de Ecaterina Maţoi, Director de Programe MEPEI
La 3 iulie 2024, grupul celor opt țări în curs de dezvoltare (D-8) a organizat la Istanbul cea mai recentă conferință privind un “sistem de barter de nouă generație” (Yilmaz, 2024). Eforturile conduse de Turcia nu sunt noi și nu sunt singura inițiativă de diversificare a comerțului și a finanțelor din prezent. Deși mai puțin comentate în presa mainstream, planurile de cooperare ale acestei organizații sunt cel puțin ambițioase, iar filosofia de decuplare de la instituțiile comerciale și financiare globale dominante poate avea consecințe atât directe, cât și indirecte.
D-8 – privire de ansamblu și noul sistem de comerț de barter
Organizația pentru Cooperare Economică Developing 8 sau D-8 (D-8, 2024) reunește Bangladesh, Egipt, Indonezia, Iran, Malaezia, Nigeria, Pakistan și Turkiye. Organizația a fost înființată în 1997, când a fost publicată Declarația de la Istanbul, iar secretariatul său are sediul la Istanbul. Principiile enumerate pe site-ul său includ urmărirea păcii, dialogul, cooperarea, justiția, egalitatea și democrația. Conform unor estimări recente, țările D-8 găzduiesc o populație de 1,3 miliarde de persoane, au ajuns la un produs intern brut (PIB) de 4,2 trilioane de dolari în 2022 și au crescut volumul comerțului D-8 de la 15 miliarde de dolari în 1997 la 147 miliarde de dolari în 2023 (Yilmaz, 2024).
Deși literatura de specialitate privind acest sistem comercial special este relativ rară, un articol din 2017 (Aksu & Gürbüz, 2017) explică faptul că noul sistem de barter urmărește optimizarea comerțului, reducerea costurilor pentru bani (adică monede străine), deoarece D-8 urmărește, în general, îmbunătățirea procesului decizional și explorarea de noi alternative și oportunități.
Caracteristica principală a unui sistem comercial de barter, utilizat cu mult înainte de introducerea banilor și a banilor moderni, este schimbul relativ simplu de bunuri și servicii. Analiza clarifică în continuare faptul că, pentru ca acest sistem să funcționeze și să depășească dezavantajele potențiale ale tranzacțiilor fără monedă, se poate utiliza un sistem de compensare multipartit care nu elimină complet monedele (dar nu depinde de acestea). Noțiunea de barter financiar este abordată mai târziu în articol. Subliniind faptul că, pentru a satisface cererea, fiecare parte trebuie să accepte bunurile celeilalte părți, autorii explică, de asemenea, că banii reprezintă o unitate de contabilitate și nu de stocare a valorii. Acest fapt a devenit într-adevăr mai evident după ce dolarul Statelor Unite (SUA) a fost decuplat de aur în 1971. Unul dintre principalele concepte ale sistemului comercial de barter este crearea “creditului de barter” fără a recurge la valute sau la aur. Sistemul comercial ar permite depășirea barierelor financiare, operaționalizarea capacității economice și asigurarea fluxului de bunuri considerat necesar (Aksu & Gürbüz, 2017).
În timp ce sistemul de troc este vechi, concepte precum tranzacțiile electronice pe registre distribuite și blockchain sau monedele digitale indică o filozofie relativ apropiată care reduce dependența de monedele tradiționale precum dolarul american de după cel de-al Doilea Război Mondial. Prin urmare, acest sistem nu pare să reprezinte un pas înapoi în timp, ci o implementare modernă a unui sistem de tranzacționare vechi de milenii, fără a se baza pe monede străine sau pe monede deloc.
