Update articol:

Proiect de OUG din domeniul pensiilor private: Plafonul de investiţii majorat până la 10%; Administratorii de fonduri de pensii facultative pot înființa fonduri cu alocare dinamică și să ajusteze alocarea activelor în funcție de vârsta participanților

guvern

Ministerul Muncii a pus în dezbatere un proiect de Ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul pensiilor private, în condiţiile aderării la codurile de liberalizare ale OCDE.  Proiectul de OUG aduce mai multe modificări legislației din domeniul pensiilor private, atât în cazul pensiilor obligatorii administrate privat (Pilonul II), cât și a pensiilor facultative (Pilonul III).

Vezi aici Proiect  OUG_pensii_private_04032025

Potrivit proiectului, administratorii vor putea investi până la 10% din activele totale în titluri de participare emise de organisme de plasament colectiv în valori mobiliare din România sau din alte țări, în procent de până la 10% din valoarea totală a activelor fondului de pensii”. Legea în vigoare prevede că administratorul investește în titluri de participare, emise de organisme de plasament colectiv în valori mobiliare din România sau din alte țări, în procent de pâna la 5% din valoarea totala a activelor fondului de pensii. 

Proiectul permite administratorilor de fonduri de pensii facultative să înființeze fonduri cu alocare dinamică și să ajusteze alocarea activelor în funcție de vârsta participanților.

Proiectul mai spune că, pentru întărirea capacității de supraveghere a A.S.F. și pentru a se asigura o fundamentare suplimentară și calculată independent a valorii provizionului tehnic, a fost introdusă o prevedere potrivit căreia ASF poate contracta o societate cu expertiză recunoscută în domeniu pentru verificarea valorii provizionului tehnic, calculată şi raportată de către administratori, aceste modificări fiind aduse pentru a asigura o protecție suplimentară activelor fondurilor de pensii private, în beneficiul participanților la aceste fonduri.

Prezentul proiect de Ordonanță de urgență implementează recomandările OCDE referitoare la posibilitatea entităților autorizate într-un stat aderent la Codurile de liberalizare ale OCDE de a administra un fond de pensii facultative și/sau ocupaționale, precum și de a depozita activele fondurilor pensii facultative și/sau
ocupaționale, fără a mai fi necesară autorizarea/avizarea prealabilă a A.S.F.
Proiectul de Ordonanță de urgență cuprinde și modificări ale prevederilor Legii nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările și completările ulterioare având în vedere aspecte identificate în aplicarea acestui act normativ.

Astfel, conform recomandărilor OCDE, „pentru schemele de pensii facultative și ocupaționale, înființarea de sucursale de către furnizorii/societățile de administrare a fondurilor de pensii nerezidente, în baza unui mecanism similar libertății de stabilire din tratatele UE, este privită de ASF ca o modalitate de a extinde beneficiile liberalizării la toți aderenții la Coduri”. În acest sens, Legea nr. 204/2006 și Legea nr. 1/2020 sunt modificate prin extinderea sferei societăților de administrare a fondurilor de pensii cu societăți de administrare a fondurilor de pensii din jurisdicțiile aderenților la Coduri.

Similar, conform recomandărilor O.C.D.E., pentru schemele de pensii private facultative și schemele de pensii ocupaționale, modificările care ar trebui implementate în cadrul legal primar (Legea nr. 204/2006 și Legea nr.1/2020) se referă la faptul că: „serviciile depozitarilor din toate jurisdicțiile aderente la Coduri vor putea fi oferite fondurilor de pensii facultative și ocupaționale cu condiția ca acești depozitari să fi înființat o sucursală în România sub supravegherea Băncii Naționale a României”. În acest sens, Legea nr. 204/2006 și Legea nr. 1/2020 vor fi modificate prin includerea depozitarilor care sunt stabiliți în jurisdicțiile aderenților la Coduri, înființează o sucursală în România și sunt autorizați de Banca Națională a României.

Prezentul proiect de act normativ definește Codurile de liberalizare ale O.C.D.E ca fiind instrumente juridice ale O.C.D.E. care stabilesc reguli și principii privind liberalizarea tranzacțiilor curente invizibile și a mișcărilor de capital între statele aderente la aceste coduri.

În vederea implementării recomandărilor O.C.D.E. referitoare la „luarea în considerare a punerii în aplicare a unei strategii de investiții de tip life-cycle ca opțiune implicită”, a fost introdusă noțiunea de fond de pensii cu alocare dinamică.
În conformitate cu recomandările O.C.D.E., „definiția instrumentelor financiare trebuie modificată în sensul includerii în sfera instrumentelor financiare în care fondurile de pensii pot investi și a acelor instrumente care sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată și supravegheată din jurisdicțiile aderenților la coduri.

