Update articol:
Norvegienii de la Auka vor să introducă la noi o aplicație de plăți cu telefonul și să se asocieze cu investitori din România

Daniel Döderlein, CEO Auka: Plățile cu telefonul mobil sunt mai sigure decât cele cash sau cu cardul

*România se află pe o linie ascendentă din punct de vedere economic, dar face plăți preponderent cash

Daniel Döderlein – CEO al Auka, companie norvegiană pionieră în domeniul plăților mobile, a anunțat recent că România reprezintă o piaţă cheie pentru lansarea aplicației de servicii financiare Settle.

Acesta a avut amabilitatea să ne ofere un interviu despre viitorul plăților fără numerar, cât de sigure sunt plățile mobile și ce măsuri trebuie să ia băncile în contextul inovației tehnologice financiare și a apariției fintech-urilor ca să reziste în viitor.

Reporter: De ce ați ales România pentru prezentarea soluțiilor dumneavoastră de plată mobilă?

Daniel Döderlein: România este una dintre cele mai mari economii europene. Tocmai ați intrat în top zece, cred că sunteți pe locul nouă și toate sectoarele sunt pe un trend ascendent. Dar încă aveți cantități uriașe de bani cash. Toate aceste veşti sunt excelente pentru noi, deoarece înseamnă că oamenii au smartphone-uri, o conexiune bună la internet, afacerile sunt în plină expansiune, iar consumatorii plătesc cu bani numerar. Ne-ar plăcea să facem ceva în privința asta, o vedem ca pe o mare oportunitate de a digitaliza numerarul.

Reporter: Este piața românească pregătită pentru integrarea plăților mobile?

Daniel Döderlein: Da, așa aș spune. Dacă vă uitați pe raportul realizat de noi, puteți vedea că există numeroși indicatori cheie care arată faptul că România este pregătită să accepte plățile cu telefonul mobil. Cum știm asta?

Ne uităm la indicatorii cheie pe care îi cunoaștem din țările nordice, pentru că înainte am făcut acest lucru acolo: deținerea de telefoane inteligente, accesul la internet, vârsta populației, unde locuiesc oamenii, dacă ei migrează spre oraș, dacă alocă bani pentru activităţi de timp liber. Toți acești indicatori cheie înregistrează scoruri foarte mari în România, deci înseamnă că da, sunteți pregătiți. Problema este că nu știți că sunteți pregătiți, pentru că nu ați încercat până acum serviciile noastre. Putem pleca de la premisa că toată lumea plătește cash și va fi greu să accepte alte metode, însă acest lucru se poate schimba după prima plată cu mobilul. Dacă ți-a plăcut, vei deveni dependent de asta.

Reporter: Cum influențează plățile cu telefonul mobil serviciile de retail din România?

Daniel Döderlein: Depinde de dimensiunea afacerii. Dacă ești un retailer foarte mare, în prima fază, probabil că nu te va afecta în niciun fel, deoarece este doar un alt mijloc de plată. Dacă vorbim despre un retailer mai mic, care probabil că nu are trafic foarte mare și face eforturi să-și crească afacerea, acesta simte cu adevărat beneficiile reale ale plăților cu telefonul pentru că prin intermediul lor ajunge direct la consumatori. Imaginați-vă că puteți comanda foarte simplu cafea sau specialităţi de la brutăria locală, alimente, produse și servicii. Deci aplicația noastră aduce tranzacțiile și cumpărăturile online la îndemâna oricui doar cu ajutorul smartphone-ului și conectează comercianţii cu clienţii. Astfel, retailerii vor vinde mai mult, vor ajunge la o audiență mai largă și vor putea deservi clienții existenți mai personalizat folosind aplicația noastră. De aceea cred ca impactul în piață va fi unul foarte mare.

Reporter: Ce ne puteți spune despre securitatea plăților mobile? Cât de sigure sunt acestea în comparație cu metodele cash, card sau plăți online?

Daniel Döderlein: Plățile mobile sunt cel mai sigur mod de a plăti. Motivele sunt următoarele: banii numerar îi puteți pierde sau pot fi furați. Pe card sunt stocate informații sensibile. Dacă vă dați cardul când plătiți, vă pot fi furate informațiile de pe card și puteți fi fraudat. Dacă îmi dați telefonul, nu pot face nimic. Trebuie să deblochez telefonul, așa că am nevoie de codul de acces. De asemenea, trebuie să deblochez aplicația Settle pentru a face o plată. Fiecare plată trebuie confirmată. Deci, folosiți telefonul ca dispozitiv cu  dublă autentificare. Noi nu distribuim nicio informație delicată, de exemplu, despre produse. Din acest motiv, aplicația noastră este extrem de sigură.

Reporter: Care este percepția clienților români cu privire la plățile mobile și cum credeți că se poate îmbunătăți?

