Interviu cu Pollyanna Hangan, deputat USR
Care este stadiul proiectului Prima Casă Verde?
Deputat Pollyanna Hangan: Proiectul Prima Casă Verde a fost respins de Senat și urmează votul în Camera Deputaților. Fac și pe această cale un apel la colegii mei deputați să-l voteze. Succesul Casa Verde Fotovoltaice, unde fondurile s-au epuizat în câteva minute, este o dovadă a interesului românilor pentru energia regenerabilă, dar și a necesității de noi instrumente de finanțare. Fondurile prin programul guvernamental sunt insuficiente în raport cu dorința românilor de a economisi ori de a deveni independenți energetic. Unul dintre aceste posibile instrumente este proiectul Prima Casă Verde, pe care l-am depus noi și care-și propune să ofere cetățenilor credite garantate de stat și cu dobândă subvenționată pentru reabilitarea termică a locuințelor individuale și/sau pentru fotovoltaice. Insist că un aspect important al proiectului este îmbunătățirea eficienței energetice a locuințelor, ceea ce nu numai că reduce costurile energetice pentru proprietari, dar contribuie și la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră. Reamintesc că băncile au fost interesate de acest instrument. În concluzie, cetățenii vor acest instrument, băncile îl susțin, e nevoie doar de voința politică a majorității PSD-PNL-UDMR.
Ce alte inițiative în domeniul energetic mai doriți să aveți?
Deputat Pollyanna Hangan: În viitor, aș dori să vedem mai multe inițiative care se concentrează pe energia regenerabilă și eficiența energetică. De asemenea, consider că este important să promovăm inovația în tehnologiile energetice și să încurajăm dezvoltarea de soluții de stocare a energiei, pentru a face mai viabilă utilizarea energiei regenerabile. Lucrez la două proiecte pentru energia regenerabilă în acord cu politica Uniunii Europene. Vin dintr-un județ, Hunedoara, unde sunt multe situri industriale abandonate. Vreau să inițiez un proiect pentru dezvoltarea de ferme eoliene și fotovoltaice pe astfel de terenuri. Până acum, aceste ferme au fost amplasate pe terenuri care pot avea și alte destinații: agricultură, rezidențial – iar astfel de terenuri pot servi mai bine comunitățile prin exploatarea lor economică. Or, terenurile fostelor situri industriale sunt inutilizabile pentru astfel de activități, dar potrivite pentru dezvoltarea de ferme eoliene și fotovoltaice. O a doua linie pe care o studiez este legată de capacitatea de stocare. Degeaba introducem energie verde în sistem dacă nu avem capacitate de stocare. Avem exemple de bune practici de stocare în Europa, dar sunt destul de costisitoare. Stocarea prin pompare hidroelectrică este cel mai utilizat tip de stocare la scară mare (în acest sistem, apa este pompată în sus într-un rezervor când este disponibil un surplus de energie – de exemplu, în timpul zilei pentru energia solară – și apoi este lăsată să curgă în jos, generând energie, atunci când este nevoie de mai multă).
Cum apreciați piața de energie în acest an, comparativ cu anul trecut?
Deputat Pollyanna Hangan: Uniunea Europeană (UE) și țările sale membre au luat o serie de măsuri pentru a reduce dependența lor de energie din Rusia. Practic, invazia Rusiei în Ucraina și izolarea economică a Rusiei au obligat Uniunea Europeană să ia și măsuri, unele inovatoare, în domeniul securității energetice, amânate ani de zile. Acestea includ:
- Diversificarea surselor de energie: UE a încercat să diversifice sursele de energie pentru a nu depinde atât de mult de Rusia. Acest lucru include importul de gaz natural lichefiat (GNL) din alte țări, cum ar fi SUA sau Qatar, dar și exploatarea altor surse de energie, cum ar fi gazul din Marea Nordului.
