Update articol:

Fostul director Ştefan Jicol a făcut plângere penală împotriva şefului SGG, Marian Neacşu, Cristian Vasilescu – secretar de stat SGG, Adrian Ţuţuianu -Secretar General adjunct al Guvernului şi Cosma Vasile -președinte al Agenției Naționale a Funcționarilor Publici

Ştefan Jicol, fost director al Direcției de Politici Publice Strategii și Control Intern Managerial din cadrul Secretariatului General al Guvernului, a făcut ieri o plângere penală la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, în calitate de coordonator al Strategiei Naționale Anticorupție pentru SGG 2021-2025, avertizor de integritate în interes public al SGG constituit inițial la data de 19.04.2021 în temeiul Legii 571/2004 (devenită 361/2022). 

Ştefan Jicol a formulat plângerea penală împotriva lui Marian Neacşu, Secretar General al Secretariatului General al Guvernului; VASILESCU ALEXANDRU CRISTIAN -secretar de stat în cadrul Secretariatului General al Guvernului; ADRIAN ȚUȚUIANU – Secretar General adjunct al Guvernului, ordonator principal de credite pentru SGG; COSMA VASILE -FELIX- președinte al Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, pentru comiterea infracțiunilor de fals intelectual, uz de fals, omisiunea sesizării și abuz în serviciu prevăzute și pedepsite de art.321, art. 323, art.267 și art. 297 din Codul Penal.

Ştefan Jicol susţine în motivarea transmisă Parchetului că HG din 8 decembrie 2022 privind reorganizarea SGG, prin care s-au înfiinţat 48 de posturi noi de funcționari publici, dintre care 26 posturi de conducere,  a avut la bază o “Notă de fundamentare în care au fost introduse cu intenție elemente false și a fost construită cu încălcarea flagrantă a legii”.

Ştefan Jicol spune către procurori:

“La data de 08.12.2022 a fost adoptată de Guvernul României  Hotărârea de Guvern nr.1465 din 08.12.2022, publicată în Monitorul Oficial al României nr.1193/12.12.2022, privind reorganizarea S.G.G., cu punere în practică pe 23.02.2022.

Acest act normativ prin care s-a urmărit reorganizarea S.G.G. și înființarea a 48 de posturi noi de funcționari publici, dintre care 26 posturi de conducere, a avut la baza o Notă de fundamentare în care au fost introduse cu intenție elemente false și a fost construită cu încălcarea flagrantă a art. 15 alin. (1) din Legea nr. 69/2010 privind responsabilitatea fiscal-bugetară (1), a art. 15 din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice (2) , a art. 31 (1) lit. c) din Legea 24/2000 și a H.G. nr. 443/2022.

Conducătorul S.G.G. cu rang de ministru, dl Marian Neacșu, ca inițiator al H.G. nr.1465 din 08.12.2022, a recurs la falsificarea argumentării conținute de Nota de fundamentare ce a stat la baza adoptării acestui act normativ. Astfel, Nota de fundamentare care a fost publicată pe pagina oficială a Guvernului în mai multe variante în perioada 07.10.2023-08.12.2023 și care ar fi trebuit să motiveze în mod just adoptarea actului normativ, a fost construită cu ascunderea bugetării ilegale a 48 de posturi de funcționari publici nou înființate, cu scopul principal de a înșela cadrul legislativ, ministerele și instituțiile avizatoare (ca exemplu: ocolirea ca avizator a Consilului Economic și Social).

În secțiunea a IV-a, punctul 4.8 (alte informații) al Notei de fundamentare, referitor la impactul financiar asupra bugetului general consolidat atât pe termen scurt, pentru anul curent, cât şi pe termen lung (pe 5 ani), inclusiv informații cu privire la cheltuieli și venituri, inițiatorul S.G.G., prin dl Marian Neacșu, susține în mod fals, la că:,,Prezentul proiect de act normativ nu are impact financiar. Personalul din noile structuri care urmează a se înfiinţa se va asigura prin redistribuirea personalului existent. Ocuparea posturilor vacante se va realiza cu încadrarea strictă în limita prevederilor bugetare anuale alocate.”

