Update articol:
#FORUMUL ENERGIEI

Horia CONSTANTINESCU, ANPC: Insistăm pentru o factură identică la energie, pentru a putea proteja consumatorul, dar şi în situația mutării acestuia de la un furnizor la altul – video

Horia Constantinescu, ANPC

Interesul consumatorului final de energie este cel pe care ANPC îl protejează și este clar că a fost avut în vedere pentru toate actele normative legate de plafonări și compensări tocmai pentru a-l proteja de variațiile nedorite ale pieței, fie date de evoluția unei piețe libere, fie date de conflictul din Ucraina, a declarat Horia CONSTANTINESCU, Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), la Forumul Energiei, adăugând că avem nevoie de companii naţionale, susținute de sectorul energetic, dar şi de actorii guvernamentali pentru a fi siguri că informaţiile privind facturile şi contractele din energie ajung, pe înţelesul tuturor, la cei care s-ar putea la putea considera la un moment dat vătămaţi.  

 

Domnia sa a explicat: “Cu actorii din piața de energie am avut mai multe întâlniri, inclusiv vizând implementarea noilor acte normative.

Ne-am dorit ca, mult înaintea acestui moment, să putem ști fiecare dintre actorii principali cum s-a pregătit, tocmai pentru a evita ceea ce s-a întâmplat undeva în luna ianuarie (n.r. harababura facturilor la energie).

Din perspectivă personală, consider că acel moment a fost abordat greșit, mai ales că au fost transmise date contradictorii în piață, interpretate în mod subiectiv de fiecare dintre consumatori. Nu fura nimeni pe nimeni, era o situație nouă pentru toată lumea, refacerea facturilor a dovedit clar că nu a existat nicio intenție în a frauda consumatorul final.

Până la urmă, lucrurile s-au așezat, s-au calmat, dar au fost niște lecții pentru ceea ce urmează.

Interesul consumatorului final este cel pe care instituția noastră îl protejează și este clar că a fost avut în vedere acest interes pentru toate actele normative legate de plafonări și compensări tocmai pentru a-l proteja de variațiile nedorite ale pieței, fie date de evoluția unei piețe libere, fie date de conflictul din Ucraina”.

Potrivit preşedintelui ANPC, de la Senat a plecat unul dintre cele mai importante amendamente, cel puțin din perspectiva ANPC, este vorba de cel legat de modul în care sunt redactate și transmise facturile consumatorilor finali:

“Considerăm că și astăzi facturile sunt extraordinar de complicate, mai ales pentru cei care nu au pregătirea profesională sau nu au nivelul de educație pentru a înțelege toate cifrele.

Insistăm pentru o singură factură, în sensul modelului acestuia, indiferent de cel care o emite, pentru a putea proteja consumatorul, dar şi în situația mutării acestuia de la un furnizor la altul.

Dacă vorbim de o factură identică ne gândim automat și la momentul întocmirii contractului. Din păcate, contractele sunt făcute ca pentru un masterand în studii juridice. Aș vrea să ne imaginăm un sat în care consumatorul final nu a avut timpul sau determinarea necesară să treacă nici măcar prin scoala primară, dar își dorește energie acasă, fie că vorbim de gaze, fie că vorbim de energie electrică, și primește un contract de 20-30-40 de pagini cu gestionarea datelor cu caracter personal, forțe majore și multe alte informaţii pe care juriștii companiilor s-au gândit să le pună în document, fără a se gândi că acestea trebuie și lecturate.

În acest fel, ajungem în situația ingrată de a ne asuma toți că respectivul consumator semnează fără să înțeleagă ceva din acel contract, doar că, prin semnarea lui, la un moment dat va primi energie electrică sau gaze naturale, fără a fi conştient de clauzele din document.

O dată cu liberalizarea pieței au fost angajați mercenari de contracte, cei care se plimbau din ușă în ușă și explicau consumatorului final de ce este mai bine să se mute de la un furnizor la altul, de cele mai multe ori smulgând semnătura, fără a explica suficient de bine, persoanelor în etate, persoanelor fără pregătire școlară, lucruri care s-au răsfrânt asupra activității instituției noastre, pentru că am fost cei chemați să rezolvăm aceste situații.

Mai mult decât atât, dacă vă aduceți aminte, apăreau promisiuni de tipul dacă semnezi cu noi, timp de două milioane de ani o să ai același preț. Undeva mic, în interiorul contractului, apărea un articol care spunea: asta nu în cazul în care te notificăm cu 30 de zile și cade toată promisiunea.

Nu am dorit să sancționăm această situaţie la nivel național ca o practică comercială înșelătoare sau ca o clauză abuzivă într-un contract, tocmai pentru că ne-am dorit să ajungem la un numitor comun și să fie asumată întreaga situație de către piața de profil.

Campaniile duse de fiecare dintre furnizori au generat probleme majore ale portofoliului de consumatori, neînțelegând de ce se revine asupra prețului, de ce e mai mare, de ce nu e mai mic, pentru că lucrurile nu au fost explicate de profesioniști, neexistând și materiale puse la dispoziția consumatorului final pentru a putea fi parcurse înainte.

Mi-aș dori să înțelegem și să tragem poate cea mai importantă învățătură de minte din tot ceea ce s-a întâmplat în ultima perioadă și anume deficiențele de comunicare. Lucrurile au venit pe foarte multe paliere, multe din informații au fost contradictorii – vreau să vă aduceți aminte că se vorbea de furt, se vorbea de milioane de facturi greșite, a fost o bătălie a deținerii numărului exact al facturilor greșite. Eu cred că mai important este nu să numărăm morții dintr-un război, ci să știm cine a rămas în viață și azi în viață au rămas toți cei cărora li s-au refăcut facturile.

Haideți să începem să comunicăm mai bine, vor veni noi măsuri neaduse la cunoștință.

Dacă vedem la televizor că trebuie să evităm consumul de sare zahăr și grăsimi, campanii cu impact național ale variilor industrii, cred că este momentul să avem campanii similare susținute de întreaga industrie și de actorii guvernamentali, tocmai pentru a fi siguri că informațiile ajung, pe înţeles, la cel care s-ar putea la putea considera la un moment dat vătămat”.

 

BVB | Știri BVB

IMPACT DEVELOPER & CONTRACTOR S.A. (IMP) (28/09/2022)

Informare privind strategia de dezvoltare a societatii

S.N.T.G.N. TRANSGAZ S.A. (TGN) (28/09/2022)

Hotarare CA 28.09.2022 - avizare majorare capital social incorporare rezerve

CONPET SA (COTE) (28/09/2022)

Raport conform art. 234, aliniat 1, lit. i) din Regulamentul ASF nr. 5/2018

MedLife S.A. (M) (28/09/2022)

Disponibilitate Raport Sustenabilitate 2021