Update articol:

Grupul ALRO a înregistrat un profit brut de 105 milioane de lei, dar rezultatul net a fost o pierdere de 9,06 milioane de lei, în primul trimestru

Marian Daniel Nastase - Preşedinte al Consiliului de Administraţie Alro Slatina. Marian Daniel Nastase - Preşedinte al Consiliului de Administraţie Alro Slatina.

Alro precizează: „La nivel local, aprovizionarea cu energie rămâne o provocare, întrucât aproximativ 40% din consumul național de energie electrică este acoperit prin aprovizionarea din tranzacțiile de pe piață zilei următoare (PZU), ceea ce duce la denaturari ale prețurilor. Fiind o piață extrem de volatilă, prețurile spot au atins niveluri foarte ridicate, cu impact negativ asupra consumatorilor finali în general, și în special asupra marilor consumatori industriali. Acest lucru se traduce în costuri de producție mai mari pentru ALRO”. 

ALRO S.A. (BVB: ALR, “Compania” sau “ALRO”), unul dintre cei mai mari producători de aluminiu integrați pe verticală din Europa, după capacitatea de producție, anunță astăzi rezultatele financiare consolidate pentru primul trimestru al anului 2019.

Cifra de afaceri a Grupului Alro a crescut cu 2,4% în primul trimestru, ajungând la 767,4 milioane de lei, comparativ cu 749,2 milioane de lei în T1 2018. În primul trimestru al anului 2019, Grupul ALRO a înregistrat un profit brut de 105 milioane de lei (T1 2018: 167 milioane de lei) și un rezultat operațional (EBIT) de 59 milioane de lei în T1 2019 (T1 2018: 101 milioane de lei). 

Compania detaliază în raportul trimestrial: „Avand in vedere contextul international nefavorabil reflectat in cotatiile scazute ale pretului aluminiului la bursa de Metale de la Londra si a cresterii preturilor materiilor prime si utilitatilor in perioada de 3 luni 2019, comparativ cu perioada similara a anului trecut, marja profitului
brut a scazut de la 22% in T1 2018 la 14% in T1 2019, profitul brut realizat de catre Grup in T1 2019 fiind de 105.113 mii RON fata de 167.322 mii RON in T1 2018.
Concomitent, Grupul si-a redus Cheltuielile generale si administrative cu 4% si, de asemenea, a diminuat soldul provizioanelor pentru remunerarea personalului si a conducerii pentru anul 2018, reluand pe venituri o suma de 14.846 mii RON din acestea, suma ce este reflectata in 2019 in categoria Alte venituri operationale. (…)

Deși profitul operațional al Grupului Alro a fost de 59.359 mii RON, pe fondul acestor factori negativi, rezultatul net al Grupului pentru primul trimestru al anului 2019 este o pierdere in suma de 9.065 mii RON comparativ cu profitul de 124.621 mii RON inregistrat in primul trimestru al anului 2018″.

„În primele trei luni ale anului 2019, Grupul ALRO a înregistrat o creștere a cifrei de afaceri față de anul precedent, cu venituri mai mari generate în principal de segmentul de aluminiu procesat și cu venituri constante din segmentul de aluminiu primar. Această este în concordanță cu strategia noastră de creștere în volumul total al producției realizate și al livrărilor, a ponderii produselor cu valoare adăugată mare și foarte mare pentru industrii mai sofisticate, cum ar fi industria aerospațială și industria auto”, a declarat Marian NĂSTASE, președintele Consiliului de Administrație al ALRO, adăugând: ” În același timp, am continuat, în T1 2019, programul de investiții în domeniile cercetării și dezvoltării, cu scopul de a îmbunătăți calitatea producției și a produselor, reducând totodată consumurile și asigurând astfel o creștere sustenabilă pe termen lung a activității noastre”. 

 

 

Evoluția pieței 

În primul trimestru al anului 2019, piață internațională a rămas fragilă și a raportat prețuri scăzute ale aluminiului conform cotațiilor de la Bursă Metalelor din Londra (London Metal Exchange – LME), niveluri influențate și de alți factori, cum ar fi riscul realizării unei producții mai mari în China, politicile guvernului american privind tarifele impuse în ceea ce privește aluminiul și noile potențiale bariere care ar putea fi impuse, reducerea capacităților Alunorte, nesiguranță la nivel macro, deficitul global de aluminiu estimat pentru 2019 etc, potrivit grupului Alro. 