Această permisiune va fi, de asemenea, transpusă în limitele de investiții care se aplică fiecăruia dintre instrumentele financiare în care fondurile de pensii sunt autorizate să investească”.

Pentru întărirea capacității de supraveghere a A.S.F. și pentru a se asigura o fundamentare suplimentară și calculată independent a valorii provizionului tehnic, a fost introdusă o prevedere potrivit căreia A.S.F. poate contracta o societate cu expertiză recunoscută în domeniu pentru verificarea valorii provizionului tehnic,
calculată şi raportată de către administratori, aceste modificări fiind aduse pentru a asigura o protecție suplimentară activelor fondurilor de pensii private, în beneficiul participanților la aceste fonduri.

Proiectul de act normativ vizează următoarele modificări și completări ale Legii nr. 411/2004:

 introducerea unor definiții noi a unor termeni care urmează a fi folosiți pe parcursul legii în forma modificată;
 modificarea prevederilor referitoare la investiții, cu crearea posibilității de investire în active emise/tranzacționate în state aderente la codurile de liberalizare și flexibilizarea limitelor de investiții, conform recomandărilor;
 completarea prevederilor legislative cu posibilitatea ca A.S.F. să contracteze o societate cu expertiză recunoscută în domeniu pentru verificarea valorii provizionului tehnic, calculată şi raportată de către administratori, atât pentru a răspunde recomandărilor O.C.D.E., cât și cu scopul de a întări capacitatea
de supraveghere a A.S.F. și de a asigura o fundamentare suplimentară și calculată independent a valorii provizionului tehnic, în beneficiul participanților;

Proiectul de act normativ vizează următoarele modificări și completări ale Legii nr. 204/2006 :
 definirea O.C.D.E. și a codurilor de liberalizare ale O.C.D.E.;
 introducerea definiției referitoare la activitatea transfrontalieră pe care o pot desfășura administratorii;
 completarea definiției depozitarului activelor fondurilor de pensii private pentru a cuprinde și instituțiile bancare din state aderente la codurile de liberalizare ale O.C.D.E. autorizate pentru activitatea de depozitare;
 completarea definiției instrumentelor financiare pentru a cuprinde instrumente admise la tranzacționare pe piețe reglementare din state aderente la codurile de liberalizare ale O.C.D.E.;
 completarea definiției statului membru pentru a cuprinde și statele aderente la codurile de liberalizare ale O.C.D.E.;
 completarea definiției statului gazdă pentru a cuprinde și statele aderente la codurile de liberalizare ale O.C.D.E.;
 introducerea unei prevederi referitoare la corecția/regularizarea operațiunilor/plăților eronate;

 completarea prevederilor privind externalizarea de către administrator a unor activități cu posibilitatea de a stabili condiții suplimentare prin reglementări secundare;
 restructurarea capitolului privind operațiunile transfrontaliere de stabilire a administratorilor pentru adaptarea la mecanismele actuale de funcționare a operațiunilor transfrontaliere;
 clarificări privind modul de modificare a prospectului schemei de pensii private;
 adaptarea și suplimentarea prevederilor actelor normative, acolo unde este cazul cu posibilitatea desfășurării activităților specifice fondurilor de pensii și în state aderente la codurile de liberalizare O.C.D.E.;
 actualizarea prevederilor Legii nr. 204/2006 referitoare la deductibilitate, conform Codului Fiscal;
 modificarea articolului dedicat investițiilor cu crearea posibilității de investire în active emise/tranzacționate în state aderente la codurile de liberalizare și flexibilizarea limitelor de investiții, conform recomandărilor;
 modificarea condițiilor privind dobândirea pensiei private, prin eliminarea condiției de existență a cel puțin 90 de contribuții;
 completarea prevederilor legislative cu posibilitatea ca A.S.F. să contracteze o societate cu expertiză  recunoscută în domeniu pentru verificarea valorii provizionului tehnic, calculată şi raportată de către administratori, atât pentru a răspunde recomandărilor O.C.D.E., cât și cu scopul de a întări capacitatea
de supraveghere a A.S.F. și de a asigura o fundamentare suplimentară și calculată independent a valorii provizionului tehnic, în beneficiul participanților;
 introducerea unor prevederi legale care să permită administratorilor de fonduri de pensii facultative să înființeze fonduri cu alocare dinamică și să ajusteze alocarea activelor în funcție de vârsta participanților.