Însă, prin Avizul cu observații  nr. 2/88423/ 07.12.2022 emis de Ministerul Justiției pentru adoptarea H.G. nr.1465 din 08.12.2022 se atrage atenția asupra faptului că, deși în proiectul de reorganizare se prevede majorarea cu 48 a numărului maxim de posturi aprobate pentru S.G.G. (n.n. 48 reprezintă mai mult de 9% din totalul posturilor), prin Nota de fundamentare nu se specifică efectele financiare asupra bugetului general consolidat, susținându-se, în mod fals, că nu ar exista impact financiar.

_______________________

(1) Art. 15 alin. (1) din Legea nr. 69/2010 privind responsabilitatea fiscal-bugetară prevede că: ,, În cazul propunerilor de introducere a unor măsuri/politici/inițiative legislative a căror adoptare atrage majorarea cheltuielilor bugetare, inițiatorii au obligația să prezinte:a) fișa financiară prevăzută la art. 15 din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, însoțită de ipotezele și metodologia de calcul utilizat;”

(2)Art. 15 din legea nr. 500/2002 privind finanțele publice prevede că:,,(1) În cazurile în care se fac propuneri de elaborare a unor proiecte de acte normative/măsuri/politici a căror aplicare atrage micşorarea veniturilor sau majorarea cheltuielilor aprobate prin buget, se va întocmi o fişă financiară, care va respecta condiţiile prevăzute de Legea nr. 69/2010. În această fişă se înscriu efectele financiare asupra bugetului general consolidat, care trebuie să aibă în vedere:

  1. a) schimbările anticipate în veniturile şi cheltuielile bugetare pentru anul curent şi următorii 4 ani;

………………………………………

(3) După depunerea proiectului legii bugetare anuale la Parlament pot fi aprobate acte normative/măsuri/politici numai în condiţiile prevederilor alin. (1), dar cu precizarea surselor de acoperire a diminuării veniturilor sau a majorării cheltuielilor bugetare, aferente exerciţiului bugetar pentru care s-a elaborat bugetul”.

Avizul sus menționat precizează textual că :,,Având în vedere majorarea numărului de posturi de la 524 (aprobate în prezent) la 572 , se impune completarea în mod corespunzător a Secțiunii a IV-a din Nota de fundamentare cu impactul financiar al proiectului pentru posturile nou înființate. În mod corespunzător urmează a fi revizuite atât mențiunile de la pag. 11 par. 7 din Nota de fundamentare, fiind evident că majorarea cu 48 a numărului maxim de posturi aprobate pentru SGG este de natură să genereze cheltuieli suplimentare de personal, care nu au putut fi cuprinse în bugetul aprobat, cât și mențiunile din Secțiunea a IV-a pct. 4.8, întrucât nu e vorba de redistribuirea personalului existent, ci de înființarea unor posturi noi care nu au fost încă bugetate. Devin astfel incidente prevederile art. 15 alin. (1) din Legea responsabilității fiscal-bugetare nr. 69/2010 și ale art. 15 din legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, ce urmează a fi aplicate în mod corespunzător.Menționăm că în același sens este și observația Ministerului Finanțelor din adresa de aviz nr. 1045359/06.12.2022. Precizăm faptul că răspunderea pentru elaborarea proiectului, inclusiv, pentru necesitatea și oportunitatea promovării acestuia, precum și pentru realitatea și corectitudinea datelor prezentate revine inițiatorului/co-inițiatcrului, în calitate de autoritate publică de reglementare în domeniu, Ministerul Justiției avizând proiectul exclusiv din punct de vedere al constituționalității și legalității, precum și potrivit cerințelor normelor de tehnică legislativă, în condițiile legii”.

De asemenea, și prin Avizul cu observații nr. 1045359/ 06.12.2022 emis de Ministerul Finanțelor pentru același proiect de H.G., se atrage atenția asupra faptului că, eventuala supunere spre aprobarea Guvernului a proiectului de act normativ fără îndeplinirea obligațiilor prevăzute de art. 15 alin. (1) din Legea nr. 69/2010, republicată, și art. 15 alin. (1) din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, constituie o încălcare a legislației incidente.

