America pe primul loc nu înseamnă America singură. Dimpotrivă, este un apel la o colaborare mai strânsă și la respect reciproc între partenerii comerciali, a declarat secretarul Trezoreriei SUA, Scott Bessent, în fața Institutului de Finanțe Internaționale, potrivit mesajului publicat pe site-ul oficial al Trezoreriei SUA. Conform acestuia, pentru a readuce echilibrul în finanțele globale va fi nevoie de un leadership clar din partea FMI și a Băncii Mondiale: “FMI și Banca Mondială au o valoare durabilă. Dar misiunea lor a deviat de la curs. Trebuie să adoptăm reforme-cheie pentru a ne asigura că instituțiile de la Bretton Woods sunt în serviciul părților interesate, nu invers”.
Departe de a se retrage, America First urmărește să extindă poziția de lider a Statelor Unite în cadrul instituțiilor internaționale precum FMI și Banca Mondială, mai spune Bessent, precizând că instituțiile de la Bretton Woods trebuie să renunțe la agendele lor extinse și neorientate, care le-au înăbușit capacitatea de a-și îndeplini mandatele principale.
Citește mai jos întreg discursul:
În ultimele luni ale celui de-al Doilea Război Mondial, liderii occidentali au convocat cele mai mari minți economice ale generației lor. Sarcina lor? Să construiască un nou sistem financiar. Într-o stațiune liniștită din munții New Hampshire, ei au pus bazele Pax Americana.
Arhitecții de la Bretton Woods au recunoscut că o economie globală necesită o coordonare globală. Pentru a încuraja această coordonare, ei au creat FMI și Banca Mondială.
Aceste instituții gemene s-au născut după o perioadă de volatilitate geopolitică și economică intensă. Scopul FMI și al Băncii Mondiale a fost de a alinia mai bine interesele naționale cu ordinea internațională, aducând astfel stabilitate într-o lume instabilă. Pe scurt, scopul lor era să restabilească și să mențină echilibrul.
Acesta rămâne scopul instituțiilor de la Bretton Woods. Cu toate acestea, peste tot în sistemul economic internațional de astăzi, observăm dezechilibre.
Vestea bună: nu trebuie să fie așa. Scopul meu în această dimineață este de a prezenta un plan de restabilire a echilibrului în sistemul financiar mondial și în instituțiile menite să îl susțină.
Mi-am petrecut cea mai mare parte a carierei privind din exterior cercurile de politică financiară. Acum mă aflu în interior și privesc afară. Și sunt nerăbdător să lucrez cu fiecare dintre dumneavoastră pentru a restabili ordinea în sistemul internațional. Totuși, pentru a realiza acest lucru, trebuie mai întâi să reconectăm FMI și Banca Mondială cu misiunile lor fondatoare.
FMI și Banca Mondială au o valoare durabilă. Dar misiunea lor a deviat de la curs. Trebuie să adoptăm reforme-cheie pentru a ne asigura că instituțiile de la Bretton Woods sunt în serviciul părților interesate, nu invers.
Pentru a readuce echilibrul în finanțele globale va fi nevoie de un leadership clar din partea FMI și a Băncii Mondiale. În această dimineață, voi explica modul în care acestea pot asigura această conducere pentru a construi economii mai sigure, mai puternice și mai prospere în întreaga lume. Doresc să îi invit pe omologii mei internaționali să ni se alăture în eforturile noastre pentru atingerea acestor obiective.
În această privință, doresc să fiu clar: America pe primul loc nu înseamnă America singură. Dimpotrivă, este un apel la o colaborare mai strânsă și la respect reciproc între partenerii comerciali.
Departe de a se retrage, America First urmărește să extindă poziția de lider a Statelor Unite în cadrul instituțiilor internaționale precum FMI și Banca Mondială. Prin adoptarea unui rol de conducere mai puternic, America First încearcă să restabilească echitatea sistemului economic internațional.