Proiectul de act normativ vizează următoarele modificări și completări ale Legii nr. 1/2020:
 definirea O.C.D.E. și a codurilor de liberalizare ale O.C.D.E.;
 completarea prevederilor legislative cu posibilitatea ca A.S.F. să contracteze o societate cu expertiză recunoscută în domeniu pentru verificarea valorii provizionului tehnic, calculată şi raportată de către administratori, atât pentru a răspunde recomandărilor O.C.D.E., cât și cu scopul de a întări capacitatea
de supraveghere a A.S.F. și de a asigura o fundamentare suplimentară și calculată independent a valorii provizionului tehnic, în beneficiul participanților;
 introducerea unei prevederi referitoare la corecția sau regularizarea operațiunilor/plăților eronate;
 completarea prevederilor privind externalizarea de către administrator a unor activități cu posibilitatea de a stabili condiții suplimentare prin reglementări secundare;
 introducerea unor prevederi legale care să permită administratorilor de fonduri de pensii ocupaționale să înființeze fonduri cu alocare dinamică și să ajusteze alocarea activelor în funcție de vârsta participanților;
 completarea prevederilor referitoare la depozitarul activelor fondurilor de pensii ocupaționale pentru a cuprinde și instituțiile bancare din state aderente la codurile de liberalizare ale O.C.D.E. autorizate pentru activitatea de depozitare.

Contribuția României privind aderarea la codurile de liberalizare ale O.C.D.E.  a fost evaluată de către Grupul de lucru pentru pensii private la reuniunea din 11 iunie 2024. Grupul de lucru privind pensiile private a evaluat dorința și capacitatea României de a pune în aplicare instrumentele juridice care țin de competența Grupului de lucru privind pensiile private, precum și politicile și practicile sale în comparație cu cele mai bune politici și practici ale O.C.D.E. în
domeniul pensiilor private, astfel cum sunt stabilite în Foaia de parcurs pentru aderare.
Grupul de lucru privind pensiile private și-a exprimat aprecierea pentru calitatea prezentării României și pentru disponibilitatea delegației de a răspunde la întrebările adresate de Grupul de lucru privind pensiile private. Acesta a apreciat, de asemenea, cooperarea cu Secretariatul și informațiile furnizate Secretariatului în
pregătirea reuniunii și a raportului de examinare.

Grupul de lucru privind pensiile private a salutat următoarele caracteristici pozitive ale poziției României în domeniul pensiilor private:
 Sistem de pensii organizat în jurul mai multor piloni pentru a diversifica riscurile în finanțarea pensionării;
 Norme clare privind acordarea, refuzul, modificarea sau retragerea autorizațiilor pentru societățile de  administrare a fondurilor de pensii, administratorii fondurilor de pensii și fondurile de pensii;
 Cadru de guvernanță solid;
 Autoritatea de Supraveghere competentă și angajamentul de a continua tranziția către supravegherea bazată pe riscuri;
 Mecanism de corelare a plafonării comisioanelor cu performanța fondurilor de pensii obligatorii.

Grupul de lucru a identificat, de asemenea, și aspecte care trebuie îmbunătățite, printre care și:

 necesitatea de a lua în considerare un benchmark extern la care să fie raportate ratele de rentabilitate ale fondurilor de pensii private vederea reducerii comportamentului asemănător de investire a activelor de către administratori;
 luarea în considerare a unor reguli de investire a activelor mai puțin restrictive pentru fondurile de pensii facultative având în vedere faptul că sunt fonduri de pensii cu aderare voluntară și eliminarea limitei comune de investiții pentru obligațiunile corporative și acțiuni, așa cum se face în cazul fondurile de pensii ocupaționale;
 luarea în considerare a posibilității ca fondurile de pensii private să investească în acțiuni și obligațiuni corporative tranzacționate pe piețe reglementate și supravegheate din statele O.C.D.E. și să se stabilească aceleași limite de investiții pentru obligațiunile guvernamentale și municipale emise de țările UE și SEE;
 oferirea posibilității participanților de a alege fondul de pensii în funcție de profilul de risc și luarea în considerare a implementării unor strategii de investiții life-cycle;
 sporirea transparenței în ceea ce privește calculul provizioanelor tehnice efectuat de către Autoritatea de Supraveghere Financiară și să se asigure că discrepanțele dintre calculele efectuate de societățile de pensii sau de către administratorii fondurilor de pensii sunt explicate în mod corespunzător, conform raportului Accession Review of Romania: private pensions.

BVB | Știri BVB

PREBET SA AIUD (PREB) (21/03/2025)

Convocare AGA O & E 29/30.04.2025

S.N. NUCLEARELECTRICA S.A. (SNN) (21/03/2025)

Solicitare completare ordine de zi AGEA 09(10).04.2025

SIMTEL TEAM (SMTL) (21/03/2025)

Semnarea unui contract de tip PPA (Power Purchase Agreement)