Ministerul Finanțelor a postat în această dimineață proiectul de lege privind reducerile bugetare, dar și creșteri de taxe pentru anul viitor.
trenuletproiectOUGBGC2025_29122024 (1)
Prin prezentul proiect de ordonanță de urgență se propune continuarea aplicării unora dintre măsurile care vizează limitarea cheltuielilor aprobate în anii anteriori, astfel:
– menținerea în anul 2025 a cuantumului brut al salariilor de bază/soldelor de funcție/salariilor de funcție/indemnizaţiilor de încadrare lunară de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice, din administrația centrală și locală, precum și a indemnizațiilor aferente funcțiilor de demnitate publică și funcțiilor asimilate acestora, prevăzute în anexa nr. IX la Legea-cadru nr. 153/2017, la nivelul acordat pentru luna noiembrie 2024;
– menținerea în anul 2025 a cuantumului sporurilor, indemnizaţiilor, compensaţiilor, primelor şi al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar cel mult la nivelul cuantumului acordat pentru luna noiembrie 2024, în măsura în care personalul ocupă aceeași funcție și își desfășoară activitatea în aceleași condiții;
– în anul 2025, munca suplimentară efectuată peste durata normală a timpului de lucru de către personalul din sectorul bugetar încadrat în funcții de execuție sau de conducere, precum și munca prestată în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale și în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează, în cadrul schimbului normal de lucru, se va compensa numai cu timp liber corespunzător;
– neacordarea în anul 2025 a biletelor de valoare, cu excepţia tichetelor de creşă, reglementate de Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare, și nici a premiilor prevăzute de Legea-cadru nr. 153/2017;
În anul 2025, serviciile publice autonome de interes naţional, cu personalitate juridică, reglementate prin Legea nr. 41/1994 privind organizarea şi funcţionarea Societăţii Române de Radiodifuziune şi a Societăţii Române de Televiziune, republicată, nu finanțează din fondurile alocate de la bugetul de stat acordarea pentru angajații proprii de bilete de valoare, cu excepţia tichetelor de creşă, reglementate de Legea nr. 165/2018 privind acordarea biletelor de valoare,
cu modificările şi completările ulterioare, respectiv nu plătesc premii și nici ore suplimentare din aceste fonduri.
În anul 2025, autoritățile și instituțiile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, inclusiv activităţile finanţate integral din venituri proprii, înfiinţate pe lângă instituţiile publice, precum și serviciile publice autonome de interes naţional, cu personalitate juridică, reglementate prin Legea nr. 41/1994 privind organizarea și funcționarea Societății Române de Radiodifuziune și a Societății Române de Televiziune, cu modificările și completările ulterioare, precum și operatorii economici care aplică prevederile Ordonanței Guvernului nr.26/2013, acordă vouchere de vacanță în limita a 800 lei, cu condiția asigurării de către angajata unei coplăți de 800 lei.
– menținerea în anul 2025 a anumitor categorii de drepturi de care beneficiază personalul militar, polițiștii și polițiștii de penitenciare, care nu fac parte din solda lunară brută/salariul brut, la nivelul lunii decembrie 2024;
– menținerea în anul 2025 a cuantumului compensaţiei băneşti, respectiv al alocaţiei valorice pentru drepturile de hrană, valoarea financiară anuală a normelor de echipare şi valoarea financiară a drepturilor de echipament se menţin în plată la nivelul acordat pentru luna decembrie 2024.
– numărul maxim de posturi finanțat în anul 2025 din fonduri publice de către instituțiile și autoritățile publice, indiferent de modul de finanțare și subordonare să fie stabilit astfel încât să se asigure plata integrală a drepturilor de natură salarială acordate în condițiile legii cu încadrarea în cheltuielile de personal. Ordonatorii de credite vor stabili numărul maxim de posturi care se finanțează, cu respectarea acestei condiționalități;
Începând cu data de 1 ianuarie 2025 se suspendă ocuparea prin concurs sau examen a posturilor vacante sau temporar vacante, cu excepţia posturilor unice din instituţiile şi autorităţile publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare și la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanţare şi de subordonare, inclusiv activităţile finanţate integral din venituri proprii, înfiinţate pe lângă
instituţiile publice.
