Update articol:

Guvernul vrea să majoreze taxele de licențiere și de autorizare a organizatorilor de jocuri de noroc din România; Media impactului bugetar pe cinci ani este 383,6 milioane de lei  – vezi noile taxe 

pixabay.com

Guvernul vrea să majoreze taxele de licențiere și de autorizare a organizatorilor de jocuri de noroc din România, potrivit  unui PROIECT DE ORDONANȚĂ privind modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc care va intra astăzi în şedinţa de Guvern. 

Vezi proiectul de ORDONANȚĂ
privind modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.77/2009
privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc

Impactul bugetar al acestei Ordonanţe este 129,6 milioane de lei pentru 2022, 410,8 milioane de lei pentru 2023, 434,8 milioane de lei pentru 2024,  458,8 milioane de lei pentru 2025 şi  484,2 milioane de lei pentru 2026. Media impactului bugetar pe cinci ani este  383,6 milioane de lei. Potrivit autorităţilor, din considerente de ordin bugetar, se impune ajustarea taxelor din domeniul jocurilor de noroc, astfel încât cuantumurile propuse să reflecte noile realități economice și sociale, pentru asigurarea unui raport echilibrat între necesitățile de ordin bugetar și protecția
persoanelor care participă la jocurile de noroc.

Consiliul Economic şi Social a avizat favorabil proiectul, dar a avut o observaţie: “Pentru a permite operatorilor economici de pe piaţa jocurilor de noroc să se adapteze acestei creşteri masive a taxelor, se impune ca  modificările operate legislaţiei să intre în vigoare începând cu 1 ianuarie 2023, în caz contrar existând riscul ca pe piaţa de profil să rămână doar companiile care derulează operaţiuni online, majoritatea din acestea fiind înregistrate în jurisdicţii cu fiscalitate foarte relaxată, aşa anumite pradisuri fiscale”.

Potrivit Notei de Fundamentare a Proiectului, în considerarea stării de pandemie care a afectat economia națională, a stării de război aflat la granița țării noastre, a crizei energetice, alimentare și altele asemenea, și ținând seama de nivelul taxelor percepute asupra operatorilor economici din țări ale Uniunii Europene, se propune majorarea taxelor de licențiere și de autorizare a organizatorilor de jocuri de noroc din România.

Propunerea de modificare a legislației care reglementează activitatea în domeniul jocurilor de noroc are ca punct de plecare efectele negative produse de pandemia COVID-19, perioadă în care modul de reglementare a situaţiilor juridice a fost unul distinct, aparte de cel existent înainte de declararea stării de urgenţă/alertă. Din acest punct de vedere, raportat la situația de fapt a bugetului de stat la momentul actual, intenţia legiuitorului se constituie în sensul asigurării de fonduri la bugetul de stat, colectării veniturilor necesare în vederea îndeplinirii obiectivelor propuse, autorizarea tuturor operatorilor de jocuri de noroc, cu respectarea riguroasă a prevederilor legale în vigoare, încadrarea din punct de vedere al legislaţiei jocurilor de noroc, a activităţii desfăşurate sau propuse a fi desfăşurată de către un operator, în categoriile de jocuri de noroc prevăzute de lege, prevenirea desfășurării de activități de către operatorii de jocuri de noroc fără autorizații și nu în ultimul rând, creșterea nivelului de încredere a populației în instituțiile statului.

De asemenea, în scopul sporirii capacității de prevenție a statului și respectării de către operatori a obligațiilor impuse conform cadrului legal specific domeniului de activitate, precum și pentru protecția consumatorilor și a grupurilor vulnerabile cu referire în mod special la minori, se impune ca măsură eliminarea unor prevederi potrivit cărora operatorii sancționați contravențional au posibilitatea de a plăti jumătate din minimul sancțiunii stabilite de lege în termen de 15 zile și eliminarea posibilității aplicării sancțiunii cu avertisment. Întrucât contravenţiilor prevăzute în Ordonanta de urgență a Guvernului nr. 77/2009 le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, se impune exceptarea regimului sancționator specific domeniului jocurilor de noroc de la aplicarea dispozițiilor art. 5 alin. (2) lit. a) și art. 28 alin.(1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001.

