Update articol:

Cristian Rada, Blue Air, transmite angajaţilor că nu poate plăti salariile restante până la 31 august din cauza ANPC şi îi invită să intre voluntar în concediu fără plată

blue air

Cristian Rada, acționarul principal și CEO al companiei aeriene Blue Air, a transmis astăzi un mesaj angajaţilor, spunându-le că a eşuat în angajamentul de a achita toate salariile restante până la 31 august şi i-a invitat pe angajaţi să intre voluntar în concediu fără plată.    

Cristian Rada spune în mesaj: “Pe măsură ce ne apropiem de împlinierea a 50 de zile de când am preluat funcția de CEO, vine momentul să vă ofer o actualizare cu privire la situaţia actuală și, cel mai important, spre ce ne îndreptăm. (…)

Înainte de a intra în problemele cele mai stringente, nu pot începe fără să vă mulțumesc fiecăruia dintre voi pentru munca grea, dedicarea și sacrificiul pe care l-ați depus în această vară, care s-a dovedit a fi poate cea mai provocatoare de până acum. Au fost atinse multe performanțe (cea mai mare utilizare medie zilnică, cel mai mare număr de zboruri pe aeronavă, cel mai mare număr de pasageri transportați într-o singură zi din 2019 și multe altele) și fiecare dintre aceste repere a demonstrat încă o dată cât de rezistentă și puternică este organizația noastră. Acest efort nu a trecut neobservat și va fi răsplătit în timp util. Nu vă îndoiți, asta se va întâmpla!”

Referitor la salarii, Cristian Rada spune că a fost un angajament din partea companiei de a plăti toate salariile restante până la 31 august sau înainte: “S-a depus mult efort în acest sens, dar, din păcate, trebuie să recunosc că am eșuat. Există motive foarte întemeiate pentru acest lucru, ceea ce nu înseamnă că eșecul este mai puțin greu. Subliniez motivul din respect pentru voi toți explicând că angajamentul nu a fost o promisiune goală, ci foarte bine întemeiat pe obligațiile contractuale ale unora dintre partenerii noștri (Procesatorii de carduri de credit care, prin contract, au dreptul să rețină 10% din toate vânzările noastre zilnice și să elibereze acele sume odată ce biletele sunt folosite).

Această obligație contractuală a fost foarte bine respectată în ultimii ani și nu aveam niciun motiv să credem că nu va fi respectată anul acesta. Cu toate acestea, având în vedere articolele de presă negative generate de declarațiile personale ale ANPC în relația cu Blue Air și riscul potențial de rambursare, unele dintre acele companii au decis să abuzeze de anumite prevederi contractuale.

Doar pentru a fi foarte clar, eliberarea banilor ar fi trebuit să aibă loc acum o săptămână, permițându-ne să ne îndeplinim pe deplin obligația salarială. Sumele pe care trebuie să le recuperăm în mare măsură devin sumele datorate forței noastre de muncă, precum și altor furnizori critici. Am luat deja măsuri pentru a rezolva această problemă și i-am vizitat personal săptămâna aceasta pentru a negocia o înțelegere amiabilă.

Deși din punct de vedere legal avem o pretenţie validă, acţionarea în instanță ar dura prea mult timp, așa că trebuie să se ajungă la un compromis și lucrăm pentru a obține o eliberare rapidă treptată începând de săptămâna viitoare și a relua plățile salariale într-un ritm accelerat. Din nou, aceasta nu este o scuză, este o explicație cu simplul scop de transparență și de căutare a păstrării încrederii reciproce de care ne-am bucurat până acum.

Ca să fiu clar: Toate salariile vor fi plătite imediat, pe măsură ce obținem această eliberare graduală a banilor și ne așteptăm la un acord înainte de sfârșitul acestei săptămâni, cu o primă eliberare săptămâna viitoare”.