Prin excepţie, ordonatorii principali de credite, în cazuri temeinic justificate, pot aproba ocuparea unui procent de maximum 15% din totalul posturilor vacantate în anul 2025, numai în condiţiile încadrării în cheltuielile de personal aprobate prin buget, la nivel de ordonator principal de credite, pe fiecare sursă de finanțare în parte.
– pentru a avea un tratament unitar în ceea ce privește plata drepturilor de natură salarială și a sumelor reprezentând daune-interese moratorii, stabilite prin hotărâri judecătorești, este necesar ca și plata sumelor stabilite în favoarea personalului din sectorul bugetar, devenite executorii în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2025, să se realizeze după o procedură similară celei stabilită pentru hotărârile judecătorești devenite executorii până la data de 31 decembrie2024;
– neacordarea de ajutoare, plăți compensatorii la pensionare;
– menţinerea în anul 2025 în plată la nivelul acordat/cuvenit pentru luna decembrie 2024 a următoarelor drepturi:
– indemnizațiile prevăzute de Decretul-Lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum și celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, republicat;
– indemnizațiile prevăzute de Ordonanța Guvernului nr. 105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de către regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945 din motive etnice, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
– indemnizațiile prevăzute de Legea nr. 309/2002 privind recunoașterea și acordarea unor drepturi persoanelor care au efectuat stagiul militar în cadrul Direcției Generale a Serviciului Muncii în perioada 1950-1961, cu modificările și completările ulterioare;
– indemnizația prevăzută de Legea nr. 109/2005 privind instituirea indemnizației pentru activitatea de liber profesionist a artiștilor interpreți sau executanți din România, republicată;
– cuantumul indemnizației președintelui Consiliului Național al Organizațiilor de Pensionari și al Persoanelor Vârstnice prevăzută de Legea nr. 16/2000 privind organizarea și funcționarea Consiliului Național al Organizațiilor de Pensionari și al Persoanelor Vârstnice, republicată;
– cuantumul indemnizațiilor acordate membrilor Academiei Române, membrilor Academiei Oamenilor de Știință din România, membrilor Academiei de Științe Medicale din România, membrilor Academiei de Științe Agricole și Silvice „Gheorghe Ionescu-Șișești“ și membrilor Academiei de Științe Tehnice din România;
– cuantumul sprijinului material acordat urmașilor membrilor Academiei Române și urmașilor membrilor Academiei Oamenilor de Știință din România;
– indemnizațiile stabilite în baza Legii recunoștinței pentru victoria Revoluției Române din Decembrie 1989, pentru revolta muncitorească anticomunistă de la Brașov din noiembrie 1987 și pentru revolta muncitorească anticomunistă din Valea Jiului-Lupeni – august 1977 nr. 341/2004, cu modificările și completările ulterioare.
– ajutorul lunar pentru soțul supraviețuitor, acordat în temeiul Legii nr. 578/2004 privind acordarea unui ajutor lunar pentru soțul supraviețuitor, cu modificările ulterioare;
– indemnizațiile reparatorii lunare, potrivit art. 4 alin. (2) și art. 7 din Legea nr. 226/2011 privind reparațiile morale și materiale pentru fostele cadre militare active, îndepărtate abuziv din armată în perioada 23 august 1944-31 decembrie 1961, cu modificările și completările ulterioare;
– drepturile prevăzute de Legea nr. 168/2020 pentru recunoaşterea meritelor personalului participant la acţiuni militare, misiuni şi operaţii pe teritoriul sau în afara teritoriului statului român şi acordarea unor drepturi acestuia, familiei acestuia şi urmaşilor celui decedat, cu modificările și completările ulterioare;
– alocațiile de stat pentru copii, reglementate de Legea nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii, republicată, cu modificările și completările ulterioare.
Se propune ca în anul 2025, rentele viagere prevăzute la art. 64 din Legea educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000, cu modificările şi completările ulterioare, să se acorde în cuantumul aflat în plată în luna decembrie 2024.
