Update articol:

Turnaround Management Association Romania: Când prematur devine tardiv – cum să “reducem curba” falimentelor înainte să fim striviți; Acționați acum, ne așteaptă o recesiune fără precedent!

Criza medicală coronavirus ne dă tuturor o lecție amară.

Constatăm cu tristețe că momentele în care ar fi trebuit luate măsuri deosebit de drastice de distanțare socială și testare în masă au fost considerate atunci premature, numai pentru a afla azi că e prea târziu, cu consecințe îngrozitoare în unele țări.

Este foarte posibil ca lucrurile să se desfășoare la fel și în zona economică și unele paralele sunt îngrijorătoare.

Criza economică are două componente: criza de lichiditate, imediată, și recesiunea, declinul efectiv al activității economice, de așteptat să se instaureze în cel mult 3 luni, si care probabil va dura cel puțin pana in primăvara 2021. Chiar dacă este posibil să depășim în bune condiții criza de lichiditate (deși asta presupune o corelare excelentă între stat, sistemul bancar și companii), este fără îndoială că recesiunea va veni, pentru că pur și simplu am produs și consumat mai puțin (mult mai puțin) în perioada crizei medicale, iar în plus ne va lovi si impactul crizei la nivel european si global.

Întreaga discuție în ceea ce privește criza medicală este cum să “reduci curba” pandemiei (flatten the curve) pentru a nu copleși sistemul. Să ne aducem aminte, am mai fost copleșiți în trecut, în mediul economic, când între 2009 și 2011 dura și un an să ajungi în instanță după ce se depunea cererea de deschidere a procedurii insolvenței.

În criza medicală, se vorbește despre populații sensibile și reducerea riscului prin distanțare socială și testare. La fel, în criza economică ce se instaurează putem vorbi despre companii “fragile”, care pot ajunge ușor în faliment. Într-o țară cu nivel record al creditului furnizor, cu cea mai redusă rată a intermedierii financiare și cu un nivel de capitalizare redus, companiile românești au un sistem imunitar slăbit.

Realitatea este că numai luarea în serios a restructurării preventive poate “reduce curba” falimentelor ce riscă să copleșească din nou economia României. Numai anticiparea efectelor și luarea de măsuri agresive de “testare” și protecție ne poate feri de un nou val uriaș de falimente.

Ce înseamnă asta?

Înseamnă luarea în serios, din timp, preventiv și nu tardiv, a restructurării companiilor cu risc de a intra în dificultate, cu precădere a finanțării acestor companii, în paralel cu alte măsuri de suport, cu precădere fiscale dar și prin creșterea consumului guvernamental și a investițiilor.

Trebuie să recunoaștem că până acum restructurarea companiilor și a datoriilor acestora nu a fost luată în serios, nu a funcționat, legislația în materie permițând în mod real acest lucru în stadiile foarte avansate de criză, când pacientul era deja “în comă”.

Reorganizarea judiciară în insolvență a funcționat pentru 2-4% din cazuri, iar concordatul preventiv reglementat acum în legislație nu a funcționat în practică.

Chiar în acest an, întreaga Uniune Europeană are ca țintă implementarea Directivei de Restructurare Preventivă, cu termen limită în iulie 2021. Fără a intra în detalii cu această ocazie (deși detaliile sunt foarte interesante), este bine de știut că Directiva admite în mod deschis că nu am fost destul de flexibili în întreg spațiul european în fața crizei trecute și am avut de pierdut și că trebuie să implementăm sisteme de avertizare timpurie și modele funcționale de restructurare preventivă.

La toamnă vom culege ce plănuim și implementăm în această primăvară. Cu siguranță nu este prematur, să sperăm că nu va fi tardiv.

