Update articol:
EXCLUSIV

Ovidiu Wlassopol, ASF: „Trecerea BVB la statutul de piață emergentă, având o Contraparte Centrală locală funcțională și o piață de derivate, se va realiza cel mai devreme la finalul lui 2020”

*Înființarea unei Contrapărți Centrale de către BVB poate readuce piața de derivate la București și crește interesul investitorilor străini pentru Bursa de la București * Cred că până la finalul anului 2019 Proiectul de lege a Fondurilor Alternative de Investiții va intra în vigoare

* Eliminarea pragurilor la SIF-uri va afecta pe termen lung lichiditatea acestor acțiuni, deoarece concentrarea acționariatului va însemna mai puține acțiuni aflate la tranzacționare pe piață *  Prin legarea comisionului plătit administratorilor de fonduri de pensii private pilonul II de randamentul obținut, aceștia vor fi determinați să identifice modalități de investire cu randament sporit

Interviu cu Ovidiu Wlassopol, membru neexecutiv în Consiliul Autorităţii de Supraveghere Financiară

Reporter: Care este opinia dvs. cu privire la parteneriatul BVB-OPCOM?

Ovidiu Wlassopol:  Parteneriatul celor două piețe, cea de capital și de energie, este încheiat având ca scop comun înființarea unei contrapărți centrale locale, care să ofere servicii de compensare pentru protejarea investitorilor în fața riscurilor la care sunt expuși. Bursa de Valori București(BVB) are nevoie de o Contraparte Centrală locală pentru a înființa și dezvolta o piață de derivate. Operatorul pieței de energie electrică și gaze naturale din România (OPCOM) are nevoie de o contraparte centrală care să compenseze unele tranzacții de pe piața de energie. Cum era și firesc cele două piețe își vor uni eforturile pentru realizarea acestui scop comun și pentru a reduce efortul financiar care presupune înființarea unei Contrapărți Centrale locale.

Reporter: Cum poate piața noastră de capital să treacă la statutul de piață emergentă? Când credeți că poate face piața noastră de capital acest pas?

Ovidiu Wlassopol: Piața de capital trebuie să depășească nivelul de piață de frontieră, să urce la nivelul de piață emergentă, iar pentru asta mai are nevoie să îndeplinească doar criteriul de creștere a lichidității. Este nevoie de noi listări, creșterea tipurilor de produse oferite la Bursa de Valori București, printre care tranzacțiile cu instrumente financiare derivate și vânzarea în lipsă, precum și concentrarea BVB, a participanților la piață și a ASF pe creșterea nivelului de educației financiară al populației. Şi aici mă refer la încercarea de conștientizare a populației în legătură cu beneficiile pe care le poate aduce bursa, dar și explicarea riscurilor la care se expun, respectiv posibilitatea de pierdere financiară. Pe lângă ceea ce face Guvernul prin listarea de IPO–uri, Autoritatea poate interveni și ea, deoarece creșterea lichidității pieței de capital se poate realiza prin creșterea nivelului de siguranță a tranzacțiilor și prin reducerea taxelor. Înființarea unei Contrapărți Centrale de către BVB poate readuce piața de derivate la București și crește interesul investitorilor străini pentru Bursa de la București. Spuneam de reducerea taxelor. Eu cred ca trebuie să facem o analiză și să vedem dacă ASF și BVB pot renunța la o parte din comisionul pe tranzacții astfel încât să crească atractivitatea pentru investitori. Deja ASF a dat ca posibilă reducerea comisionului pe tranzacții în cazul în care se va înființa de către bursă o Contraparte Centrală locală care să ofere o garanție pentru investitori. Reducerea acestui comision este substanțială, de la 0,06% cât este în prezent la 0,02% sau 0,03%, adică o reducere între 66% și 50% din nivelul de comision actual. Trecerea la statutul de piață emergentă având o Contraparte Centrală locală funcțională și o piață de derivate , eu cred că se va realiza cel mai devreme la finalul anului 2020.

Reporter: Care este opinia dumneavoastră cu privire la legea FIA? Când credeți că va fi eliminat pragul de deținere la SIF – uri?

