Sebastian Burduja anunta depunerea proiectului legislativ de reducere a impozitului pentru investitorii de pe piata de capital.
Burduja a spus: “Este un proiect la care am visat demult. Vizăm, în primul rând, reţinerea la sursă a impozitului, pentru a nu mai pune investitorul pe drumuri la ANAF, pe de o parte, şi pentru a nu mai avea o interacţiune a ANAF-ului cu 10 – 12.000 de investitori individuali şi cu 41 de societăţi de brokeraj şi administrare de fonduri.
În acest fel, vizăm reducerea poverii fiscale pe investitori. Asta înseamnă că nu vom mai declara sau compensa pierderile aferente tranzacţiilor bursiere pierzătoare şi vom impozita tranzacţiile câştigătoare cu 1% pentru titlurile deţinute mai mult de un an şi cu 3% pentru titlurile de valoare deţinute mai puţin de un an. Prin aceasta, nu doar că reducem fiscalitatea, dar, în acelaşi timp, stimulăm şi investiţiile pe termen mediu şi lung. (…) Este un demers de care România are nevoie”.
“Estimăm că impactul la bugetul de stat va fi pozitiv pe termen mediu si lung. Peste 150 de milioane de euro anual”, a mai spus Burduja.
Adrian Tănase, directorul general al Bursei de Valori Bucuresti, spune: “Este un proiect susţinut de BVB, ASF, AAF, ARB, Asociaţia Brokerilor. Vrem să încurajăm populaţia să participe la piaţa de capital. Avem între 15.000 şi 20000 de investitori activi în România, care fac minim o tranzacţie la 6 luni”.
Burduja a mai declarat: “Cel mai probabil abia anul viitor vom reuşi să adoptăm proiectul”.
Întrebat dacă proiectul nu îi va descuraja pe cei care fac multe tranzacții și va afecta lichiditatea BVB, Sebastian Burduja a spus: “Pe modelele pe care le-am vazut, nu exista un asemenea efect. Scopul e sa atragem cat mai multi noi investitori la bursa. Proiectul va fi depus astazi si isi urmeaza cursul. Suntem deschisi sa primim feedback, daca vor fi necesare amendamente.”
Vezi aici proiectul de LEGE privind modificarea și completarea legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal (1)
Initiatorii proiectului sunt deputatii PNL Sebastian Burduja, George Tuţă, Gabriela Horga şi Claudiu Mureşan -senator USR. Semnatari sunt 50 de parlamentari PNL, USR, UDMR, PSD.
Semnatarii proiectului de lege explică, în expunerea de motive, că această abordare a funcționat în țări cu burse mult mai dezvoltate. În Europa, Belgia și Elveția nu taxează câștigurile nete de capital; există alte tipuri de taxe pe valoarea tranzacțiilor sau pe total portofoliu pentru valori ale activelor peste un anumit nivel. La nivel global, în jurisdicții precum Singapore sau Hong Kong, piața de capital a cunoscut o dezvoltare spectaculoasă, în directă legătură cu absența impozitelor pe câștigurile de capital.
În plus, stimularea cererii prin reducerea poverii fiscale și a birocrației pentru investitorii pe piața de capital vine în complementaritatea măsurilor de stimulare a ofertei pe bursă, asumate de România prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR): finalizarea listării unui pachet de până 15 % din acțiunile Hidroelectrica, până în al doilea trimestru din 2023, în cadrul măsurii de îmbunătățire a guvernanței corporative a întreprinderilor de stat din sectorul energetic, respectiv o schemă de minimis pentru susținerea listării IMM-urilor românești.
„Nu există economie dezvoltată fără o piață de capital puternică. Bursa românească a făcut progrese majore în ultimii ani, iar acesta este meritul pieței. Ca economist, dar și ca om politic, mi-am luat angajamentul, alături de colegii mei, să susținem acest efort prin stimularea participării investitorilor pe piața bursieră românească, pentru a putea răspunde cu o cerere adecvată unei oferte tot mai mari și mai diverse din partea companiilor listate sau care urmează să fie listate.