Se propune prorogarea până la data de 1 ianuarie 2026 a termenului prevăzut la art. II din Legea nr. 322/2022 pentru completarea Legii educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000.
Se propune ca în anul 2025, cuantumul lunar al indemnizaţiei de merit prevăzute de art. 5 alin. (1) din Legea nr. 118/2002 pentru instituirea indemnizaţiei de merit, cu modificările şi completările ulterioare, să se menţină la nivelul din luna decembrie 2024, de 6.240 lei.
Se propune ca în anul 2025 să se acorde reduceri de tarife sau, după caz, gratuităţi, numai în limita a 3 călătorii dus-întors sau 6 călătorii simple, la facilităţile de transport prevăzute de următoarele acte normative:
a) art. 5 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare;
b) art. 210 alin. (3) din Legea nr. 303/2022 privind statutul judecătorilor şi procurorilor;
c) art. 1, art. 2 alin. (1), (2) şi (4), art. 3 alin. (1) şi (2), art. 4 alin. (1), (2) şi (3), art. 5, art. 8 alin.
(1), (2) şi (3), art. 9 alin. (1), art. 11 alin. (1) şi art. 12 din Ordonanţa Guvernului nr. 112/1999 privind călătoriile gratuite în interes de serviciu şi în interes personal pe căile ferate române, republicată, cu modificările ulterioare.
Se propune interzicerea, în anul 2025, a achiziţionării, preluării în leasing sau închirierii de autoturisme, mobilier şi aparatură birotică, de către autoritățile și instituțiile publice, indiferent de modul de finanțare și subordonare, precum și de către operatorii economici care aplică prevederile Ordonanței Guvernului nr. 26/2013, cu excepția celor necesare desfășurării obiectului principal de activitate.
Se propune ca subvenția acordată în anul 2025 partidelor politice să fie diminuată cu 25% față de anul 2024.
Se propune ca, în anul 2025, personalul plătit din fonduri publice, să beneficieze pe toată durata delegării sau detaşării, de diurna stabilită potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 714/2018 privind drepturile şi obligaţiile personalului autorităţilor şi instituţiilor publice pe perioada delegării şi detaşării în altă localitate, precum şi în cazul deplasării în interesul serviciului, cu modificările ulterioare.
Prin derogare de la prevederile art. 213 alin. (2) din Legea nr. 303/2022 privind statutul judecătorilor și procurorilor, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2025, pensiile de serviciu stabilite în condiţiile legii nu se actualizează cu rata medie anuală a inflaţiei.
Pensiile de serviciu stabilite în condiţiile legii pentru grefieri și alte categorii de personal care ocupã funcții de specialitate în cadrul instanțelor judecãtorești, al parchetelor de pe lângã acestea și al Institutului Naþional de Expertize Criminalistice, nu se indexează în anul 2025.
Prin derogare de la prevederile Legii nr. 96/2006 privind statutul deputaţilor şi al senatorilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, indemnizaţiile pentru limită de vârstă acordate în temeiul, nu se actualizează cu rata medie anuală a inflaţiei.
Prin derogare de la art. 42^5 din Legea nr. 223/2007 privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă din România, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2025 pensiile de serviciu stabilite în condiţiile legii nu se actualizează cu rata medie anuală a inflaţiei.
Prin derogare de la alin. (5) al art. 73^1 din Legea nr. 7/2006 privind statutul funcţionarului public parlamentar, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2025 pensiile de serviciu stabilite în condiţiile legii nu se actualizează cu rata medie anuală a inflaţiei.
Prin derogare de la alin. (5) al art. 6 din Legea nr. 216/2015 privind acordarea pensiei de serviciu membrilor Corpului diplomatic şi consular al României, cu completările ulterioare, în anul 2025 pensiile de serviciu și pensiile de urmaș stabilite în condiţiile legii nu se actualizează cu rata medie anuală a inflaţiei.
Prin derogare de la alin. (1(10) al art. 51 din Legea nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2025 pensiile de serviciu stabilite în condiţiile legii nu se actualizează cu rata medie anuală a inflaţiei.