De asemenea, implementarea principiilor privind jocul responsabil, protecția consumatorilor și a grupurilor vulnerabile, impune aplicarea de măsuri ferme privind ordinea și securitatea publică, în acest sens, fiind necesară reglementarea unor situații de fapt prin stabilirea acestora ca fapte contravenționale și modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc, cu modificările și completările ulterioare, în sensul stabilirii ca măsură contravențională și încălcarea prevederilor art. 21 alin. (2), (3) și (4) din acest act normativ. Totodată, din considerente de ordin bugetar, precum și în vederea limitării publicității aggressive pentru promovarea jocurilor de noroc, se propune introducerea unei taxe de promovare.

Cu privire la termenul de plată a contribuției anuale, pentru a asigura calculul obligațiilor de plată accesorii, în scopul reglementării situației de fapt, generată de emiterea Ordinului Peședintelui Oficiului Național de Jocuri de Noroc nr. 400/2019 din 29 octombrie 2019 privind aprobarea modelului de decizie referitoare la obligaţiile bugetare accesorii reprezentând dobânzi şi penalităţi de întârziere, a procedurii privind modalitatea de notificare a operatorilor economici – organizatori de jocuri de noroc licenţiaţi şi a modelului de înştiinţare de plată pentru contribuţia anuală prevăzută la art. 10 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc, pentru a se evita generarea unor eventuale litigii și a asigura continuitate situației de fapt existente în scopul de a evita bulversarea contribuabililor care au aplicat cu strictețe prevederile Ordinului președintelui Oficiului Național de Jocuri de Noroc Nr. 400/2019, art. 10 alin. (6) va avea următorul cuprins: „Termenul de plată a contribuției prevăzută la alin. (4) este după cum urmează: pentru primul an de licență, în termen de 10 zile de la data aprobării documentației, iar pentru anii următori, până la 25 ianuarie a fiecărui an”.

Pentru aceleași motive, la art. 10 după alin. (6) se introduce un nou alineat, alineatul (6^1) cu următorul cuprins „În situaţia încetării valabilităţii licenţei, din orice motive, pentru anul de licenţă în care survine situația de fapt care are ca efect încetarea valabilității acesteia, contribuția anuală prevăzută la alin. (4) se datorează integral”. De asemenea, tot la alin.(6) mai sus-menționat, textul lit.i) a fost completat cu precizări privind jocurile tip slot machine, care fuseseră omise anterior.

Referitor la propunerea de modificarea a cuantumului taxelor specifice activităților din domeniul jocurilor de noroc, de precizat este faptul că prin creșterea nivelului acestora conform celor de mai jos, se estimează o influență pozitivă asupra cresterii veniturilor colectate la bugetul de stat de până la 40%. Astfel, pentru restul anului 2022 si anul 2023 se estimează ca veninurile colectate la bugetul de stat să crească cu suma de 530,4 milioane lei, exclusiv veniturile din amenzi contraventionale.

În acest sens, se propune modificarea Anexei la Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc, cu modificările și completările ulterioare, astfel:

Taxe aferente licenţei de organizare a jocurilor de noroc (anuale):

A. Pentru jocurile loto: 135.000 euro

B.Pentru pariurile mutuale: 54.000 euro

C. Pentru pariurile în cotă fixă: 100.000 euro

D. Pentru pariurile în contrapartidă: 100.000 euro

E.Pentru jocurile de noroc caracteristice cazinourilor:115.000 euro

F. Pentru jocurile caracteristice clubului de poker: 17.500 euro

G. Pentru jocurile tip slot-machine: 75.000 euro

H. Pentru jocurile bingo desfăşurate în săli de joc: 11.500 euro

I.Pentru jocurile de noroc bingo organizate prin intermediul sistemelor reţelelor de televiziune: 90.000 euro

