Update articol:
INTERVIU IN EXLUSIVITATE

Eugen Comendant, Purcari: Extinderea este parte a viziunii noastre de a deveni liderul incontestabil în CEE și de a consolida industria foarte fragmentată a vinului

Conducerea Purcari Wineries are în vedere extinderea, ca parte a viziunii companiei de a deveni liderul incontestabil în Europa Centrală și de Est și de a consolida industria foarte fragmentată a vinului, ne-a spus Eugen Comendant, COO (Director Operațional) al Purcari (WINE). Acesta ne-a vorbit, în cadrul unui interviu despre planurile companiei, dar și despre schimbările din acționariat și relația cu investitorii.

***

În ultimele luni, în acționariat au avut loc schimbări semnificative. Care este relația cu Horizon Capital, Aberdeen și Conseq?

Eugen Comendant: Într-adevăr, am avut parte de schimbări semnificative în ultima perioadă. Ieșirea din acționariat prin ABB în luna octombrie 2019 a Horizon Capital, care a gestionat investiția  EEGF II în Purcari din 2010, a avut un efect excepțional de accelerare al tranzacțiilor cu acțiunile WINE. Pachetul de 22,7% a fost practic în totalitate împărțit între mai mulți investitori existenți, ce au decis să își mărească contribuția în acționariatul Purcari.

Iar revenirea recentă a Horizon Capital prin EEGF III cu o participație de 6.5% demonstrează încrederea acționarilor în potențialul Purcari Wineries și perspectivele de apreciere ale acțiunilor pe termen mediu-lung.

Avem o structură diversificată a acționariatului și suntem susținuți de investitori instituționali de top Aberdeen Standard, East Capital, Fiera Capital, Conseq, Franklin Templeton și SEB, precum și de un număr impresionant de investitori de retail.

Acordăm o atenție deosebită relației cu acționarii și investitorii de orice calibru. Organizăm regulat conferințe telefonice, întrevederi, participăm la evenimente destinate investitorilor unde prezentăm în detaliu performanțele companiei și strategiile pe care le avem, colectăm opinii și recomandări privind ce am putea modifica spre bine.

Aduce intrarea noilor acționari o schimbare de strategie?

Eugen Comendant: Vom rămâne fideli strategiei prezentate înainte de IPO de a deveni liderul incontestabil în CEE și de consolidare a industriei foarte fragmentată a vinului. Este o strategie care funcționează și a inspirat pe parcursul anilor investitorii să susțină Purcari. La rândul nostru ne-am angajat să depunem toate eforturile pentru a atinge și depăși așteptările acționarilor noștri.

Au venit aceștia cu solicitări către management?

Eugen Comendant: Deocamdată, nu avem înregistrate solicitări adresate echipei de management, însă pentru noi, părerea fiecăruia dintre investitori, de orice calibru, contează pentru că muncim zilnic să devenim mai buni decât am fost ieri. 

China a fost una din piețele care a contribuit semnificativ la creșterea vânzărilor Purcari, în primele nouă luni. Ce ne puteți spune despre această piață? Ce produse se pretează în China?

Eugen Comendant: China este o piață colorată și totodată cea a contrastelor, altfel spus – una complicată. Chiar și așa, noi am reușit să îi cucerim pe consumatorii de vinuri de calitate în condițiile în care China e compusă din mai multe piețe regionale, care își au specificul lor în funcție de preferințele de consum și canale de distribuție. Chinezii sunt consumatori de  vin roșu, iar Grupul Purcari a înregistrat vânzări în creștere de la toate cele patru companii ale Grupului, inclusiv distileria Bardar.

Ce alte piețe intenționați să mai atacați?

Eugen Comendant: Cu siguranță întreprindem mai multe acțiuni pentru ca vinurile, spumantele dar și divinurile noastre să ajungă pe rafturile magazinelor de pe întreg mapamondul, cel puțin tindem la acest lucru. Astfel, au loc deplasări şi prezentări ale produselor noastre, acţiuni de promovare, totodată, suntem frecvent contactați de diverși distribuitori care ne propun colaborări și parteneriate.

Am reușit deja să cucerim consumatorii a peste 25 de țări de pe patru continente, iar acest lucru spune ceva despre noi. Reputația se construiește în timp și, de aceea, nu ne permitem nicio clipă de relaxare, nicio concesie în detrimentul calității.

 Cum finanțați activitatea? Intenționați să apelați la piața de capital pentru finanțare?

Eugen Comendant: Finanțarea primară a creșterii grupului este din fluxul de numerar propriu, în combinație cu diverse instrumente de finanțare, lucrând deja cu mai multe bănci din Republica Moldova și România. Apelarea la piața de capital ar fi o opținue doar în cazul unei necesități extensive de finanțare, în cadrul unor proiecte mari și de avengură, însă suntem conștienți de efectul asupra pozițiilor investitorilor curenți și de aceea nu reprezintă o opțiune primară de finanțare.

Care este politica de dividente?

