Update articol:
INTERVIU ÎN EXCLUSIVITATE

Ioana Birta, TeraPlast: Avem în curs de implementare investiții de 32 milioane de euro, care vor genera o EBITDA de 8,6 milioane de euro la maturitate

 

*”Șantierele nu s-au închis, iar lucrările de infrastructură apă-canal și-au menținut ritmul, statul a făcut plățile la timp firmelor de construcții, ceea ce a contribuit la contextul favorabil al pieței”

TeraPlast (TRP) are în curs de implementare investiții de 32 milioane de euro, care vor genera o EBITDA de 8,6 milioane de euro la maturitate, ne-a spus Ioana Birta, CFO TeraPlast, în cadrul unui interviu. Potrivit acesteia, în perioada următoare, susținerea afacerilor românești trebuie să fie o prioritate. Măsurile de susținere trebuie adaptate fiecărui sector. Trebuie promovate mai intens companiile care investesc în domenii cheie și aduc valoare economiei românești, opinează Ioana Birta.

 ***

Cum ați reușit să creșteți marja de profitabilitate a Grupului în primele nouă luni din 2020, dominate de pandemia Covid?

Ioana Birta: Încă de la început am creat zece scenarii de acțiune în funcție de posibila evoluție a contextului. Am ales să fim pregătiți, să ne asigurăm că putem să ne adaptăm, să fim sănătoși și să funcționăm în aproape orice situație.

După două luni mai dificile, martie-aprilie, business-urile grupului au înregistrat evoluții bune. Acestea s-au datorat atât politicii de achiziții și măsurilor de eficiență operațională pe care le-am implementat, cât și investițiilor din 2019.

Sectorul construcțiilor a avut, de asemenea, o evoluție pozitivă. După primele 10 luni din 2020, volumul lucrărilor de construcții este cu 19,9% mai mare decât în primele 10 luni din 2019.

Toate acestea au contribuit la rezultatele record pe care Grupul TeraPlast le-a anunțat după primele nouă luni ale anului.

La 9 luni, avem o cifră de afaceri de 816 milioane de lei și o EBITDA de 99 milioane de lei. Asta înseamnă creșteri de 14% a cifrei de afaceri, respectiv de 46% a EBITDA față de primele nouă luni de anul trecut. Profitul net a crescut în aceeași perioadă cu 78% an/an, ajungând la 60,3 milioane de lei.

Ce divizie a Teraplast merge cel mai bine, în prezent, din punct de vedere financiar? Ce ținte va propuneți privind celelalte divizii?

Ioana Birta: În primele nouă luni din 2020, divizia de mase plastice a înregistrat o cifră de afaceri de 348 milioane de lei, cu 16% mai mult față de primele nouă luni din 2019. În aceeași perioadă, profitul net al diviziei de mase plastice s-a triplat, ajungând la 33 milioane de lei.

Cea mai profitabilă companie a Grupului a rămas TeraPlast, datorită evoluției liniei de business Instalații. Șantierele nu s-au închis, iar lucrările de infrastructură apă-canal și-au menținut ritmul, statul a făcut plățile la timp firmelor de construcții, ceea ce a contribuit la contextul favorabil al pieței.

Pentru perioada care urmează, ne așteptăm ca vânzarea diviziei Steel să se finalizeze undeva în trimestrul 1. Recent am anunțat vânzarea liniei de business profile de tâmplărie a TeraPlast SA. TeraGlass, care produce (deține linia de) ferestre și uși va continua să ofere clienților săi produse realizate cu profile TeraPlast chiar și după ce acestea vor fi preluate de către Dynamic Selling Group.

Pe partea de investiții, avem în curs de implementare proiecte de 32 milioane de euro, care vor genera o EBITDA de 8,6 milioane de euro la maturitate.

Alegerea de a investi în această divizie vine atât ca urmare a vânzării diviziei Steel, cât mai ales a cererii și a perspectivelor din piață.

Cum sunt afectate planurile de investiții până acum? Cum merg proiectele pentru care ați solicitat ajutor de stat?

Ioana Birta: Am avut capacitatea de a ne adapta și de a reacționa rapid, ceea ce ne-a ajutat să rămânem fideli strategiei de dezvoltare de la început de 2020.

Investim în țevi PVC, țevi PE, fitinguri și rotoformate. Capacitățile de producție existente pentru linia de business Instalații vor crește cu până la 50%. De asemenea, vom aduce produse noi în portofoliul Grupului, cum sunt ambalajele biodegradabile.

