Update articol:

MediaSind: “Administrația Gradea acționată în judecată, deoarece refuză să explice cum a cheltuit 3 milioane de euro pentru Casa de Producție a TVR”

shields [Converted]

Sindicatul Român al Jurnaliștilor MediaSind împreună cu filiala MediaSind TVR au acționat în justiție conducerea Societății Române de Televiziune –  SRTv deoarece aceasta, ignorând prevederile Legii nr.544/2011, refuză să răspundă la mai multe întrebări legate de modul în care au fost  cheltuite sume importante de bani publici de către Departamentul Casa de Producție a TVR, potrivit MediaSind.

Sindicatul precizează: “Observând că în Decizia nr.16/2016 inspectorii Curții de Conturi au semnalat o situație falimentară în acest compartiment condus de Andraș Istvan Demeter, (amănunte aici: Televiziunea Română a fost prejudiciată cu peste 20 de milioane de euro, bani ce ar fi trebuit să fie recuperați de la cei responsabili încă din 2017! ), în data de  5 iunie 2020 am solicitat conducerii SRtv să ne răspundă la mai multe întrebări cu referire la următoarele chestiuni:

1. Sumele alocate anual pentru funcționarea Departamentului Casa de producție TVR pe perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2016 până în prezent.

2. Achizițiile realizate pentru Departamentul Casa de producție, după natura/tipul/valoarea acestora (servicii, mijloace fixe, obiecte de inventar, materiale) pentru perioada 1 ianuarie 2016 până în prezent, specificând care achiziții au fost realizate din Planul de Investiții și care achiziții au fost realizate în mod direct.

3. Contractele și parteneriatele inițiate de către Casa de producție  și care au fost încheiate de TVR cu diverse societăți comerciale sau persoane fizice – nume societate comerciala, obiect, servicii, sumele achitate/încasate pentru perioada  1 ianuarie 2016 până în prezent.

4. Contractele încheiate și notele de fundamentare, precum și sumele încasate de SRTV în urma punerii la dispoziția unor firme private a spatiilor instituțiilor pentru realizarea unor spectacole/piese de teatru/alte activități culturale.

5. Conducerea SRTv intenționează ca aceste evenimente culturale cu diverse societăți private să utilizeze și alte spații ale instituției decât curtea și clădirile din Strada Moliere? Dacă da, detaliați pe larg motivația acestei decizii. 

6. Cota pe care o încasează SRTv în urma vânzării biletelor la evenimentele culturale realizate în spațiul instituției, cu angajații instituției și cu mijloacele fixe ale SRTv.

7. Lista producțiilor realizate în perioada menționată specificând pentru fiecare producție în parte când a fost difuzată, pe cel canal și la ce dată, precum și dacă dl. Demeter Andras, coordonatorul cu atribuții de director Casa de producție sau rudele sale de gradul 1 au fost distribuite în aceste producții.

SRTv, prin președintele-director general Doina Gradea, ne-a comunicat un răspuns evaziv, redactat superficial, care, concret, nu răspunde decât la prima întrebare, și anume, am fost informați asupra faptului că suma alocată în această perioadă pentru funcționarea Casei de producție este de 14 264 022,51 lei,  (aproximativ 3 milioane de euro), defalcată astfel:

Anul 2016 – 3. 555 360, 31 lei, 2017 – 3.297.545,22 lei, 2018 – 4.219.633,59 lei, 2019 – 3.320.009,05 lei și 2020 – 3.071.474,34 lei.

Pentru întrebările 2-7 răspunsurile furnizate nu clarifică ceea ce s-a solicitat, și anume:

 La întrebarea nr. 2, deși recunoaște că au fost contractate achiziții de servicii și materiale pentru funcționarea Casei de Producție, conducerea TVR, ca și cum nu ar fi înțeles întrebarea, nu le prezintă motivând că “nicio achiziție, de servicii  sau materiale nu a fost făcută/realizată în mod direct de către Departamentul Casa de Producție”. Or, solicitarea SRJ MediaSind nu a fost adresată Departamentului Casa de Producție, ci conducerii instituției SRTV!

La întrebarea nr. 3 prin care am solicitat Contractele și parteneriatele inițiate de către Casa de producție și care au fost încheiate de TVR cu diverse societăți comerciale sau persoane fizice (nume societate comerciala, obiect, servicii, sumele achitate/încasate) pentru perioada  1 ianuarie 2016 până în prezent, ni se oferă un răspuns halucinantsă precizăm noi ce contracte și parteneriate prezintă interes și care sunt argumentele pentru care prezintă interes pentru organizație!!! Ori, argumentul, pe care Doina Gradea și echipa sa îl ignoră în permanență, îl constituie  chiar Legea nr.544/2001, cu prevederile art. 2, care spun că “prin informaţie de interes public se înţelege orice informaţie care priveşte activităţile sau rezultă din activităţile unei autorităţi publice sau instituţii publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de exprimare a informaţiei.”