Prin urmare, în T1 2019, cotația LME și-a continuat tendința descrescătoare observată și la sfârșitul anului 2018, conducând la un preț mediu pentru perioada de trei luni încheiată la 31 martie 2019, de 1.859 USD/tonă față de prețul mediu LME înregistrat în timpul perioadei de trei luni încheiată la 31 martie 2018, de 2.159 USD/tonă. Toate aceste condiții ale pieței au afectat rezultatele tuturor companiilor majore din industria aluminiului, care au raportat fie o reducere semnificativă a profiturilor, fie pierderi în primul trimestru al anului 2019.

Cu toate acestea, analiștii estimează o potențială recuperare a pieței aluminiului, mai târziu în acest an, pe baza deficitului balanței de metale înregistrat în acest moment.

Alro precizează: „La nivel local, aprovizionarea cu energie rămâne o provocare, întrucât aproximativ 40% din consumul național de energie electrică este acoperit prin aprovizionarea din tranzacțiile de pe piață zilei următoare (PZU), ceea ce duce la denaturari ale prețurilor. Fiind o piață extrem de volatilă, prețurile spot au atins niveluri foarte ridicate, cu impact negativ asupra consumatorilor finali în general, și în special asupra marilor consumatori industriali. Acest lucru se traduce în costuri de producție mai mari pentru ALRO”. 

Analiză financiară și operațională 

La începutul anului 2019, Grupul ALRO a continuat să se concentreze asupra creșterii producției și a vânzărilor de produse procesate din aluminiu, pentru a răspunde mai bine cererii de pe piață și a raportat livrări mai mari de produse procesate, compensând parțial scăderea de aproximativ 300 USD/tonă a cotației LME, care a limitat astfel nivelul valoric al vânzărilor. Așadar, investițiile efectuate în ultimii ani dau roade, astfel că ponderea produselor cu valoare adăugată mare („PVAM”) și a produselor cu valoare adăugată foarte mare („PVAFM”) destinate industriilor specializate, cum ar fi industria aerospațială și industria auto, în totalul livrărilor sale, a crescut și a atins 51% din veniturile totale ale Grupului în T1 2019, față de 49% în T1 2018. 

Alro precizează: „În ciuda declinului pieței internaționale a aluminiului, strategia de investiții implementată de Grupul ALRO a generat rezultate pozitive, cu o marja EBITDA de peste 12% și cu un nivel de 95 milioane de lei în T1 2019, comparativ cu 133 milioane de lei în T1 2018. Grupul a raportat fluxuri de numerar pozitive din activitatea operațională de 61 milioane de lei în T1 2019; fluxurile de numerar din activitatea de finanțare au fost de 72 milioane de lei, iar fluxurile de numerar utilizate în activitatea de investiții au fost de 44 milioane de lei. Grupul și-a continuat investițiile în proiecte de investiții cu rentabilitate pentru a spori poziția competitivă a Grupului, asigurând  totodată o creștere durabilă, iar suma alocată în T1 2019 a fost de 26 milioane de lei. În plus, în primul trimestru al anului 2019 au fost puse în funcțiune câteva echipamente noi și moderne pentru extinderea capacității, creșterea competitivității și reducerea consumului de energie și de materii prime în cadrul facilităților de producție ale Grupului: în cadrul ALRO pentru cercetarea aplicațiilor tehnologice de vârf și în ALUM pentru cercetarea tehnologiei hidroxidului de aluminiu (uscat și umed)”.

 Evenimente semnificative

Începând cu data de 18 martie 2019, Comisia Indicilor a Bursei de Valori București a aprobat includerea companiei ALRO (ALR) în BET, indicele principal al pieței, și BET-TR, indicele care include și dividendele acordate de companiile din BET. Indicele BET va include astfel 16 societăți, ceea ce este o premieră în istoria pieței locale de capital și reprezintă o diversificare fără precedent a sectoarelor reprezentate în cadrul indicelui BET. Acțiunile ALRO sunt tranzacționate la BVB din octombrie 1997, iar prin această decizie ALRO devine prima companie din industria de aluminiu prezența în cei doi indici.