Dezechilibrele globale și comerțul
Nicăieri dezechilibrul pe care l-am menționat mai devreme nu este mai evident decât în lumea comerțului. Acesta este motivul pentru care Statele Unite iau măsuri acum pentru a reechilibra comerțul global.
Timp de decenii, administrațiile succesive s-au bazat pe presupuneri eronate că partenerii noștri comerciali vor pune în aplicare politici care vor conduce la o economie globală echilibrată. În schimb, ne confruntăm cu realitatea crudă a deficitelor mari și persistente ale Statelor Unite, ca urmare a unui sistem comercial inechitabil.
Alegerile politice intenționate ale altor țări au golit de conținut sectorul manufacturier al Americii și au subminat lanțurile noastre de aprovizionare esențiale, punând în pericol securitatea noastră națională și economică. Președintele Trump a luat măsuri ferme pentru a aborda aceste dezechilibre și impactul negativ pe care acestea îl au asupra americanilor.
Acest status quo al dezechilibrelor mari și persistente nu este sustenabil. Nu este sustenabil pentru Statele Unite și, în cele din urmă, nu este sustenabil pentru alte economii.
Știu că „sustenabilitate” este un termen popular pe aici. Dar nu mă refer la schimbările climatice sau la amprentele de carbon. Vorbesc despre sustenabilitate economică și financiară – genul de sustenabilitate care ridică standardele de viață și menține piețele pe linia de plutire. Instituțiile financiare internaționale trebuie să se concentreze în mod special asupra menținerii acestui tip de durabilitate, dacă doresc să își îndeplinească cu succes misiunile.
Ca răspuns la anunțurile tarifare ale președintelui Trump, peste 100 de țări ne-au contactat pentru a ne ajuta să reechilibrăm comerțul mondial. Aceste țări au răspuns deschis și pozitiv la acțiunile președintelui de a crea un sistem internațional mai echilibrat. Suntem angajați în discuții semnificative și așteptăm cu nerăbdare să discutăm cu alții.
China, în special, are nevoie de o reechilibrare. Datele recente arată că economia chineză se îndepărtează și mai mult de consum și se îndreaptă către producție. Sistemul economic al Chinei, cu o creștere determinată de exporturile de produse manufacturiere, va continua să creeze dezechilibre și mai grave cu partenerii săi comerciali dacă se permite menținerea status quo-ului.
Modelul economic actual al Chinei se bazează pe exporturi pentru a scăpa de problemele sale economice. Este un model nesustenabil care nu dăunează doar Chinei, ci întregii lumi.
China trebuie să se schimbe. Țara știe că trebuie să se schimbe. Toată lumea știe că trebuie să se schimbe. Iar noi vrem să o ajutăm să se schimbe – pentru că și noi avem nevoie de reechilibrare.
China poate începe prin a-și muta economia de la supracapacitatea de export la susținerea propriilor consumatori și a cererii interne. O astfel de schimbare ar contribui la reechilibrarea globală de care lumea are nevoie cu disperare.
Desigur, comerțul nu este singurul factor al dezechilibrelor economice globale mai ample. Dependența excesivă persistentă de Statele Unite în ceea ce privește cererea duce la o economie globală din ce în ce mai dezechilibrată.
Politicile anumitor țări încurajează economisirea excesivă, ceea ce frânează creșterea determinată de sectorul privat. Altele mențin salariile la un nivel scăzut în mod artificial, ceea ce frânează, de asemenea, creșterea. Aceste practici contribuie la dependența globală de cererea americană pentru a stimula creșterea. Ele conduc, de asemenea, la o economie globală mai slabă și mai vulnerabilă decât ar trebui să fie.
În Europa, fostul președinte al BCE, Mario Draghi, a identificat mai multe surse de stagnare și a formulat mai multe recomandări pentru a readuce economia pe calea cea bună. Țările europene ar face bine să ia în considerare recomandările sale.