Referitor la program, Cristian Rada spune că are în vedere  reorganizarea şi restructurarea afacerii pentru a deveni mai solidă în viitor: “În acest sens, vom face cele mai mari eforturi pentru a avea o abordare similară, ceea ce înseamnă că ne vom păstra forța de muncă și vom căuta să-i păstrăm pe toți. Deși zborurile vor fi mai reduse, totuși vom avea grijă de fiecare dintre voi, în cabină sau birou. Explorăm oportunități în alte zone geografice pentru a oferi fluxuri alternative de câștig. Având în vedere această situație, facem apel la oricare dintre voi care s-ar oferi voluntar să ia concediu fără plată pentru o perioadă limitată, vă rugăm să faceţi solicitare și, în conformitate cu legislația în vigoare, vom aborda fiecare cerere. Am făcut-o şi în trecut și a fost un rezultat benefic pentru noi toți”.

Cât priveşte viitorul, Rada spune: “Pe măsură ce căutăm să ne restructuram afacerea, vedem acum semnale ale tuturor elementelor fundamentale care ne îndreptățesc să credem că putem deveni un jucător relevant în Europa și, pe măsură ce curățăm și ne restructurăm, ne vom îndrepta către sezonul de vară 2023 cu o flotă estimată de 15 avioane, toate B 737-8 MAX. Vom opera zboruri din aceleași baze de operare din care zburăm astăzi și vom căuta să ne dezvoltăm în continuare rețeaua”.

  • ANPC a amendat Blue Air cu două milioane de euro pentru anularea a peste 11.000 de zboruri în decurs de un an

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a amendat în iulie Blue Air cu suma de două milioane de euro pentru anularea a peste 11.000 de zboruri în perioada 30 aprilie 2021 – 30 aprilie 2022, şi a obligat compania să returneze clienţilor banii în maximum zece zile pentru toate zborurile anulate, potrivit unui comunicat de presă al instituţiei.

“În urma sesizărilor depuse de consumatori şi ca urmare a reacţiilor din media Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a realizat, în cursul lunii iunie 2022, o acţiune de control la operatorul economic Blue Air Aviation SA. Mai exact, în perioada 30.04.2021 – 30.04.2022, operatorul economic a anulat 11.289 de zboruri, acestora corespunzându-le 178.405 rezervări, pentru care s-au efectuat plăţi în valoare toatală de 66.585.967,68 lei, de către consumatori din 20 de state membre ale Uniunii Europene, în care compania aeriană supusă verificărilor operează, cu regularitate, zboruri”, a precizat ANPC.

În conformitate cu prevederile transpunerii în legislaţia naţională a Directivei europene Omnibus, în urma publicării în Monitorul Oficial a Ordinului preşedintelui ANPC, care preciza procedura de urmat în acest caz, a fost constituită o comisie specială, la nivelul Autorităţii, pentru stabilirea sancţiunilor care se impun. Aceasta a studiat atent rezultatele controalelor şi a deliberat.

“Ţinând cont de aspectele constatate în urma verificărilor şi de inexistenţa cifrei de afaceri declarate a operatorului economic, care a făcut imposibilă stabilirea unei amenzi în procent, comisia a decis aplicarea unei sancţiuni contravenţionale cu amendă în valoare de 2 milioane euro, echivalent în lei la cursul de schimb al Băncii Naţionale a României, la data de 12.07.2022, 9.882.200 lei, în conformitate cu prevederile art.154 (2) din Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, cu modificările şi completările ulterioare”, se arăta în comunicatul citat.

Această sancţiune a fost cea mai mare aplicată vreodată unui operator economic de către ANPC.

“Odată cu aplicarea acestei amenzi contravenţionale, echipa de control a propus, iar preşedintele ANPC, prin ordin, a dispus ca sancţiune complementară, măsura de remediere prevăzută la art. 121 alin. (1) lit. a) din legea 363/2007, respectiv “… încetarea contractului şi restituirea contravalorii serviciilor anulate şi a compensaţiilor aferente în termen de maximum 10 de zile” cu respectarea opţiunii consumatorilor şi cu raportare la toate rezervările anulate şi pentru care operatorul economic nu a procedat la restituirea corespunzătoare a sumelor datorate, inclusiv compensaţii, în urma anulării zborurilor survenite ulterior datei de 30.04.2022″, a precizat ANPC.

Totodată, a fost dispusă măsura de a nu mai pune la dispoziţia consumatorilor, pe piaţă, oferte de zbor pentru care operatorul economic nu dispune de dotările/mijloacele/resursele necesare efectuării acestora, cu respectarea întocmai a condiţiilor şi caracteristicilor declarate.

