Update articol:

George Soros: Costurile predării lui Merkel în fața şantajului maghiar și polonez

Cancelarul german Angela Merkel a lucrat sub o presiune enormă pentru a preveni un veto la bugetul 2021-27 al Uniunii Europene și la fondul de recuperare COVID-19, scrie George Soros, adăugând că acest  compromis la care a ajuns cu Ungaria și Polonia este cel mai rău lucru care se putea intampla.

Miliardarul scrie: “Uniunea Europeană se confruntă cu o amenințare existențială și, totuși, conducerea UE răspunde cu un compromis care pare să reflecte credința că amenințarea poate disparea pur și simplu. Regimul cleptocratic al prim-ministrului Viktor Orbán din Ungaria și, într-o măsură mai mică, guvernul meschin PiS din Polonia contestă cu îndrăzneală valorile pe care a fost construită Uniunea Europeană. Tratarea provocării lor ca o poziție politică legitimă care merită recunoaștere și găsirea unei soluții de compromis nu vor face decât să adauge încă un risc – masiv – la riscurile cu care se confruntă acum UE.

Recunosc și înțeleg presiunea enormă sub care a lucrat cancelarul german Angela Merkel. Ea este cancelarul Germaniei de 15 ani și se apropie acum de pensionare, în septembrie 2021. Cu președintele francez Emmanuel Macron distras temporar de  preocupări serioase de securitate din Franța, Merkel a devenit unicul factor principal de decizie pentru EU.

Înțeleg, de asemenea, de ce cancelarul german nu vrea ca o altă țară, Ungaria, să își anunțe intenția de a părăsi UE. Este ceea ce Orbán se pregătea să facă în ultimele zile, deoarece nu își poate permite să expună amploarea corupției regimului său, în condiţiile în care UE cere  invariabil respectarea statului de drept pentru acordarea  fondurilor Uniunii.

Orbán a furat și deturnat sume imense în deceniul său la putere, inclusiv fonduri UE care ar fi trebuit să fie destinate poporului maghiar. El nu-și poate permite să aibă o limită practică impusă corupției sale personale și politice, deoarece aceste încasări ilicite sunt osânza care face ca roțile regimului său să se învârtă ușor.

Amenințarea de a torpila finanțele UE prin veto-ul său a fost un pariu disperat din partea lui Orbán. Din păcate, se pare că Merkel a cedat la şantajul maghiar și polonez.

În timp ce scriu, pare clar că Merkel a încheiat un compromis cu Orbán și cu liderul de facto al Poloniei, vicepremierul Jarosław Kaczyński. Cu toate acestea, acordul încheiat de Germania cu cele două state membre necinstite ale UE constituie cel mai rău lucru posibil. Textul pe larg al compromisului propus are trei defecte fundamentale.

În primul rând, declarația modifică substanțial și intenționat textul regulamentului care a fost agreat de instituțiile UE la 5 noiembrie, slăbind în mod considerabil condiționalitatea statului de drept. Nici Comisia Europeană, nici Parlamentul European, cu atât mai puțin guvernele naționale care au făcut din integritatea regulamentului principala lor preocupare în cadrul Consiliului European, nu ar trebui să renunţe la acest lucru.

În al doilea rând, unele dispoziții din acord servesc la întârzierea punerii în aplicare a condiționalității statului de drept cu până la doi ani. Aceasta ar fi o adevărată lovitură de stat pentru Orbán, deoarece ar întârzia orice acțiune posibilă până la următoarele alegeri parlamentare maghiare programate în 2022.

Amânarea îi va oferi partidului Fidesz al lui Orbán suficient timp pentru a schimba legile și prevederile constituționale maghiare și îi va permite lui Orbán să continue redefinirea a ceea ce constituie „fonduri publice” în Ungaria în moduri care să-i permită să canalizeze prada de la organismele publice în „fundații” private,  controlate de amicii săi. Primele victime ale acordului pe care Merkel l-a încheiat cu Orbán vor fi cetăţenii Ungariei.

În sfârșit, declarația la nivel înalt propusă este un caz în care Consiliul European acționează dincolo de autoritatea sa, constrângând capacitatea Comisiei Europene de a interpreta și de a acționa în conformitate cu legislația UE convenită. Acesta este un precedent periculos, deoarece reduce independența juridică a Comisiei și poate contraveni foarte bine Tratatului privind Uniunea Europeană, cel puțin în spirit.

Acordul, așa cum se înțelege că există, respinge dorințele exprese ale Parlamentului European. Dar, din cauza necesității urgente de a utiliza fondul de recuperare COVID-19 de 750 miliarde EUR (909 miliarde USD), Parlamentul European ar putea foarte bine să-l aprobe.

Tot ce pot face este să exprim furia morală pe care trebuie să o simtă oamenii care au crezut în UE ca protector al valorilor europene și universale. De asemenea, vreau să avertizez că acest compromis ar putea să afecteze grav încrederea câștigată din greu de instituțiile Uniunii prin crearea fondului de redresare”.

Polonia și Ungaria au acceptat introducerea mecanismului privind corelarea fondurilor europene cu statul de drept, a anunțat joi seară europarlamentarul Siegfried Mureșan înainte de reuniunea Consiliului European la începutul căreia urma să se facă anunțul. Astfel, adoptarea la timp și intrarea în vigoare a Bugetului Multianual al Uniunii Europene pentru următorii 7 ani la 1 ianuarie 2021 nu mai este în pericol.

BVBStiri BVB

SIF MOLDOVA S.A. (SIF2) (22/01/2021)

Notificare prag detineri/vot >5%

DEUTSCHE BANK TURBO LONG 0.10/7/7.5 (EBDBKTL29) (22/01/2021)

Notificare Erste Group Bank AG - Certificatul EBDBKTL29 este sold-out

UAMT S.A. (UAM) (22/01/2021)

Hotarari AGA E 22.01.2021

VOLKSWAGEN VZ TURBO SHORT 0.10/190/180 (EBVWTS10) (22/01/2021)

Tranzactionare valoare rascumparare in piata RVSP pe 25 si 26 Ianuarie 2021