Update articol:

Reuters: Cum a contaminat Rusia exporturi de petrol spre Europa de 2,7 miliarde de dolari

Nikolay Petrovich Tokarev Chairman of the Management Board, President of Transneft Nikolay Petrovich Tokarev Chairman of the Management Board, President of Transneft

Actualizare:  Transneft va autoriza căile ferate rusești să transporte mai mult de 100 mii tone de țiței în luna mai din cauza contaminării conductelor, potrivit operatorului feroviar de stat. Acordul cu Căile Ferate Ruse ar putea fi prelungit cu șase luni.

……………

Petrolul brut din Rusia transportat prin rețeaua de conducte Druzhba de 5.500 km a fost puternic contaminat, a anunţat, recent, Gomeltransneft, compania de stat din Belarus de transport petrol, potrivit Reuters.

Mesajul a fost transmis rafinăriilor de petrol și operatorilor de conducte din Polonia, Ucraina, Ungaria, Slovacia și Republica Cehă. “Vă rugăm să luați imediat toate măsurile pentru a evita eventualele pierderi și alte consecințe negative”, spunea scrisoarea Gomeltransneft din 19 aprilie și văzută de Reuters.

În următoarele 10 zile, rafinăriile și firmele de petrol din Europa au redus achizițiile de petrol rusesc cu până la un milion de barili pe zi – sau 10% din importurile de petrol ale Europei – într-o perturbare majoră a aprovizionării de la al doilea exportator mondial de petrol.

Incidentul a dus preţul petrolului la 75 de dolari pe baril, afectând reputația Rusiei ca exportator de petrol într-o perioadă în care există o concurenţă crescând cu vânzările de petrol din SUA. Oficialii ruşi au anunţat că au declanșat o investigație, acuzând că ar fi vorba de un sabotaj. 

În condițiile în care criza petrolului contaminat din Rusia  a intrat, marți, în a unsprezecea zi, cumpărătorii de petrol sunt supăraţi că nu au primit poziţia Transneft, proprietarul rețelei care a exportat petrolul contaminat.

“Trebuie să mă bazez pe bârfe și zvonuri pentru a obține informaţia când se vor relua exporturile de petrol curat”, a spus un manager al unei  companii petroliere occidentale care a trebuit să suspende achiziționarea de petrol rusesc în Germania, fiind legată de Drujba prin Polonia.

Transneft, cea mai mare companie de conducte din lume condusă de Nikolai Tokarev, a refuzat să comenteze. Transneft transport aproximativ 10 milioane de barili de petrol pe zi în Rusia și exportă peste 4 milioane de barili pe zi.

Şi alţi manageri de la companii de petrol au susţinut  că încercările lor de a obține informații de la Transneft au eșuat, rămânând un mister modul în care petrolul a fost contaminat sau cine a fost vină.

Contaminarea petrolului nu este unică pentru Rusia – cumpărătorii europeni și asiatici ai petrolului din SUA au respins mai multe încărcături din Texas în ultimul an, spunând că este de o calitate slabă – dar, acum, amploarea și gravitatea problemei sunt rare, au spus surse din industrie.

Înainte de incident, Transneft, care operează 68.000 km de conducte – suficient pentru a merge de două ori în jurul lumii – a fost considerată foarte sigură.
“Aceasta reprezintă o problemă enormă pentru rafinăriile europene care depind de fluxurile rusești de petrol”, a declarat Amrita Sen la think-tank-ul Energy Aspects, precizând: “Deşi acest incident pare să se fi întâmplat o singură dată, totuşi ridică problema necesității de a căuta furnizori alternativi ca back-up”.

Conform Reuters, petrolul a fost contaminat cu cloruri organice, compuși utilizați în industrie pentru a intensifica extracția din câmpurile petroliere, prin curățarea puțurilor de petrol și accelerarea fluxului de țiței. Compușii trebuie îndepărtați înainte ca petrolul să intre în conducte, deoarece aceștia pot distruge echipamentele de rafinare sau, la temperaturi ridicate, pot crea clorul gazos otrăvitor.

Testele efectuate de Belarus asupra petrolului de la Druzhba au indicat valori ale clorurii organice cuprinse între 150 și 330 ppm în perioada 19-22 aprilie, potrivit documentelor Gomeltransneft văzute de Reuters, mult peste limita maximă de 10 ppm permisă de Transneft.

Compania petrolieră de stat din Belarus a declarat marți că nu se așteaptă să obțină petrol curat înainte de 4 mai și a declarat că ar putea dura luni de zile pentru a relua operațiunile normale.

Cheltuieli de curățare

Petrolul contaminat a fost găsit în Belarus, Polonia, Germania, Ucraina și în portul baltic Ust Luga, fiind furnizat prin rețeaua Druzhba, au declarat surse multiple implicate în tranzacționarea petrolului rusesc.

“Acest petrol nu poate fi vândut. Nu puteți reduce prețul și să îl vindeţi. Nimeni nu vrea acest petrol”, a spus o altă sursă a unei companii petroliere occidentale.

Cumpărătorii care au primit petrol contaminat trebuie acum să-l păstreze undeva și să-l dilueze cu țiței mai curat, la niveluri scăzute de clor, o operațiune care ar putea costa milioane de dolari pentru fiecare tanc de petrol brut, potrivit surselor din industria petrolului.

Petrolul de la portul Ust Luga, de exemplu, ar putea fi încărcat treptat în nave,  amestecat cu petrol de calitate mai bună, dar soluțiile sunt mai puțin evidente pentru petrolul aflat încă în conductă.

