Update articol:
Pe 14 Iunie, în cadrul Adunării Generale Anuale a acționarilor Băncii Europene de Investiții, miniștrii de finanțe ai statelor membre ale Uniunii Europene se vor reuni pentru stabilirea directivelor generale ale politicii de creditare bancară pentru 2020 și pentru viitor

OPINII: Este momentul să cerem Băncii Europene de Investiții să renunțe la investițiile pe bază de combustibili fosili”

pixabay.com pixabay.com

Banca Europeană de Investiții, a cărei politică de creditare este în mâinile miniștrilor de finanțe și care a cheltuit miliarde în sprijinul combustibililor fosili, trebuie direcționată către calea combaterii schimbărilor climatice.

Autori: Anna Roggenbuck – EIB Policy Officer/Bankwatch; Laura Nazare – Campaigner/Bankwatch

Un român este unul dintre principalii decidenți la Banca Europeană de Investiții (BEI), banca prin care Uniunea Europeană pune la dispoziție sume enorme pentru împrumuturi care să sprijine proiecte de dezvoltare. Este vorba de Ministrul de Finanțe, Orlando Teodorovici. Din poziția sa, Ministrul român poate facilita folosirea banilor de la BEI pentru proiecte care vor pregăti România și alte state europene pentru lumea în care schimbările climatice sunt normă.

Pe 14 Iunie, în cadrul Adunării Generale Anuale a acționarilor Băncii Europene de Investiții, miniștrii de finanțe ai statelor membre ale Uniunii Europene se vor reuni pentru stabilirea directivelor generale ale politicii de creditare bancară pentru 2020 și pentru viitor. Acest eveniment trebuie considerat o mare oportunitate pentru implementarea principiilor Helsinki convenite de Coaliția miniștrilor de finanțe pentru politici climatice și de a cere Băncii Europene de Investiții să renunțe la investițiile pe bază de cărbune.

Miniștrii de finanțe nu sunt în mod direct implicați în elaborarea politicilor climatice și de obicei, nu sunt percepuți ca lideri ai acțiunilor climatice. Cu toate acestea, pentru remedierea problemei emisiilor de gaze cu efect de seră este nevoie de un sprijin total din partea politicilor financiare, în special prin intermediul bugetelor, a stimulentelor financiare și a procedurilor de achiziție publică, dar și prin gestionarea finanțelor publice și reglementări specifice sectorului financiar. Banca Europeană de Investiții, a cărei politică de creditare este în mâinile miniștrilor de finanțe și care a cheltuit miliarde în sprijinul combustibililor fosili, trebuie direcționată către calea combaterii schimbărilor climatice, iar această schimbare trebuie să înceapă de la vârful structurii de guvernanță a Băncii sub conducerea Ministrului de Finanțe din România și a președintelui Consiliului guvernatorilor BEI, Orlando Teodorovici.

În prezent, principalele politici de creditare ale BEI, inclusiv politica din sectorul energetic, trec printr-un proces de modificare. Revizuirea politicii de creditare în sectorul energetic a Băncii a fost mult așteptată, deoarece, încă de la adoptarea Acordului de la Paris, nu mai reprezintă un cadru adecvat prin care finanțarea BEI să contribuie la combaterea schimbărilor climatice și la transformarea sectorului energetic. Deși provocările legate de schimbările climatice sunt cunoscute, BEI nu este pregătită să contribuie la limitarea creșterilor de temperatură la maximum 1.5o Celsius. Fapt susținut și de cifre: în perioada 2013-2018, BEI a acordat o finanțare totală de 13,5 miliarde EUR proiectelor pe bază de combustibili fosili, majoritatea fiind implementate în Italia, Spania și Marea Britanie. Argumentul Băncii este că aceste operațiuni au fost necesare în cadrul Programului Proiectelor de Interes Comun(PIC) de la nivelul Uniunii Europene, însă, în realitate, doar 20% din împrumuturi au sprijinit proiectele PIC. Așa cum a recunoscut și vicepreședintele BEI, Andrew McDowell, în cadrul consultărilor privind viitorul politicii de creditare în sectorul energetic, Banca a finanțat mai multe proiecte de gaze naturale, neeconomice și puternic subvenționate.

Investițiile directe în proiecte pe bază de combustibili fosili nu sunt singurele operațiuni problematice. BEI a sprijinit în mod voit și generos companii care au o pondere ridicată a cărbunelui în producția de energie termică și electrică și care au planificat noi capacități de producție pe bază de cărbune, fără să le fie solicitate planuri de decarbonizare aliniate Acordului de la Paris. Aceste planuri ar asigura companiile în cazul unei volatilități a prețului carbonului, garantând astfel și rambursarea împrumutului către BEI.

Investițiile continue în proiecte pe bază de combustibili fosili nu numai că sunt incompatibile cu obiectivele europene referitoare la schimbările climatice, dar există dovezi că aceste proiecte riscă a se transforme în active irecuperabile, ceea ce pentru BEI ar putea fi problematic din punct de vedere financiar. Recunoașterea acestui risc ca inacceptabil ar reprezenta un progres real pentru politica de creditare a BEI.

Uniunea Europeană estimează că pentru atingerea obiectivelor 2030 privind clima și energia este nevoie de o dublare a investițiilor curente anuale în domeniul energiei regenerabile și al eficienței energetice în perioada 2021-2030.

În România, de exemplu, investițiile BEI în sectorul energiei regenerabile au reprezentat o pondere de 6% din totalul împrumuturilor din sectorul energetic ale BEI în perioada 2013-2017, iar investițiile în eficiență energetică doar 7%. Nevoile financiare sunt într-adevăr considerabile, dar vor fi în cele din urmă rentabile. Rolul Băncii Europene de Investiții va fi crucial în ceea ce privește mobilizarea investițiilor private și furnizarea de finanțare în condiții favorabile. Cu toate acestea, istoricul BEI este destul de mixt. În jumătate din piețele naționale din cadrul Uniunii Europene, banca nu dispune de multă experiență în sprijinirea acțiunilor în domeniul climei, ceea ce reprezintă un risc pentru implementarea sporită și de urgență a investițiilor în sectorul eficienței energetice și al energiei regenerabile, necesare pentru prevenirea unei catastrofe ecologice. Nu există nicio îndoială că strategia de creditare necesită o intervenție din partea Consiliului Guvernatorilor. Următoarea Adunare Generală Anuală este o oportunitate pentru a lansa ideea unei BEI fără investiții pe bază de combustibili fosili, care nu poate fi ratată de către Președinția României la Consiliului Guvernatorilor BEI.

 

BVBStiri BVB

DAFORA SA (DAFR) (04/12/2020)

Raport conf. art. 92 ind. 3 Legea 24/2017

SIF TRANSILVANIA S.A. (SIF3) (04/12/2020)

Hotarari AGA O & E din 04.12.2020

SIF OLTENIA S.A. (SIF5) (04/12/2020)

Litigiu dosar nr. 5179/2/2019

FONDUL PROPRIETATEA (FP) (04/12/2020)

Structura actionariat la data de 30 noiembrie 2020