Update articol:

Sorin Mierlea, InfoCons: Îngrădirea dreptului cetățenilor de a se adresa direct instanțelor de judecată în procesele cu băncile – neconstituțională; Excluderea asociaţiilor de consumatori din structura de coordonare a Centrului SAL contravine principiilor europene și normelor de bună practică

Guvernul pregăteşte o Ordonanţă de Urgenţă prin care să transfere protecția consumatorilor de produse și servicii financiar-bancare de la ANPC către Banca Națională a României. În acelaşi document, autorităţile vor să facă schimbări, în ceea ce priveşte viitorul Centru SAL, actualmente CSALB, asociaţiile de consumatori fiind excluse din conducerea Colegiului de Coordonare. Reamintim că CSALB a pierdut definitiv la Înalta Curte procesul cu statul român pentru înscrierea CSALB pe lista entităților SAL din România.

Domnul Sorin Mierlea, Președintele InfoCons, ne-a explicat, în exclusivitate, punctul domniei sale de vedere cu privire la modificările pe care vrea să le facă Guvernul în această speţă. 

 

Reporter: Considerați că este oportun transferul protecției consumatorilor de produse și servicii financiar-bancare de la ANPC către Banca Națională a României ?

Sorin Mierlea: Nu. Singurul domeniu în care consumatorii au avut un partener real, concret și direct a fost cel financiar-bancar, întrucât încrederea cetățenilor într-un domeniu sensibil și complex, unde nivelul de educație financiară rămâne scăzut, s-a construit în timp prin implicarea Autoritățîi Naționale pentru Protecția Consumatorilor – A.N.P.C. și a asociațiilor de consumatori. Acestea au reprezentat, în mod real, singurul sprijin constant al cetățenilor în ultimii 35 de ani.

Reporter: În proiectul de Ordonanță se spune că litigiile din domeniul bancar sunt soluționate exclusiv prin proceduri SAL de Centrul SAL. Clienții nu mai pot merge în instanță în procesele cu băncile? Care este opinia dvs cu privire la acest subiect ?

Sorin Mierlea:  În primul rând, un Centru SAL, pentru a putea fi recunoscut, trebuie notificat, acceptat și publicat de către Uniunea Europeană. Îngrădirea dreptului cetățenilor de a se adresa direct instanțelor de judecată este neconstituțională, așa cum s-a demonstrat și în cazul încercării anterioare de impunere a medierii obligatorii. Accesul direct la instanțele de judecată este un drept fundamental, inalienabil, garantat de Constituție și de tratatele internăționale privind drepturile omului.

Reporter: ANPC şi asociaţiile de consumatori sunt excluse din Colegiul de Coordonare al Centrului SAL, în noul proiect de OG. Ați discutat cu autoritățile? Care este rațiunea acestei excluderi? Cum comentați că, în loc de consumatori, apare un “membru desemnat de către Prim-ministrul României în Colegiul de Coordonare al Centrului SAL”?

Sorin Mierlea:  În primul rând, soluționarea alternativă a litigiilor (SAL), prin definiție și prin bune practici internăționale, este destinată protecției consumatorilor. Mișcările de protecție a consumatorilor – fie că vorbim despre departamente, institute, agenţii, autorități publice sau structuri asociative și federative – sunt cele care dețin competența, prioritatea și credibilitatea necesare pentru a se implica în acest proces.

Excluderea acestor entități din structura de coordonare contravine principiilor europene și normelor de bună practică, depășind cadrul firesc al unui sistem transparent și echilibrat.

Reporter: La finalul anului trecut, CSALB, entitate constituită în baza Ordonanţei Guvernului nr. 38/2015 privind privind soluţionarea alternativă a litigiilor dintre consumatori şi comercianţi, a pierdut DEFINTIV la Înalta Curte procesul cu statul român pentru înscrierea CSALB pe lista entităților SAL din România. Acum, prin această Ordonanță, Guvernul vrea să introducă automat acest Centru SAL în lista entităților ȘAL din România. Cum comentați acest demers?

Sorin Mierlea: Trebuie să înțelegem că încercarea de a eluda o decizie definitivă a instanțelor de judecată creează premisele unui stat lipsit de asumare, de transparență și de încredere.

Mecanismele prin care centrele SAL sunt notificate către Bruxelles, avizate, acceptate și aprobate se bazează pe spiritul directivelor europene, pe bunele practici la nivelul Uniunii Europene și pe Carta Drepturilor Omului, principii care nu pot fi ignorate sau înlăturate prin niciun mecanism administrativ.

Organizațiile de protecție a consumatorilor au, prin statut și prin actele de constituire validate de instanțe, obligația și vocația unică de a acționa în domeniul protecției consumatorilor.

Reporter: Cum comentați faptul că Alexandru Păunescu, membru în Colegiul de Coordonare al CSALB, numit în septembrie 2015, se află în continuare la conducerea CSALB, în condițiile în care, potrivit legii, mandatul domniei sale a expirat în septembrie 2025?

Sorin Mierlea: Atât timp cât există o hotărâre judecătorească definitivă și acest Centru nu este notificat și recunoscut la nivel european ca entitate SAL, iar mișcarea de protecție a consumatorilor, prin asociații și federații, nu a validat activitatea sa, aspectele privind organizarea internă, inclusiv mandatarea sau alegerea conducerii, țîn de politica internă a centrului respectiv.

Totuși, absența reprezentanților asociațiilor de consumatori și ai Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor – ANPC ridică serioase semne de întrebare privind legitimitatea și conformitatea cu cerințele minime de legalitate.

Politică internă a unui organism nu este determinată de opinii individuale, ci de normele și actele de constituire care îi definesc funcționarea.

Daniel Zamfir: PSD nu va fi niciodată de acord cu ceea ce pregăteşte Guvernul acum – transferul atribuțiilor ANPC în materie de servicii financiare către BNR 

 

BVB | Știri BVB

CRIS-TIM FAMILY HOLDING (CFH) (16/10/2025)

Oferta publica initiala de vanzare de actiuni emise de societatea Cris-Tim Family Holding - 17 - 29.10.2025