Update articol:

JOSEPH E. STIGLITZ: Ce trebuie să facă Yellen

Deși Statele Unite au supraviețuit unei perioade de patru ani de incompetență gravă și minciună patologică, acum se confruntă cu sarcina descurajantă de a realiza o recuperare durabilă post-pandemică, scrie Joseph E. Stiglitz. Din fericire, nimeni nu este mai bine echipat pentru a face față provocărilor economice de astăzi decât următorul secretar al trezoreriei SUA, apreciază Stiglitz.

Acesta scrie: “Decizia președintelui ales al SUA, Joe Biden, de a o numi pe Janet Yellen ca următorul secretar al trezoreriei SUA este o veste bună pentru America și pentru lume. Statele Unite au supraviețuit patru ani sub un președinte mincinos care nu înțelege și să nu mai vorbim de respectarea statului de drept, a principiilor care stau la baza democrației și economiei de piață sau chiar a decenței umane de bază. Donald Trump nu numai că a petrecut săptămânile de la alegerile prezidențiale aruncând minciuni cu privire la frauda electorală inexistentă; el a convins, de asemenea, o mare majoritate a partidului său să îmbrățișeze aceste minciuni, dezvăluind astfel fragilitatea democrației americane.

Anularea daunelor nu va fi ușoară, mai ales cu pandemia COVID-19 care agravează problemele Americii. Din fericire, nimeni nu este mai bine echipat – în intelect, experiență, valori și abilități interpersonale – pentru a face față provocărilor economice de astăzi decât Yellen, pe care am cunoscut-o pentru prima dată când era absolventă la Universitatea Yale în anii 1960.

Primul lucru pe ordinea de zi va fi recuperarea după pandemie. Având în vedere apariţia mai multor vaccinuri, sarcina imediată este de a construi o punte spre economia post-criză. Este prea târziu pentru o „recuperare în formă de V”. Multe companii au dat faliment și multe altele vor face acest lucru în următoarele săptămâni și luni; bilanțurile gospodăriilor și ale firmelor sunt eviscerate. Mai rău, cifrele principale pot contrazice profunzimea crizei. Pandemia a avut un impact masiv în partea de jos a distribuției veniturilor și a bogăției. Cei care au recurs la politici de prevenire a evacuărilor și a executărilor silite sunt totuși adânciţi în datorii și în curând s-ar putea confrunta cu o notă de plată.

Perspectiva actuală ar fi fost mult mai bună dacă am fi avut un președinte și un Congres care să recunoască în luna mai că virusul COVID-19 nu va dispărea singur. Nu au existat programe de sprijin inițiale puternice care ar fi trebuit extinse, rezultând daune economice evitabile, care vor fi acum greu de recuperat.

Distrugerea industriei restaurantelor și a turismului a primit multă atenție, dar aceasta poate fi doar vârful aisbergului. Instituțiile de învățământ, în special multe colegii și universități, au fost afectate grav. Iar guvernele de stat și locale constrânse de legi cu buget echilibrat se confruntă acum cu venituri în scădere. Fără ajutor federal, vor trebui să facă reduceri profunde la ocuparea forței de muncă și la programele publice, ceea ce va slăbi economia în general.

SUA au nevoie disperată de programe mari de salvare, destinate în mod special celor mai vulnerabile gospodării și sectoare. Datoria rezultată din creșterea cheltuielilor nu ar trebui privită ca o piedică, având în vedere costul enorm că s-a făcut prea puțin. În plus, cu rate ale dobânzii aproape de zero și susceptibile de a rămâne acolo pentru anii următori, costurile pentru deservirea noilor datorii sunt extrem de mici.

Mai mult, multe dintre programele de recuperare necesare pot fi concepute pentru a îndeplini mai multe obiective, punând economia pe o bază mai durabilă, rezistentă și bazată pe cunoaștere. Multe vor depinde de Congres, dar argumentul economic pentru a oferi mai mult sprijin este clar, iar Yellen este bine echipată pentru a-l articula.

