Update articol:
COMUNICAT

Dentons & Audytel: Adoptarea Legii 5G în forma actuală va costa industria de telecomunicații din România între 2,7 și 4,2 miliarde de euro în următorii 10 ani  

Adoptarea Legii 5G în forma actuală ar putea costa industria de telecomunicații din România între 2,7 și 4,2 miliarde de euro în următorii 10 ani, potrivit estimărilor din raportul emis de firma de avocatură Dentons, una dintre cele mai mari la nivel mondial, și cea de consultanța Audytel.

Acest lucru ar fi o consecință directă a înlocuirii forțate a echipamentelor de rețea în urma utilizării criteriilor politice în locul celor tehnice în ceea ce privește selecția furnizorilor, potrivit celor două companii.

Experții Dentons și Audytel explică:  “Interzicerea Huawei de la livrările către piața din România în conformitate cu Proiectul de Lege ar costa industria locală de telecomunicații între 2,7 miliarde de euro și 4,2 miliarde de euro pe o perioadă de 10 ani.

Primul impact negativ al Proiectului de Lege pentru operatorii de rețea va fi înlocuirea forțată a tuturor echipamentelor lor actuale fabricate de Huawei în doar 5 ani, ceea ce i-ar costa 735 milioane de euro în Capex (achiziționarea de echipamente noi) și Opex (înlocuirea de servicii). 

În absența livrărilor de la Huawei, prețurile echipamentelor de rețea 5G ale altor furnizori ar crește cu 20% din cauza presiunii concurențiale scăzute. Creșterea costului echipamentelor 5G înseamnă cheltuieli suplimentare ale operatorilor de telefonie mobilă în valoare totală de peste 412 milioane de euro (inclusiv costuri de întreținere crescute). În plus, operatorii români de telefonie mobilă ar plăti suplimentar aproximativ 96 milioane de euro pentru consumul crescut de energie al dispozitivelor non-Huawei.

Datorită presiunii concurențiale a pieței de telefonie mobilă, operatorii de telefonie mobilă ar prefera să-și repartizeze investițiile în 5G pe perioade mai lungi de timp, proporțional cu creșterea prețurilor echipamentelor, ceea ce ar însemna o lansare mai lungă cu aproximativ 14 luni. Perioada mai lungă de lansare a rețelei 5G i-ar împiedica accesibilitatea, ceea ce ar întârzia inevitabil adoptarea acestei noi tehnologii în rândul abonaților, ceea ce la rândul său ar reduce veniturile operatorilor cu 1,4 miliarde de euro pe parcursul a 10 ani. 

Orice întârziere suplimentară în lansarea rețelei 5G va afecta veniturile operatorului și, mai mult, pierderea totalizând peste 4,2 miliarde de euro dacă perioada de incertitudine a pieței depășește 24 de luni”.

De asemenea, experții de la Dentons și Audytel spun că întârzierile în lansarea 5G, disponibilitatea limitată a noilor tehnologii în România, prețuri mai mari pentru abonați și pierderi de mai multe miliarde se numără de asemenea printre efectele adoptării în actuala formă a Proiectului de Lege aflat în dezbaterea Parlamentului, în procedură de urgență.

Aceștia precizează: ” Proiectul de Lege propune modificări semnificative în cadrul de reglementare actual. O schimbare majoră este introducerea evaluărilor riscurilor pentru furnizorii de software sau hardware, relevanți pentru securitatea cibernetică națională și, implicit, pentru securitatea națională în general. Potrivit autorilor raportului, există îngrijorări serioase privind modul subiectiv în care aceste evaluări vor fi făcute. Concret, ar putea fi adoptate măsuri administrative arbitrare bazate pe criterii politice, nu tehnice, pentru a interzice anumitor furnizori (cel mai probabil din afara UE și din afara NATO) să livreze orice echipament către operatorii de pe piața românească.

Operatorii de telefonie mobilă ar putea fi afectați, de asemenea, atât în ​​ceea ce privește creșterea costurilor (dintre care cea mai importantă este creșterea prețului echipamentelor 5G RAN și schimbul de echipamente de rețea de bază), cât și scăderea veniturilor. Consecința pentru consumatorii români ar fi, cel mai probabil, creșterea costurilor pentru utilizarea serviciilor de telecomunicații.

Eliminarea furnizorilor care exercită o presiune competitivă semnificativă pe piață poate duce la un risc crescut de înțelegere secretă și poate da naștere la exacerbarea practicilor actuale ale RAN-ului actual și al altor furnizori de echipamente de infrastructură de telefonie mobilă în detrimentul noilor jucători, rezultând astfel o încălcare a dispozițiilor Tratatelor”.

Concluziile experților de la Dentons și Audytel sunt că, din punct de vedere pur economic, nu există nicio justificare pentru adoptarea  în forma actuală a unui Proiect de Lege care pare a avea impact negativ la nivelul economiei în ansamblu.

Dentons este una dintre cele mai mari firme de avocatură din lume, reunind 20.000 de profesioniști în peste 200 de locații din 80 de țări. Audytel este o companie de consultanță și analiză din Polonia, specializată în activități care vizează îmbunătățirea eficienței și securității sistemelor IT și logistice, precum și în gestionarea energiei electrice.

 

 

 

BVB | Știri BVB

SOCIETATEA ENERGETICA ELECTRICA S.A. (EL) (06/02/2023)

Finalizare achizitie companie de proiect fotovoltaic - Vulturu

OMV PETROM S.A. (SNP) (06/02/2023)

Raport tranzactii cu parti afiliate 14 dec 2022 - 5 feb 2023

PROMATERIS S.A. (PPL) (06/02/2023)

Raport auditor - art. 108 Legea 24/2017 (R) S2 2022

TRANSILVANIA INVESTMENTS ALLIANCE S.A. (TRANSI) (06/02/2023)

Notificare - rascumparare actiuni proprii 30.01.2023-03.02.2023

SOCIETATEA ENERGETICA ELECTRICA S.A. (EL) (06/02/2023)

Tranzactii intre parti afiliate DEER - OPCOM