Update articol:

Transelectrica – investiţie de aproape 130 milioane lei în sud-vestul României

 
Partea de vest a ţării va avea, în curând, o mai mare siguranţă în ceea ce priveşte alimentarea cu energie electrică, după ce Transelectrica derulează un proiect de închidere a inelului de 400 kV al României, o investiţie de peste 129 milioane lei, care urmează a fi finalizată în 2021.

„Acest proiect, în valoare de peste 129 milioane lei, presupune două etape: una de construcţie a unei linii noi, formată din 259 de stâlpi, şi modernizarea unei linii deja existente, de 142 de stâlpi. Este un proiect care pentru comunitatea din sud-vestul României şi din vestul ţării reprezintă un beneficiu enorm, pentru că este o zonă deficitară în alimentarea cu energie electrică, înseamnă enorm pentru schimburile de pe graniţa de vest a României, înseamnă revigorarea dorinţei româneşti şi a capacităţii sale de a construi infrastructură energetică la nivel naţional”, a declarat directorul general executiv Claudia Anastase, preşedinte al Directoratului Transelectrica.

Compania Naţională de Transport al Energiei Electrice Transelectrica a organizat, luni, la Iablaniţa, o vizită de lucru pe şantierul Liniei Electrice Aeriene de 400 kV, Porţile de Fier – Anina-Reşiţa, segment care face parte din proiectul de închidere a inelului de 400 kV al României în această zonă. La eveniment au participat oficiali din partea Guvernului, reprezentanţi ai autorităţilor locale, factori de decizie şi specialişti din cadrul companiilor colaboratoare şi contractoare.

„Din păcate, există o disproporţionalitate în ceea ce priveşte producţia de energie electrică în România. 80% din producţie este în partea de sud a ţării şi doar 20% în partea de nord a României. Deci, inelul de 400 kV sau – aşa cum i-am sus – autostrada energetică va face două lucruri. În primul rând, va îmbunătăţi conexiunea cu partea de vest, o conexiune mai solidă cu Europa, iar, pe de altă parte, va permite evacuarea de putere din zona Dobrogei. Vorbind de proiect în ansamblul lui, proiectul înseamnă o creştere a siguranţei în alimentare, precum şi o creştere a conectivităţii. Totodată, înseamnă şi o integrare a producţiei din resurse regenerabile – şi mă refer aici la Dobrogea -, dar şi optimizarea producţiei de energie electrică şi integrarea pieţei de energie electrică autohtonă în ceea ce numim piaţa europeană a energiei electrice”, a subliniat, la rândul său, secretarul de stat Bogdan Andronic, din Ministerul Economiei, citat de Agerpres.

Valoarea tehnică a proiectului se apropie de 130 milioane lei. Prin realizarea acestuia, se reuşeşte acoperirea deficitului de producţie din zona Banatului, aducând puterea produsă în hidrocentrala Porţile de Fier I în zona de sud-vest şi vest a ţării, unde sunt puţine surse de energie.

După cum afirmă directorul Sucursalei de Transport Timişoara – Transelectrica, Luca Iacobici, mai sunt şi alte termocentrale, în zona Mintia, la Ruieni, la Paroşeni, care sunt surse de producţie, însă hidrocentrala de la Porţile de Fier I, având în vedere excedentul de putere de aici, asigură confortul de a funcţiona în siguranţă în zona de sud-vest şi vest a ţării şi de a avea o reţea electrică de transport în această parte de ţară, consolidată, securizată. În felul acesta pot fi evitate şi unele avarii din judeţele Caraş-Severin, Timiş, Arad şi Hunedoara.

Potrivit lui Iacobici, lucrările în această zonă sunt extrem de dificile, dar sunt singurele soluţii în zona Caraş-Severinului, având în vedere geografia acestui judeţ.

„O dată ce ne-am propus acest proiect, am analizat toate variantele posibile. Este o provocare tehnică din punct de vedere al realizării. Să nu uităm că această linie electrică aeriană de 400 kV este doar o componentă a proiectului mare, respectiv trecerea la tensiunea de 400 kV a axului Banat, de la Porţile de Fier la Reşiţa, apoi la Timişoara, la Săcălaz şi la Arad. Toată această arteră funcţionează, în prezent, la 220 kV, iar pierderile în reţea sunt semnificative. Or, odată cu realizarea acestei linii, din punct de vedere tehnic, nu numai că realizăm sau securizăm consumul de aproximativ o mie de megawaţi, dar se consolidează şi alocarea de capacitate şi tranzitul pe graniţă, ceea ce este foarte important pentru România”, a subliniat directorul Sucursalei de Transport Timişoara – Transelectrica, Luca Iacobici.

Tot cu acest prilej, directorul general executiv Claudia Anastase a prezentat şi o serie de proiecte majore, aflate în diferite stadii de execuţie, pe care instituţia pe care o reprezintă le derulează.