Europa a luat deja unele măsuri inițiale care trebuiau luate de mult timp și pe care le aplaud. Aceste măsuri creează o nouă sursă de cerere globală și implică, de asemenea, intensificarea eforturilor Europei pe frontul securității. Cred că relațiile economice globale ar trebui să ajungă să reflecte parteneriatele de securitate.
Este mai probabil ca partenerii de securitate să aibă economii compatibile, structurate, pentru un comerț reciproc avantajos. Dacă Statele Unite continuă să ofere garanții de securitate și piețe deschise, atunci aliații noștri trebuie să se implice mai puternic în apărarea comună. Acțiunile inițiale ale Europei privind creșterea cheltuielilor fiscale și de apărare sunt dovada că politicile administrației Trump funcționează.
Poziția de lider a SUA la FMI și Banca Mondială
Administrația Trump și Trezoreria SUA sunt hotărâte să mențină și să extindă poziția de lider economic a SUA în lume. Acest lucru este valabil în special în cadrul instituțiilor financiare internaționale.
FMI și Banca Mondială îndeplinesc roluri critice în sistemul internațional. Iar administrația Trump este dornică să colaboreze cu acestea – atât timp cât își pot respecta misiunile.
Dar, în situația actuală, acestea nu reușesc.
Instituțiile de la Bretton Woods trebuie să renunțe la agendele lor extinse și neorientate, care le-au înăbușit capacitatea de a-și îndeplini mandatele principale.
În continuare, administrația Trump va valorifica poziția de lider și influența SUA în cadrul acestor instituții și le va împinge să își îndeplinească mandatele importante. Statele Unite vor solicita, de asemenea, ca conducerea și personalul acestor instituții să fie responsabile pentru demonstrarea unor progrese reale. Invit pe toți să ni se alăture în eforturile de a reorienta aceste instituții către misiunile lor de bază. Este în interesul nostru colectiv să facem acest lucru.
FMI
În primul rând, trebuie să facem ca FMI să redevină FMI.
Misiunea FMI este de a promova cooperarea monetară internațională, de a facilita creșterea echilibrată a comerțului internațional, de a încuraja creșterea economică și de a descuraja politicile dăunătoare precum deprecierea competitivă a cursului de schimb. Acestea sunt funcții extrem de importante pentru sprijinirea economiilor americană și mondială.
În schimb, FMI a suferit de o schimbare de misiune. FMI a fost odată neclintit în misiunea sa de a promova cooperarea monetară globală și stabilitatea financiară. În prezent, acesta dedică timp și resurse disproporționate activităților privind schimbările climatice, egalitatea de gen și problemele sociale.
Aceste probleme nu fac parte din misiunea FMI. Iar accentul pus de FMI pe aceste domenii exclude activitatea sa privind aspectele macroeconomice esențiale.
FMI trebuie să spună adevărul cu brutalitate, și nu doar anumitor membri. În schimb, FMI de astăzi încearcă să rămână vesel, fiind într-o situație disperată. Raportul său privind sectorul extern pentru 2024 a fost intitulat „Dezechilibre în scădere”. Această perspectivă excesiv de optimistă este simptomatică pentru o instituție mai dedicată păstrării status quo-ului decât punerii întrebărilor dificile.
Aici, în Statele Unite, știm că trebuie să ne facem ordine în domeniul fiscal. Ultima administrație a înregistrat cel mai mare deficit pe timp de pace din istoria națiunii noastre. Administrația actuală este hotărâtă să rezolve această problemă. Suntem deschiși la critici. Dar nu vom tolera ca FMI să nu critice țările care au cea mai mare nevoie de el – în principal, țările excedentare.
În conformitate cu mandatul său de bază, FMI trebuie să facă apel la țări precum China, care au urmărit politici distorsionante la nivel mondial și practici monetare opace timp de mai multe decenii.
