Update articol:

Conducerea Portului Constanţa, contestată în instanţă de FP, a reuşit să obţină, anul trecut, un profit brut de 170 milioane de lei, în creştere cu 30% faţă de 2019

Compania Naţională de Administrare a Porturilor Maritime Constanţa a înregistrat, anul trecut, un profit brut de aproape 170 milioane de lei, faţă de 130 milioane de lei, în 2019, în creştere cu 30,3% comparativ cu cel din anul anterior.

Potrivit raportului FP, acţionarul minoritar al companiei, profitul net conform rezultatelor preliminare este de 146,4 milioane lei, în creștere cu 35,3% față de 2019: “Creșterea profitului a fost susținută de nivelul semnificativ mai redus al provizioanelor, însă subliniem faptul că nivelul final al provizioanelor va fi stabilit pe baza situațiilor financiare finale auditate.

Conform rezultatelor preliminare pentru anul 2020, vânzările au scăzut față de 2019 cu aproximativ 1,4%, la 345,2 milioane lei, în condiţiile în care traficul de mărfuri a scăzut cu 9,3% față de 2019, până la 60,4 milioane tone, în principal ca urmare a petrolului și produselor petroliere, care au înregistrat o scădere de 18,5% față de 2019, până la 11,7 milioane tone”.

Veniturile totale au fost de 402,47 milioane lei, în creştere cu 3,4% faţă de cele din 2019, conform datelor companiei. Veniturile din exploatare s-au majorat cu 4,5%, la 385,59 milioane lei, iar cele financiare s-au redus cu 17,2%, ajungând la 16,88 milioane lei.

Pe de altă parte, cheltuielile au totalizat 232,49 milioane lei (minus 10,2% faţă de 2019), cele din exploatare cifrându-se la 224,738 milioane lei (minus 10,8%), iar cele financiare la 7,752 milioane lei (plus 12%).

  • Conducerea Portului Constanţa, contestată de FP

Tribunalul Constanța a decis ieri, în primă instanţă, în favoarea acţionarului minoritar Fondul Proprietatea în procesul cu CN APMC. FP a acuzat că, în 2018, Ministerul Transporturilor, acționarul majoritar al Portului Constanța, nu a convocat Adunarea Generală a Acționarilor (AGA) a Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime SA (CN APMC) cu 30 de zile înainte de data ședinței și nu a transmis cu 30 de zile înainte, către acționarul minoritar, lista cu persoanele propuse spre numire în CA. Este vorba de dosarul 19/118/2019 aflat pe rolul Tribunalului Constanţa, având ca reclamant Fondul Proprietatea și ca pârât CNAPMC SA.

Decizia instanței nu este definitivă, se poate face apel în 30 de zile.

La finalul anului 2018, FP a transmis că Ministerul Transporturilor a propus revocarea şi numirea unor membri în Consiliul de Administraţie al Administraţiei Porturilor Maritime Constanţa (APM) fără a furniza acţionarului minoritar niciun fel de informaţii sau documente justificative.

Sursele apropiate situaţiei ne-au declarat că, deși contestatarii au câștigat în primă instanță, este important de spus că acest proces nu va avea efecte juridice: “La mijloc a fost vorba de formalități legale de protecție a acționarilor minoritari, acționari care, oricum, prin votul de 20% nu ar fi putut influența numirea sau nu a persoanelor propuse. Între timp, odată cu schimbarea ministrului,  Ministerul Transporturilor a corectat eroarea și, prin decizia nr. 5 din 10 Septembrie 2019, a aplicat procedura de vot cumulativ (unde a votat inclusiv Fondul Proprietatea) pentru numirea membrilor CA. În baza acestei proceduri a funcționat actualul CA și ea nu a fost contestată de nimeni (nici un acționar). În plus, instanța a respins ca nefondată acțiunea Fondului Proprietatea cu privire la incompatibilitatea unor membrii CA”.

Conflictul a pornit de la şedinţa AGA convocată la 16 noiembrie 2018 de APMC pentru data de 17 decembrie 2018, având pe ordinea de zi aprobarea rectificării bugetare pentru 2018 şi a bugetului de venituri şi cheltuieli pentru 2019. La 3 decembrie a apărut o completare la convocatorul iniţial, privind revocarea unor membri ai Consiliului de Administraţie (fără nominalizări), numirea unor noi membri CA (fără persoanele propuse), aprobarea contractului-cadru de mandat şi aprobarea remuneraţiei lunare a membrilor CA. La 17 decembrie 2018, Adunarea Generală a Acţionarilor APMC a votat toate punctele de pe ordinea de zi.

La acea vreme, Johan Meyer, CEO al Franklin Templeton Investments Limited și Manager de Portofoliu al Fondului Proprietatea, a declara: “Fondul Proprietatea dorește să-și exprime dezaprobare puternică față de lipsa de transparență a Ministerului Transporturilor, în calitate de acționar majoritar, care a propus revocarea și numirea unor membri în Consiliul de Administrație al APM, fără a furniza acționarului minoritar niciun fel de informații sau documente justificative. Ministerul Transporturilor nu a dezvăluit lista de candidați propusă și nu a oferit niciun fel de detalii privind experiența și calificările acestora pentru funcția respectiva și nici despre procesul de selecție care a condus la nominalizarea acestora, conform legislației în vigoare.

Fondul Proprietatea a susținut în mod constant selectarea și numirea unor membri neexecutivi independenți in consiliul de administrație, cu o experiență solidă, precum si reputatie de profesionalism și integritate, care să poată acționa în interesul societății, fără potentiale conflicte de interese. În acest sens, Fondul Proprietatea subliniază responsabilitatea acționarilor de a analiza cu atenție și de a evita numirea unor candidați care ar putea fi considerați în conflict de interese, având în vedere o serie de factori cum ar fi locul de munca actual sau anterior, afilierea sau alte aspecte semnificative ale activității lor profesionale sau alte circumstanțe personale.

Îndemnăm Ministerul Transporturilor să renunțe la intenția de a numi în mod netransparent noi membri în Consiliul de Administrație al APM, în contradicţie cu principiile de guvernanță corporativă. Vom urmări îndeaproape activitatea Consiliului și ne rezervăm dreptul de a proteja interesele companiei prin toate mijloacele legale pe care le avem la dispoziție”.

Autoritatea portuară CNAPMC se află în portofoliul Ministerului Transporturilor, care este acţionar majoritar cu 80% din pachetul de acţiuni. Celelalte 20% aparţin Fondului Proprietatea.

CN APM SA Constanţa este o societate comercială pe acţiuni, desemnată de Ministerul Transporturilor să desfăşoare activităţi de interes public naţional, în calitate de administraţie portuară. Compania îndeplineşte funcţia de autoritate portuară în porturile maritime româneşti Constanţa (cu zona Constanţa şi zona Midia), portul Mangalia şi portul turistic Tomis.

 

BVBStiri BVB

EVERGENT INVESTMENTS S.A. (EVER) (21/09/2021)

Evergent explica procesul riguros aplicat in deciziile de business

SIF MUNTENIA S.A. (SIF4) (21/09/2021)

Suspendare tranzactionare in 22.09.2021, ora 09:45 - Decizia ASF nr. 1104/08.09.2021

TERAPLAST SA (TRP) (21/09/2021)

Tranzactii management - art. 19 Reg. (UE) 596/2014

ELECTROAPARATAJ S.A. (ELJ) (21/09/2021)

Raport conf. art. 108 Legea 24/2017 (R)

BANCA TRANSILVANIA S.A. (TLV) (21/09/2021)

Informare Depozitarul Central - structura sintetica la 13.09.2021