Update articol:

Problema concedierilor colective de la şantierul naval Damen Shipyards Mangalia va fi discutată la nivelul Guvernului, afirmă ministrul Economiei

Claudiu Nasui

Problema concedierilor colective de la şantierul naval Damen Shipyards Mangalia va fi discutată la nivelul Guvernului, a anunţat ministrul Economiei, Claudiu Năsui, care s-a întâlnit vineri cu o delegaţie a sindicală a muncitorilor din şantierul naval, veniţi la Bucureşti să protesteze faţă de intenţia operatorului de a disponibiliza 228 angajaţi, conform Agerpres.

Potrivit unui comunicat al Ministerului Economiei, sindicatul din şantier, însoţit de BNS, s-a mai plâns că angajamentele asumate de operatorul olandez privind creşterea semnificativă a numărului de angajaţi nu au fost respectate şi că numărul comenzilor este foarte redus.

În 24 iunie va avea loc o Adunare Generală a Acţionarilor care are pe ordine votarea planului de restructurare. Ministerul Economiei este acţionarul majoritar al SN 2 Mai SA, care la rândul său deţine şantierul, cu 51% din acţiuni, după ce acesta a fost naţionalizat în 2018, urmare a retragerii fostului proprietar şi operator al platformei, Daewoo Mangalia Heavy Industries.

“Ministrul Economiei i-a informat pe reprezentanţii delegaţiei că problema concedierilor colective va fi discutată la nivelul guvernului. De asemenea, ministrul a subliniat în deplin acord cu reprezentanţii muncitorilor că trebuie luate măsuri care să îmbunătăţească pe termen lung situaţia şantierului. Operatorul şantierului a justificat în mai multe rânduri disponibilizările prin scăderea numărului de comenzi de construcţii de nave în contextul pandemiei”, precizează Ministerul Economiei.

Angajaţi de la Şantierul naval Damen Shipyards Mangalia, membri ai Blocului Naţional Sindical (BNS), au protestat vineri în faţa sediului Ministerului Economiei, deoarece au fost informaţi că vor exista concedieri colective, 228 de persoane urmând să-şi piardă locul de muncă.

“Protestăm deoarece am primit asigurări constante din partea autorităţilor române că nu vor exista concedieri colective în cadrul şantierului naval Damen Shipyards Mangalia însă cu toate acestea am fost informaţi că 228 de persoane îşi vor pierde locul de muncă. Protestăm pentru că sunt preferaţi subcontractorii iar proprii salariaţi sunt disponibilizaţi. Această situaţie trebuie interpretată în condiţiile în care acţionarul majoritar, statul român, s-a angajat să protejeze interesul naţional şi forţa de muncă înalt calificată existentă în cadrul companiei ori în acest moment interpretăm că sunt preferaţi lucrători din Vietnam şi de la Galaţi”, se menţionează într-un comunicat de presă al BNS.

De asemenea, reprezentanţii BNS susţin că protestează pentru că angajamentele asumate de acţionari nu au fost respectate, numărul comenzilor este foarte redus, iar obiectivele cu privire la creşterea semnificativă a numărului de angajaţi au ca finalitate concedieri colective.

“Protestăm pentru că managementul şantierului nu fructifică avantajele competitive de care dispune şantierul naval din Mangalia în condiţiile în care în anii anteriori acesta era lider la nivelul Uniunii Europene pe segmentul de nave comerciale astfel că de la 10 nave pe an, în momentul de faţă nu mai sunt livrate nici măcar 3 nave pe an. Protestăm pentru că în momentul de faţă şantierului naval Damen Shipyards Mangalia i se aplică prevederile Ordonanţei nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare situaţie care afectează semnificativ negocierea contractului colectiv de munca la nivel de unitate”, se mai spune în comunicat.

Potrivit reprezentanţilor BNS, numărul salariaţilor a scăzut constant, în momentul de faţă ajungând la 1.935 de persoane.

În aceste condiţii, sindicaliştii solicită adoptarea unor măsuri de evitare a restructurării forţei de muncă din cadrul şantierului naval Damen Shipyards Mangalia, precum şi acordarea unei priorităţi semnificative propriilor salariaţi şi reducerea lucrului cu entităţile subcontractoare.

Totodată, reprezentanţii BNS cer implicarea acţionarilor societăţii Damen Shipyards Mangalia pentru contractarea de noi comenzi de construcţii de nave, reparaţii, reconversii nave pentru asigurarea frontului de lucru corespunzător capacităţii de producţie de care beneficiază şantierului naval din Mangalia.

Aceştia mai solicită reducerea fiscalităţii la nivelul sectorului construcţii nave în vederea asigurării unui nivel de competitivitate adecvat realităţilor pieţei globale dar şi a unei rezilienţe conforme cu provocările societale viitoare, precum şi respectarea obiectivelor regăsite la nivelul contractului de management precum şi a planurilor operaţionale agreate. “Mai exact facem referire la angajamentul cu privire la atingerea numărului de 3.000 de salariaţi în cadrul Damen Shipyards Mangalia”, susţin reprezentanţii BNS.

BVBStiri BVB

SIF MUNTENIA S.A. (SIF4) (23/06/2021)

Initiere procedura de selectie auditor financiar

COMCM SA CONSTANTA (CMCM) (23/06/2021)

Decizia ASF nr. 800/22.06.2021

WTI LIGHT SWEET TURBO SHORT 1/70/68 (EBWTITS37) (23/06/2021)

Tranzactionare valoare rascumparare in piata RVSP pe 24 si 25 Iunie 2021