- Investiția în energie regenerabilă: UE și-a stabilit obiective ambițioase pentru energia regenerabilă și eficiența energetică, ceea ce va reduce necesitatea de combustibili fosili. Acestea includ investiții în energie solară, eoliană și hidroelectrică, precum și în tehnologii de stocare a energiei.
- Dezvoltarea infrastructurii energetice: UE a investit în infrastructura necesară pentru a permite fluxul de energie între țările membre: interconectori de gaz și electricitate, care permit transportul energiei de la țările care au un surplus către cele care au o cerere mai mare.
- Reglementări pentru securitatea aprovizionării cu gaz: UE a adoptat reguli care cer statelor membre să aibă planuri de urgență în caz de întreruperi ale aprovizionării cu gaz și să aibă capacitatea de a furniza gaz către zonele afectate.
- Cooperare energetică la nivel regional: UE a promovat cooperarea în domeniul energiei între țările membre, pentru a îmbunătăți securitatea aprovizionării cu energie la nivel regional.
Aceste eforturi au contribuit la reducerea dependenței UE de energia rusă, dar mai sunt încă provocări de depășit. Continuarea investițiilor în energie regenerabilă, eficiența energetică și infrastructura de energie vor fi esențiale pentru a asigura securitatea energetică a UE și a României pe termen lung.
Cum credeți că va fi iarna 2023-2024 din punct de vedere energetic?
Deputat Pollyanna Hangan: Iarna 2023-2024 va fi, probabil, similară cu cele din anii anteriori, în ceea ce privește cererea de energie. Nivelul de incertitudine pe piața energiei rămâne însă ridicat. Rusia este încă un furnizor major de gaz pentru multe țări europene, unele dintre acestea depinzând încă în mod semnificativ de gazul rusesc pentru încălzire și electricitate, cum e Ungaria. Din fericire, iarna trecută a fost destul de blândă, ceea ce a redus cererea de energie pentru încălzire. Aceasta a contribuit la atenuarea presiunilor asupra aprovizionării cu energie și la prevenirea unor creșteri și mai mari ale prețurilor la energie. Cu toate acestea, prețurile la energie rămân ridicate, ceea ce pune presiune asupra consumatorilor și crește riscul de sărăcie energetică. Sărăcia energetică se referă la situația în care gospodăriile au dificultăți în a-și permite energia necesară pentru încălzire, gătit și alte servicii esențiale. Aceasta poate fi o problemă majoră, în special pentru gospodăriile cu venituri mici. Pentru a aborda aceste probleme, este nevoie de o combinație de măsuri pe termen scurt și lung. Pe termen scurt, ajutorul pentru costurile cu energia a protejat gospodăriile vulnerabile de sărăcie energetică. Pe termen lung însă soluția este o tranziție către o energie mai curată și mai eficientă. Acest lucru poate ajuta la reducerea dependenței de importurile de energie și la stabilizarea prețurilor la energie. Îmbunătățirea eficienței energetice a clădirilor poate reduce cererea de energie pentru încălzire, ceea ce este deosebit de important în cazul unor ierni blânde. De asemenea, diversificarea surselor de energie, inclusiv prin investițiile în energie regenerabilă și în tehnologii de stocare a energiei, poate contribui la o mai mare securitate energetică.
Care este opinia dvs. cu privire la achizițiile comune de gaz de la nivelul UE?
