Instituirea controalelor vamale este probabil cea mai neplăcută situație pe care a adus-o Brexitul, a spus Marcel Simion Mutescu, Director general, Direcția generală a vamilor ANAF, la BREXIT CONFERENCE – Impactul Brexit-ului asupra afacerilor din România, organizată de Financial Intelligence.
El a vorbit depre modificările aduse schimburilor comerciale între Regatul Unit și Uniunea Europeană, ca urmare a Brexitului: “La nivelul Uniunii Europene, funcționează o piață unică, care permite o liberă circulație a bunurilor și serviciilor, a capitalurilor și a persoanelor. Această piață unică s-a fundamentat pe existența unei uniuni vamale, care a însemnat eliminarea frontierelor, a controalelor și a taxelor vamale la schimburile comerciale între statele membre. De asemenea, a însemnat și aplicarea de către toate statele membre a unui tarif vamal comun la nivelul UE.
Odată cu intrarea în vigoare a Brexitului, toate schimburile comerciale între UE și Regatul Unit vor fi supuse controalelor vamale, obligațiilor de declarare în vamă și plății taxelor vamale.”
Domnul Mutescu a prezentat principalele aspecte operaționale vamale modificate: „ Pentru ca un operator economic să poată face o operațiune de import sau de export de mărfuri trebuie să se înregistreze în prealabil la autoritatea vamală, acel număr de înregistrare EORI. Fără obținerea acestui număr de înregistrare în prealabil nu se va putea depune nicio declarație vamală. Este condiție eliminatorie.
La orice introducere de mărfuri va trebui depusă o declarație sumară. La momentul când mărfurile ajung în frontieră trebuie deja să fie depusă o declarație. Dacă nu a fost depusă, se va depune atunci, imediat după sosirea în frontieră.
La punerea în circulație a mărfurilor pe teritoriul UE, mă refer în special la ce înseamnă import, va trebui întocmită o declarație vamală în cadrul căreia se vor utiliza regulile de origine, de încadrare tarifară. Totodată, punerea în liberă circulație și implicit punerea pe piața UE este posibil să implice și anumite restricții: necesitatea prezentării în vamă a anumitor certificate sau autorizații care sunt cerute la import și care sunt eliberate de diferite autorități de supraveghere a pieței.
Din fericire, avem un acord de comerț cu UK, care stabilește taxe vamale zero, cu condiția prezentării unui atestat de origine. În lipsa acestui atestat de origine, se vor aplica taxe vamale pentru state terțe.
Un alt aspect important este obligația plății TVA la importul în România. Dacă, până acum, operatorii economici care aduceau mărfuri din UK în România nu aveau nicio obligație de declarare și nu plăteau TVA la primirea mărfurilor, acum nu pot pleca din vamă fără plata TVA. În condițiile în care nu se prezintă un atestat de origine se vor plăti și taxele vamale”.
Marcel Simion Mutescu a făcut următoarea recomandare pentru agenții economici: “Atunci când trimit mărfuri în Regatul Unit sau vin cu mărfuri către România, să facă declarațiile de tranzit la interior. Să nu vină în frontieră. Este și o rugăminte și a colegilor din Franța pentru a nu bloca punctul de trecere dintre UE și Regatul Unit.”
Totodată, persoanele fizice care vor trece frontiera vor fi supuse controalelor vamale: “Este neplăcut, având în vedere ce-a fost până acum, dar asta se întâmplă de la 1 ianuarie. Intervine totodată și obligația declarării sumelor în numerar aflate asupra persoanelor, dacă depășesc echivalentul a 10.000 de euro (…) Nu vă așteptați la un control unde toată lumea este luată la verificat . Se face pe baza unei analize de risc. Este posibil să vedeți o persoană care este selectată și invitată în cameră la control, cu bagaje. În rest nu vor fi mari schimbări, dar trebuie să știți că oricând la trecerea frontierei puteți fi opriți și controlați de inspectorii vamali.”
Domnul Mutescu a precizat că potrivit informațiilor furnizate de către Institutul Național de Statistică, în România, sunt 1400 de exportatori către UK și 3600 de importatori. El a spus că structurile vamale s-au pregătit pentru Brexit, estimând o creștere cu 15% a operațiunilor, respectiv 320.000-330.000 de operațiuni vamale în plus. Astfel, va fi suplimentat și numărul de lucrători vamali în vămile în care va fi impact, în special aeroporturi și Portul Contanța.