Macroeconomie

Studiu „România europeană – evoluții, progrese, provocări”: Deficitul bugetar și dezechilibrele externe generează nevoia de consecvență în ajustarea și reașezarea cadrului fiscal-bugetar

Povara deficitelor gemene este o provocare curentă a României, deficitul bugetar și dezechilibrele externe generând nevoia de consecvență în ajustarea și reașezarea cadrului fiscal-bugetar, pentru refacerea echilibrelor macroeconomice și asigurarea sustenabilității, potrivit studiului „România europeană – evoluții, progrese, provocări”, publicat astăzi, în cadrul proiectului Economic@BNR.

Deficitul bugetar a depășit frecvent 3% din PIB, începând cu 2019 și în special în anii de criză, culminând cu un maxim recent de 9,3% din PIB (ESA) în 2024, înregistrând cel mai amplu derapaj din UE, de aceea fiind necesară o consolidare fiscală mai consistentă.

Proiectul Economic@BNR, inițiat și coordonat de viceguvernatorul Cosmin Marinescu, vizează elaborarea și prezentarea de studii și analize pe diverse teme, în vederea aprofundării, din perspectiva politicilor publice și a fundamentării deciziilor de politică economică, a unor subiecte de actualitate și interes pentru România și în contextul evoluțiilor globale.

  • Datoria publică a României –  una dintre cele mai mari creșteri comparativ cu anul 2007

Datoria publică a României este mai redusă în raport cu majoritatea statelor europene și față de media Uniunii, însă nivelul acesteia a înregistrat una dintre cele mai mari creșteri comparativ cu anul 2007, reflectând cauzele interne ale amplificării dezechilibrului fiscal.

România continuă să dețină o poziție investițională netă negativă (țară net debitoare), aspect ce reflectă o anumită dependență de capitalul extern. Această situație implică anumite riscuri în fața șocurilor externe, precum creșterea dobânzilor internaționale sau volatilitatea piețelor.

Studiul mai arată că România are în continuare un grad scăzut al intermedierii financiare, un factor cheie în creșterea acestuia fiind continuarea transformării economiei către una cu valoare adăugată ridicată, inclusiv prin folosirea consistentă a fondurilor europene.

O altă provocare este necesitatea recuperării unor decalaje față de țările din regiune și față de media europeană din punctul de vedere al infrastructurii de transport, atât rutieră cât și feroviară, evoluții aflate în strânsă legătură cu absorbția fondurilor europene.

Pentru mai multe detalii despre indicatorii analizați, accesați studiul România Europeană – evoluții, progrese, provocări.

 

Articole recente

Descinderi la o uzină din SUA: Peste 300 dintre cei 475 de arestaţi sunt sud-coreeni, anunţă Seulul

Peste 300 dintre cele 475 de persoane arestate joi în SUA într-o uzină de baterii…

6 ore ago

ANPC: România se află la coada clasamentului în privinţa numărului de entităţi SAL, cu doar două structuri

România se situează la coada clasamentului în ceea ce priveşte numărul entităţilor de soluţionare alternativă…

7 ore ago

Ambasadorul României în SUA: Subiectul privind anularea alegerilor, închis

Andrei Muraru, ambasadorul României în Statele Unite ale Americii, admite că momentul anulării alegerilor prezidenţiale…

7 ore ago

Raoul Bova: Războaiele distrug viitorul; tinerii ‘să privescă oamenii în ochii, nu în ecran’

Starul italian din 'Under the Tuscan Sun' sau 'Alien vs. Predator' (AVP), Raoul Bova se…

7 ore ago

Fitch a revizuit perspectiva asociată ratingului Poloniei la “negativă” din cauza deteriorării finanţelor publice

Agenţia de evaluare financiară Fitch Ratings a revizuit, vineri, perspectiva asociată ratingului Poloniei, la "negativă",…

12 ore ago

This website uses cookies.

Read More