschid noi piețe. În perioada de referință, Antibiotice a investit 7,83 milioane de lei în dezvoltarea portofoliului de produse.
Totodată, alte investiții considerate prioritare în prima jumătate a anului 2024, au totalizat 33,13 milioane lei. Acestea au vizat punerea în funcțiune a unei capacități de producție de energie solară la sol de 2,5 MWh care să asigure 26,4% din consumul de energie al companiei (prin raportare la consumul din 2021), urmând ca până la finalul anului să se implementeze și un ansamblu de panouri fotovoltaice pe clădirile companiei cu o putere de 1,2 MW. În acest mod producția de energie verde va asigura autonomia din punct de vedere energetic până la aproximativ 35% din necesarul platformei industriale a Antibiotice.
Alte investiții realizate în perioada de referință, s-au orientat spre digitalizarea platformei, prin încheierea unui parteneriat cu IBM România, automatizarea proceselor specifice, modernizarea aparaturii de laborator, echipamentelor precum și extinderea capacităților de producție în special pentru noi forme farmaceutice, cum sunt soluțiile sterile și produsele topice sterile. În prima jumătate a acestui an compania a făcut demersurile privind selectarea ofertelor și identificarea contractorilor pentru realizarea acestor noi capacități de producție.
Produse noi asimilate în portofoliu, în acord cu nevoile pieței
Portofoliul actual al Antibiotice include 182 produse din 11 clase clase terapeutice, oferind pacienților un grad ridicat de adresabilitate șI accesibilitate la tratamente valoroase. În semestrul I 2024, compania a atras în portofoliul 19 produse noi. Dintre acestea:
– 4 produse RX completează portofoliul de antiinfecțioase cu molecule critice recomandate de ghidurile naționale și internaționale în diverse tupuri de infecții;
– 4 produse sunt suplimente alimentare destinate susținerii sănătății sistemului digestiv, cardiovascular, genito-urinar, nervos-central (Urexpert®, Lejer Anti-Gas®, Tri Oli®, Soriso Luna®);
– 3 produse topice destinate îngrijirii tenului acneic și reducerea cicatricilor: Siloderm® , Tinero® TT Drop cremă hidratantă și Tinero® TT Pure mască purificatoare;
– 8 produse din gama de suplimente nutritive veterinare, VetAria+®. Direcția de dezvoltare a segmentului veterinar, ca răspuns la cererea în creștere din piață pentru produse destinate menținerii stării de sănătate a animalelor de companie, se regăsește în planul de afaceri al companiei “The Future Together” și reprezintă o sursă de creștere în viitor a cifrei de afaceri a Antibiotice.