Update articol:
#ForumulGazelorNaturale

Lucian RUSU, SGG: România a finalizat, în guvernarea actuală, FAZA 1 a proiectului BRUA (video)

#ForumulGazelorNaturale, Lucian Rusu

  • Susțin intensificarea demersurilor de informare a consumatorilor cu privire la procesul de liberalizare, în general, și la modalitatea de schimbare a furnizorului, în particular
  • Definirea conceptului de consumator vulnerabil, dar și a pachetului de sprijin, constituie o prioritate

România a finalizat, în guvernarea actuală, FAZA 1 a proiectului BRUA, a anunțat, astăzi, Lucian RUSU, Secretar de Stat la Secretariatul General al Guvernului la #ForumulGazelorNaturale, organizat de financialintelligence.ro. Domnia sa, care răspunde, printre altele, de coordonarea activității Companiilor Transelectrica și Transgaz, a explicat: “Cele 3 stații de comprimare gaze naturale au fost finalizate și recepționate, iar lucrările la gazoductul propriu-zis, cu o lungime de 497 km, s-au încheiat cu câteva zile în urmă. Este o realizare importantă pentru România și pentru UE, iar valoarea întregii investiții este de aproape 479 milioane de euro, din care aproximativ 180 de milioane sunt fonduri europene. Felicit întreaga echipă Transgaz și miile de profesioniști din șantiere care au lucrat la acest proiect.

Interconectorul BRUA este o etapă esențială în dezvoltarea sistemului național de transport gaze naturale. Prin punerea sa în funcțiune, România se racordează la culoarele regionale de transport și va putea să-și asigure aprovizionarea cu gaze naturale din noi surse. Cu alte cuvinte, putem satisface într-o măsură mai mare cererea existentă pe piața internă și vom avea un nivel mai ridicat de predictibilitate și securitate energetică pentru consumatorul român. Dar BRUA va însemna totodată și o cale de acces spre piețele europene pentru potențiala producție de gaze naturale extrase de țara noastră din Marea Neagră.

Pentru mine, ca absolvent de politehnică, BRUA reprezintă un veritabil motiv de mândrie națională, un semn al continuității performanțelor României în domeniul energetic. Poate nu știați, dar în România s-a construit prima conductă de transport gaze naturale din lume.

Apreciez că sunt create toate premisele pentru susținerea și dezvoltarea proiectelor de investiții în sectorul gazelor naturale, pentru ca România să devină lider regional din punct de vedere energetic. În acel moment, nu vom mai depinde de o singură sursă de aprovizionare cu gaze naturale, iar țara noastră va deveni pe deplin independentă energetic.

Ca o mențiune suplimentară, până în prezent, în acest an, Transgaz a mai pus în funcțiune alte 35 de obiective de investiții în valoare de aproximativ 200 milioane de euro. Și nu ne oprim aici!

Mai mult, Angajamentul României de a deveni un furnizor de securitate energetică este reconfirmat și prin înființarea Hub-ului Românesc de Gaze, ce are la bază acordul de cooperare semnat între TRANSGAZ România și CEGH AG din Austria. Acest proiect reprezintă un pionierat în domeniul energetic pentru regiunea sud-estului European. În societatea nou-creată, ”Romanian Gas Hub Services”, care va deveni operatorul Punctului Virtual de Tranzacționare din România, TRANSGAZ, operatorul național de sistem, va deține 51% din acțiuni, iar partea austriacă 49 %.

O să vă dau două exemple de avantaje clare pe care acest HUB le generează:

  1. Consumatorii casnici și industriali din România vor beneficia de surse sigure și de prețuri în sistem concurențial;
  2. Accesul producătorilor de gaze din România la piețele regionale și europene va stimula investițiile în infrastructura energetică”.

Lucian RUSU a amintit și de afirmațiile Excelenței Sale, domnul  Adrian Zuckerman, Ambasadorul Statelor Unite în România, potrivit cărora “din punct de vedere al resurselor de gaze, România este o insulă de libertate înconjurată de o mare numită Gazprom”: “Cred că a descris o imagine explicită a potențialul de care dispune țara noastră și vă asigur că Guvernul din care fac parte intenționează să valorifice cât mai sustenabil acest potențial”.