Articolul mai detaliază că o companie care furnizează produse și servicii trebuie să se înscrie și să își listeze oferta în bazinul sistemului de barter. Procesele ar trebui să fie gestionate de o companie de barter, care este, de asemenea, responsabilă de ținerea contabilității, eficientizarea comunicării și colectarea datoriilor, printre altele (Aksu & Gürbüz, 2017). Autorii enumeră avantaje precum finanțarea fără numerar, economisirea costurilor cu dobânzile, protejarea valorii creanțelor și provocări precum necesitatea unei garanții solide (colateral), incapacitatea de a colecta moneda și, prin urmare, crearea potențială de fonduri neutilizate. Deși un sistem de troc ar necesita o planificare și o coordonare mai aprofundate, acesta a fost aparent identificat ca o alternativă potențială la imperativele de preț și de timp ale unui comerț bazat pe monedă. De asemenea, acesta are potențialul de a optimiza compensările.
După analizarea avantajelor și dezavantajelor, D-8 a decis să ia măsuri decisive în vederea adoptării acestui sistem. La 5 septembrie 2023, a fost semnat un memorandum de cooperare (MoC) pe 10 ani între secretarul general al D-8 și compania turcă AS Holdings A.Ș. (Avrasya Barter) din Istanbul, Turkiye [D-8 (2), 2024]. Memorandumul de înțelegere [D-8 (3), 2023] menționează în mod specific că sistemul de barter este “…unul dintre mecanismele de promovare a comerțului și a investițiilor…”, prin urmare nu înlocuiește toate celelalte mecanisme de cooperare comercială. Comerțul trebuie să se desfășoare prin intermediul “Eximbanks”, adică bănci de promovare a exporturilor. Va fi înființată o Casă de compensare a barterului D-8, deținută de D-8 și AS Holdings cu cote egale, iar AS Holdings va avea sarcina de a înființa portalul electronic de tranzacționare a barterului D-8 [D-8 (3), 2023].
MoC nu este primul semnat de D-8. Anterior, organizația a semnat acorduri de cooperare, printre altele, cu World Tourism Forum Institute, ECOWAS, Chatham House, Asian Mayors Forum, MUSIAD (Asociația Industriașilor și Oamenilor de Afaceri Independenți) din Turcia, IRNA (Agenția de presă a Republicii Islamice) din Iran, IOFS (Organizația Islamică pentru Securitate Alimentară), SMIIC (Secretariatul General al Institutului de Standarde și Metrologie pentru Țările Islamice) și Al-Hidayah Group Sdn. Bhd. din Malaysia [D-8 (4), 2024]. Memorandumul de înțelegere cu Al-Hidayah Group Sdn. Bhd. Malaysia [D-8 (5), 2023], de exemplu, detaliază extinderea PIB-ului prin punerea în aplicare a principiilor economiei GIFT (islamice). Documentul de 101 pagini (inclusiv anexele) detaliază principiile economiei islamice GIFT, împreună cu fundamentele sale și pune accentul pe parteneriate.
În timp ce alte memorandumuri de înțelegere tratează diferite aspecte ale cooperării D-8, acestea fac aluzie la un cadru de cooperare în creștere, sistemul de barter adăugându-se angajamentelor anterioare. Deși rezervat țărilor care împărtășesc valorile musulmane, noul sistem comercial de barter al D-8 reprezintă o schimbare în percepția cadrului fundamental al comerțului internațional, în contextul progreselor recente legate de tranzacțiile digitale și capacitățile de compensare.
O scurtă trecere în revistă a evoluțiilor recente din comerț și finanțe
Noul sistem comercial de barter pare să fi fost inspirat de crizele economice, care ar avea loc la fiecare 10 ani (Aksu & Gürbüz, 2017). Türkiye și partenerii săi din D-8 ridică, de asemenea, problema costurilor cu operațiunile financiare. Pandemia COVID, o scenă internațională din ce în ce mai confruntațională, prăbușirile financiare precum criza din 2008 și valul de inflație care a apărut în ultimii ani sunt câteva dintre argumentele în favoarea unui sistem comercial suplimentar, alternativ. În plus, “financiarizarea” și politizarea anumitor mărfuri promovate de diverse grupuri sau actori, cu scopul de a obține avantaje economice strategice, au determinat reacții internaționale, un număr tot mai mare de țări și organizații căutând alte forme de colaborare care să răspundă mai bine nevoilor lor. Prin urmare, se așteaptă ca monedele digitale, noile metode de plată sau utilizarea tot mai frecventă a mai multor monede pentru comerțul internațional să eficientizeze comerțul internațional și să deschidă noi oportunități. În consecință, noul sistem comercial de barter D-8 pare să urmeze o tendință mai generalizată care caută alternative la sistemele comerciale și financiare internaționale tradiționale, dar într-un mod unic, vechi și nou.
