Update articol:
Alegerea noului Consiliu de Supraveghere provoacă un scandal imens la Complexul Energetic Oltenia

Deputatul PNL Virgil Popescu:  Solicit public conducerii CEO să prezinte situaţia financiară a Complexului până în acest moment (actualizare pierdere CEO)

Actualizare: Complexul Energetic ne-a transmis că e vorba de o pierdere de 1,1 miliarde de lei, informaţia fiind modificată şi pe site-ul CEO şi FB   

…………….

Presa a scris că ar fi vorba de pierderi de peste 1 miliard de lei pe 2018, CEO vorbeşte de pierderi de 1,1 milioane de lei    

Convocarea Adunării Generale a Acţionarilor Complexului Energetic Oltenia (CEO) pentru 1 iulie, de către Ministerul Energiei, pentru alegerea unui nou Consiliu de Supraveghere, prin aplicarea metodei votului cumulativ, a declanşat un adevărat scandal mediatic în ultimele zile.

Unii susţin că Ministerul Energiei ar vrea să-şi impună anumiţi oameni, apropiaţi de ALDE, în conducerea CEO, alţii susţin că situaţia CEO nu este prea bună, că rezultatele unui control al Corpului de Control al Ministrului Energiei arată probleme grave în activitatea CEO, atât pentru fosta, cât şi pentru actuala conducere. Se pare că actuala conducere a CEO a contestat, recent, în instanţă raportul, spunând că nu fi vorba de nici un prejudiciu.

Recent, Ministerul Energiei a cerut completarea convocatorului AGEA de la 1 iulie cu un punct: informarea acţionarilor societăţii cu privire la Raportul Corpului de Control al Ministrului Energiei nr 270.201-CCM-17.09.2018 privind verificarea unor aspecte din activitatea CEO.

Actualul Consiliu de Supraveghere a fost ales pe patru ani (14 septembrie 2016), în baza  OUG 109. Sursele noastre spun că, în urma prezentării raportului Corpului de Control, Consiliul de Supraveghere ar putea fi schimbat şi, ulterior, şi actualul Directorat al cărui mandat expiră în toamna anului viitor. De asemenea, conducerea CEO ar putea fi schimbată înainte de termen, dacă acţionarii, respectiv Ministerul Energiei, constată că aceasta nu şi-a îndeplinit criteriile de performanţă.

Deputatul PNL Virgil Popescu, vicepreşedintele  Comisiei de Industrii din Camera Deputaţilor, ne-a declarat în această dimineaţă: “Solicit public Directoratului CEO să iasă şi să prezinte situaţia financiară ca să ştim exact unde ne aflăm. Pentru că sunt informaţii contradictorii: ba că există 1 miliard de lei pierdere, ba că nu există pierdere. Şi pentru asta trebuie să ştim exact, la data actuală, cum s-a închis 2018 şi care este situaţia în 2019. Dacă Ministerul Energiei, acţionarul majoritar al CEO, a semnat nişte contracte de management în care 90% grad de îndeplinire a indicatorilor de performanţă  înseamnă pierdere, asta demonstrează că actuala conducere a Ministerului Energiei trebuie să plece. Nu poţi să  faci contracte de performanţă în care să admiţi pierdere din exploatare. Eventual poţi să fii de acord cu recuperare pierderilor din urmă, dar nu cu pierderea din exploatare. 

De aceea cred că de urgenţă ar trebui ca Directoratul şi Consiliul de Supraveghere să prezinte situaţia reală ca să nu mai existe suspiciuni,  ba că Ministerul Energiei, prin Corpul de Control, are dreptate, ba conducerea CEO. Trebuie să ştim realitatea. 

După părerea mea, Ministerul Energiei condus de ALDE nu-şi exercită mandatul cu bună credinţă, nu numai la CEO, ci şi la celelalte companii din portofoliu, pentru că a politizat foarte mult toate companiile din subordine. ALDE chiar a avut candidaţi la alegerile europarlamentare din rândurile companiilor din energie. Cred că este un exemplu clar directorul unei sucursale Electrica, candidat pe listele ALDE. Ori, politizând la maxim companiile din energie, ajungi la situaţii de genul acesta”.