Pentru finanțarea proiectelor de mai sus am solicitat ajutor de stat și am primit acordurile de finanțare la finalul anului trecut. Astfel, vom primi 14,6 milioane de euro din cele 32 milioane euro pe care le investim. Această sumă va fi restituită către bugetul de stat, în decurs de 5 ani, sub forma taxelor și impozitelor.

La cât se cifrează exporturile la noua luni? 

Ioana Birta: Produsele Grupului TeraPlast ajung în 25 de țări europene, iar după primele nouă luni ale anului, exporturile s-au ridicat la 177 milioane de lei. Ponderea exporturilor în cifra de afaceri consolidată este similară celei din 2019.

Vizați extinderea exporturilor pe alte piețe?

Ioana Birta: Cu siguranță. Suntem constant deschiși noilor oportunități de dezvoltare a rețelei de distribuție. Avem resursele și experiența necesare pentru fructificarea oportunităților din piață atât intern, cât și pe piețele externe.

Nu trebuie să uităm, însă, că țara noastră are nevoie de producție locală. Companiile românești trebuie susținute să investească în produse exportabile pentru a echilibra balanța comercială.

Prin produsele pe care le avem și le vom avea în portofoliu țintim în primul rând piețe dominate acum de importuri. Vom produce în România la același nivel tehnologic precum marii jucători din străinătate.

Ne-ar plăcea să vedem mai multe companii românești care au acest obiectiv. Dezvoltarea țării noastre ține de noi toți.

Care credeți că ar trebui să fie prioritățile în perioada următoare? Cum vedeți cadrul legislativ actual, din punct de vedere al măsurilor de susținere a afacerilor afectate de Covid?

Ioana Birta: Criza COVID-19, spre deosebire de criza financiară din 2008, a închis unele sectoare și a diminuat activitatea în altele.

România poate trece de această criză cu investiții masive în infrastructură fie că vorbim drumuri, poduri sau reţele de utilităţi.

Totodată, țara noastră este atât de bogată în resurse, spre deosebire de alte țări din Europa, însă cu toate acestea importăm mai mult decât exportăm.

Contextul din 2020 ne-a arătat că este nevoie de diversificarea producției din România, că nu ne putem baza doar pe importuri.

În momentul de față, avem aceleaşi tehnologii ca în Vest, iar preţurile la materiile prime sunt aliniate. Nu avem cum să nu fim competitivi faţă de oricine.

Așadar, susținerea afacerilor românești trebuie să fie o prioritate. Măsurile de susținere trebuie adaptate fiecărui sector. Trebuie promovate mai intens companiile care investesc în domenii cheie și aduc valoare economiei românești.

Cum evaluați relația cu investitorii după includerea acțiunilor în indicele FTSE? Ați primit mai multe solicitări din partea investitorilor străini?

Ioana Birta: Ne dezvoltăm constant activitatea de relația cu investitorii. Încercăm să oferim tot timpul informații prompte, complete și transparente.

Indiferent că este vorba despre un investitor român sau străin, individual sau instituțional, pentru noi este un acționar care ne-a oferit încrederea sa, cumpărând acțiuni TRP.

După declanșarea crizei sanitare acționarii au înțeles perioada dificilă de la aprobarea situaților financiare când pandemia punea semne mari de incertitudine asupra evoluției viitoare a business-urilor.

Au acceptat atunci să primească doar acțiuni gratuite, care înseamnă, practic, doar recompensare fără ieșire de cash din partea grupului.

Am acordat câte o acțiune gratuită pentru fiecare 3,3 acțiuni deținute de către acționarii TeraPlast. Apoi, în luna decembrie am distribuit dividende cu un randament de 6,2%.

Este important ca între un emitent și acționarii săi să existe o relație de încredere, de reciprocitate și deschidere către dialog. Astfel, compania se poate dezvolta, devine și mai atractivă pentru noi investitori, deci toată lumea are doar de câștigat.

Promovarea României la piață emergentă și includerea acțiunilor TRP în indicii FTSE Russell este o recunoaștere a performanțelor de până acum și ne responsabilizează în relația cu acționarii noștri.

BVBStiri BVB

DAFORA SA (DAFR) (15/01/2021)

Raport conf. art. 92 ind. 3 Legea 24/2017

ROMCARBON SA (ROCE) (15/01/2021)

Tranzactii management - art. 19 Reg. (UE) 596/2014