Concluzii
Analiza actuală a prezentat contextul și cele mai recente etape D-8 în implementarea unui nou sistem de troc. Acest concept este construit în jurul schimbului fundamental de bunuri, dar are în vedere utilizarea unor instrumente moderne precum tranzacțiile digitale și un grup comercial online. Inițiativa urmărește să introducă o opțiune comercială pentru țările membre ale D-8, care nu depinde în mod fundamental de monedă și nu este condiționată de utilizarea monedelor terților.
Sistemul comercial de barter al D-8 este atât ancorat în istorie, cât și vizionar din perspectiva obiectivelor și a punerii în aplicare. Sistemul nu include o infrastructură de mari dimensiuni, așa cum face Inițiativa “Belt and Road Initiative” (BRI), concentrându-se în schimb pe disponibilitatea bunurilor, serviciilor și clienților și vizând reducerea condiționalității financiare în comerț. În esență, acesta pune la încercare eficiența sistemelor comerciale și financiare internaționale existente, precum și procesul decizional aferent. Preocupările legate de sistemele comerciale și financiare sunt în creștere, nu numai din partea D-8, ci și din partea altor puteri economice emergente, care percep numărul tot mai mare de sancțiuni și tarifele nou introduse drept factori potențial destabilizatori. În plus, lipsa de claritate privind instrumentele disponibile pentru combaterea inflației transfrontaliere, abordările încă divergente privind încălzirea globală și încercările de instrumentalizare a noilor tehnologii, cum ar fi inteligența artificială, au determinat anumite țări să caute alternative, cum ar fi sistemul de barter al D-8.
Presupunând că acesta este doar începutul inovației în transformarea digitală fundamentală la scară largă, potențialul de a optimiza economiile și colaborarea între țări pare enorm pentru următoarele decenii, iar D-8 și-a declarat intențiile de a urma această cale. Inițiativa este relevantă în primul rând pentru economiile implicate, dar cu siguranță va determina mai multe țări să reevalueze opțiunile de modernizare.
Bibliografie
Aksu, M., & Gürbüz, A. (2017). D8 Ülkeleri Arasındaki Dış Ticaret İşlemlerinde Barter. Journal of History Culture and Art Research, 6(6), 578-592.
D-8 (2). (2024, July 14). Barter Trading System: D-8 Organization, AS Holding Company of Turkiye sign MoC for Enhancing Trade and Investment among Member States. Retrieved from D-8 Organization for Economic Cooperation: https://developing8.org/news/barter-trading-system-d-8-organization-as-holding-company-of-turkiye-sign-moc-for-enhancing-trade-and-investment-among-member-states/
D-8 (3). (2023, September 05). Memorandum of Cooperation for Implementation of the D-8 Barter Trade System. Retrieved from D-8 Organization for Economic Cooperation: https://developing8.org/wp-content/uploads/2023/09/MoC-with-AS-Holding.pdf
D-8 (4). (2024, July 14). Documents. Retrieved from D-8 Organization for Economic Cooperation: https://developing8.org/document/
D-8 (5). (2023, July 26). Memorandum of Cooeration between D-8 and AHG. Retrieved from D-8 Organization for Economic Cooperation: https://developing8.org/wp-content/uploads/2023/08/MoC-with-Al-Hidayah-Group-.pdf
D-8. (2024, July 14). Homepage. Retrieved from D-8 Organization for Economic Cooperation: https://developing8.org/
Yilmaz, E. (2024, July 03). D-8 member states hold conference on new generation barter trading system. Retrieved from Anadolu Agency: https://www.aa.com.tr/en/economy/d-8-member-states-hold-conference-on-new-generation-barter-trading-system/3265440