Conform Autorităţii, având în vedere că abaterile constatate privesc atât consumatori din România, cât şi din UE, ANPC, prin Direcţia Generală Control Supraveghere Piaţă şi Armonizare Europeană, a transmis o alertă către Comisia Europeană şi autorităţile omoloage ANPC, din celelalte state membre, prin care solicită verificarea, la nivel european a încălcărilor similare de legislaţie, altele decât cele reclamate la ANPC, ori dacă s-au luat deja măsuri de asigurare a respectării legislaţiei, pe teritoriul UE, împotriva unor astfel de abateri ale companiei Blue Air Aviation SA.

“Menţionăm că au fost primite 924 de reclamaţii transfrontaliere, fapt care a determinat necesitatea obţinerii unor informaţii suplimentare şi prin reţeaua CPC, care funcţionează în baza Regulamentului (UE) 2394/2017 şi care asigură cooperarea dintre autorităţile naţionale de supraveghere şi control ale pieţei din toate statele membre, la care se adaugă Comisia Europeană”, au susţinut oficialii Autorităţii.

Operatorul aerian Blue Air a anunţat că va solicita în instanţă anularea procesului verbal prin care a fost amendată de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, pe care îl consideră ilegal şi discriminatoriu, şi subliniază că nu va mai comenta speţa până când justiţia va pronunţa o sentinţă definitivă.

“În termenul legal, ne vom adresa instanţei de judecată competente cu solicitarea de anulare a Procesului Verbal de Constatare a Contravenţiei nr. 935562 din data de 14 iunie 2022 (PVCC nr.935562/14.06.2022) emis de ANPC, având în vedere caracterul profund ilegal şi discriminatoriu al acestuia, urmând ca până la momentul la care justiţia va pronunţa o sentinţă definitivă asupra cererii noastre să nu mai comentăm în niciun mod această speţă, considerând că este atât dreptul, cât şi obligaţia oricărui cetăţean sau oricărei entităţi juridice din România să îşi tranşeze disputele administrative, comerciale sau civile, numai prin intermediul instanţelor judecătoreşti, deciziile definitive ale acestora fiind obligatorii de a fi puse în practică, indiferent dacă ne covin sau nu”, se arăta în comunicatul transportatorului aerian.

Totodată, reprezentanţii companiei au spus că vor formula o plângere penală împotriva funcţionarilor ANPC care au întocmit şi semnat PVCC nr.935562/14.06.2022, precum şi Raportul de analiză şi stabilire a sancţiunii (RASS nr.04/12.07.2022), asupra cărora există indicii temeinice privitoare la săvârşirea infracţiunilor de abuz în serviciu şi comunicare de informaţii false.

“Având în vedere faptul că, după lecturarea PVCC nr.935562/14.06.2022, precum şi a Raportului de analiză şi stabilire a sancţiunii nr.04 în data de 12 Iulie 2022 (RASS nr.04/12.07.2022) ambele emise de ANPC, am constatat faptul că, în opinia noastră, existe indicii temeinice privitoare la săvârşirea de către funcţionarii ce au întocmit şi semnat respectivele documente, a infracţiunii de abuz în serviciu prevăzută de art. 297, alin. 1, Cod Penal şi, având în vedere caracterul strategic al aviaţiei civile pentru securitatea oricărei ţări, cu atât mai mult a unei ţări membre NATO, a infracţiunii de comunicare de informaţii false, prevăzută de art. 404, Cod Penal, vom formula o plângere penală în acest sens, solicitând unităţii de parchet competente să realizeze verificările necesare pentru a verifica existenţa sau inexistenţa infracţiunilor menţionate mai sus”, se mai arăta în documentul citat.

Compania de transport aerian a precizat, în context, că nu e dispusă nici să dea ceasuri, nici procente din suma de amendă ca să “scape de amendă”- nici să accepte “procese verbale făcute pe genunchi, fără responsabilitate şi baza factuală şi fără respectarea cifrelor şi datelor oficiale.

“Blue Air asigură pe toţi angajaţii şi călătorii că în ciuda incompetenţei crase a ANPC – va continua să se dezvolte şi să aducă la destinaţie în condiţii de siguranţă pe toţi pasagerii săi”, se preciza în document.