Prin derogare de la art. 59 din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2025 pensiile militare de stat stabilite în condiţiile legii nu se actualizează indexează cu rata medie anuală a inflaţiei.
România trebuie să pună în aplicare în mod riguros măsurile necesare pentru corectarea deficitului excesiv, context în care se impune o construcţie bugetară responsabilă pentru evitarea deteriorării stabilităţii financiare, și susţinerea finanțelor publice de o manieră eficientă în condiţiile unui cadru internaţional şi intern dificil. Astfel, în anul 2025 se propune menținerea la nivelul de 81 lei a punctului de referință în funcție de care se calculează cuantumul pensiilor.
Se propune ca, în anul 2025, valorile garantate ale punctelor pentru acordarea serviciilor medicale în asistența medicală primară, asistența medicală ambulatorie de specialitate pentru specialități clinice și respectiv suma orientativă/medic specialist în asistența medicală stomatologică, să se mențină la nivelul valabil în trimestrul IV al anului 2024.
Se propune menținerea valorii indicatorului social de referință la nivelul aferent lunii noiembrie 2024.
În vederea finalizării obiectivelor de investiții pentru care au fost alocate sumele prevăzute în anexa 7.03 la Legea bugetului de stat pe anul 2024, nr. 421/2023, este necesar ca sumele rămase neutilizate să rămână la dispoziția autorităților locale.
Se propune metodologia de întocmire a bugetelor de venituri şi cheltuieli şi a situaţiilor financiare ale institutelor naționale de cercetare-dezvoltare.
Pentru anul 2025, institutele naţionale de cercetare-dezvoltare care funcţionează potrivit prevederilor art. 17 din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare, nu plătesc sau acordă, după caz, premii, prime, ore suplimentare, vouchere de vacanță și/sau alte drepturi similare acordate în legătură cu concediul de odihnă aferent anului 2025.
În anul 2025, se propune ca Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene să acorde prime didactice și prime de cariere profesionale, reglementate prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 58/2023 numai în cazul în care cheltuielile cu acesta se decontează integral din fonduri externe nerambursabile.
În anul 2025, se propune ca Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene să acorde tichete sociale pe suport electronic pentru sprijin educațional, reglementate prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 83/2023, doar în cazul în care cheltuielile cu acesta se decontează integral în cadrul Programului Incluziune și Demnitate Socială 2021 – 2027;
În anul 2025, se propune ca Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene să acorde sprijin material pentru anumite categorii de persoane defavorizate, reglementat prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2023 doar în cazul în care cheltuielile cu acesta se decontează integral în cadrul Programului Incluziune și Demnitate Socială 2021 – 2027.
Se reglementează măsuri privind derularea în anul 2025 a proiectelor finanțate prin Programul naţional de dezvoltare locală etapa I și etapa a II-a, Programul național de investiții ”Anghel Saligny” și Programul național de construcții de interes public sau social.
Se propune ca, în anul 2025, studenţii înmatriculaţi la forma de învăţământ cu frecvenţă în instituţiile de învăţământ superior acreditate să beneficieze de tarif redus cu 90% pe transportul intern auto și pentru transportul intern feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a doar pe distanța/rutele dintre localitatea de domiciliu şi localitatea în care se află instituția, pe tot parcursul anului universitar.
De asemenea, se propune ca, în anul 2025, studenţii înmatriculaţi la forma de învăţământ cu frecvenţă în instituţiile de învăţământ superior acreditate să beneficieze de tarif redus cu 90% pe mijloacele de transport local în comun și transportul cu metroul, pe tot parcursul anului universitar, în localitatea în care își are sediul instituția de învățământ superior.
Se propune ca, pentru exercițiul bugetar 2025, prevederile art. I din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare, să se aplice începând cu luna ulterioară intrării în vigoare a legii bugetului de stat pe anul 2025.
Se propune stabilirea obiectivelor de politică salarială, prin prezenta ordonanță, pentru anul 2025 pe baza cărora operatorii economici care aplică prevederile OG nr. 26/2013 fundamentează indicatorii din bugetele de venituri și cheltuieli, pentru predictibilitate, având în vedere că legea bugetului de stat pe anul 2025 nu a fost aprobată până la data prezentei.
