Update articol:

Europa “merge” pe electric. Încotro merge România? (Asociația Energia Inteligentă)

Articol transmis de Dumitru Chisăliță, președintele Asociației Energia Inteligentă

Vremurile în care mașinile electrice erau un moft au apus demult. Acum, electricul tinde să fie norma. Împinși de etică, de legislația care favorizează tot mai mult reducerea de noxe, dar și de beneficiile fiscale dacă aleg să circule electric, șoferii vechi și noi tind să-și îndrepte atenția tot mai mult către achiziția unui autoturism electric. Mirajul acestor vehicule este creat atât de modul în care interacționează cu mediul înconjurător, cât și de felul în care sunt construite: sunt silențioase, nu emit noxe și prietenoase cu finanțele posesorului pe termen lung.

Dar ce ne facem cu stațiile de încărcare?

Sunt multe țări care nu stau excelent la acest capitol. Cea mai mare parte a stațiilor de încărcare se află în trei țări: Olanda, Franța și Germania. Acestea conduc detașat topul țărilor europene în ceea ce privește numărul de stații de încărcare, potrivit unei analize realizate de publicația italiană La Repubblica. Asociația europeană a producătorilor de automobile arată că 70% din toate stațiile de încărcare din Europa ar fi amplasate în aceste trei țări, o adevărată performanță dacă se ia în considerare faptul că acestea reprezintă doar 23% din suprafața totală a Uniunii Europene. Restul de 30% din stații ar fi amplasate pe restul de 77% din teritoriul european.

Cifrele vorbesc de la sine: în Olanda există 66.665 de stații, în Franța 45.751 și în Germania 44.538. România se apropie de 800 de stații de încărcare pentru mașinile electrice. Puțin, deocamdată, dar cu răbdarea… trecem marea.

Piaţa locală numără 782 de locaţii publice de încărcare pentru vehicule electrice, cele mai multe aflându-se în judeţe cu putere economică ridicată, precum Bucureşti-Ilfov, Timiş sau Cluj. În intervalul august 2020 – aprilie 2021, numărul de locaţii publice de încărcare pentru vehicule electrice la nivel naţional a crescut cu 44%, de la 542, la 782.

Așadar, România, care este de aproximativ șase ori mai mare decât Olanda, are doar 493 de puncte de încărcare, sau 0,2% din totalul UE. Italia se află, în schimb, pe locul patru, cu un procent de 5,8%, cu mult în urma Germaniei, care deține 19,9%.

„Oricine dorește să cumpere un vehicul electric, sau cu celule de combustibil, depinde de o infrastructură de încărcare sau alimentare, fie acasă, fie la serviciu, sau pe drum. A sosit timpul ca guvernele din întrega Europă să accelereze cursa către o mobilitate mai ecologică”, a declarat directorul general al ACEA, Eric-Mark Huitema.

Unde găsim cele mai multe (dar și cele mai puține!) stații de încărcare pentru mașinile electrice

Topul este dominat de Capitală, în care se regăsesc 158 de locaţii. Bucureștul este urmat de Timiş, cu 53 de locaţii, Ilfov, cu 42, Cluj, cu 41 şi Constanţa, cu 40. Cele mai puţine locaţii de încărcare a vehiculelor electrice sunt în Sălaj, unde găsim o singură astfel de locație, în Ialomiţa, Giurgiu și Brăila, cu câte trei şi Teleorman, cu doar 4 stații de încărcare a vehiculelor electrice.

Raportat la creşterea per regiuni, cele mai mari cifre s-au înregistrat în Muntenia, unde în opt luni s-au adăugat peste 90 de noi locaţii, urmată de Transilvania, cu 60 de locaţii, respectiv Banat şi Dobrogea, cu câte 20 de noi locaţii. Cea mai mică creştere a fost în Maramureş, cu doar trei noi locaţii de încărcare.