Eugen Comendant: Politica de dividende prevede distribuția de pâna la 50% din profitul net consolidat al grupului. În 2019 am achitat un dividend de 0.95 RON pe acțiune pentru anul financiar 2018, ceea ce reprezintă un randament de cca 5%. Distribuția anuală a dividendelor este prerogativa Adunării Generale ale Acționarilor, care ia decizia la recomandarea Consiliului de Administrație.

Cum întrețineti relația cu investitorii?

Eugen Comendant: Conjugate cu eforturile noastre de a construi o afacere solidă și profitabilă, care să satisfacă prin produs și atitudine, atât clienții, cât și partenerii noștri, reprezintă priorități de bază în dezvoltarea companiei și o parte indispensabilă a planului nostru de afaceri. Avem aceeași atitudine constructivă și pozitivă cu toți acționarii, indiferent de cota parte pe care o dețin. Organizăm regulat conferințe telefonice și, întrevederi tête-à-tête. Suntem prezenți la diverse evenimente destinate investitorilor atât instituționali, cât și de retail, unde prezentăm în detalii performanțele companiei și strategiile pe care le avem, dar și ne consultăm asupra mai multor aspecte, colectăm opinii.

Cum caracterizați mediul de afaceri din România?

Eugen Comendant: Suntem bucuroși să notăm îmbunătățiri pe anumite direcții: î.e. piața de capital românească a înregistrat o revenire spectaculoasă, având una din cele mai rapide evoluții la nivel global, decizia FTSE Russell de reclasificare a pieții la statutul de Piață Emergentă Secundară începând cu Septembrie 2020.

Conform raportului Doing Business, România a înregistrat progrese în 2019 cu un scoring de 73,3 puncte mai mare decât cel din 2018 de 72,3.

  Cum caracterizati concurența de pe piata vinului?

Eugen Comendant: Piața vinului este o piață fragmentată, cu mulți jucători de calibru diferit, însă putem spune că avem un nume forte la acest capitol. Marile vinuri se nasc în momente de înaltă inspirație, marile vinării se mențin prin efort zilnic, aproape nevăzut, dar asiduu. Este o concurență aprigă cu vinăriile locale, cât și cu vinurile din export. Astăzi pe raft poți găsi vin din toate colțurile lumii, la diverse prețuri și calitate diferită. Este o piață foarte dinamică, unde trebuie să fii cât mai operativ, să inovezi, să atingi inimele consumatorilor și să faci din calitate un obicei.

Suntem printre cei mai mari jucători pe piață și bucurăm milioane de consumatori prin oferirea unui sortiment larg de vinuri, la un raport calitate-preț excelent.

Purcari are avantaje competitive certe: vinuri de o calitate incontestabilă, apreciate la cele mai prestigioase concursuri vinicole internaționale, precum și de consumatorul de rând.

Suntem cea mai premiată vinărie din Europa Centrală și de Est la Decanter World Wine Awards. În 2019, Chardonnay de Purcari a obținut 97 de puncte și a câștigat cea mai prestigioasă medalie – PLATINUM, un record absolut pentru un vin românesc la Decanter Londra.

Vinurile Purcari sunt printre cele mai bune pe Vivino, cu peste 34 000 mii de voturi cu o notă medie de peste 4, Negru de Purcari fiind în top 1% cele mai bune vinuri din lume.

Ne poziționăm în categoria de lux accesibil, oferind o experiență extraordinară consumatorilor, la un preț mult mai redus față de concurență pentru o calitate de numărul 1 mondial.

 Ce asteptări aveți de la autorități?

Eugen Comendant: Ne dorim alinierea legislației României la practica europeană în ceea ce privește regimul de investiții ce pot fi realizate de către Fondurile de Pensii românești.

În prezent sunt restricții în România pentru Fondurile de Pensii de a investi în societățile care desfășoară activități în domeniul producerii și comercializării vinului. Aceste restricții sunt doar în România, iar în structura noastră de acționariat avem investitori mai multe Fonduri de Pensii din UE, cât și din alte țări non-europene.

Aveți planuri de extindere?

Eugen Comendant: Extinderea este parte a viziunii noastre de a deveni liderul incontestabil în CEE și de a consolida industria foarte fragmentată a vinului. Puțini realizează potențialul vinicol enorm al României și Moldovei. Suntem numărul 1 în Europa Centrală și de Est după numărul de hectare de podgorii și locul 4 în Europa după Spania, Franța și Italia. 

Vinăriile Grupului Purcari sunt localizate în regiuni cu potențial ideal pentru vinificație, avem o echipă profesionistă și experimentată, suntem determinați să ne câștigăm locul meritat și să aducem vinul românesc pe culmile industriei vinicole mondiale.

BVBStiri BVB

SOCEP S.A. (SOCP) (31/03/2020)

Informare Depozitarul Central - structura sintetica la 26.03.2020

SIF MOLDOVA S.A. (SIF2) (31/03/2020)

Raport conf. art. 82 din Legea 24/2017

SIF TRANSILVANIA S.A. (SIF3) (31/03/2020)

Informare privind transfer actiuni S.I.F. Transilvania