Totodată se propune prezentarea unor analize și planuri de măsuri odata cu promovarea bugetelor de venituri și cheltuieli ale operatorilor economici, în vederea adoptării unor decizii fundamentare la aprobarea acestora.
Se instituie:
– posibilitatea legală de creștere a numărului de personal și a cheltuielilor de natură salarială aferentă pentru operatorii economici care aplică prevederile OG nr. 26/2023, numai în cazul dezvoltării activității acestora;
– negocierea contractelor colective de muncă după aprobarea bugetelor de venituri și cheltuieli la operatorii economici și acordarea drepturilor stabilite prin acestea după data de 01.01.2025 conform prevederilor legale la data acordării, cu instituirea de contravenții și sancțiuni în acest sens;
– interdicția de a fi prevăzute în contractele individuale/colective de muncă ale operatorilor economici care aplică prevederile Legii nr. 296/2023, începând cu 01.01.2025 a acordării de bonusuri, prime, plăți compensatorii, gratificații sau orice alte drepturi de natură salarială pentru retragerea din activitate ca urmare a pensionării sau eșalonarea pe 5 ani a acestor drepturi reglementate de contractele individuale/colective de muncă aflate în vigoare până la data de 31.12.2024.
– obligația operatorilor economici care aplică prevederile OG nr. 26/2013 de actualizare a tarifelor și taxelor pe care le obțin din activitatea de bază, cu cel puțin rata anuală a inflației pentru anul 2024 față de ultima actualizare a acestora cu excepția situațiilor în care creșterile anuale de tarife și taxe au fost superioare ratei anuale a inflației sau în cazul în care taxele și tarifele sunt stabilite prin reglementări europene sau reglementări naționale în aplicarea reglementărilor europene.
Întrucât asigurarea veniturilor necesare desfăşurării activităţii Agenţiei pentru Calitatea şi Marketingul Produselor Agroalimentare impactează structura bugetului de stat şi a bugetului Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale pe anul 2025, în condiţiile în care Guvernul a adoptat măsuri bugetare, politice şi de asigurare de lichidităţi în vederea atenuării efectelor negative provocate de pandemia de coronavirus asupra nivelului de trai al populaţiei şi asupra economiei, se impune prorogarea datei de intrare în vigoare a Legii nr. 133/2019 până la data
de 31 decembrie 2026. Astfel, se evită riscul unui blocaj în desfăşurarea activităţii Agenţiei pentru Calitatea şi Marketingul Produselor Agroalimentare, cu consecinţe negative majore, datorate, în primul rând, lipsei fondurilor necesare funcţionării, respectiv pentru investiţii, cheltuieli curente, cheltuieli de personal.
Se propune acordarea, începând cu data de 1 ianuarie 2026, a indemnizațiilor stabilite pentru copiii persoanelor care s-au aflat în situația de refugiat, expulzat sau strămutat în altă localitate, a fost evacuată din locuinţa pe care o deţinea, precum şi pentru copiii celor decedați, dispăruți sau exterminați în trenul morţii, în timpul masacrelor îndreptate împotriva populaţiei minoritare, în timpul deportării în ghetouri şi lagăre de concentrare din străinătate, în timpul privării de libertate în locuri de detenţie sau în lagăre de concentrare, în timpul refugierii, expulzării sau
strămutării în altă localitate, în timpul evacuării din locuinţa pe care o deţinea, în timp ce a făcut parte din detaşamentele de muncă forţată.
Se propune prorogarea termenului de intrare în vigoare a Legii nr. 509/2006 privind acordarea de miere de albine ca supliment nutritiv pentru preşcolari şi elevii din învăţământul primar de stat, privat şi confesional până la data de 1 ianuarie 2026.