Deputat Pollyanna Hangan: Achizițiile comune de gaz la nivelul UE sunt un subiect complex. În teorie, aceste achiziții ar putea aduce unele avantaje semnificative, cum ar fi creșterea eficienței și reducerea costurilor pentru consumatori. Atunci când statele membre colaborează pentru a negocia contracte de achiziții comune, ele pot beneficia de puterea de negociere colectivă, ceea ce poate duce la obținerea unor condiții mai bune și la prețuri mai scăzute. Cu toate acestea, trebuie avute în vedere și anumite aspecte cheie. Unul dintre acestea este impactul asupra mediului. Achizițiile comune de gaz pot perpetua dependența de combustibilii fosili și pot întârzia tranziția către surse de energie mai curate și mai durabile. Este important să se pună accent pe dezvoltarea și promovarea surselor de energie regenerabilă, astfel încât să se reducă emisiile de gaze cu efect de seră și să se atingă obiectivele de combatere a schimbărilor climatice. De asemenea, este necesară o analiză riguroasă a aspectelor economice și geopolitice asociate cu achizițiile comune de gaz. Acestea pot avea implicații semnificative asupra pieței energetice, relațiilor comerciale și securității energetice în general. Este important ca aceste decizii să fie luate în considerare într-un cadru mai larg de politică energetică și de securitate energetică la nivel european. În final, este esențială o abordare echilibrată și bine fundamentată. Achizițiile comune de gaz ar trebui evaluate pe baza unei analize atente a impactului asupra mediului, avantajelor economice, securității energetice și obiectivelor de durabilitate. În paralel, trebuie promovate și dezvoltate soluții energetice durabile și eficiente, precum energia regenerabilă, eficiența energetică și tehnologiile de stocare a energiei, pentru a construi o economie energetică mai rezilientă și mai sustenabilă pe termen lung.
Credeți că OMV Petrom va anunța decizia finală de investiție în vara acestui an? Aveți informații că OMV Petrom mai vrea modificarea legii offshore?
Deputat Pollyanna Hangan: Christina Verchere, directorul general al OMV Petrom, a declarat că decizia finală în privinţa investiţiei în proiectul Neptun Deep din Marea Neagră ar putea fi luată la jumătatea anului 2023. Ea a menționat că Legea offshore aduce nişte îmbunătăţiri pe care le salută, însă avem nevoie de clarificări în ceea ce priveşte principiile de piaţă liberă pe baza transferului responsabilităţii de operare. Aprobarea amendamentelor la Legea offshore până la finalul anului este vitală pentru ca gazele din blocul Neptun Deep să fie extrase și până în prezent nu avem niciun astfel de proiect în Parlament. Schimbările din Guvern duc la întârzieri în procesul legislativ și orice întârziere în amendarea legii pune presiune asupra proiectului Neptun Deep, ameninţă securitatea energetică a României şi duce la creşterea importurilor de gaze.
Ce măsuri credeți că ar trebui luate la nivelul autorităților pentru a fi independenți energetic și pentru scăderea prețurilor la energie?
Deputat Pollyanna Hangan: Guvernul ar trebui să ia în considerare diversificarea politicilor care încurajează utilizarea energiei regenerabile și îmbunătățesc eficiența energetică. Prima Casă Verde este un instrument nou și complementar programului Casa Verde Fotovoltaice. În plus, ar trebui să se lucreze mai mult pentru a crește conștientizarea publicului în privința economiei de energie, prin reabilitarea termică a locuințelor și/sau instalarea de panouri fotovoltaice, și în privința beneficiilor pe care le are aceasta pentru bugetul familiei, mediul înconjurător, economie și societate în ansamblu. De asemenea, o reformă a politicii de prețuri a energiei ar putea fi utilă pentru a asigura că prețurile reflectă corect costurile adevărate ale producției de energie, inclusiv costurile de mediu asociate cu combustibilii fosili. Aceste măsuri, împreună cu o strategie de diversificare a sursei de energie, ar putea contribui la independența energetică și la reducerea prețurilor la energie. În cele din urmă, este important să subliniem că investițiile în energie curată și durabilă și eficiența energetică sunt nu doar etice, ci pot aduce și beneficii economice pe termen lung, prin crearea de locuri de muncă, reducerea costurilor legate de poluare și îmbunătățirea securității energetice. Dar e nevoie să avem și un Guvern care administrează țara nu doar de pe azi pe mâine, ci și pentru viitor. Guvernul PSD-PNL-UDMR nu este un astfel de guvern.