Germania și Polonia ar trebui să inverseze fluxul și să înapoieze petrolul în Rusia sau în porturile din Polonia, deoarece rafinăriile din aceste țări nu dispun de rezervoare de stocare suficiente pentru a le menține până când poate fi diluat. “Acest lucru va dura luni și exporturile rusești și chiar producția ar putea să scadă”, a spus Sen de la Energy Aspect, adăugând că țările europene ar putea fi nevoite să exploateze stocurile strategice de petrol în cazul în care întreruperea durează mai mult.

Stare de paralizie

Luaţi  prin surprindere și lăsaţi în întuneric printr-o lipsă de comunicare din partea Transneft cu privire la cât timp va dura rezolvarea acestei crize, cumpărătorii occidentali de petrol rusesc au început să caute modalități de a se proteja de alte pierderi.

Săptămâna trecută, cel mai mare comerciant petrolier din lume, Vitol, a refuzat să preia o încărcătură de la Ust Luga, spunând că este contaminată şi obligând portul să se închidă timp de 24 de ore, potrivit unor surse din companiile petroliere occidentale și casele de comerț. Vitol și Transneft, care dețin portul, au refuzat să comenteze.

Ust Luga a fost redeschis pentru încărcare pe 26 aprilie, dar la 29 aprilie nivelurile de clorură erau încă la aproximativ 80 ppm, potrivit a două surse din industrie.

“Chiar dacă Rusia declară că a reluat transportul de petrol curat, suntem încă într-o stare de paralizie, deoarece calitatea este proastă”, a spus un mare cumpărător occidental de petrol rusesc.

Belarus a dat o estimare preliminară a pierderilor sale din petrolul contaminat, la 100 de milioane de dolari, potrivit Gomeltransneft.

Cel puțin 10 cisterne cu un milion de tone combinate de petrol contaminat – în valoare de peste 500 de milioane de dolari în prețuri curente – au navigat deja din Ust Luga, potrivit mai multor comercianți.

Cumpărătorii transporturilor – Total, Vitol, Glencore și Trafigura, printre alţii  – vor trebui acum să păstreze petrolul undeva în Europa și să-l dilueze treptat, potrivit surselor. Total, Vitol, Glencore și Trafigura au refuzat să comenteze.

SABOTAJ?

Deocamdată, nu există nicio explicație cu privire la modul în care a fost contaminat petrolul.

Dimensiunea incidentului sugerează că petrolul contaminat ar fi putut fi pompat în conductă de zile întregi, dacă nu de săptămâni. Belarus a declarat, marți, că volumul de țiței contaminat ar putea atinge 5 milioane de tone – echivalentul exporturilor de o lună prin Druzhba de aproximativ 1,2 milioane de barili pe zi și în valoare de 2,7 miliarde de dolari la prețurile curente.

Într-un briefing, Igor Dyomin, un apropiat al lui Tokarev de la Transneft, a declarat pentru mass-media ruse: “Contaminarea a fost intenționată”.

Se pare că poluarea a fost detectată la terminalul privat Samara Transneft, unde petrolul este pompat în rețeaua Transneft de mai mulți producători mici, a declarat Dyomin. El nu a numit producătorii și a spus că anchetatorii au căutat mai multe companii private din regiunea Samara.

Anton Tomilov, prim director adjunct al terminalului din Samara Transneft, a declarat că firma sa a vândut terminalul de încărcare a țițeiului în 2017 și nu știe cine îl deţine acum. Reuters nu a reușit să identifice actualul proprietar.

Tokarev a declarat, marți, președintelui rus Vladimir Putin că petrolul a fost contaminat deliberat de o companie privată. Potrivit lui Putin, această criză a provocat pagube economice, materiale și de reputație foarte grave.
“Această companie … a injectat în mod deliberat petrol care nu a fost pregătit în mod corespunzător”, a spus Tokarev, adăugând că firma anonimă a acumulat petrol de la producătorii mici din regiunile Ulyanovsk, Orenburg și Samara din Rusia. Putin a declarat sâmbătă că agențiile de aplicare a legii ar putea interveni dacă investigația internă a Transneft nu va oferi suficiente răspunsuri.

Comisie interministerială de investigație privind contaminarea petrolului rusesc prin conducta Drujba

Ministrul rus al energiei, Alexander Novak, a înființat o comisie interministerială care va avea sarcina de a efectua o investigație privind contaminarea petrolului rusesc prin conducta Drujba, a declarat Ministerul rus al Energiei, potrivit Sputnik International.
“La cererea președintelui guvernului rus, Dmitri Medvedev, o comisie interministerială pentru verificarea faptelor de încălcare a calității petrolului transportat prin conducta Drujba a fost creată prin decret al ministrului Energiei, Alexander Novak”, a declarat ministrul.

Comisia va include șefii de organe guvernamentale federale și adjuncții acestora, inclusiv de la Ministerul Energiei; Ministerul Industriei și Comerțului; Serviciul Federal Antimonopol; Rostekhnadzor, autoritatea guvernamentală de supraveghere a mediului; Rosnedr, agenția federală pentru utilizarea resurselor, și Transneft.

Viceprim-ministrul rus Dmitri Kozak a declarat că cei responsabili pentru petrolul contaminat care a intrat în conducta Drujba vor fi aduşi în fața justiției, deoarece Transneft și mai multe rafinării petroliere rusești au suferit pierderi financiare grave din acest incident.

BVBStiri BVB

Erste Group Bank AG (EBS) (30/07/2021)

Rezultate teste stress 2021

ROMPETROL RAFINARE S.A. (RRC) (30/07/2021)

Raport Auditor conform art. 92 ind. 3 Legea 24/2017- Sem. I 2021

VRANCART SA (VNC) (30/07/2021)

Raport auditor - art. 92 ind. 3 Legea 24/2017 - Tranzactii raportate in S1 2021