Întrucât aplicarea măsurilor preconizate prin Legea nr. 236/2020 pentru stimularea
producătorilor agricoli care comercializează produsele agricole primare, produse pescărești și de acvacultură are implicații majore asupra bugetului de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, pentru fiecare exercițiu financiar de aplicare a legii și având în vedere că măsurile dispuse sunt susceptibile unei scheme de ajutor de stat, apreciem că este necesară parcurgerea etapelor procedurale prealabile aplicării prin notificare la Comisia Europeană, sens în care se impune prorogarea datei de intrare în vigoare a Legii nr. 236/2020
până la data de 1 ianuarie 2026. Astfel, se evită riscul imposibilității asigurării resurselor financiare necesare pentru plata primei de comercializare de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, cu consecințe negative în percepția generală a potențialilor beneficiari cu privire la acordarea acestei forme de sprijin, precum și riscul unor posibile sancțiuni din partea Comisiei Europene în condițiile unei decizii nefavorabile privitoare la caracterul acestei forme de sprijin acordat producătorilor agricoli.
Se propune prorogarea termenului prevăzut la art. 210 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu completările ulterioare, pentru data de 1 ianuarie 2026.
Se propune suspendarea aplicării Legii nr. 5/2021 privind Statutul personalului profesionist operativ de intervenţie din cadrul serviciilor civile care asigură asistenţă publică medicală de urgenţă şi prim ajutor calificat, până la 1 ianuarie 2026.
Se propune prorogarea până la 31 decembrie 2025 a termenului prevăzut la art. III din Legea nr. 352/2015 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 26/2011 privind înfiinţarea Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier.
Prevederile art. III din Legea nr. 387/2023 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, precum şi pentru completarea Legii nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, referitoare la virarea impozitului pe venit, conduce la dificultăți de aplicare din perspectiva prevederilor referitoare la zonele metropolitane.
Astfel, în situația în care o unitate administrativ-teritorială face parte atât dintr-o zonă metropolitană cât și dintr-un consorțiu administrativ, nu este reglementată modalitatea de repartizare a cotelor din impozitul pe venit, existând două prevederi diferite referitoare la această situație, respectiv prevederile Legii nr. 246/2022 pentru zone metropolitane și ale Legii nr. 387/2023 pentru consorțiile administrative.
În anul 2025 pentru Programul Național Masă Sănătoasă se asigură de la bugetul de stat din sume defalcate din taxa pe valoare adăugată pentru finanțarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, orașelor, municipiilor, sectoarelor și municipiului București, în limita sumei de 1.139.400 mii lei aprobată într- poziție distinctă într-o anexă la Legea bugetului de stat pe anul 2024, pentru preșcolarii și elevii din maxim 1000 de unități de învățământ preuniversitar de stat.
Repartizarea sumelor pe unități/ subdiviziuni administrativ teritoriale și pe unități de învățământ, precum și normele metodologice de aplicare a Programului Național pentru anul 2024 se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Educației și Cercetării.
Consiliul Uniunii Europene a convenit asupra eliminării, începând cu 1 ianuarie 2025, a controalelor asupra persoanelor la frontierele terestre interne dintre Bulgarea, respectiv Ungaria și România. Legea nr. 248/2005 privind regimul liberei circulații a cetățenilor români în străinătate impune un set de condiții pentru ieșirea din țară a minorilor, condiții ce trebuie verificate de autorități.
Întrucât termenul de operaționalizare a Registrului prevăzut de Legea nr. 61/2024 privind Registrul naţional automatizat cu privire la persoanele care au comis infracţiuni din sfera traficului de droguri, precum şi pentru completarea Legii nr. 76/2008 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului Naţional de Date Genetice Judiciare, este prea scurt, se propune prorogarea până la data de 1 iunie 2025 a acestuia.
Se propune prorogarea termenului de intrare în vigoare a prevederilor art. 581 din Legea nr. 448/2006.
Se propune ca în anul 2025 să nu se încheie angajamente legale pentru obiective noi de investiții care se finanțează prin subprogramele prevăzute la art. 2 alin. (1) literele a), b), c), d), f), h) și m) din Anexa nr. 3 ”Programul național de construcții de interes public sau social” la Ordonanța Guvernului nr. 25/2001 privind înființarea Companiei Naționale de Investiții “C.N.I.”- S.A., publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 472 din 17 august 2001, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 117/2002, cu modificările și completările ulterioare.