Referitor la evoluția prețului la gazele naturale, domnul Rusu a spus: “La un consum pe care îl estimez a fi similar cu cel din iarna trecută, cu maxime în zilele mai friguroase, cel mai probabil vom vedea un preț echilibrat, poate chiar în scădere. Reamintesc aici ceea ce au precizat chiar reprezentanții Bursei Române de Mărfuri, și anume că preţurile pe piaţa locală au început să scadă pe perioada de vară, scădere ce a continuat şi în luna septembrie când gazul natural cumpărat pe piaţa locală a fost mai ieftin decat cel central-european. Iată, deci, că măsurile Guvernului dau roade, că eliminarea prevederilor nocive ale OUG 114 și decizia autentic liberală de a lăsa piața liberă, limitând intervențiile statului în condiții de concurență și transparență, s-au dovedit eficiente.

Pe fondul liberalizării pieței, această perioadă reprezintă o oportunitate pentru consumatorul casnic. El are ocazia să analizeze toate ofertele furnizorilor și să o aleagă pe cea mai potrivită, ceea ce, mai ales în lunile de iarnă, poate însemna o scădere considerabilă a prețului facturii. De aceea, susțin intensificarea demersurilor de informare a consumatorilor cu privire la procesul de liberalizare, în general, și la modalitatea de schimbare a furnizorului, în particular. Definirea conceptului de consumator vulnerabil, dar și a pachetului de sprijin, constituie o prioritate.

Dar prețurile gazelor naturale au o importanță deosebită inclusiv pentru competitivitatea la nivel internațional, întrucât gazele naturale ar putea reprezenta un procent semnificativ din totalul costurilor cu energia pentru consumatorii industriali și pentru furnizorii de servicii.

În ceea ce privește contextul international, constatăm faptul că cererea pentru gaze naturale în Uniunea Europeană, în 2020, rămâne stabilă în comparaţie cu 2018 şi 2019, iar Rusia, cu 39% şi Norvegia cu 27% din total rămân principalele surse de import de gaze naturale pentru țările din Uniunea Europeană.

Faţă de multe dintre aceste ţări, România are însă un avantaj major: producţia internă de gaz care poate acoperi mai mult de 80% din consumul intern. Astfel, dependenţa de gazul din import este mult mai mică, ceea ce ne face mai puţin expuşi la diverse situaţii ce pot apărea în contextul geopolitic, inclusiv la situații ce țin de fluctuații mari de preț.(…)

Ca Secretar de Stat în Guvernul României, cred că prin dezvoltarea Sistemului Național de Transport al Gazelor naturale vom atinge cel puțin trei obiective esențiale pentru România:

  1. Creșterea numărului de gospodării care au acces la gaze naturale.
  2. Dezvoltarea economiei la nivel local, prin crearea accesului la utilități, ceea ce va crește nivelul de atractivitate pentru investitori.
  3. Creșterea siguranței energetice prin dezvoltarea rezilienței sistemului energetic românesc.

Dezvoltarea și competitivitatea economică a României, calitatea vieții cetățenilor și grija față de mediu sunt o prioritate pentru Guvernul PNL. Evident, ele sunt indisolubil legate de evoluția sistemului energetic care, la rândul său, se află la debutul unei noi paradigme.

Agenda 2030 și Green Deal-ul european sunt oportunități și provocări, deopotrivă. Scenariul european indică o scădere semnificativă a consumului de gaze naturale în următorii 10 ani în vreme ce datele oficiale arată faptul că în România, până în 2030, gazele naturale vor rămâne combustibilul preferat pentru încălzire în mediul urban și aproape 3,2 milioane de gospodării le vor utiliza, în principal pentru încălzire.

În acest context, nu avem un drum ușor de parcurs pentru a ne atinge ținta asumată de a avea un consum de energie din surse regenerabile de 30,7% până în 2030. Mai mult, este important ca liberalizarea pieței de energie să rămână în continuare în favoarea consumatorului, cel care în anii viitori va avea însă acces la o energie accesibilă și curată.

Sunt convins, doar împreună cu profesioniștii din Energie și cu Mediul Privat putem să dezvoltăm aceste noi ecosisteme energetice, să creștem gradul de interconectare a rețelelor, să descentralizăm, să investim în oameni și în digitalizare, să atingem obiectivul de neutralitate climatică”.

BVBStiri BVB

ROMCARBON SA (ROCE) (23/11/2020)

Tranzactii management - art. 19 Reg. (UE) 596/2014

SSIF BRK FINANCIAL GROUP SA (BRK) (23/11/2020)

Contract de imprumut cu Gocab Software

SIF MOLDOVA S.A. (SIF2) (23/11/2020)

Notificare - rascumparare actiuni proprii 16 - 20.11.2020

SIF OLTENIA S.A. (SIF5) (23/11/2020)

Litigiu dosar nr. 7784/63/2020

AAGES S.A. (AAG) (23/11/2020)

Notificare - rascumparare actiuni proprii 16-20 noiembrie 2020