Potrivit sursei citate, în comunicatele de presă ale ANPC din data de 15 iunie şi 13 iulie 2022, precum şi în PVCC nr.935562/14.06.2022 şi RASS nr.04/12.07.2022, se face o afirmaţie incompletă, cu rea credinţă, menită să inducă în eroare opinia publică şi, ulterior, instanţele de judecată. Astfel, în documente se spune că ” …. operatorul economic a anulat 11.289 de zboruri. Acestora le corespund 178.405 rezervări…..”, fără a se menţiona faptul că la data efectuării controlului de către ANPC, Blue Air a pus la dispoziţia acestei instituţii dovezile necesare care demonstrau faptul că 107.674 de pasageri care au făcut parte din grupul de pasageri cu zboruri anulate fuseseră deja despăgubiţi sau compensaţi cu o formă de plată acceptată de respectivii pasageri, iar până la sfârşitul anului 2022 erau programaţi la despăgubire alţi 30.000 de pasageri, până la expirarea perioadei de concordat preventiv, respectiv luna iulie 2023, absolut toţi pasagerii din grupul menţionat de ANPC urmând a fi despăgubiţi în întregime.

Potrivit Blue Air, pasagerii rămaşi de despăgubit la momentul amenzii reprezentau  1,97% din totalul pasagerilor transportaţi de companie în perioada martie 2020 – iulie 2022!.

“Caracterul profund discriminatoriu al comunicatelor de presă ale ANPC din data de 15 iunie 2022 şi 13 iulie 2022, precum şi ale PVCC nr. 935562/14.06.2022 şi RASS nr. 04/12.07.2022, este dat de faptul că reprezentanţii acestei instituţii au la cunoştinţă în mod detaliat de toate anulările de curse aeriene efectuate de celelalte companii aviatice care îşi desfăşoară activitatea în România, înţelegând însă să îşi îndrepte “atenţia” şi să amendeze, cu amenda maximă prevăzută de lege, exclusiv Blue Air, în condiţiile în care putem face oricând dovada faptului că nu suntem, în absolut niciun caz, compania cu cele mai multe zboruri anulate!”, sublinia comunicatul Blue Air.

Pe de altă parte, reprezentanţii operatorului aerian au sublinit că nu au “achesat” la propuneri venite din partea preşedintelui ANPC menite să “reducă costurile cu amenda”.

“Pentru toate motivele arătate mai sus şi pentru că suntem ferm convinşi că nu avem absolut nicio culpă în izbucnirea pandemiei de COVID – 19, ştim absolut sigur că nu suntem cei care am introdus numeroase valuri de restricţii care au condus la anularea a zeci de mii de planuri de zbor, că nu ne-am dorit niciodată ca cifra de afaceri sa scadă cu 65-70% şi să fim nevoiţi să reducem flota de aeronave de la 33 unităţi la 13 şi că ştim în detaliu motivele pentru care principalul furnizor de aeronave al Blue Air a pus pe hold livrările celor 5 noi unităţi de BOIENG 737 – MAX de existenţa cărora se leagă anulările de zboruri din anul 2022, asigurăm opinia publică din România, pe pasagerii Blue Air, pe angajaţii şi creditorii societăţii, că vom depune absolut toate eforturile legale necesare pentru înlăturarea abuzului săvârşit de funcţionarii din cadrul ANPC care au întocmit şi semnat PVCC”, se mai arăta în comunicatul Blue Air.

BVB | Știri BVB

E-mini Dow Jones TURBO LONG 0.001/28,000/29,000 (EBDOWTL22) (26/09/2022)

Tranzactionare valoare rascumparare in piata RVSP pe 27 si 28 Septembrie 2022

TURBO LONG ON GOLD FUTURES (RCGLDTL2) (26/09/2022)

Suspendare tranzactionare - 11:31 - Notificare Raiffeisen Centrobank AG atingere bariera

MedLife S.A. (M) (26/09/2022)

Notificare - rascumparare actiuni proprii 19 - 23 septembrie 2022

BRK Dow Turbo Long 29850 (BKDOWTLB4) (26/09/2022)

Tranzactionare valoare rascumparare in piata RVSP pe 26 si 27 Septembrie 2022