J.Pentru jocurile de noroc la distanţă se acordă 3 categorii de licenţe după cum urmează:

Licenţă clasa 1: pentru jocurile de noroc la distanţă prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. i) – n) din ordonanţa de urgenţă. Se acordă operatorilor care organizează jocuri de noroc la distanţă care au contract direct cu jucătorul şi se calculează în funcţie de cifra de afaceri a organizatorului, după cum urmează:

Cifra de afaceri      Taxă anuală

Până la 500.000 euro/an 15.600 euro

500.001 – 1.000.000 euro/an      62.400 euro

1.000.001 – 5.000.000 euro/an  156.000 euro

5.000.001 – 10.000.000 euro/an 249.000 euro

Peste 10.000.000 euro/an 312.000 euro

Licenţă clasa a 2-a: pentru persoanele juridice implicate în domeniul jocurilor de noroc tradiţionale şi la distanţă, precum şi organismelor de evaluare a conformităţii. Se acordă:

  • operatorilor care oferă management şi facilităţi de găzduire pe platforma de jocuri, alţii decât furnizorii de reţele şi servicii de comunicaţii electronice, astfel cum sunt definiţi în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicaţiile electronice, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 140/2012, cu modificările şi completările ulterioare, 9.500 euro/an;
  • (ii) operatorilor economici care desfăşoară activităţile prevăzute la art. 20 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă: 9.500 euro/an
  • (iii) procesatorilor de plăţi: 9.500 euro/an;
  • (iv) firmelor producătoare şi/sau distribuitoare de software specializat în domeniul jocurilor de noroc: 9.500 euro/an;
  • (v) afiliaţilor: 9.500 euro/an;
  • (vi) certificatorilor: 9.500 euro/an;
  • (vii) auditorilor: 9.500 euro/an;
  • (viii) organismelor de evaluare a conformităţii 9.500 euro/an.

 

Licenţă clasa a 3-a: pentru jocurile loto – la distanţă – monopol de stat prevăzute la art. 10 alin. (1) lit.h) din ordonanţa de urgenţă. Se acordă operatorului de jocuri tip loteristic: 150.000 euro.

K. Pentru Festivalul de poker: 10.000 euro

L. Pentru jocuri temporare tip cazinou (valabilă 3 luni): 25.000 euro

M.Pentru jocuri temporare tip slot-machine (valabilă 3 luni): 6.500 euro

N. Pentru jocuri temporare tip bingo în sală (valabilă 3 luni): 3.000 euro

O.Pentru jocuri tip tombolă – joc tradiţional: 15.000 euro

P. Pentru jocurile de videoloterie – joc tradiţional: 60.000 euro

Taxe aferente autorizaţiei de exploatare a jocurilor de noroc (anuale):

A. Pentru jocurile tradiţionale de tip loto: 200.000 euro

B. Pentru pariuri mutuale – tradiţionale: 21% din veniturile din jocuri de noroc, realizate la nivelul organizatorului, astfel cum sunt definite la art. 1^1 din ordonanţa de urgenţă, dar nu mai puţin de: 100.000 euro

C.Pentru pariuri în cotă fixă – tradiţionale: 18% din veniturile din jocuri de noroc, realizate la nivelul organizatorului, astfel cum sunt definite la art. 1^1 din ordonanţa de urgenţă, dar nu mai puţin de: 100.000 euro

D. Pentru pariuri în contrapartidă – tradiţionale: 21% din veniturile din jocuri de noroc, realizate la nivelul organizatorului, astfel cum sunt definite la art. 1^1 din ordonanţa de urgenţă, dar nu mai puţin de: 100.000 euro