Sunt importante, acum, răspunsurile la câteva întrebări extrem de importante:

  • este pregătit statul să privească fiecare companie ca o investiție pe termen lung a societății, pentru care, în anumite condiții, este rentabil să facă niște concesii, pentru a obține mai mult pe termen lung? Statele Unite ale Americii, cel mai capitalist stat din lume, ne arata in aceste zile ca niciun efort nu este prea mare pentru a susține economia.
  • putem implementa un model pragmatic în afara instanțelor de judecată (oricum supraaglomerate si neadaptate la ideea de restructurare), astfel încât dacă finanțatorii, statul și compania sunt de acord, trebuie să poată fi implementate măsuri rapid și eficient, prin contracte și nu prin proceduri de luni și ani de zile desfășurate în instanțe?
  • suntem gata să investim în a forma specialiști capabili la mai multe niveluri (în stat, la bănci, în companii) să coopereze pentru a salva valoare și nu pentru a o distruge?

Dacă răspunsul este “da” la toate cele de mai sus, putem avea o șansă de a “reduce curba” falimentelor ce vor urma.

Profesioniștii TMA Romania pot sprijini în mod pragmatic antreprenorii, băncile si autoritățile, cu:

  • Evaluarea scenariilor de criză și elaborarea planurilor de urgență pentru a face față impactului rezultat din criza economică și de lichiditate; punerea în aplicare a unei strategii de comunicare pentru a face față băncilor, altor creditori, clienților;
  • Elaborarea unui plan pentru revenire la operațiuni normale pentru afacerea dvs.; evaluarea lanțului de aprovizionare și cerințele clienților; sprijinirea planificării financiare și a implicațiilor fluxului de numerar;
  • Gestionarea și conservarea numerarului; examinând amploarea și calendarul atât al fluxurilor de venituri, cât și al ieșirilor critice de numerar; elaborarea de planuri pentru dimensionarea corectă a organizației ca răspuns la scăderea veniturilor și reducerea încasărilor;
  • Pregătirea companiilor pentru discuțiile de restructurare a expunerilor care urmează sa le aibă cu băncile astfel încât să se poată lua decizii rapide și corecte;
  • Asistența acordată „pro bono” autorităților statului în definirea măsurilor de restructurare cu impact economic.

Sprijiniți-vă echipa de management (atât în sectorul privat cât și în cel public)  cu consultanță de afaceri obiectivă și experimentată pe durata acestei întreruperi.

 

* Turnaround Management Association Romania: Acționați acum, ne așteaptă o recesiune fără precedent!

În aceste momente foarte dificile, trebuie în primul rând să ne reamintim că umanitatea a depășit astfel de crize de fiecare dată și va depăși și această criză.

Un vaccin va fi inventat, tratamente vor fi dezvoltate și vor deveni larg disponibile, soluții vor fi găsite. Trebuie să ne insuflăm reciproc optimism și spirit civic și să ne susținem unii pe alții, respectând regulile stabilite.

În acest context, salutăm și susținem măsuri cât mai stricte și anticipative luate de statul român cu privire la criza medicală, pentru a preveni sufocarea sistemului medical și pierderi nenumărate de vieți omenești.

Dar așa cum combaterea răspândirii acestui virus presupune anticiparea unor măsuri și luarea de măsuri extrem de ferme, la fel trebuie să acționăm imediat și decisiv în prevenirea sau reducerea impactului unei recesiuni drastice, severe, din care România riscă să nu își revină prea curând.

Estimările TMA iau în calcul o cădere a PIB de peste 10% la jumătatea anului, ca urmare a unei căderi drastice a consumului intern, necompensată de măsuri de creștere a investițiilor și consumului guvernamental. Toate datele (inclusiv de la cele mai mari bănci de investiții) arată o creștere dramatică a șomajului.

Șomajul extrem rezultat și falimentele provocate vor duce la un efect de tip coronavirus asupra societății românești, care riscă să fie sufocată. Să nu uităm că instanțele erau suprasolicitate și dădeau termene de peste 1 an în 2009 pentru deschiderea de insolvențe, iar șomajul a explodat. După toate indicațiile, criza în care ne aflăm va fi foarte gravă.

Trebuie să fim realiști, nu vom putea plăti șomajul pentru 1 milion de români, trebuie create oportunități, urgent.