Avizul emis de Ministerul Finanțelor precizează că :,,Potrivit informațiilor prezentate la pct. 4.8 din secțiunea a IV-a a Notei de fundamentare, prezentul proiect de act normativ nu are impact financiar. Personalul din noile structuri care urmează a se înființa se va asigura prin redistribuirea personalului existent. Ocuparea posturilor vacante se va realiza cu încadrarea strictă în limita prevederilor bugetare anuale alocate.”Având în vedere faptul că potrivit informațiilor din Nota de fundamentare în prezent numărul maxim de posturi al SGG este de 524 posturi„ exclusiv demnitarii și cabinetele acestora, apreciem că majorarea cu 48 posturi, conform propunerii, este de natură_a avea impact financiar asupra bugetului de stat, context în care -devin incidente dispozițiile art. 15 alin.1 din Legea responsabilității fiscal bugetare nr. 69/2010 cu modificările și completările ulterioare și ale art. 15 alin. (1) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare.Prin urmare considerăm necesară completarea Notei de fundamentare în conformitate cu dispozițiile Hotărârii Guvernului nr. 443/2022 pentru aprobarea conținutului instrumentului de prezentare și motivare, a structurii raportului privind implementarea actelor normative, a instrucțiunilor metodologice pentru realizarea evaluării impactului, precum și pentru înființarea Consiliului consultativ pentru evaluarea impactului actelor normative, respectiv cu informații suplimentare care să susțină mențiunile de (a pct. 4.8 din secțiunea a IV-a.Menționăm faptul că, eventuala supunere spre aprobarea Guvernului a proiectului de act normativ fără îndeplinirea obligațiilor prevăzute de art. 15 alin. (1) din Legea nr. 69/2010, republicată, și art. 15 alin. (1) din Legea nr. 500/2002, cu modificările și completările ulterioare, constituie o încălcare a legislație incidente. În aceeași timp, precizăm că răspunderea pentru elaborarea proiectului de act normativ, inclusiv pentru necesitatea și oportunitatea promovării acestuia, precum și pentru realitatea și corectitudinea informațiilor prezentate, revine inițiatorului în calitate de ordonator principal de credite”.

Însă, atât avertizarea Ministerului Finanțelor cât și cea a Ministerului Justiției, cu privire la încălcarea legii prin includerea în Nota de fundamentare a unor date nereale, au fost total ignorate, iar H.G. nr 1465/2022, deși fundamentată în fals, a fost aprobată în această formă și a fost deja pusă în aplicare de către conducerea S.G.G pe 23 februarie 2023. Practic, conducerea S.G.G., gestionată autoritarist de către domnii Marian Neacșu, Adrian Țuțuianu și Alexandru Vasilescu, care au refuzat să dea curs solicitărilor celor două ministere avizatoare sau să facă vreo corecție conform legii, operand în cunoștință de cauză, a vrut să demonstreze că este stat în stat și că poate comite orice încălcare a legii.

Este relevant și faptul că avizele pentru acest H.G., sub diverse motive, nu au fost semnate de către titularii ministerelor avizatoare, ci doar de înlocuitori ai acestora. De asemenea, contrasemnarea avizelor emise de entitățile avizatoare, nu a fost făcută de conducătorul S.G.G., așa cum era firesc, ci de secretarul de stat Alexandru-Cristian Vasilescu desemnat în acest sens. Prin această eschivă, secretarul general al S.G.G. Marian Neacșu a urmărit probabil să își asigure securitatea proprie, prin posibilitatea de a invoca lipsa de informare și de cunoaștere a realității, în situația în care actul normativ va fi contestat sau va face obiectul cercetării Ministerului Public.

Sub aceeași mască a falsității, pentru a ascunde adevărul cu privire la impactul bugetar, organigrama atașată proiectului de reorganizare a S.G.G., publicată pe site-ul oficial al instituției, contine numai posturile noi de director, șef serviciu și șef birou, însă nu și pe cele 13 de director adjunct nou înființate. Subsemnatul am aflat foarte greu numărul de posturi de director adjunct, și doar ca urmare a depunerii mai multor cereri pe Legea 544/2004.

Mai mult decât atât, cu scopul evident de inducere în eroare a persoanelor interesate, pentru a ascunde falsul, în prima variantă de organigramă postată pe site-ul Guvernului în data de 07.10.2022 a fost prezentată numai linia orizontală a direcțiilor, cu cele două posturi noi de director, omitându-se prezentarea etajelor inferioare corespunzătoare serviciilor și birourilor suplimentare https://sgg.gov.ro/1/wp-content/uploads/2022/10/Organigrama-SGG.pdf.