E. Pentru jocuri de noroc caracteristice cazinourilor:

(i) pentru fiecare masă, în municipiul Bucureşti: 65.000 euro

(ii) pentru fiecare masă, în alte locaţii decât municipiul Bucureşti: 35.000 euro

F. Pentru clubul de poker:

(i) pentru fiecare locaţie, în municipiul Bucureşti: 75.000 euro

(ii) pentru fiecare locaţie, în alte locaţii decât municipiul Bucureşti: 35.000 euro

G. Pentru fiecare mijloc de joc tip slot-machine:

(i) slot machine clasa A: 4.600 euro

(ii) aparatele electronice atribuitoare de câştiguri cu risc limitat clasa B: 2.000 euro

H. Pentru jocurile bingo desfăşurate în săli de joc: 7.000 euro pentru fiecare sală, precum şi 5% din valoarea nominală a cartoanelor achiziţionate de la Compania Naţională “Imprimeria Naţională” – S.A., care se achită în avans la Trezoreria Statului, cu prezentarea ordinului de plată vizat de trezorerie la ridicarea cartoanelor

I. Pentru jocurile de noroc bingo organizate prin intermediul sistemelor reţelelor de televiziune: 23% din veniturile din jocuri de noroc, realizate la nivelul organizatorului, astfel cum sunt definite la art.1^1 din ordonanţa de urgenţă, dar nu mai puţin de: 130.000 euro

J. Pentru jocurile de noroc la distanţă clasa 1: 23% din veniturile din jocuri de noroc, realizate la nivelul organizatorului, astfel cum sunt definite la art. 1^1 din ordonanţa de urgenţă, dar nu mai puţin de: 120.000 euro

K. Pentru jocurile de noroc la distanţă clasa a 3-a: 23% din veniturile din jocuri de noroc, realizate la nivelul organizatorului, astfel cum sunt definite la art. 1^1 din ordonanţa de urgenţă, dar nu mai puţin de: 115.000 euro.

L. Pentru Festivalul de poker: 25.000 euro

M. Pentru jocuri temporare tip cazinou (valabilă 3 luni): 20.000 euro pentru fiecare masa

N. Pentru jocuri temporare tip slot-machine clasa A (valabilă 3 luni): 1000 euro

O. Pentru jocuri temporare tip bingo în sală (valabilă 3 luni): 1.750 euro, pentru fiecare locaţie, precum şi 5% din valoarea nominală a cartoanelor achiziţionate de la Compania Naţională “Imprimeria Naţională” – S.A., care se achită în avans la Trezoreria Statului, cu prezentarea ordinului de plată vizat de trezorerie la ridicarea cartoanelor

P. Pentru jocuri tip tombolă – joc tradiţional: 75.000 euro pentru fiecare locație în care se organizează şi se exploatează activitatea de tombolă – joc tradițional, precum şi 5% din valoarea nominală a biletelor de participare la tombolă achiziţionate de la Compania Naţională “Imprimeria Naţională” – S.A., care se achită în avans la Trezoreria Statului, cu prezentarea ordinului de plată vizat de trezorerie la ridicarea biletelor.

Valoarea minimă a capitalului social subscris şi vărsat la data solicitării cererii de obţinere a licenţei de organizare a jocurilor de noroc*)

A. Pentru organizatorii care exploatează jocuri loto: minimum 2.000.000 lei

B. Pentru organizatorii care exploatează pariuri mutuale: minimum 1.000.000 lei

C. Pentru organizatorii care exploatează pariuri în cotă fixă: minimum 1.000.000 lei

D.Pentru organizatorii care exploatează pariuri în contrapartidă: minimum 1.000.000 lei

E. Pentru organizatorii care exploatează jocuri de noroc caracteristice cazinourilor: minimum 1.000.000 lei

F. Pentru organizatorii care exploatează jocurile tip slot-machine: minimum 30.000 lei

G. Pentru organizatorii care exploatează jocurile bingo desfăşurate în săli de joc: minimum 100.000 lei

Litera H. a Punctului 2 din Anexă se completează, urmând a avea urmatorul cuprins: Pentru organizatorii care exploatează jocurile de noroc on-line definite la art. 10 alin. (1) lit. h) – n) din ordonanţa de urgenţă: minimum 1.000.000 lei