Judeţele care au înregistrat creșteri ale numărului stațiilor de încărcare

În unele zone, s-a pus mai mare accent pe creșterea numărului stațiilor de încărcare față de altele. Unele dintre ele au avut o creştere de peste 10 locaţii. Acestea sunt Cluj, Constanţa, Braşov, Ilfov, Bucureşti şi Timiş. Deşi în Capitală se regăsesc cele mai multe staţii, creşterea înregistrată a fost de doar 16%.00:08 / 00:40

Cele mai multe locaţii de încărcare a vehiculelor electrice cu acces liber aparţin de supermarketuri, și anume 143, retaileri – 125- sau sunt locaţii publice (101), însă pot fi găsite şi în spaţiile hotelurilor (97), companiilor private (81), benzinăriilor (73), restaurantelor (25), service-urilor auto (7) sau în spaţii personale ale conducătorilor auto (19).

Preponderent, s-a observat o evoluţie a numărului de locaţii de încărcare EV în zona montană, dar şi aproape de mare. La pensiunile sau hotelurile din judeţul Braşov se pot regăsi cele mai multe locaţii care deţin staţii de încărcare, și anume 16. Acestea sunt urmate de cele din Constanţa, cu 10, Bucureşti, cu 7, Prahova și Cluj, cu câte 6.

Ce înseamnă mai mult electric ? Mai puține emisii de CO2

Emisiile de CO2 de la mașinile noi au scăzut puternic în Europa în 2020, arată un raport al Comisie Europene. Scăderea se datorează, în principal, creșterii popularității mașinilor electrice.

Mai exact, datele monitorizate de oficialii de la Bruxelles la începutul acestei veri arată că emisiile medii de CO2 ale mașinilor noi înmatriculate în UE, Islanda, Norvegia și Marea Britanie în 2020 au scăzut cu 12% față de 2019. Este de departe cea mai mare scădere anuală a emisiilor de când au început să fie aplicate standardele privind emisiile de CO2 în 2010. Acesta coincide cu introducerea treptata a standardelor mai stricte privind emisiile de CO2 pentru autoturisme începând cu 1 ianuarie 2020.

Principalul motiv pentru această scădere accentuată a emisiilor de CO2 a fost creșterea ponderii înmatriculărilor de vehicule electrice, care s-a triplat de la 3% în 2019 la 11% în 2020. În ciuda pieței globale în scădere a autovehiculelor noi din cauza pandemiei, numărul total de mașini electrice înregistrate în 2020 a continuat să crească, ajungând pentru prima dată la peste 1 milion pe an.

Emisiile de CO2 au scăzut puternic în Europa anul trecut. Este cea mai mare reducere din ultimul deceniu !

Datele provizorii arată că legislația europeană privind standardele de emisii de CO2 continuă să fie un instrument eficient de reducere a emisiilor de CO2 produse de mașini și autoutilitare și că trecerea la electromobilitate este în curs. 00:06 / 01:06

Datele finale, care urmează să fie publicate la sfârșitul lunii octombrie 2021, vor sta la baza deciziei Comisiei de a stabili cum trebuie să se conformeze producătorii cu obiectivele lor specifice în materie de emisii și dacă sunt datorate amenzi pentru excesul de emisii.

Pentru perioada 2020-2024, Regulamentul UE  2019/631 stabilește obiectivele în materie de emisii de CO2 la nivelul întregii flote a UE la 95 g CO2/km pentru mașinile nou înmatriculate și la 147g CO2 / km pentru autoutilitarele nou înmatriculate.

BVBStiri BVB

TERAPLAST SA (TRP) (24/09/2021)

Hotarari CA 24.09.2021

S.N. NUCLEARELECTRICA S.A. (SNN) (24/09/2021)

Infiintarea Filialei Fabrica de Prelucrare a Concentratelor de Uraniu-Feldioara

SIF OLTENIA S.A. (SIF5) (24/09/2021)

Raport consolidat - S1 2021

FONDUL PROPRIETATEA (FP) (24/09/2021)

Informatii referitoare la desfasurarea AGA din 29 septembrie 2021

ELECTROMAGNETICA SA (ELMA) (24/09/2021)

Numire Administratori provizorii