De asemenea, mă aștept ca FMI să semnaleze practicile de creditare nesustenabile ale anumitor țări creditoare. FMI ar trebui să încurajeze în mod mai proactiv creditorii bilaterali oficiali să se așeze devreme la masa discuțiilor și să colaboreze cu țările debitoare pentru a reduce la minimum perioadele de criză a datoriilor.
FMI trebuie să își reorienteze împrumuturile către soluționarea problemelor legate de balanța de plăți. Iar împrumuturile sale ar trebui să fie temporare.
Atunci când sunt acordate în mod responsabil, împrumuturile FMI se află în centrul contribuției sale la economia mondială: atunci când piețele eșuează, FMI intervine și pune la dispoziție resurse. În schimb, țările pun în aplicare reforme economice pentru a-și rezolva problemele legate de balanța de plăți și pentru a sprijini creșterea economică. Reformele întreprinse în cadrul acestor programe sunt unele dintre cele mai importante contribuții ale FMI la o economie globală puternică, durabilă și echilibrată.
Argentina este un exemplu potrivit. Am fost în Argentina la începutul acestei luni pentru a demonstra sprijinul Statelor Unite pentru eforturile FMI de a ajuta țara să se redreseze financiar. Argentina merită sprijinul FMI, deoarece țara face progrese reale în direcția îndeplinirii criteriilor financiare de referință.
Dar nu toate țările sunt atât de merituoase. FMI trebuie să tragă la răspundere țările pentru implementarea reformelor economice. Și, uneori, FMI trebuie să spună nu. Organizația nu are obligația de a acorda împrumuturi țărilor care nu reușesc să pună în aplicare reformele. Stabilitatea și creșterea economică ar trebui să fie indicatorii succesului FMI – nu sumele pe care instituția le împrumută.
Banca Mondială
La fel ca FMI, Banca Mondială trebuie să fie din nou adaptată scopurilor sale.
Grupul Băncii Mondiale ajută țările în curs de dezvoltare să își dezvolte economiile, să reducă sărăcia, să crească investițiile private, să sprijine crearea de locuri de muncă în sectorul privat și să reducă dependența de ajutorul extern. Acesta oferă finanțare pe termen lung transparentă și accesibilă pentru ca țările să investească în propriile lor priorități de dezvoltare.
Banca, împreună cu Fondul, oferă asistență tehnică extinsă pentru promovarea sustenabilității datoriei în rândul țărilor cu venituri mici, ceea ce le permite acestor țări să facă față condițiilor de creditare coercitive și opace ale creditorilor. Aceste funcții de bază ale Băncii Mondiale completează eforturile administrației Trump de a promova economii mai sigure, mai puternice și mai prospere în Statele Unite și în lume.
Dar Banca, ca și FMI, s-a îndepărtat în anumite privințe de misiunea sa inițială.
Banca nu ar trebui să se mai aștepte la cecuri în alb pentru un marketing insipid, centrat pe cuvinte la modă, însoțit de angajamente de reformă fără prea mare suflet. Pe măsură ce se întoarce la misiunea sa de bază, Banca trebuie să își utilizeze resursele cât mai eficient și eficace posibil. Și trebuie să facă acest lucru în moduri care să demonstreze o valoare tangibilă pentru toate țările membre.
Banca își poate utiliza resursele mai eficient acum, concentrându-se pe creșterea accesului la energie. Liderii de afaceri din întreaga lume identifică alimentarea nesigură cu energie electrică drept unul dintre principalele obstacole în calea investițiilor. Inițiativa comună „Misiunea 300” a Băncii Mondiale și a Băncii Africane de Dezvoltare de a extinde accesul la energie la încă 300 de milioane de persoane în Africa este un efort binevenit. Cu toate acestea, Banca Mondială trebuie să răspundă priorităților și nevoilor energetice ale țărilor și să se concentreze asupra tehnologiilor fiabile care pot susține creșterea economică, mai degrabă decât să încerce să atingă obiective financiare distorsionate privind clima.
