Update articol:

Elon Musk își va reduce rolul în DOGE începând cu luna mai, pe fondul scăderii cu 71% a profiturilor Tesla

  • Musk își va reduce programul de lucru la Casa Albă la una sau două zile pe săptămână

Directorul executiv al Tesla, Elon Musk, a declarat că se va retrage din rolul său din cadrul așa-numitului „departament pentru eficiență guvernamentală” (DOGE) începând cu luna mai. Remarcile lui Musk au venit în contextul în care compania a raportat o scădere masivă atât a profiturilor, cât și a veniturilor în primul trimestru al anului 2025, pe fondul reacțiilor negative la adresa rolului său la Casa Albă, potrivit BBC.

Într-o convorbire cu investitorii, Musk a declarat că munca necesară pentru a pune „ordinea în sistemul financiar al guvernului” este în mare parte finalizată.

„Probabil începând de luna viitoare, mai, timpul meu alocat DOGE va scădea semnificativ”, a spus el.

Acestea fiind spuse, el se așteaptă să petreacă una sau două zile pe săptămână continuând să facă ceea ce a numit „muncă critică” la DOGE „atâta timp cât președintele dorește să fac acest lucru și atâta timp cât este util”.

Musk urmează să părăsească funcția de angajat special al guvernului pe 30 mai, o limită strictă de 130 de zile pentru serviciul său ca angajat special al guvernului.

Tesla a înregistrat o scădere de 9% a veniturilor de la an la an în primul trimestru al anului 2025. Compania a generat venituri de 19,3 miliarde de dolari, mult sub așteptările de pe Wall Street de 21,45 miliarde de dolari. Compania a raportat un câștig pe acțiune de 27 de cenți, mult sub așteptările investitorilor de 43 de cenți pe acțiune.

Profiturile Tesla au scăzut, de asemenea, cu 71%, ajungând la 409 milioane de dolari, comparativ cu un venit net de 1,39 miliarde de dolari în anul precedent.

Compania a suferit o scădere de 13% a livrărilor de vehicule, ceea ce îl face cel mai slab trimestru al companiei din 2022. Tesla a închis trimestrul cu 336.681 de vehicule livrate.

Deși Musk a recunoscut că au existat „momente dificile” în ultima vreme, el rămâne optimist în ceea ce privește viitorul companiei.

„Viitorul pentru Tesla este mai bun ca niciodată”, a spus el: „Valoarea companiei constă în a oferi abundență sustenabilă cu ajutorul roboților noștri accesibili, alimentați de inteligență artificială. Dacă întrebi care este viitorul ideal pe care ți-l poți imagina, acesta este. Ți-ai dori abundență pentru toți într-un mod sustenabil, benefic pentru mediu. Practic, acesta este un viitor fericit, acesta este cel mai fericit viitor pe care ți-l poți imagina.”

Acest „viitor fericit” include planurile companiei pentru mașini complet autonome, a declarat CEO-ul miliardar, în timp ce a prezentat un calendar ambițios pentru momentul în care se așteaptă ca vehiculele să ajungă pe drumurile americane în unele orașe – „până la sfârșitul anului”. Tesla s-a chinuit dintotdeauna să respecte termenele stabilite public de Musk pentru lansarea de noi produse, în special în ceea ce privește condusul autonom.

„Testul decisiv este să poți dormi în mașină și sa te poți trezi la destinație, iar eu sunt încrezător că acest sistem va fi disponibil în multe orașe din SUA până la sfârșitul acestui an”, a spus el.

Aceasta s-ar adăuga la serviciul Robotaxi pe care compania intenționează să îl lanseze în iunie. „Prevăd că vor exista milioane de mașini Tesla care vor funcționa complet autonom în a doua jumătate a anului viitor”, a spus Musk.

Criză de branding

Analiștii atribuie dificultățile generale ale companiei mai multor factori, dar în cele din urmă concluzionează că rolul lui Musk la Casa Albă a cauzat o criză de branding pentru Tesla. Analiștii spun că firma se află la o răscruce majoră, care va fi remediată doar dacă Musk își părăsește rolul în Doge și se întoarce la Tesla ca CEO cu normă întreagă.

Musk a spus că scăderea cererii se datorează tendințelor macroeconomice – nu brandingului. „Tesla nu este imună la cererea macroeconomică de mașini”, a spus Musk. „Atunci când există incertitudine economică, oamenii, în general, vor să renunțe la o achiziție majoră de capital, cum ar fi o mașină. ”