Daniel Döderlein: În raportul pe care l-am realizat, avem numeroși indicatori despre percepție. Există în mod clar o tendinţă pozitivă, dar piața nu a văzut serviciile noastre, așa că nu știm cu adevărat cum vor fi percepute până când nu vor fi testate. În baza datelor pe care le avem din experiența de pe alte piețe știm că sunteți o țintă principală pentru acest tip de serviciu. Dacă folosiți telefonul pentru tot felul de alte lucruri, vă va plăcea să puteți trimite bani prietenilor sau să primiți bani de la ei, să plătiți pentru servicii de înfrumusețare, sau alte mici cumpărături, cu mai mult confort. Poți să rezervi o comandă și să plătești fără să trebuiască să scoți bani cash, nu e nevoie de rest.

Reporter: Care este metoda de plată preferată în România?

Daniel Döderlein: Cea preferată este cash, atât pentru consumatori, cât și pentru comercianți, cu toate că vă confruntați cu probleme legate de fraudă. Toată lumea folosește bani. Este una dintre economiile europene în care se folosesc foarte mult banii cash, alături de alte câteva țări. Vedem, însă, o creștere a utilizării cardurilor, care probabil are de-a face cu generația tânără care consideră că plățile electronice sunt mult mai ușor de folosit, așa că încet, dar sigur, începeți să folosiți și plățile mobile.

Reporter: Cum vedeți viitorul plăților mobile în România?

Daniel Döderlein: Vom lansa aplicația Settle în România, deci pariem că veți face ceea ce au făcut și alții înainte: veți utiliza serviciile noastre și vă veți îndrăgosti ele. Așa văd viitorul. În afară de lansare, vom deschide și un birou local și vom face angajări în Bucureşti.

Reporter: Comparând cu alte țări europene, ce ne puteți spune despre operațiunile de plată din România?

Daniel Döderlein: Lucrurile nu sunt foarte clare. Există câțiva jucători mai mari, care sunt destul de tradiționali. Unul dintre motivele pentru care sunt doar câțiva jucători este că sectorul de plăți digitale nu este atât de mare, pentru că predomină numerarul. Beneficiul nostru este că avem loc să intrăm pe piață și să oferim opțiuni de plată digitală, deoarece nu este supra-aglomerată. Altfel, ar fi dificil. Dacă vrei să te lansezi în SUA este greu pentru că ești unul din o sută. Aici vei fi unul din cinci. Asta e bine pentru noi.

Reporter: Ce sectoare economice sunt mai deschise să accepte plățile mobile în țara noastră?

Daniel Döderlein: Privind rapoartele, vedem că IMM-urile sunt deschise să utilizeze serviciile noastre pentru motivele pe care le-am menționat anterior. Le oferim instrumentele pe care în mod normal nu le-ar avea. Toți lucrează cu numerar, poate acceptă și card, dar nu pot ajunge la consumator, nu pot vorbi cu el prin telefon, nu-i pot face o ofertă digitală, nu pot crea un magazin online pe telefon, nu pot accepta comenzi; toate acestea sunt lucruri pe care le oferim gratuit, ca parte a aplicației noastre, astfel încât să poată să-și dezvolte afacerea.

Acest lucru rezonează foarte mult cu magazinele de dimensiuni mici și mijlocii, cum ar fi magazine de familie, brutării mici, restaurante mici. Retailerii care fac parte dintr-o rețea primesc instrumentele de care au nevoie de acolo și beneficiază de un departament de marketing. Dacă sunteți un retailer care are un departament de marketing, veți avea nevoie mai târziu de serviciile noastre. Dacă nu aveți departament de marketing, vă veți îndrăgosti de aplicația noastră deoarece aceasta oferă instrumentele de care aveţi nevoie pentru a vinde mai mult. Acesta este publicul țintă.

Reporter: Cum vedeți viitorul sistemului bancar in contextul inovării tehnologice financiare? Credeți că fintech-urile reprezintă o amenințare la adresa viitorului băncilor?

Daniel Döderlein: Cred că răspunsul este da și nu, depinde ce fel de bancă ești și ce măsuri iei. Predicția mea pentru viitorul băncilor este că, dacă fac parteneriate cu fintech-uri și se adaptează noii tehnologii, vor reuşi să creeze plus valoare pentru clienţi. Dar vor avea un rol diferit. În viitor vor deveni din ce în ce mai mult furnizori de servicii, se vor ocupa cu întreținerea conturilor, vor executa plățile, dar dacă vor lucra împreună cu fintech-uri, vor rezista pe piaţă. În caz contrar vor avea dificultăți.

Deci, în doi ani de acum, presupunând că băncile nu vor face nicio mișcare inteligentă, clienții vor folosi serviciile Settle pe telefon, deoarece Settle se poate conecta la bancă, oferă informații despre conturile bancare ale clienților, despre balanță, prin noi se pot face plăți. Nu vor mai avea nevoie de aplicația bancară pe mobil, iar dacă nu o vor mai folosi banca nu le va mai putea vinde produse. Clienții nu vor mai primi oferte de la bancă, ci de la Settle. Băncile vor fi protejate dacă vor face parteneriat cu Settle sau cu alte fintech-uri care oferă produse excelente pentru clienți. Altfel, vor fi marginalizate.

