Update articol:

Raport: ACROPO a stabilit tariful pentru lucrările şi serviciile efectuate fără a avea la bază o metodologie de calcul transparentă (vezi raport)

Autoritatea de Reglementare a Operaţiunilor Petroliere Offshore la Marea Neagră (ACROPO) a stabilit tariful unic de 165 de euro/oră*om fără a avea la bază o metodologie de calcul transparentă, potrivit raportului realizat de Corpul de control al prim-ministrului.

Sinteza-Sinteza acțiunii de control efectuată la Autoritatea competentă de reglementare a
Operațiunilor Petroliere Offshore la Marea Neagră – ACROPO 

Acţiunea de control care a vizat autoritatea a fost finalizată în data de 24 decembrie 2020 şi a avut în vedere activitatea acesteia în perioada 31 iulie 2016 şi până în prezent, conform unui comunicat al instituţiei. Astfel, obiectivele verificate au fost: respectarea prevederilor legale şi a normelor interne privind organizarea şi funcţionarea entităţii; respectarea prevederilor legale privind activitatea de evaluare şi acceptare a rapoartelor privind pericolele majore, a notificărilor privind proiectarea, a notificărilor privind operaţiunile la sondă sau operaţiunile combinate şi a altor astfel de documente care îi sunt prezentate; respectarea prevederilor legale privind activitatea de supraveghere a respectării cerinţelor minime necesare pentru prevenirea accidentelor majore şi limitarea consecinţelor unor astfel de accidente ce vizează operaţiunile petroliere din zonele din Marea Neagră, inclusiv prin desfăşurarea unor activităţi de inspecţie, control, investigare şi propunerea de măsuri de punere în aplicare; respectarea prevederilor legale privind activitatea de consiliere a autorităţilor şi organismelor cu atribuţii în derularea operaţiunilor petroliere offshore, precum şi de cooperare cu autorităţile competente ale diferitelor state membre.

“Referitor la modul de stabilire a tarifelor la nivelul ACROPO, s-au constatat următoarele: tariful pentru lucrările şi serviciile efectuate în favoarea titularilor de acord petrolier, operatorilor şi proprietarilor a fost stabilit la 165 euro/oră*om, fiind aprobat în data de 08 septembrie 2018 prin Ordinul preşedintelui ACROPO nr. 34/2018, cu încălcarea prevederilor art. 8 alin. (6) din Legea nr. 165/2016, cu modificările şi completările ulterioare conform cărora tarifele se reglementează prin legislaţia secundară emisă de ACROPO în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a acestei legi, respectiv până la data de 30 septembrie 2016, rezultând o întârziere de circa 2 ani pentru emiterea şi aprobarea tarifului”, se spune în raport, citat de Agerpres.

Conform documentului, tariful unic de 165 de euro/oră*om a fost stabilit fără a avea la bază o metodologie de calcul transparentă şi fără a ţine seama de solicitarea iniţială a membrilor CA ACROPO, consemnată în cadrul şedinţei din data de 13 iunie 2018, cu privire la prezentarea unei astfel de metodologii.

În raport se precizează că în cadrul şedinţei CA din data de 24 mai 2018, s-a luat în discuţie tariful propus de ACROPO de 220 euro/om pe oră, acesta nefiind aprobat.

Instituţia menţionează că la nivelul ACROPO s-a stabilit un tarif unic, de 165 de euro/oră * om perceput titularilor de acord petrolier, operatorilor şi proprietarilor, fără a ţine cont de complexitatea şi specificitatea lucrărilor şi serviciilor efectuate de autoritate.

De asemenea, în document se menţionează că lucrările şi serviciile desfăşurate de evaluatori şi inspectori presupun costuri asociate diferenţiate pe tipuri de activităţi (evaluări, inspecţii ori activităţi desfăşurate în vederea efectuării investigaţiilor), acestea implicând riscuri mai mari sau mai mici, aspecte neluate în considerare printr-o metodologie de calcul care ar presupune în acest caz, aplicarea unor tarife diferenţiate în funcţie de lucrările/serviciile prestate.

Pe de altă parte, referitor la transpunerea şi modul de implementare în România a Directivei 2013/30/UE privind siguranţa operaţiunilor petroliere şi gaziere offshore şi de modificare a Directivei 2004/35/CE (Directiva 2013/30/UE sau DSAO), din verificările efectuate s-a constatat că “ACROPO, cu toate că a fost solicitată de MEEMA să contribuie la formularea răspunsului către CE, nu şi-a adus aportul, în condiţiile în care ancheta preliminară CE vizează în mod direct modul de transpunere şi implementare a DSAO, în strânsă legătură şi cu rolul şi atribuţiile entităţii controlate”.

“Referitor la transpunerea şi modul de implementare în România a Directivei 2013/30/UE privind siguranţa operaţiunilor petroliere şi gaziere offshore şi de modificare a Directivei 2004/35/CE (Directiva 2013/30/UE sau DSAO), din verificările efectuate s-au constatat următoarele: – termenul de transpunere a Directivei 2013/30/UE a fost 19 iulie 2015 şi în condiţiile în care autorităţile române nu au comunicat CE actul legislativ de transpunere, CE a deschis împotriva României Cauza 2015/0478 – de punere în întârziere pentru necomunicarea măsurilor naţionale de transpunere a DSAO; – având în vedere, pe de o parte, posibilitatea CE de a înainta procedura de infringement într-un timp scurt de la comunicarea cauzei de punere în întârziere şi pe de altă parte, faptul că nicio autoritate publică nu şi-a asumat transpunerea DSAO, s-a luat decizia în anul 2015, ca transpunerea să se facă într-un grup de lucru, în coordonarea MEEMA. Grupul includea experţi din numeroase instituţii, inclusiv ANRM. Proiectul de lege rezultat în urma lucrărilor Grupului a fost aprobat de Guvern în primăvara anului 2016 şi ulterior adoptat de Parlament, devenind Legea nr. 165/2016, fapt comunicat CE, cu scopul clasării Cauzei 2015/0478; – în luna aprilie 2020, CE a transmis în baza de date EU PILOT o solicitare de informaţii privind modul de transpunere şi implementare a DSAO în România, cu referinţă EUP (2020) 9628, cu termen de răspuns luna iunie 2020, în cauză fiind declanşată, încă de la transmiterea de către CE a avizului motivat, cea de-a doua etapă a fazei precontencioase a procedurii de infringement; – MAE a reliefat în mod consecvent faptul că transpunerea prevederilor art. 4 alin. (3) şi alin. (4) din DSAO ar fi incompletă”, potrivit documentului.

În acest sens, Corpul de Control a notat că, pentru a elabora un răspuns consolidat la solicitarea CE din platforma EU PILOT, MEEMA a informat ACROPO şi ANRM asupra dosarului EU PILOT – EUP (2020)9628 şi a solicitat sprijin în elaborarea poziţiei României în conformitate cu rolul şi atribuţiile celor două instituţii. MEEMA “a primit răspuns oficial doar din partea ANRM”. Răspunsul consolidat către CE a fost încărcat în baza EU PILOT de către MAE în data de 23.06.2020, în prezent, acesta fiind în curs de evaluare la nivelul instituţiei UE.

BVBStiri BVB

ROMPETROL RAFINARE S.A. (RRC) (26/01/2021)

Raportare tranzactii cu parti afiliate conf. art. 92 ind. 3 din Legea 24/2017

VRANCART SA (VNC) (26/01/2021)

Calendar financiar 2021

RETRASIB SA (RTRA) (26/01/2021)

Calendar financiar 2021