Toată construcția H.G. nr 1465/2022 a fost făcută la limita legii sau cu încălcarea flagrantă a acesteia, scopul urmărit nefiind de fapt cel declarat, de îmbunătățire și fluidizare a activității instituției, ci, pe de o parte, acela de înlăturare din funcții importante de conducere a funcționarilor incomozi, iar pe de altă parte, acela de a se crea prin fals noi posturi politizate și clientelare de conducere în care să fie aduse prin alte artificii ilegale persoane de încredere, apropiate actualei conduceri politice a S.G.G.

Desigur că aceste încălcări ale legii comise pe traseul adoptării H.G. nr 1465/2022 sunt evidente, iar impactul bugetar suplimentar pentru cele 48 de posturi nou înființate nu a fost în mod deliberat declarat de conducerea S.G.G., responsabilitatea fiind pasată prin delegare, spre a fi pierdută sau ascunsă, între secretarul general Marian Neacșu ca ordonator principal de credite pentru S.G.G și  secretarul general adjunct Adrian Țuțuianu ca delegare cu responsabilități conform Ordinului 1254/02.11.2022. Dintre aceste 48 de posturi nou înființate, mai mult de jumătate sunt posturi de conducere, adică remunerate peste media salarizării din instituție.

Astfel, prin această H.G. de reorganizare a SGG au fost deja înființate 29 de posturi noi de conducere (2 directori, 13 directori adjuncti, 7 șefi serviciu, 7 șefi birouri) dintre care 26 sunt momentan vacante, iar pentru acestea se vor organiza foarte curând concursuri, însă, foarte probabil ,,câștigătorii” acestora se cunosc deja. Impactul bugetar pentru această creație nu înseamnă numai salarizarea a încă 26 de posturi de șefi la S.G.G., ci și asigurarea de birouri cu spații administrative adecvate, logistică, pază, personal tehnic și de curățenie suplimentar etc. Cheltuielile suplimentare totale aferente noilor posturi înființate prin Nota de fundamentare falsă a H.G. nr 1465/2022 se ridică, printr-o aproximare minimală, la un efort bugetar de peste 6.000.000 lei anual.

Concursurile iminente pentru ocuparea a celor 26 posturi noi de conducere vacante din S.G.G., create ilegal prin falsificarea Notei de fundamentare, au rolul de a politiza instituția în profunzime prin aducerea unor membri de partid, pentru ,,mituirea electorală” a unor factori de decizie de tipul aleșilor locali sau pentru stingerea unor obligații de partid, toate acestea în vederea pregătirii anului electoral 2024.

În această ecuație ilegală de inventare a 26 de posturi suplimentare nebugetate este implicată și conducerea politică a A.N.F.P., respectiv dl. Cosma Vasile- Felix, care a emis și semnat automat, fără să verifice sau să se autosesizeze pe îndeplinirea condițiilor legale de înființare a unor posturi noi și de angajare ilegală a 48 de funcționari publici. Acest domn a executat ordine de partid, acordând avizele acoperitoare pentru această reorganizare ilegală. Deși A.N.F.P. ar trebui să aibă rolul de a conserva și cultiva un corp profesionist de funcționari publici, nu unul diluat prin interferențe politice și încălcări ale legii, această instituție contribuie de fapt, prin avizele sale, la distrugerea SGG, în acest caz.

Încercările repetate ale subsemnatului de a obține informații de la A.N.F.P. pe acest subiect, fie în calitate de funcționar public afectat de această reorganizare, fie ca simplu cetățean prin cereri formulate în temeiul Legii 544/2001, s-au lovit de o secretomanie instituțională incredibilă pentru un stat de drept. Din păcate, A.N.F.P., prin președintele său numit politic și amenințat cu pierderea postului dacă nu execută ordinele colegilor de partid, prin aceste încălcări ale legii este astăzi doar o unealtă pentru încălcarea legii. Cu evidentă rea-credință și cu eludarea obligațiilor legale care îi incumbă, această instituție refuză să oferire informații, inclusiv prin pretextul protecției datelor cu caracter personal, deși astfel de date nu i-au fost solicitate”.