Update articol:

Agerpres: Engie susţine că a informat corect consumatorii şi contestă amenda primită de la ANPC

engie

Furnizorul de gaze Engie România susţine că a informat corect consumatorii cu privire la ofertele sale şi a iniţiat demersurile de contestare a amenzii primite de la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), potrivit unui punct de vedere transmis, luni, la solicitarea AGERPRES.

“Engie România aduce următoarele precizări cu privire la amenda aplicată de Autoritatea pentru Protecţia Consumatorului Braşov: Engie România prezintă, atât în Ofertă, cât şi în Contract, informaţii complete şi corecte referitoare la preţul final al produsului de furnizare de gaze naturale, precum şi la toate costurile care intră în componenţa acestuia, conform obligaţiilor care îi revin (Ordinul 29/2016 şi Ordinul 106/2014)”, spun reprezentanţii companiei.

Potrivit acestora, toate informaţiile necesare, inclusiv cele referitoare la tarifele reglementate stabilite de ANRE, sunt aduse la cunoştinţa potenţialilor clienţi anterior perfectării Contractului, prin oferta care le este prezentată, cât şi prin toate canalele offline şi online puse la dispoziţia acestora.

“Date fiind aceste considerente, Engie România a iniţiat demersurile de contestare a amenzii. Engie România îşi reafirmă angajamentul de a informa clienţii săi, în mod transparent, cu privire la toate ofertele din portofoliu, precum şi la preţul acestora”, se mai arată în punctul de vedere transmis de companie.

ANPC a amendat furnizorul de gaze din regiunea Centru-Braşov cu 50.000 de lei pentru nereguli care ar fi putut crea prejudicii beneficiarilor, a scris, pe pagina sa de Facebook, Sorin Claudiu Susanu, şeful ANPC Braşov.

Acesta nu menţionează numele companiei, însă furnizorul tradiţional de gaze în judeţul Braşov este Engie, iar ofertele menţionate sunt cele ale acestei companii.

“Aşa cum am declarat zilele trecute, verificările agenţilor economici care oferă utilităţi consumatorilor sunt în atenţia noastră şi, din păcate, am identificat noi probleme, care pot prejudicia beneficiarii. Pentru neregulile descoperite, societatea care furnizează gaze a fost sancţionată cu amendă în valoare de 50.000 lei şi a primit măsură de remediere a problemelor descoperite”, a precizat Susanu, comisar-şef pentru regiunea Braşov în cadrul ANPC.

El a adăugat că vor continua controalele în acest domeniu.

“S-au analizat următoarele tipuri de contracte de furnizare a gazelor naturale, încheiate de operatorul economic cu consumatorii : ——GAS START (cu abonament), —— e-CELSIUS (cu abonament), —–GAS 4U, —-CELSIUS 4 U (cu abonament), ——CELSIUS DUO (cu abonament), —–‘ CELSIUS PLUS (cu abonament) şi ——GAZ CONTROL (cu abonament). Din analiza acestora, se constată că beneficiarii, în calitate de consumatori, nu sunt informaţi complet şi corect asupra tarifului pe care trebuie să-l plătească pentru cantitatea de gaze naturale consumată şi facturată. Astfel, în contracte se indică o valoare, exprimată în “lei/kwh”, ce reprezintă “preţ gaze naturale cu servicii de transport incluse”. La art.3, din contracte, alin.3) şi alin.4) privind “Preţul Contractului”, se menţionează “preţul final va include preţul gazelor naturale cu servicii de transport şi costuri de echilibrare incluse, tarif de distribuţie, costuri de înmagazinare” şi “orice alte tarife şi taxe ce vor fi introduse de autoritatea de reglementare competentă”. Totodată, preţul de furnizare “nu include TVA, accize şi tarif de distribuţie”, tarif care diferă, funcţie de operatorul de distribuţie şi categoria de consum, consumatorii neavând nicio informaţie în acest sens”, precizează Susanu.

De asemenea, conform alin.1) de la art.3) din contracte, preţul de furnizare “se completează, după caz, cu un abonament”, dar consumatorii nu sunt informaţi ce reprezintă acest abonament. Perioada de valabilitate a preţului indicat în contracte este de 12 sau 24 de luni, respectiv ” preţ fix al gazului natural pe 12/24 luni”, funcţie de tipul de contract, dar conform acestor contracte “preţul se poate actualiza ori de câte ori intervine o modificare a tarifelor reglementate”.

Potrivit reprezentantului ANPC, toate aceste menţiuni înscrise în contractele încheiate cu consumatorii nu reprezintă o informare clară şi completă asupra tarifului final plătit de consumatorul mediu, acesta fiind definit, conform Legii 363/2007, privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor, că “acel consumator considerat că este rezonabil informat, atent şi precaut, ţinând seama de factorii sociali, culturali şi lingvistici”.

Deşi în toate contractele se stipulează că tarifele reglementate de ANRE pentru serviciile de distribuţie/transport se regăsesc actualizate pe o adresă de site (indicată în contracte), această informaţie este dificil sau chiar imposibil de accesat de către consumatorul mediu, mai arată Susanu.

“Astfel, prin modul de informare al consumatorilor şi prin omisiunile existente în contractele de furnizare a gazelor naturale, se constată că aspectele descrise sunt susceptibile să inducă în eroare consumatorul mediu, determinându-l să ia o decizie de tranzacţionare (încheiere contract) pe care altfel nu ar fi luat-o, şi reprezintă o practică comercială înşelătoare. Având în vedere cele menţionate, se constată că operatorul economic a încălcat prevederile art.6, alin.1, lit.d) din Legea 363/2007 şi se sancţionează conform art.15, alin.1, lit.b) coroborat cu art.17, alin.2, lit.c) din Legea 363/2007”, se menţionează în postarea reprezentantului ANPC.

BVBStiri BVB

BURSA DE VALORI BUCURESTI SA (BVB) (26/01/2021)

Notificare prag detineri/vot >5%

SIF MOLDOVA S.A. (SIF2) (26/01/2021)

Modificarea caracteristicilor etapei a doua a programului de rascumpare actiuni

TERAPLAST SA (TRP) (26/01/2021)

Raport auditor - art. 92 ind. 3 Legea 24/2017 Sem II 2020