Încrederea oamenilor de afaceri germani s-a prăbușit în martie, deoarece companiile sunt îngrijorate de creșterea prețurilor la energie, penuria șoferilor și stabilitatea lanțului de aprovizionare în urma războiului din Ucraina, indicând o posibilă recesiune viitoare, a arătat vineri un sondaj, citat de Reuters.
Institutul Ifo a declarat că indicele climatului de afaceri a scăzut la 90,8 în martie de la 98,5, care a fost revizuit deja în scădere în februarie. Un sondaj al analiștilor Reuters a indicat o interpretare în martie de 94,2.
„Mesajul din cel mai important barometru economic al Germaniei este clar: probabilitatea ca economia germană să cadă în recesiune este foarte mare”, a declarat Thomas Gitzel, economist șef la VP Bank Group.
Publicarea, joi, a indicelui referitor la intenţiile de achiziţii ale managerilor a dat o anumită speranţă că economia germani a fost până acum capabilă să absoarbă consecinţele războiului, dar indicele Ifo”ne spune altceva”, a spus Gitzel.
În cele din urmă, incertitudinile merg dincolo de războiul din Ucraina, ridicând întrebări despre sustenabilitatea modelului de afaceri german, a spus un analist al Decabank, Andreas Scheuerle, menţionând dependenţa celei mai mari economii din Europa de furnizori şi ţările cliente.
Potrivit lui Joerg Kraemer de la Commerzbank (DE:), companiile se tem în mod special de riscuri precum boicotul Occidentului asupra petrolului rusesc, care va subaproviziona în mod semnificativ piața și va împinge prețurile în sus.
Indicele perspectivelor de muncă a scăzut, de asemenea, la 85,1, de la 98,4, cea mai puternică scădere de la izbucnirea pandemiei de coronavirus.
Două treimi dintre companiile industriale doresc acum să-și crească prețurile mai mult ca niciodată, iar retailerii vor să facă același lucru, a declarat Klaus Wohlrabe, expert în economie Ifo, pentru Reuters. „Este un efect de domino”, a spus el.
Sectorul serviciilor se poate bucura iniţial de relaxarea restricţiilor pentru Covid-19, dar se prefigurează probleme pentru că umplerea rezervorului unei maşini devine o povară, iar familiile vor trebui să îşi reducă din activităţile de recreere”, a adăugat Gitzel. Acesta a spus că măsurile de sprijin anunţare joi de guvernul german sunt departe de a compensa costurile mai mari.