I. Pentru organizatorii care exploatează jocuri de noroc bingo organizate prin intermediul sistemelor reţelelor de televiziune: minimum 1.000.000 lei

J. Pentru organizatorii de jocuri temporare: minimum 1.000.000 lei

K. Pentru organizatorii de festivaluri de poker: minimum 100.000 lei

L.Pentru organizatorii de cluburi de poker: minimum 100.000 lei

Dupa litera L. punctul 2 din Anexă se introduce o noua litera, Litera M., cu următorul cuprins: Pentru organizatorii de jocuri de noroc tip tombolă – joc de noroc tradițional: minimum 100.000 lei.

*) În situaţia în care acelaşi organizator solicită licenţă de organizare a jocurilor de noroc care implică utilizarea mai multor categorii de mijloace de joc, condiţia de existenţă a unei valori minimale a capitalului social subscris şi vărsat la data cererii de obţinere a licenţei de organizare a jocurilor de noroc se aplică cumulativ.

Taxe speciale

A. Pentru videoloterie (VLT): 3% aplicată asupra venitului din jocurile de noroc ale operatorului licenţiat. Taxa se virează în totalitate la bugetul de stat, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare, pentru luna anterioară.

B. Taxa de acces – bilet de intrare:

(i) pentru jocurile de noroc caracteristice cazinourilor: 50 lei

(ii) pentru jocurile de noroc caracteristice cluburilor de poker: 30 lei

C. Taxa de viciu pentru jocurile de noroc caracteristice slot-machine prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. e) pct. (i) şi pentru videoloterie (VLT): 500 euro/post autorizat/an, care se achită de organizator odată cu taxa de autorizare, indiferent dacă mijlocul de joc autorizat se află sau nu în exploatare.

D.Taxe administrative

(i) taxa analiză documentaţie: 3.000 euro plătiţi la depunerea cererii pentru o licenţă de jocuri de noroc la distanţă, împreună cu depunerea documentelor prevăzute în ordonanţa de urgenţă;

(ii) taxa de eliberare licenţă: 9.500 euro/licenţă.

Litera D se completează cu următoarele subpuncte (iii), (iv), (v), astfel:

(iii) taxă analiză documentație solicitare licență jocuri de noroc tradiționale 500 euro,la depunerea solicitării.

(iv) taxa analiză documentație solicitare autorizare jocuri de noroc 150 euro, la depunerea cererii pentru obținerea autorizației de exploatare.

(v) taxa analiză documentație solicitare integrare jocuri noi/recertificare jocuri pe platforma de jocuri de noroc la distanță autorizată 150 euro, la depunerea solicitării.

Valoarea în lei atât a taxelor pentru jocuri de noroc, cât şi a garanţiilor stabilite în moneda euro se determină prin transformarea sumelor exprimate în echivalent euro pe baza cursului de schimb valutar stabilit în prima zi lucrătoare a lunii octombrie din anul precedent, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Acest curs se utilizează pe toată durata anului următor.

 

BVB | Știri BVB

TERAPLAST SA (TRP) (17/01/2025)

Calendar financiar 2025

CHIMCOMPLEX S.A. BORZESTI (CRC) (17/01/2025)

Informare referitoare la comentarii media

IMPACT DEVELOPER & CONTRACTOR S.A. (IMP) (17/01/2025)

Tranzactii management - art. 19 Reg. (UE) 596/2014

S.N.G.N. ROMGAZ S.A. (SNG) (17/01/2025)

Raport conf. art. 108 Legea 24/2017 (R)

AEROSTAR S.A. (ARS) (17/01/2025)

Calendar financiar 2025