Reporter: Ați avut discuții cu băncile din România pentru parteneriate?

Daniel Döderlein: Da, deocamdată nu pot oferi mai multe detalii, dar suntem în discuții cu băncile. Am venit în România să rezolvăm câteva lucruri: să înființăm un birou, să creăm o entitate juridică, să angajăm oameni și să căutăm investitori care să ni se alăture, deoarece atunci când lansăm Settle pe piețe locale noi, o facem împreună cu proprietari locali. Vrem ca românii să dețină părți din Settle, în România. Investitori ar putea fi una sau mai multe bănci, companii de telecomunicații, retaileri. Căutăm parteneri pentru distribuție și suntem deschiși să discutăm cu toată lumea.

Reporter: Îmi puteți da mai multe detalii despre investiții?

Daniel Döderlein: Settle este condusă din Norvegia, sub licență norvegiană, suntem reglementați ca o întreprindere bancară din Uniunea Europeană în Norvegia, și ne transferăm drepturile operând în orice altă țară membră UE, inclusiv România. În baza legislației norvegiene putem oferi serviciile noastre financiare chiar astăzi în România, dar avem nevoie să înființăm o entitate locală, pentru că trebuie să angajăm oameni pentru a oferi suport în limba română, care să vorbească la telefon cu clienții, care pot face educație comercianților și dezvolta afacerea în România. Să dezvolți o afacere în România din Olso nu prea funcționează. Oferim investitorilor posibilitatea să cumpere până la jumătate din această companie locală.

De ce ar face asta? Întrucât compania locală câștigă un anumit procent din venitul net. Deci, când Settle va avea succes în România, o parte din bani vor merge la entitatea locală și aceasta se plătește ca dividend pentru acționari. Banca ar putea spune: ”Hmm, nu am o idee atât de bună să creez de la zero o aplicație ca Settle, dar trebuie să fac ceva în acest sens. Aș vrea să investesc și să dețin o parte din Settle în România. Am banii necesari, așa că pot să investesc un milion de euro sau două milioane de euro și să obțin dividende.”

Reporter: Ați găsit deja investitori?

Daniel Döderlein: Nu încă. Tocmai am venit în România și am început discuțiile, dar vom anunța îndată ce vom putea. Suntem deschişi să colaborăm cu toţi cei interesaţi şi ne dorim să dezvoltăm cât mai multe parteneriate.

Reporter: Mulțumesc!

În raportul realizat de Auka pentru România se arată că 88% dintre comercianți acceptă numerar, iar 87% acceptă și carduri. Acest lucru este destul de semnificativ. Cercetarea indică faptul că procentul de acceptare a cardului din România este cu aproape 10% mai mare decât media din UE (78%). Mai exact, este mai mare decât în Austria (58%), Belgia (73%) și chiar Marea Britanie (73%). Privind în continuare la modalitățile de plată, 58% dintre companii utilizează plățile mobile, indiferent dacă este vorba despre tehnologia contactless sau prin intermediul unei aplicații de portofel pe mobil, folosind un cod QR sau identificând numărul de telefon. Și in acest caz procentul este mai mare decât media din Europa și mai mare decât multe din țările vecine.

Ce modalități de plată preferă firmele românești și de ce?

Conform raportului Auka, metoda favorită de plată acceptată de comercianții români chestionați rămâne cash-ul, aproape două treimi dintre aceștia (60%) bifând plata în numerar ca fiind cea preferată. Plata non-cash (card și mobil) este preferată de 40% dintre companiile din România. Deși firmele românești întâmpină mai puține probleme în acceptarea plăților cu cardul, ei preferă în continuare plata numerar ceea ce înseamnă că mai este mult de muncă în educarea pieței privind metode mai avansate de plată.

Motivele majore pentru alegerea cash-ului ca metodă de plată preferată includ preferința clienților și comoditatea. Un alt punct interesant arată că preferințele clienților de păstrare a banilor au cea mai mare influență asupra metodelor de plată pe care firmele le adoptă. Mai mult, 63% dintre respondenți au spus că guvernul influențează, fie puțin fie foarte mult, modalitățile de plată acceptate în prezent. De aici rezultă că succesul acceptării plăților pe mobil, în România, depinde de dorința guvernului de a progresa cu ajutorul schimbărilor în tehnologie. Întrebați ce tendințe prevăd pentru plățile care vor câștiga teren în următorii zece ani, majoritatea (78%) dintre respondenții români au răspuns plățile mobile (contactless și alte tipuri).

 

BVB | Știri BVB

PROMATERIS S.A. (PPL) (25/05/2022)

Promateris atrage o noua finantare cu fonduri nerambursabile norvegiene

PURCARI WINERIES PUBLIC COMPANY LIMITED (WINE) (24/05/2022)

Tranzactii management - art. 19 Reg. (UE) 596/2014