 La întrebarea nr. 4  legată de contractele încheiate și notele de fundamentare, precum și sumele încasate de SRTV în urma punerii la dispoziția unor firme private a spatiilor instituțiilor pentru realizarea unor spectacole/piese de teatru/alte activități culturale, conducerea instituției refuză să le pună la dispoziție pe motiv că respectivele contracte/parteneriate nu sunt comerciale. Or, din informațiile noastre, acele societăți comerciale care au organizat acele evenimente au vândut bilete și au încasat bani, iar instituția publică de presă a pus gratuit la dispoziția acestora forță de muncă, spații, decoruri etc., folosind bani publici. Din acest motiv, considerăm că aceste activități, contractele și parteneriatele încheiate, trebuie cunoscute de către opinia publică și de către angajații instituției.

La întrebarea nr. 5 – Conducerea SRTv intenționează ca aceste evenimente culturale cu diverse societăți private să utilizeze și alte spații ale instituției decât curtea și clădirile din Strada Moliere? Dacă da, detaliați pe larg motivația acestei decizii – ni se răspunde din nou cu aroganță, susținându-se că aceste informații nu se încadrează în prevederile Legii nr. 544/2001!!! Or, aceste contracte care vizează folosirea forței de muncă a SRTv, a spațiilor, mijloacelor fixe și materialelor SRTv, sunt informații de interes public. Chiar ieri, conducerea SRTv, a anunțat în cadrul programelor de știri, prin fosta vedetă Mircea Radu, despre demararea proiectului Teatru de vară organizat în curtea instituției. Chiar dacă șefa TVR promite că va respecta toate măsurile de siguranță sanitară,  este  o decizie iresponsabilă a conducerii TVR, mai ales acum când doi angajați au fost confirmați ca fiind contaminați cu COVID 19, să permiți intrarea în instituție a publicului!!!    (amănunte aici: Teatru în TVR: Programul spectacolelor din perioada 21 iulie – 2 august )

La întrebarea nr. 6  referitoare la cota pe care o încasează SRTv în urma vânzării biletelor la evenimentele culturale realizate în spațiul instituției, cu angajații instituției și cu mijloacele fixe ale SRTv, ni se răspunde că SRTv contribuie la realizarea respectivelor producții dar că nu încasează niciun leu. Televiziunea Națională, după cum se știe, este finanțată din bani publici în proporție de peste 94%. Tocmai de aceea parteneriatele, contractele, încheiate de SRTv cu diverse societăți comerciale, ong-uri trebuie cunoscute de public.

La întrebarea nr.7 referitoare la lista producțiilor realizate în perioada menționată, specificând pentru fiecare producție în parte când a fost difuzată, pe ce canal și la ce dată, precum și dacă Andraș Istvan Demeter, coordonatorul cu atribuții de director Casa de producție, sau rudele sale de gradul 1 au fost distribuite în aceste producții, conducerea TVR a oferit un răspuns parțial, prezentând o listă doar cu  producțiile în care șeful Casei de Producție și fiul acestuia, au fost distribuiți. 

Precizăm că potrivit Deciziei nr. 3456 din 8.11.2017 a Înaltei Curți de Casație și Justiție (amănunte aici:http://www.scj.ro/1094/Detalii), Andras Istvan Demeter (foto RRA) nu ar fi trebuit să ocupe timp de 3 ani nicio funcție publică. Demonstrând, însă, un dispreț total față de lege și beneficiind de complicitatea factorului politic, acesta a ignorat existența acestei sentințe, și a ocupat,  pe lângă directoratul Casei de producție TVR, și funcția de membru în Consiliul de Administrație al SRR!

Despre jaful care a fost descoperit în urma mai multor controale ale Curții de Conturi, unele confirmate definitiv de instanțele de judecată, am prezentat pe larg aici: Argumentele MediaSind pentru demiterea de urgență a șefei TVR: 

Cu toate că risipirea abuzivă și ilegală a banilor publici de către actuala conducere este o practică sancționată de justiție și cunoscută, spre indignarea publicului, din ce în ce mai frustrat de această situație, nu se întreprinde nimic pentru a o stopa. Marea problemă a Televiziunii Naționale o constituie, din păcate, complicitatea factorului politic care, deși cunoaște foarte bine această  situație de criză, refuză, de ani de zile, să discute rapoartele de activitate ale SRTv și să demită actuala administrație, acuzată și dovedită de mai multe fapte de corupție!”

BVBStiri BVB

SOCIETATEA ENERGETICA ELECTRICA S.A. (EL) (22/09/2020)

Tranzactii parti afiliate - SDMN, SDTS si EFSA

FONDUL PROPRIETATEA (FP) (22/09/2020)

Tranzactie cu parti afiliate

ROPHARMA SA (RPH) (22/09/2020)

Hotarari AGAE 22.09.2020

SIF OLTENIA S.A. (SIF5) (22/09/2020)

Notificare prag detineri/vot >5%