Update articol:

STREET-VIEW: Banii mei și banii noștri (opinie Tudor Artenie)

Ca de obicei când e nevoie de mai multe chestii de cumpărat, am fost la hypermarket. Am plătit mai mult cu aproximativ 40% pentru un coș cu produsele obișnuite decât anul trecut. Cu vreo 60% mai mult ca acum un an-doi. Dublu, față de acum vreo patru ani.

Toată lumea știe că prețurile tot urcă, iar veniturile stau pe loc sau cresc mai puțin. Nu e nevoie să fii economist sau finanțist ca să înțelegi efectele crizelor, fie acestea suprapuse sau succesive. Dar, fără să plonjez în adâncuri doctrinare, mă uit la coșul cu mâncare și mă întreb destul de nedumerit dacă nu cumva o dată cu scumpirea benzinei, de exemplu, ne-am ieftinit și noi, cetățenii?

Dacă vi se pare confuză întrebarea, o reformulez: cât mai valorăm noi? Pare limpede că și valoarea noastră scade o dată cu scăderea puterii de cumpărare. Mâncarea, facturile la energie și întreținere au devenit pietre de moară în viața unei familii de „oameni obișnuiți”, cum îi place președintelui Iohannis să îi numească pe …oamenii obișnuiți.

Statul zice că intervine și îi sprijină pe cetățeni ca să facă față crizelor. Tot privind spre coșul cu rotițe, îmi dau seama că și statul e tot mai sărac pentru că statul nu are, de fapt, bani proprii. Statul ia de la noi – sigur, mai are și alte surse de venit, dar nici acelea nu sunt ale lui – și din ce ia, o parte îi dă înapoi cetățenilor în diverse forme. Unele corecte, altele… De exemplu, dacă stau la țară, nu văd de ce ar trebui să susțin metroul din București? Sau, dacă mă încălzesc cu lemne, de ce ar trebui să susțin centralele pe gaz din orașe? Sigur, întrebările pot fi considerate naive de specialiștii în cogenerarea de înaltă eficiență, transporturi, economie etc, dar câtă vreme muncesc, plătesc și (supra)viețuiesc în democrație, pot să pun (și) întrebări naive…

Deci, banii mei sunt tot mai slabi, iar banii noștri – de asemenea. Înțeleg să stingem becurile, să facem duș în doi (asta chiar poate fi interesant!), să nu mai mergem cu automobilul, ci cu autobuzul (care are serviciu public de transport la dispoziție). Dar nu înțeleg de ar trebui să adunăm două sărăcii – banii mei și banii statului (banii noștri). Cu cât ar scădea contribuția mea la stat, cu atât voi avea o putere de cumpărare mai mare. Iar statul, cu bani mai puțini, va fi obligat să aibă mai puțini angajați, să facă economie de BMW-uri și să cumpere Loganuri, să aibă grijă de spitale, școli, drumuri. Un stat chivernisit înseamnă un randament mai mare în folosirea banilor noștri.

Am pus produsele în portbagaj, am plecat și m-am oprit și la benzinărie. Nu am făcut plinul, dar așa e în criză, nu mai faci plinul. Iar în timp ce alimentam, m-am gândit că soluția ieșirii din criză este extrem de simplă: scoaterea statului din pânza de păianjen neoliberală care l-a capturat cu totul. Dar pentru chestia asta e nevoie de niște oameni politici adevărați…

 

 

BVB | Știri BVB

FONDUL PROPRIETATEA (FP) (02/02/2023)

Reluare tranzactionare - ora 10:00 - conform Codului BVB - operator de piata reglementata (Titlu II - art. 115 si Titlu III - art. 6) - Decizie ASF nr. 84/02.02.2023 - aprobare document oferta publica de cumparare actiuni FP

OMV PETROM S.A. (SNP) (02/02/2023)

Rezultate financiare preliminare la 31 decembrie 2022

IMPACT DEVELOPER & CONTRACTOR S.A. (IMP) (01/02/2023)

Raport auditor S2 2022 art. 108 Legea 24/2017 (R)