În acest context, susținem și recomandăm ferm statului român să ia în calcul măsuri curajoase și aparent extraordinare (dar în realitate recunoscute, așa cum istoria o demonstrează, a se de vedea răspunsul Președintelui Franklin Delano Roosevelt la criza din 1929, pentru a reporni cu adevărat economia) prin creșterea majoră a investițiilor guvernamentale, cu precădere prin deblocarea și lansarea cu urgență de proiecte majore. In același timp, fluxurile de numerar trebuie deblocate, prin injecția de bani ieftini și credite de capital de lucru, garantate de stat, pentru firmele ce au probleme de lichiditate. „Cash is king” se spune, dar, din păcate, acum lipsește cu desăvârșire din economie, făcând vitală intervenția statului pentru repornirea circuitului.

Trebuie înțeles că orice criza este și o oportunitate, mai ales în condițiile în care deficitul nu mai este considerentul primar și România are nevoie de finalizarea unor investiții majore, pentru a putea nu numai supraviețui dar și beneficia de această conjunctură.

Reamintim că există sute de proiecte importante de infrastructură rutieră (unele așteptate de zeci de ani), energie electrica si gaze, medicală (spitalele regionale), de educație (refacerea și construcția de școli), IT (informatizarea aparatului de stat și a autorităților locale) care pot fi promovate agresiv, decisiv pentru a compensa scăderea dramatică a consumului intern în PIB.

Statul român trebuie să ia în considerare serios acumularea de datorie publică pentru demararea de proiecte majore, în toate regiunile țării, încurajând ocuparea forței de muncă.

În același timp, susținem implementarea de măsuri fiscale directe și agresive, în colaborare cu sistemul bancar, pentru a menține în funcțiune și preîntâmpina deteriorarea abruptă a unor afaceri, care nu vor putea fi pur și simplu “restartate” după sfârșitul crizei medicale, si ne referim cu precădere la companiile exportatoare.

Fără măsuri de restructurare preventivă si fără injecție de lichiditate, nu vom avea decât falimente.  Încurajăm statul român, în anul în care trebuie implementată Directiva de Restructurare Preventivă să acționeze decisiv în a preveni, prin măsuri de susținere fiscală și un dialog real cu sistemul bancar, distrugerea companiilor si deteriorarea capitalului românesc.

Specialiștii Turnaround Management Association Romania sunt gata să-și pună la dispoziție experiența dobândită în situații de criză, pentru a naviga departe de presiunea ce apasă companiile și a evita declanșarea insolvenței. Susținem statul român în a lua măsuri curajoase , în fața celei mai mari confruntări economice din istoria sa recentă.

 

Înființată in 2012, Turnaround Management Association Romania, subsidiara locala a organizației globale Turnaround Managament Asosociation (TMA), este singura asociație profesionala non-profit, dedicata optimizării performanței corporative (corporate renewal) si turnaround managementului. TMA Romania reprezinta o comunitate  de profesioniști, care faciliteaza legătura companiilor cu profesioniști   ce detin o experiență vastă, probata in multe cazuri. Prin expertiza oferita, membrii sai lucrează cu firmele pentru a le asigura starea de sanatate economica, a le creste valoarea, consolidarea capitalurilor, a le mari capacitatea de rezilienta, pentru  a le acorda suport in managementul de criză si pentru a conduce la rezultate considerabil îmbunătățite”

 

BVBStiri BVB

ELECTROARGES SA (ELGS) (29/05/2020)

Incetare Mandat Reprezentanti Permanenti, Numire Reprezentanti Permanenti

TERAPLAST SA (TRP) (29/05/2020)

Rezultatul procesului de consultari cu sindicatul

SIF BANAT CRISANA S.A. (SIF1) (29/05/2020)

Document informare - alocare actiuni

SIF BANAT CRISANA S.A. (SIF1) (29/05/2020)

Raportare conform art. 69 alin. (1) din Legea 24/2017