Ovidiu Wlassopol:  Proiectul de lege a Fondurilor Alternative de Investiții care este inițiat de Ministerul Finanțelor Publice a fost publicat în decembrie 2018 în consultare publică și urmează să fie trimis în dezbaterea Parlamentului. Cred că până la finalul anului 2019 acest proiect de lege va intra în vigoare. Acest act normativ va avea în vedere reglementarea modalității de înfiinţare şi funcţionare a FIA stabilite în România, în funcție de caracterul specific al fiecărei categorii/clase de astfel de organisme ce va fi stabilită la nivelul noului act normativ. Proiectul a fost configurat, cu luarea în considerare a reglementărilor similare existente în alte state membre ale Uniunii Europene cu tradiție în domeniul administrării de investiții, respectiv Germania, Franţa, Luxemburg, Irlanda şi Marea Britanie. El va înlocui prevederile din legea 297/2004 privind piața de capital referitoare la AOPC. Există păreri pro și contra eliminării pragurilor la SIF –uri, însă singurul care poate stabili acest lucru este Parlamentul României. Dacă se va accepta de către forul legislativ eliminarea pragurilor pentru SIF-uri, prevederea va intra în vigoare la termenul stabilit în actul ce va publicat în Monitorul Oficial. Eliminarea pragurilor la SIF-uri va afecta pe termen lung lichiditatea acestor acțiuni deoarece, concentrarea acționariatului va însemna mai puține acțiuni aflate la tranzacționare pe piață.

Reporter: Care este stadiul inițiativei Guvernului de a înființa un fond pentru despăgubirea investitorilor de pe piața de capital (după modelul Fondului de garantare a Asiguraților), care înregistrează pierderi din cauze imputabile brokerilor?

Ovidiu Wlassopol:  Preocuparea la nivel european constă în creșterea protecției investitorilor. Această preocupare se regăsește și la nivelul Autorității de Supraveghere Financiară. Pot să vă spun că în dezbaterea Parlamentului se află un proiect de lege privind Fondul de Compensare a Investitorilor care are susținerea ASF și a Guvernului României. Acesta a trecut de prima cameră sesizată, respectiv Senatul, și acum se află la comisii în dezbaterea Camerei Deputaților.
Principala noutate o reprezintă faptul ca administratorul schemei de compensare se transformă din Societate pe Acțiuni în persoană juridică de drept public după modelul Fondului de Garantare a Depozitelor Bancare sau FGA. Totodată, Fondul de Compensare a Investitorilor va fi administratorul fondului de rezoluţie pentru intermediari, care va gestiona direct, ca un administrator special, firma de brokeraj care-și păgubește clienții. Acest lucru va permite o intervenţie mai promptă a autorităţii în caz de nevoie şi va asigura totodată, un mod mai organizat şi mai rapid de derulare a operaţiunilor de compensare, similar funcţionarii fondului care activează deja în sectorul asigurărilor.
Pot să vă spun că 20,6 milioane lei se aflau la sfârșitul anului 2017 în conturile Fondului pentru despăgubirea investitorilor de pe piaţa de capital, bani care vor fi transferaţi Fondului de Compensare a Investitorilor după înfiinţarea sa.

Nu sunt motive să vedem anul acesta fluctuații mari de preț pentru polițele RCA”.

Reporter: Care este opinia dvs. cu privire la amenzile record date de Consiliul Concurenței la finalul anului pentru firmele de asigurări care vindeau RCA?

Ovidiu Wlassopol: Amenzile record date de Consiliul Concurenței se referă la practici ale asiguratorilor, de dinainte de anul 2017, de înțelegere pe prețurile RCA. Deși sunt niște valori mari, nu au avut impact asupra SCR – ului și MCR – ul societăților de asigurare care mai sunt autorizate în piață și nu va afecta funcționarea pieței asigurărilor. Un lucru este sigur, a doua oară nu vor mai repeta greșeala pentru care au fost sancționate, deoarece acționarii lor sigur nu mai sunt dispuși să plătească astfel de amenzi.

Reporter: Să ne mai așteptăm la creșterea polițelor RCA în acest an? Ce face ASF pentru a împiedica firmele de asigurări să crească prețul constant pentru RCA?