Astfel, prin eforturile conjugate derulate la nivel legislativ și executiv, companiile performante din România se vor putea finanța mai ușor prin bursă, cu toate beneficiile aferente, iar măsurile propuse de noi vor stimula creșterea bazei de investitori activi pe piața de capital. În termen de 3-5 ani, baza de impozitare va crește exponențial, iar impactul financiar la bugetul de stat va fi în mod categoric pozitiv, atât din perspectiva dezvoltării companiilor românești pe termen lung, ceea ce înseamnă locuri de muncă, cât și a randamentelor mai mari la banii economisiți – în fapt, investiți – de români.
Le mulțumesc actorilor pieței de capital pentru eforturile depuse în acest proiect comun, pentru inițiativă și perseverență. Voi susține întotdeauna proiectele care sprijină economia, mediul antreprenorial autohton și educația financiară a românilor. Este o lege a pieței de capital și pentru dezvoltarea economiei. Este o lege care ne va duce spre o etapă capitalistă autentică, cu o bursă puternică și dezvoltată, într-o societate în care românii să vorbească despre investițiile lor la bursă la cafea cu prietenii și la cină cu familia, așa cum se întâmplă în SUA și în alte economii avansate”, a declarat Sebastian Burduja, deputat al Partidului Național Liberal, unul dintre inițiatorii principali ai proiectului de lege.
„Este un proiect de lege care încurajează investiția pe piața de capital, mai ales prin faptul ca ne aliniem și noi cu celelalte piețe europene care încurajează și care deja oferă un tip de impozit foarte scăzut pentru investiție și cel mai important lucru este că în România trebuie încurajate investitorul și investiția, mai ales pe piața de capital și BVB care oferă, în primul rând, transparenta. Faptul ca societățile românești se listeaza, se deschid, oferă transparență , accesul investitorului la informații și cu atat mai mult este un pas înainte pt companiile de stat care se listeaza și își implementează cu adevărat principiile de guvernanță corporativă pe care BVB le implementează și asupra cărora veghează”, a declarat Gabriela Horga, deputat PNL și inițiator al proiectului
„Suntem convinși că prin această inițiativă, care oferă un impozit redus și reținerea la sursă, vom avea o industrie a fondurilor și o piață de capital mai dezvoltată, cu mai mulți investitori atrași de regimul fiscal extrem prietenos care nu va face decât să pună banii în economie. Estimăm că impactul în industria de fonduri de investiții va fi unul semnificativ, acest proiect de lege având rolul de a stimula investițiile în piața de capital”, a declarat Horia Gusta, președintele Asociației Administratorilor de Fonduri.
„Această lege aduce avantaje tuturor și, în final, economiei din România, scopul final fiind să finanțăm companiile românești. Piața de capital poate juca un rol foarte important în economia românească în sensul capitalizării companiilor românești, iar pentru asta avem nevoie de o comunitate domestică de investitori puternici. Suntem perfect aliniați aceluiași interes – să avem o economie foarte puternică și care să se regăsească într-o piață de capital dezvoltată”, a mai declarat Adrian Tănase, directorul general al Bursei de Valori București.
Expunerea de motive conține studii de piață complexe desfășurate de Bursa de Valori București, Asociația Brokerilor și Asociația Administratorilor de Fonduri, cât și o serie de exemple și argumente pentru necesitatea acestei legi. Unul dintre cele mai importante aspecte prezentate este legat de impactul financiar anual pozitiv asupra bugetului de stat, estimat la minim 32 de milioane de euro pe termen scurt și mediu, respectiv de peste 150 milioane de euro pe termen lung.
Expunerea de motive și textul legii sunt disponibile la acest link:
Din proiectul de lege:
*Schimbările preconizate
Prezenta lege vizează crearea unui mediu fiscal care să încurajeze atragerea și implicarea investitorilor individuali pe piața bursieră românească. Scopul proiectului de lege vizează simplificarea regimului fiscal pentru investitori, ceea ce va duce la creșterea numărului de persoane fizice care investesc pe piața de capital din România, atât în mod direct cât și prin fondurile de investiții. Totodată, avem în vedere și creșterea eficienței și a gradului de colectare la bugetul statului a taxelor din câștigurile de capital.
