Un angajat Alstom este mai prost plătit decât un angajat Metrorex. (Gabriel Stanciu)
Metrorex ne datorează bani pe un an de zile, circa 150 milioane de lei, şi suntem în discuţii cu ei pentru a găsi soluţiile cele mai bune pentru continuarea colaborării, a declarat, miercuri după amiaza, directorul general Alstom Transport România, Gabriel Stanciu, într-o întâlnire cu jurnaliştii, adăugând: “Vrem să găsim o soluţie amiabilă, dar avem o limită. Contractul de mentenanţă expiră la 31 decembrie şi plata datoriilor sau acordarea unor garanţii de plată sunt condiţii pentru prelungirea contractului”.
Metrorex nu are bani, pentru că, pe de o parte, este executată silit de asocierea Astaldi-FCC, iar pe de altă parte spune că nu a primit subvenţiile de la Ministerul Transportuilor, ne-a mai declarat Gabriel Stanciu, adăugând că, în aceste condiţii, riscul ca metroul să nu mai circule după Revelion este unul major: “Avem o responsabilitate socială. Prima noastră preocupare este ca serviciul public să nu fie afectat, motiv pentru care ne-am manifestat toată disponibilitatea pentru a găsi împreună cu Metrorex orice soluţie care să permită continuarea fără perturbări a traficului de metrou din Bucureşti. În acest sens, suntem în discuţii cu Metrorex pentru a identifica soluţii”.
Potrivit acestuia, conducerea Metrorex nu a propus niciun nou grafic de eşalonare a acestor datorii.
“Încă nu au propus niciun grafic de eşalonare. Din câte înţeleg, în curs se află o procedură de mărire de capital la Metrorex. E la aprobat undeva pe traseu, nu aş şti să vă spun unde şi nici nu e treaba noastră ca prestator, însă sper din toată inima ca procedura să izbutească, pentru că nu este vorba doar despre plata datoriilor restante la noi, ci înţeleg că mai sunt şi alte contracte implicate”, a adăugat el.
Se pare că ar fi vorba de un ajutor de stat, discutat la nivel european, pe care Metrorex îl solicită prin această majorare de capital.
Gabriel Stanciu a precizat că Alstom Transport România a venit cu o propunere de prelungire cu trei luni a contractului de mentenanţă, până la 31 martie 2020, însă nu a fost acceptată: “Am făcut iniţial o propunere prin care am evocat posibilitatea prelungirii cu trei luni a contractului actual care, după părerea mea, era perfect legală, timp în care să fi rezolvat toate problemele aflate în curs: pe de o parte plata restanţelor, pe de altă parte o procedură de negociere pentru un an de contract în absenţa publicării licitaţiei pentru 15 ani, pe care înţeleg că o au în vedere, însă chestiunea respectivă nu a funcţionat. A fost refuzată propunerea, astfel încât ne-am văzut puşi în situaţia de a face ceva până la 31 decembrie. Pentru noi restanţele sunt un punct blocant major. Nu putem să lucrăm la infinit fără a fi plătiţi şi am spus lucrul ăsta de foarte multă vreme. Ne vom opri”, a arătat acesta.
Şeful companiei a dat asigurări că oprirea asigurării mentenanţei nu va avea efect imediat, întrucât sunt rezerve de trenuri pe care le vor lăsa pregătite.
Întrebat dacă trenurile de metrou ar putea circula fără mentenanţă, Stanciu a răspuns: “Nu o să-şi asume nimeni niciodată riscul ăsta, este absolut imposibil să meargă fără revizie. Este imposibil. Nici nu ajungi în penal, este pur şi simplu o chestiune fără sens, tehnic vorbind. Sunt implicaţi pasageri, este siguranţa circulaţiei, aşa ceva nu vor face niciodată”.
Directorul general al Alstom Transport România a respins posibilitatea ca Metrorex să poată internaliza aceste servicii de mentenanţă: “Personalul este angajat la noi. Sigur că ar putea fi făcute eventual propuneri de angajare, însă nu are nimeni garanţia că ele vor fi acceptate de toţi angajaţii şi, chiar dacă ar fi aşa, activitatea de mentenanţă presupune existenţa unor dotări tehnice, a pieselor de schimb. Este o activitate 24 de ore din 24, 7 zile din 7. Circa 350 de oameni avem la ora actuală implicaţi în această activitate”.
Gabriel Stanciu a respins ideea de a duce Metrorex la insolvenţă.
“Nu avem în vedere astfel de atacuri în justiţie pentru a duce Metrorexul în insolvenţă. Eu cred, totuşi, într-o atitudine civilizată de onorare a unor obligaţii de plată. Insolvenţa este ultimul caz şi nu e pentru noi. Nu facem aşa ceva. Toată lumea stă aici, nu pleacă nicăieri până nu rezolvăm problema. Şi, dacă vom vedea că nu o putem rezolva, atunci vom da de ştire”, a spus şeful Alstom Transport România.
Acum câteva zile, Ion Rădoi, preşedintele Unitatea – Sindicatul Liber Metrou (USLM), spunea că preţul anual plătit de Metrorex pentru mentenanţa trenurilor de metrou, de 42 de milioane de euro, depăşeşte de patru ori preţul real al acestor servicii.
Gabriel Stanciu a infirmat categoric aceste cifre.
Mai mult, şeful Alstom România a spus că un angajat Alstom este mai prost plătit decât un angajat Metrorex, în condiţiile în care Metrorex a majorat salariile anul trecut cu 20%, iar în acest an cu 18%.