Multe vor depinde și de recuperarea globală. Aici, noua administrație va avea mai mult spațiu de manevră. Există deja un sprijin global puternic pentru o emisiune masivă de 500 de miliarde de dolari a drepturilor speciale de tragere, moneda supranațională supravegheată de Fondul Monetar Internațional, care ar contribui mult la susținerea multor economii aflate în dificultate. Trump și premierul indian Narendra Modi au blocat această opțiune. Ar trebui să fie acum în partea de sus a agendei.

Mai mult, în condițiile în care multe țări vor fi în curând incapabile să își îndeplinească obligațiile datoriei, o restructurare rapidă și profundă ar ajuta enorm. Pentru a avansa acest proces, administrația Biden ar trebui să declare în mod clar că este în interesul național al Americii să susțină principiul de bază al imunității suverane, așa cum a fost susținut de majoritatea covârșitoare a statelor membre ale Națiunilor Unite în 2015. Restructurarea datoriei este necesară pentru recuperare și este un lucru umanitar de făcut. Dacă a existat vreodată un moment în care ar trebui să se aplice principiul forței majore, acesta este acum.

Restabilirea multilateralismului ar ajuta, de asemenea. În ultimii patru ani, nenumărate conflicte între SUA și toți ceilalți au provocat o incertitudine asupra economiei globale. Ar trebui să fie de la sine înțeles că incertitudinea este rea pentru afaceri și rea pentru investiții. O revenire la normalitate din partea Statelor Unite – aderarea la Acordul Climatic de la Paris și la Organizația Mondială a Sănătății, de exemplu, și reangajarea la Organizația Mondială a Comerțului (și permiterea numirii judecătorilor în organul său de apel) – ar merge astfel un drum lung spre restabilirea încrederii.

Dar o revenire la normalitate nu trebuie să însemne o revenire la neoliberalism. În ceea ce privește comerțul și multe alte aspecte ale cadrului economic din secolul XXI, agendele politice trebuie revizuite și reformate. Nu este clar cât de departe va merge Biden pe acest drum. Dar putem cel puțin să fim siguri că noua administrație nu va îmbrățișa logica sumelor zero care a stat la baza abordării lui Trump față de orice.

Asigurarea stabilității globale va necesita o cooperare profundă în combaterea schimbărilor climatice, a pandemiilor și a multor alte amenințări. Provocarea va fi să găsim modalități de a face acest lucru, rămânând în același timp deplin și vocal dedicaţi valorilor noastre. În timp ce Trump a subminat sever ordinea politică și economică internațională, fisurile au fost evidente cu mult timp înainte de sosirea sa.

La urma urmei, criza financiară din 2008 a discreditat neoliberalismul, cu credința sa în dereglementarea neîngrădită; iar criza euro ulterioară a demonstrat că austeritatea în astfel de condiții nu funcționează. Este clar că neoliberalismul a dus la o creștere mai mică, la o inegalitate mai mare și la toate consecințele sociale și politice pe care le-am văzut în ultimii ani. Acum, pandemia a pus ultimul cui în sicriul neoliberalismului, dezvăluind o economie complet lipsită de rezistență și un stat lăsat incapabil să răspundă eficient la o criză.

Yellen poate ajuta la asigurarea conducerii necesare construirii unei lumi post-pandemice mai bune. Pentru a reuși, o ideologie care îi servește pe puțini în detrimentul multora trebuie să cedeze locul unei idei bazate pe valori democratice și prosperitate comună”.

BVBStiri BVB

FARMACEUTICA REMEDIA SA (RMAH) (20/01/2021)

Convocare AGAE - 24/25.02.2021

ZENTIVA S.A. (SCD) (20/01/2021)

Calendar financiar 2021

ROMCARBON SA (ROCE) (20/01/2021)

Tranzactii management - art. 19 Reg. (UE) 596/2014

TERAPLAST SA (TRP) (20/01/2021)

Numire administrator neexecutiv provizoriu

COMPA S. A. (CMP) (20/01/2021)

Calendar financiar 2021