Proiectul de lege propune implementarea unui sistem de impozitare la sursă pentru investitorii individuali, prin aplicarea unui impozit de 1% pe câștigul din transferul titlurilor de valoare deținute mai mult de 1 an și 3% pe câștigul din transferul titlurilor de valoare deținute mai puțin de un an, fără ca pierderile să mai fie compensate sau declarate. Se încurajează astfel deținerile pe termen mediu și lung, ceea ce asigură companiilor listate investiții mai predictibile și mai durabile. Suplimentar, implementarea acestui sistem de impozitare implică și anularea creditelor fiscale acumulate pe baza pierderilor înregistrate în anii precedenți.
Regăsim alte jurisdicții în care taxa explicită pe câștigurile nete de capital lipsește în totalitate, fiind aplicabile alte forme de impozitare, cu scopul evident de încurajare a participării micilor investitori individuali. Astfel, în Europa, Belgia și Elveția nu taxează câștigurile nete de capital; există alte tipuri de taxe pe valoarea tranzacțiilor sau pe total portofoliu pentru valori ale activelor peste un anumit nivel. La nivel global, se remarcă jurisdicții precum Singapore și Hong Kong, unde piața de capital a cunoscut o dezvoltare spectaculoasă, în directă legătură cu absența impozitelor pe câștigurile de capital.
În plus, stimularea cererii prin reducerea poverii fiscale și a birocrației pentru investitorii pe piața de capital vine în complementaritatea măsurilor de stimulare a ofertei pe bursă, asumate de România prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Conform documentului oficial publicat de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, componenta 9 (suport pentru sectorul privat, cercetare, dezvoltare și inovare) include o schema de minimis pentru ajutarea firmelor din România în procesul de listare la bursa. Obiectivul este de a ajuta întreprinderile să își sporească accesul la finanțare prin intermediul unor instrumente specifice, și anume emiterea de noi acțiuni. Schema prevăzută în PNRR va consta în finanțarea societăților cu sediul social în România, care doresc să emită acțiuni, precalificate pentru cotare, în conformitate cu condițiile Bursei de Valori București, pe baza principiului „primul venit, primul servit”. Ținând cont de structura actuală a agenților economici activi în România, precum şi de cele mai dinamice segmente ale economiei, se preconizează că întreprinderile din categoria IMM-urilor, precum şi cele active în sectoare cu un nivel ridicat de creştere şi cu nevoi substanțiale de finanțare, precum sectorul IT și al energiei, vor fi principalele beneficiare ale acestei investiții.
Tot în PNRR este prevăzută finalizarea listării unui pachet de până 15 % din acțiunile Hidroelectrica, până în al doilea trimestru din 2023, în cadrul măsurii de îmbunătățire a guvernanței corporative a întreprinderilor de stat din sectorul energetic. Listarea unor pachete minoritare poate fi întreprinsă și în cazul altor companii de stat. În această perspectivă, este vitală stimularea participării investitorilor pe piața bursieră românească, pentru a putea răspunde cu o cerere adecvată unei oferte tot mai mari și mai diverse din partea companiilor listate sau care urmează să fie listate.
Astfel, prin eforturile conjugate derulate la nivel legislativ și executiv, companiile performante din România vor accesa finanțarea prin bursă, cu toate beneficiile aferente, iar măsurile fiscale vor stimula creșterea bazei de investitori activi pe piața de capital. În termen de 3-5 ani, baza de impozitare va crește exponențial, iar impactul financiar la bugetul de stat va fi în mod categoric pozitiv, atât din perspectiva dezvoltării acestor companii pe termen lung, ceea ce înseamnă locuri de muncă, cât și a încasărilor mai mari de taxe și impozite.