Ovidiu Wlassopol: Piața de asigurări și-a găsi un echilibru, s-a stabilizat. În opinia mea nu sunt motive să vedem anul acesta fluctuații mari de preț pentru polițele RCA. Totuși, trebuie să avem în vedere că nivelul fraudei în asigurări poate crește prețurile RCA. De aceea, cred că ar trebui să analizăm atunci când vor apărea propunerile de modificare a legii 132/2017, dacă mai trebuie păstrate polițele de asigurare RCA la o lună, care favorizează apariția fraudelor și scăderea gradului de cuprindere în asigurare a parcului auto. Cei care folosesc polițe de asigurare la o lună nu își reînnoiesc întotdeauna asigurarea RCA la termen și de aici se produce o scădere a gradului de cuprindere în asigurare pentru asigurările obligatorii auto. Creșterea gradului de cuprindere în asigurări este una dintre preocupările noastre, deoarece în acest fel se poate menține un preț stabil pentru asigurările RCA. O bază mai mare de asigurați înseamnă prețuri mai mici la asigurările obligatorii auto pentru toți șoferii.

Reporter: Cum apreciați relația ASF cu ANPC?

Ovidiu Wlassopol: Relația ASF cu ANPC este de colaborare. Așa cum bine știți, ASF are printre principalele atribuții protecția consumatorilor de produse de asigurare, pensii private sau piață de capital. Există o direcție de petiții care încearcă să soluționeze petițiile formulate de consumatori și să obțină o soluție favorabilă acestora. În perioada 01.07.2017 – 30.09.2018, cât am deținut poziția de Prim – Vicepreședinte al ASF, s-au înregistrat un număr total de 10.417 petiții. Dintre acestea, 70% au fost soluționate favorabil și 30% au fost respinse ca neîntemeiate. În anul 2018, până la finalul lui septembrie, s-a remarcat o scăderea a numărului de petiții cu 25%, față de perioada similară a anului 2016, ca urmare a modificărilor legislative și a eficientizării Direcției. Consumatorii nemulțumiți de răspunsul la petiție se pot adresa SAL-Fin, o entitate de soluționare alternativă a litigiilor, înainte de a apela la instanța de judecată. Procedura de petiție și soluționare alternativă a litigiilor nu este obligatorie, dar ca durată este mult mai scurtă decât un litigiu în instanță, și anume maxim 6 luni. Pe când un proces pe rolul unei instanțe pentru soluționarea unui litigiu între consumator și societatea reclamată durează minimum 2 ani cu toate fazele. ANPC nu are atribuții pentru protecția consumatorului de produse financiare non bancare, dar colaborează cu ASF în SAL – Fin pentru protecția consumatorului.

Comisionul administratorilor  de fonduri de pensii trebuia redus după primii 2-3 ani de funcționare a sistemului”.

Reporter: În opinia dvs., sunt justificate comisioanele luate până acum de administratorii de fonduri de pensii private?
Ovidiu Wlassopol: Părerea mea este că la începutul înființării Pilonului II de Pensii erau justificate, pentru ca administratorii de fonduri de pensii să recupereze investițiile inițiale pe care le-au făcut, dar el trebuia redus după primii 2-3 ani de funcționare a sistemului. Legea 411/2004 prevedea un nivel maxim al comisionului de administrare obținut prin deducerea a 2,5% din sumele primite de către viitorul pensionar de la Casa de Pensii înainte de convertirea lor în unități de fond. Toți administratorii mergeau cu acest comision la maximum, adică 2,5%, până în urmă cu câteva luni înainte de apariția OUG 114/2018. Acum această deducere a fost scăzută prin OUG 114/2018 la maxim 1%. Acest lucru înseamnă că viitorii pensionari vor rămâne cu mai mulți bani, pe care îi vor converti în unități de fond. Vor avea o contribuție mai mare la pensie și implicit o pensie mai mare. La fel, comisionul actual de 0,05% din activul net va fi redus sau crescut, în urma OUG 114/2018, el fiind plătit în funcție de performanțele administratorului de fonduri de pensii private pilonul II, ceea ce va fi în favoarea viitorilor pensionari. Prin legarea comisionului plătit administratorilor de fonduri de pensii private pilonul II de randamentul obținut, aceștia vor fi determinați să identifice modalități de investire cu randament sporit. Vor face mai multe investiții în acțiuni la BVB, în prezent au în jur de 20% din active investite în acțiuni, iar norma de investiții a ASF le permite să meargă până la 50% din active. Sau vor merge pe investiții în parteneriat public-privat.

Reporter: Cum caracterizați demersul PNL de a contesta numirea ASF la CCR, inclusiv a dvs.?

Ovidiu Wlassopol: Grupurile parlamentare sunt cele care pot contesta hotărârile Parlamentului. Senatorii PNL şi-au exercitat acest drept. Curtea Constituțională a României s-a pronunțat și ne-a recunoscut experiența profesională necesară conform legii.