 Acum câteva minute, Complexul Energetic Oltenia a transmis: “Rezultatele anului 2018 la Complexul Energetic Oltenia (CEO) au fost negative (pierdere de 1,1 miliarde de lei) – din cauza diferențelor de curs valutar aferente creditelor de investiții pentru îndeplinirea cerințelor de mediu impuse de UE și, în principal, din cauza exploziei prețurilor certficatelor de CO2 (2018 a fost anul record pentru piața certificatelor de carbon – EU ETS, conform informațiilor despre modificările prețurilor pe piețele globale de carbon, actualizate de către Argus Emissions Markets, valoarea triplandu-se în cursul anului, ajungând la cel mai mare preț de închidere, din august 2008 până în prezent). Suma plătită de CE Oltenia pentru certificatele aferente energiei produse în anul 2018 reprezintă peste 45% din cifra de afaceri a companiei. Raportat la evoluția prețului certificatelor de CO2, Bugetul de venituri și cheltuieli pentru anul 2018 a fost rectificat în baza datelor existente la momentul respectiv. Este important de precizat că, din punct de vedere operațional, fără aceste cheltuieli cu CO2, CE Oltenia a încheiat anul 2018 cu rezultat din exploatare pozitiv (în valoare de 225 milioane de lei), ceea ce indică stabilitatea în modul operațional de funcționare al acestui operator economic. În vederea rezolvării probemei certificatelor de CO2 pentru anul 2019, CE Oltenia împreună cu Ministerul Energiei, Transelectrica, OPCOM și Consiliul Concurenței au demarat un proiect pentru identificarea unei scheme de sprijin.

Chiar dacă efortul financiar necesar achiziției certificatelor de CO2 a fost de peste un milliard de lei, CE Oltenia a respectat termenul de conformare și are o situație financiară stabilă, având încheiate contracte de vânzare energie electrică pentru anul 2019 de 10,1 TWh, înregistrând zero datorii restante față de bugetul consolidat al statului și achitând toate obligațiile financiare către instituțiile bancare, conform prevederilor contractuale. Situațiile financiare ale CE Oltenia arată clar că societatea nu înregistrează datorii restante la stat, acestea putând fi consultate pe site-ul companiei. De asemenea, chiar dacă situația financiară a fost grav afectată de costurile certificatelor de CO2, acestea nu au influențat acordarea veniturilor salariale și adaosurilor financiare prevăzute în Contractul Colectiv de Muncă, respectiv, administrația și-a asumat și respectat creșterea veniturilor de natură salarială în 2018 față de anul anterior, stabilită de comun acord cu partenerii sociali.

Referitor la aspectele semnalate în Raportul auditorului independent, acestea sunt similare anilor anteriori în care societatea a înregistrat pierderi. În ceea ce privește prevederile Legii nr.31/1990 – legea societăților comerciale, CE Oltenia nu se află sub incidența art. 15324, respectiv activul net al societății nu s-a diminuat la mai puțin de jumătate din valoarea capitalului social subscris, acesta fiind de aproximativ 2,3 ori mai mare decât capitalul social subscris. Chiar dacă unele canale media prezintă opiniei publice o situație «catastrofală» la CE Oltenia, ținem să precizăm că, în urma evaluării situațiilor financiare ale companiei de către instituțiile bancare, acestea au acordat CE Oltenia un rating de performanță financiară B, element esențial pentru aprecierea eficienței și eficacității activității sale economice”.

De asemenea, Complexul Energetic Oltenia a transmis că, potrivit prevederilor Hotărârii AGOA din 2017, raportat la valorile inițiale ale BVC 2018, gradul de îndeplinire a indicatorilor de performanță ai membrilor Directoratului CE Oltenia a fost de 77,36%, iar în anul 2018, în urma actualizării indicatorilor de performanță pentru membrii Directoratului în corelație cu BVC – 2018 rectificat (aprobat prin Hotărâre de Guvern), a rezultat un grad de îndeplinire a indicatorilor de 95,05%.

CEO a susţinut: “În funcție de obiectivele stabilite prin planul de administrare, indicatorii de performanță au fost structurați pe 3 categorii:

  • indicatori financiari cu pondere de 40% în valoarea totală și grad de realizare 41,24%, rezultat din reducerea costurilor cu MWh și tonă de cărbune și investițiile derulate în cursul anului;
  • indicatori operaționali cu pondere de 30% și grad de realizare de 23,81%, rezultat din majorarea cheltuielilor de exploatare în funcție de creșterea explozivă a prețului certificatelor de CO2;
  • indicatori de guvernanță corporativă cu pondere de 30% și grad de realizare de 30%, rezultat din negocierea și semnarea Contractului Colectiv de Muncă, funcționarea Avertizorului de Integritate, precum și implementarea și respectarea Codului de Etică al societății.

Deși contractele de mandat ale administratorilor prevăd acordarea unei componente variabile a remunerației raportată la gradul de realizare a indicatorilor de performanță, Consiliul de Supraveghere a hotărât renunțarea acordării componenței variabile a remunerației aferente anului 2018”.