Salutăm anunțul recent conform căruia Banca Mondială va încerca să elimine interdicțiile privind sprijinul pentru energia nucleară, care ar putea revoluționa aprovizionarea cu energie a multor piețe emergente. Încurajăm Banca să meargă mai departe și să ofere țărilor acces la toate tehnologiile care pot furniza energie de bază la prețuri accesibile.
Banca Mondială trebuie să fie neutră din punct de vedere tehnologic și să acorde prioritate accesibilității în investițiile în energie. În cele mai multe cazuri, acest lucru înseamnă investiții în producția de energie pe bază de gaz și alți combustibili fosili. În alte cazuri, acest lucru poate însemna investiții în energia regenerabilă cuplată cu sisteme care să ajute la gestionarea intermitenței energiei eoliene și solare.
Istoria omenirii ne învață o lecție simplă: abundența energetică generează abundență economică. Acesta este motivul pentru care Banca ar trebui să încurajeze o abordare globală a dezvoltării energetice. O astfel de abordare va face finanțarea Băncii Mondiale mai eficientă. Și va reconecta Banca la misiunea sa principală de creștere economică și reducere a sărăciei.
Pe lângă creșterea accesului la energie, Banca Mondială își poate utiliza mai eficient resursele începând să aplice politica sa de graduare. Acest lucru ar permite Băncii să se concentreze pe creditarea țărilor mai sărace și mai puțin solvabile. Aici este locul în care sprijinul Băncii Mondiale face cea mai mare diferență pentru sărăcie și creștere.
În schimb, Banca Mondială continuă să acorde împrumuturi în fiecare an țărilor care au îndeplinit criteriile pentru a renunța la împrumuturile Băncii Mondiale. Nu există nicio justificare pentru aceste împrumuturi continue. Aceasta sustrage resurse de la priorități mai importante și împiedică dezvoltarea piețelor private. De asemenea, descurajează eforturile țărilor de a se îndepărta de dependența de Banca Mondială și de a se îndrepta către o creștere economică bazată pe sectorul privat și bogată în locuri de muncă.
În viitor, Banca trebuie să stabilească termene ferme de absolvire pentru țările care au îndeplinit de mult criteriile de absolvire. Tratarea Chinei – a doua cea mai mare economie din lume – ca „țară în curs de dezvoltare” este absurdă.
Deși a fost în detrimentul multor piețe occidentale, ascensiunea Chinei a fost rapidă și impresionantă. Dar dacă China dorește să joace un rol în economia globală proporțional cu importanța sa reală, atunci țara trebuie să se maturizeze.
Banca Mondială ar trebui, de asemenea, să pună în aplicare politici transparente de achiziții bazate pe cea mai bună valoare. Aceasta trebuie să ajute țările să se îndepărteze de abordările privind achizițiile publice care acordă prioritate doar ofertelor cu cele mai mici costuri.
Astfel de politici de achiziții recompensează politicile industriale distorsionate și subvenționate care subminează dezvoltarea. De asemenea, acestea sufocă sectorul privat, stimulează corupția și coluziunea și duc la costuri mai mari pe termen lung. Politicile de achiziții publice bazate pe cea mai bună valoare sunt mai bune atât din perspectiva eficienței, cât și a dezvoltării, iar implementarea lor robustă va aduce beneficii Băncii și acționarilor săi.
În legătură cu acest subiect, doresc să transmit un mesaj puternic cu privire la politicile de achiziții în ceea ce privește Ucraina: Nimeni dintre cei care au finanțat sau furnizat mașinării de război rusești nu va fi eligibil pentru fondurile destinate reconstrucției Ucrainei.
Concluzie
În concluzie, îi invit pe aliații noștri să colaboreze cu noi pe măsură ce reechilibrăm sistemul financiar internațional și reorientăm FMI și Banca Mondială către statutele lor fondatoare. America pe primul loc înseamnă că ne dublăm angajamentul față de sistemul economic internațional, inclusiv la FMI și Banca Mondială.