Update articol:

Impactul Brexit până acum – documente mai multe, proceduri și prețuri mai mari

www.pixabay.com www.pixabay.com

Plecarea Marii Britanii din Uniunea Europeană a declanșat cea mai mare modificare a schimburilor comerciale de când a aderat la blocul UE acum 48 de ani, companiile luptându-se cu documente de export, termene mai mari de livrare și necesitatea reproiectării lanțurilor de aprovizionare, potrivit Reuters.

Volumele de marfă care sunt transportate între Regatul Unit și Uniunea Europeană au scăzut cu 38% în a treia săptămână a lunii ianuarie, comparativ cu aceeași săptămână de acum un an, arată datele despre mișcarea camioanelor în timp real, citate de Reuters.

Modalitățile în care schimburile comerciale s-au modificat de când Marea Britanie a ieşit din piaţa unică și uniunea vamală a UE în 31 decembrie:

TIMP DE LIVRARE MAI LUNG

Pescarii au fost primii muncitori care au fost afectaţi în ianuarie când introducerea controalelor de sănătate, a certificatelor și a declarațiilor vamale a întârziat circulația mărfurilor într-o asemenea măsură încât au fost respinși de cumpărătorii europeni pentru că produsele nu mai sunt proaspete.

De atunci, producătorii de produse alimentare de la brânză la carne de vită de ultimă generație au încetat să exporte în Europa deocamdată, fiind amânați de certificatele de sănătate scumpe și de documentele foarte multe.

Unele companii încearcă să găsească o soluție. Unii pescari scoțieni și-au dus captura direct pe piețele daneze pentru a evita birocrația britanică. Cu toate acestea, aproximativ o cincime din întreprinderile mici și mijlocii care exportă către UE au oprit temporar vânzările.

LANȚURILE DE APROVIZIONARE

Brexitul a forțat acele companii care își pot permite să își reexamineze lanțurile de aprovizionare, în special acele firme britanice care riscă să plătească tarife pentru  vânzarea de bunuri în UE, care erau fabricate din materiale importate inițial din Asia.

Gigantul online de îmbrăcăminte ASOS se așteaptă la tarife de 15 milioane de lire sterline (21 de milioane de dolari), deoarece, deși majoritatea vânzărilor sale europene se efectuează printr-un depozit din Berlin, unele încă intră în Marea Britanie mai întâi. Superdry va folosi depozite vamale.

Producătorul japonez Nissan intenționează să furnizeze mai multe baterii din Marea Britanie pentru a evita tarifele pentru mașinile electrice.

TVA ȘI COSTURI

Companiile și consumatorii au primit costuri neașteptate cu taxe vamale, TVA și costuri logistice mai mari, ceea ce va face unele vânzări prohibitive.

Grupurile de logistică au declarat că a crescut costul angajării șoferilor europeni pentru a aduce bunuri în Marea Britanie. Faptul că șoferii au nevoie și de un test COVID negativ  înseamnă că națiunea insulară este o destinație mult mai puțin atractivă pentru ei.

Un sondaj CBI realizat de producătorii britanici a arătat că optimismul cu privire la competitivitatea lor cu rivalii UE s-a deteriorat în cel mai rapid ritm înregistrat. În ciuda acestui fapt, comenzile UE s-au îmbunătățit, ceea ce sugerează că firmele din UE se aprovizionează încă din Marea Britanie.

SERVICII FINANCIARE

Acordul comercial Brexit al Marii Britanii cu UE, în vigoare de la 1 ianuarie, nu acoperă serviciile financiare, lăsând centrul financiar City of London izolat în mare parte de blocul UE.

Tranzacțiile zilnice bursiere europene, în valoare de 6 miliarde de euro (7,36 miliarde de dolari), au părăsit orașul Londra pentru continent la începutul lunii ianuarie, împreună cu o parte din tranzacțiile swap. Acest lucru ridică întrebări cu privire la valoarea oricărui viitor acces la UE, având în vedere că băncile și platformele de tranzacționare din Marea Britanie au deschis unități în UE.

Bruxelles-ul a declarat că nu va lua în considerare acordarea unui acces mai mare până când nu va exista un pact de cooperare pe reglementare cu Marea Britanie și nu vor fi examinate divergențele Regatului Unit fata de normele UE.

Londra nu are nicio dorință pentru un val de reglementări pentru a-și păstra poziția de centru financiar internațional de top după Brexit, dar este gata să acționeze dacă UE blochează accesul, a declarat pentru Reuters liderul politic al City of London.

Banca Angliei a declarat că Marea Britanie nu ar trebui să se supună regulilor UE doar pentru a asigura un acces mai bun, avertizând că prețul ar putea fi prea mare.

IRLANDA

Semnul cel mai evident al impactului Brexit poate fi văzut în porturile în care feriboturile mari expediază acum mărfuri direct între Irlanda și UE, pentru a elimina documentele și întârzierile asociate rutei odată mai rapide prin Marea Britanie.

Unele lacune au apărut pe rafturile supermarketurilor din Irlanda și din provincia britanică Irlanda de Nord, în timp ce comercianții cu amănuntul se luptă să facă față documentelor vamale, situație care s-ar putea deteriora după expirarea unei perioade de grație de trei luni pentru supermarketurile din Irlanda de Nord.

Comerțul electronic a fost, de asemenea, grav afectat din cauza numărului de clienți irlandezi care fac cumpărături online din magazinele din Marea Britanie. Unii furnizori britanici au oprit comerțul, în timp ce grupurile de logistică din Irlanda de Nord au avertizat că prețurile cresc în timp ce camioanele se întorc din Marea Britanie goale, fără o sarcină de returnare care să acopere costul.

BVBStiri BVB

PATRIA BANK S.A. (PBK) (26/02/2021)

Rezultate financiare preliminare 2020

DAFORA SA (DAFR) (26/02/2021)

Rezultate financiare preliminare 2020

ROMCAB SA (MCAB) (26/02/2021)

Rezultate financiare preliminare 2020

SOCIETATEA ENERGETICA ELECTRICA S.A. (EL) (26/02/2021)

Rezultate financiare preliminare 2020